Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Microapple:

Brorsan köpte en bok från amazon.co.uk, fick hem paketet men inget mer. En tom kartongbit med en lapp där dom ursäktade sig för att det blivit skadat under transport

Det där verkar hända ofta, just från Amazon. Har två polare som råkat ut för samma sak. Just den där lappen som mer är som ett slag i ansiktet, "sorry, innehållet trillade ur men här har du ditt paket!". bah.

Själv får jag nu ungefär 2 sms och 2 pushnotiser om dagen gällande att mitt paket nu är framme.
1 veckas försening i leverans är inga konstigheter, men nu jävlar ska man dit omgående och hämta ut det för stackars ombuden har lite "fullt på hyllan". Tja, hade dom levererat i tid hade det varit uthämtat.

Får hoppas att dom har ett riktigt jäkla bra pris på att skicka sms

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av BasseBaba:

Det där verkar hända ofta, just från Amazon. Har två polare som råkat ut för samma sak. Just den där lappen som mer är som ett slag i ansiktet, "sorry, innehållet trillade ur men här har du ditt paket!". bah.

Har fått tillbaks brev med söndertrasat innehåll och varan saknas. Fick tips från en på posten att det går att spåra det som har ramlat ut.
Mot adekvat beskrivning hittade de den och skickade den vidare i ett nytt vadderat kuvert.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Det där verkar hända ofta, just från Amazon. Har två polare som råkat ut för samma sak. Just den där lappen som mer är som ett slag i ansiktet, "sorry, innehållet trillade ur men här har du ditt paket!". bah.

Själv får jag nu ungefär 2 sms och 2 pushnotiser om dagen gällande att mitt paket nu är framme.
1 veckas försening i leverans är inga konstigheter, men nu jävlar ska man dit omgående och hämta ut det för stackars ombuden har lite "fullt på hyllan". Tja, hade dom levererat i tid hade det varit uthämtat.

Får hoppas att dom har ett riktigt jäkla bra pris på att skicka sms

Det är ju inte ombudets fel att Postnord varit sena med leveransen. Känns väldigt elakt och småsinnigt om du avsiktligt låter bli att hämta ut det för att jävlas. Tror ombuden har det riktigt jobbigt nu med tanke på volymen av paket som trillar in.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det är ju inte ombudets fel att Postnord varit sena med leveransen. Känns väldigt elakt och småsinnigt om du avsiktligt låter bli att hämta ut det för att jävlas. Tror ombuden har det riktigt jobbigt nu med tanke på volymen av paket som trillar in.

Vad jag menade var:
1) Hade dom levererat i tid hade mitt paket varit uthämtat redan innan Black Friday / julhetsen även om det dröjt några dagar för mig att hämta.
2) Givetvis inte ombudets fel, men så festligt att postnord menar att man ska ha förståelse att skynda sig att hämta ut det, men dom själva har inte en förståelse att man själv inte blir så glad att få sina varor försenade i julhandeln?
3) Jag har varit bortrest. Återigen se punkt (1), hade dom levererat i tid hade jag hunnit hämta ut innan jag reste bort

För att förtydliga, den enda anledningen att paketet ligger på hyllan är att dom var försenade med leveransen, samtidigt som jag blev förbannad eftersom jag fick åka iväg utan produkten jag hade tänkt ha under resan. Hade knappast räknat med 1 veckas försening för något som var skickat i god tid innan BF.

Problemet är att när paket verkar fastna i sorteringscentraler / på olika ställen längs vägen, så känns det som att det kan komma 10 paket till ombudet en dag och 200 nästa dag. Kunde dom istället bara hålla en jämn ström utan förseningar så borde det rimligtvis även flyta bättre hos ombuden.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Beställde en grej från tyskland med Ups i måndags och paketet kom idag!!.Samma dag beställde jag en grej från norrland med postnord och det står att det är försenat;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Fläskeboterminalen är en enda röra. Tydligen bara en massa bemanningsfolk

Ja där ligger mitt paket tydligen,står att det är försenat;)

Permalänk
Medlem

Är det någon som har beställt från USA med USPS priority mail international tjänsten?

Paketet skickades från Nevada den 30/11 och nådde och lämnade Köpenhamn den 3/12. Därefter så har det gått 3 dagar utan någon uppdatering. Postnord har ingen aning om vart paketet är. Det är ju helt magiskt att det går från USA till Danmark på 2 1/2 dygn, sen tar det stopp vid svenska gränsen.

Pinsamt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Veti tusan vad dem sysslar med,

Beställt ca 15 paket från utlandet sista 6 månaderna ca 10 av dem har gått via postnord.
De andra med UPS/DHL och dem har kommit fram på utlovad tid. (vid försening har man fått information)

Med post nord har nog 3 paket kommit fram i tid, resten har legat på utlämningsställen utan att skannas in eller försvunnit, även skickats tillbaka för att de har legat för länge utan att man fått någon avi.

Pratade med en tjej på supporten som kläckte den fina när ett paket tappats bort på terminalen på arlanda, "Sånt här händer ju tyvärr, vi har ju bara ca 5% bortfall av paket så det är tråkigt att du är en av dem", skulle tippa på att siffran inte stämmer någon stans men ändå....

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Aeig:

Är det någon som har beställt från USA med USPS priority mail international tjänsten?

Paketet skickades från Nevada den 30/11 och nådde och lämnade Köpenhamn den 3/12. Därefter så har det gått 3 dagar utan någon uppdatering. Postnord har ingen aning om vart paketet är. Det är ju helt magiskt att det går från USA till Danmark på 2 1/2 dygn, sen tar det stopp vid svenska gränsen.

Pinsamt.

Mvh

De flesta ggr jag får USPS priority mail tar det drygt en vecka - 10 dagar (när det är i Europa) innan det kommer till mitt ombud. Idag fick jag ett från USPS med nytt kolli nr. och med tull och skatt från postnord. Söker jag på USPS sidan har det inte kommit fram men jag har hämtat det. En annan sak är att de behövde inte ID när jag hämtade ut det.

Permalänk
Medlem

@Tiamat: Okej, då känns det bättre.

Hur fick du reda på att du hade ett paket att hämta, fick du SMS avi eller i brevlådan?

Tack för input.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Aeig:

@Tiamat: Okej, då känns det bättre.

Hur fick du reda på att du hade ett paket att hämta, fick du SMS avi eller i brevlådan?

Tack för input.

Mvh

Jag fick en brevförsändelse samma dag som det var på mitt ombud.
Ibland går det att söka på postal ninja för att se om de har bytt kolli nr. fungerar för asendia paket från USA som är redan förbetalda för tull/skatt.

Du kan testa om du får upp en träff där jag testade med mitt den hittade inget alls:

https://postal.ninja/en

Permalänk
Medlem

Hoppsan... undrar vem som har rätt.

Citat:

Den nya undersökningen visar på helt andra resultat. Enligt den undersökningen kommer 64 procent av breven fram dagen därpå. Det är långt under resultatet i Postnords egna mätningar och även under det lagstadgade kravet på 85 procent.

Demoskop har också kontrollerat hur Postnord klarar de nya krav som gäller från årsskiftet, det vill säga att 95 procent ska vara framme efter två dagar. Enligt demoskops undersökning var 93 procent framme efter två dagar.

https://www.svd.se/nytt-brevtest-motsager-postnords-uppgifter

Permalänk
Medlem

1,5 dag från att mitt paket lämnade CDONs lager i Ljungby till att jag kan hämta ut den hos mitt ombud här i Stockholm. Det tycker jag inte är fyskam i dessa tider.

Permalänk
Medlem

Va i kontakt med deras kundtjänst idag då mitt paket var fast på sista distrubitionsterminalen innan paketet lämnas till utlämningsstället. Hon i kundtjänsten sa det att den var levererad och antagligen har inte de skannat in paketet (på 4 dagar!). Så hon skickade till utlämningsstället att de skulle göra en ominventering och tog mina uppgifter.

Har inte varit i kontakt med deras kundtjänst innan, men måste säga det att de att jag blev positivt överraskad.

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

Det går bra nu...

Skrivet av Postnord:

Försenade eller uteblivna aviseringar för brev från Kina

På grund av ett tekniskt fel har avier för många brev från Kina försenats eller uteblivit. Vi försöker stoppa returen av dessa brev och göra en ny leverans till din postlåda eller ditt postombud.

Om du lägger in försändelsens kollinummer i PostNord-appen får du automatiskt uppdateringar om försändelsen.

Vi ber om ursäkt för det inträffade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Fläskeboterminalen är en enda röra. Tydligen bara en massa bemanningsfolk

Hehe, jäklar vad man skämdes att berätta vad ens jobb hette när man arbetade där.

På "min" tid var det ca 70-80 pers per skift och ca 20-25 av dem var bemanningsfolk, typ Student Consulting och Proffice.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av macecapz:

Pratade med en tjej på supporten som kläckte den fina när ett paket tappats bort på terminalen på arlanda, "Sånt här händer ju tyvärr, vi har ju bara ca 5% bortfall av paket så det är tråkigt att du är en av dem", skulle tippa på att siffran inte stämmer någon stans men ändå....

Citat:

Enligt DN:s källa, som är anställd på Arlanda, har alla som arbetar på insidan tillgång till området där säckarna ligger.

– Det är inte bara postfolk som rotar i säckarna heller, säger källan till DN.

https://www.dn.se/ekonomi/det-ser-ut-sadar-hela-tiden/

Permalänk
Medlem

Gjort fem beställningar i December via PostNord och alla har kommit fram dagen efter. Inget att klaga på från mitt håll

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ja, jag fick en avisering (i form av ett riktigt brev) igår. Kollade i appen när jag står i kö för att hämta och ser att de i morse returnerat det till avsändaren i Kina... Hoppas det inte var en av de roligare julklapparna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Ett paket skickades till mig från England i Tidsdags förra veckan och anlände i Stockholm i Fredags, sedan dess finns det ingen scanning, suck.

Skickar och tar emot mycket paket med Postnord på jobbet.

Alla paket som jag har skickat senaste dagarna har blivit 1-3 dagar försenade, och paket som inkommit har varit 1-3 dagar försenade.

Jag har dom senaste dagarna skickat flertalet Parcel 12 paket som är en garantitjänst där Postnord garanterar att paketet ska vara framme senast kl 12:00 dagen efter, alla dessa har blivit 1 dag försenade.

Sen håller dom på med annat trams också.
Skickade ett paket till ett företag i Borås, paketet ska då åka till terminalen i Härryda och sedan åka tillbaka till Borås men när man spårar paketet så är det det är scannat i Segeltorp 2 dagar senare och det har inte blivit scannat i Härryda eller någon anann stans på vägen heller. Vad fan gör paketet i Segeltorp?

Katastrofalt läge hos Postnord, så här illa har det aldrig varit.

Det verkar dock bara gälla paket, pallar som jag har skickat senaste dagarna har kommit fram i tid.

Edit: Två exempel till.

Skickade ett paket i Augusti med tjänsten Parcel 09 och paketet ska ju då komma fram senast kl 9 dagen efter men gissa när det kom fram?

Skickade 3 pallar till Växjö i Oktober månad, dom blev scannade i Växjö men sedan dess är dom spårlöst försvunna.
Hur kan 3 pallar försvinna???? Grejerna som låg på pallarna är värda några hundra tusen kr.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Min har varit 1h bort (Härryda) i två fulla dygn under statusen "Försändelsen är på väg"
Förstår inte

Permalänk
Medlem

Har dock ett exempel som talar för postnords del. Helt otroligt att dom packar så slösaktigt. Antingen får dom väl köpa in kartonger i fler storlekar, eller bara skära till dom.
Känns även som det är nån knasig prismodell dom kör med när volym uppenbarligen inte kostar.
Man förstår ju att volymen ökar och det blir fullt på hyllorna när det ser ut såhär i paketen:

Permalänk

Beställde en telefon från Tele2 nyligen som aldrig kom, det visade sig då att paketet "försvunnit" på postkontoret. Tele2 säger att posten måste göra en utredning som tar en månad. Innan den är klar kan jag varken få tillbaka mina pengar eller en ny telefon.

Har inte hunnit ta kontakt med konsumentverket än, någon som vet vad som gäller eller varit med om samma sak?

Visa signatur

Intel Core i5-4670K 3,4 GHz | gigabyte ga-z97x-gaming 3 | HyperX Fury 120GB | Seagate Desktop 500GB | Asus GeForce GTX 1060 DualOC 6GB| Corsair 8GB (2x4GB) VENGEANCE | Noctua NH-U12P SE2 | XFX Core Edition 650W | NZXT H440 |ASUS 24" MG248Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megaviking:

Beställde en telefon från Tele2 nyligen som aldrig kom, det visade sig då att paketet "försvunnit" på postkontoret. Tele2 säger att posten måste göra en utredning som tar en månad. Innan den är klar kan jag varken få tillbaka mina pengar eller en ny telefon.

Har inte hunnit ta kontakt med konsumentverket än, någon som vet vad som gäller eller varit med om samma sak?

Detta stämmer. Själv hade jag en TV på vift och det var förbannat tråkigt at ligga ute med 17 lakan i en månad.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av iller:

Detta stämmer. Själv hade jag en TV på vift och det var förbannat tråkigt at ligga ute med 17 lakan i en månad.

Satan va uselt! Att man som kund får stå som närmast ansvarig... Fick du en ny tv eller pengarna tillbaka?

Visa signatur

Intel Core i5-4670K 3,4 GHz | gigabyte ga-z97x-gaming 3 | HyperX Fury 120GB | Seagate Desktop 500GB | Asus GeForce GTX 1060 DualOC 6GB| Corsair 8GB (2x4GB) VENGEANCE | Noctua NH-U12P SE2 | XFX Core Edition 650W | NZXT H440 |ASUS 24" MG248Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megaviking:

Satan va uselt! Att man som kund får stå som närmast ansvarig... Fick du en ny tv eller pengarna tillbaka?

Fick pengarna tillbaka utan problem efter väntan.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Om du tycker att Postnord är dåligt, då har du inte testat DHL.

Permalänk

Jag har 2st paket från Hongkong som har legat på Arlanda 3 veckor samt 4 veckor...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Ah, tackar! Får ringa och tjafsa lite med dem då. Lagom fult att det listas som transport.

Uppföljning: Dag 9 utan paket.
Första PostNord-damen den 6 December: Ditt ombud har fått paketet.
Ombud: Vi har inte fått paketet och inte skannat in något paket.
Andra PostNord-damen den 7 December: Ombud hade inte fått paketet, det måste ligga kvar på terminalen.
Dag 8: Ingen kontakt.
Dag 9: Paketlösa helgen inleds.

Vet vad det är för folk på mitt ombud så börjar så smått misstänka stöld.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro