AMD avslöjar Radeon RX 560 med färre beräkningsenheter

Permalänk
Melding Plague

AMD avslöjar Radeon RX 560 med färre beräkningsenheter

När Radeon RX 560 släpptes med 1 024 streamprocessorer var det ett steg upp mot RX 460 som kom med 896 stycken. Nu smyger tillverkaren ut ett Radeon RX 560 med samma antal.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför de inte kan namnge denna till t.ex. RX 560 Basic eller RX 550 Plus (eller Ti á la Nvidia...?) eller liknande så man kan särskilja denna modell från RX 560? Varför krångla till det?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Som jag har längtat efter denna nyhet! Hopppas de släpper en 10cu senare.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Känns precis lika oärligt som när Nvidia gjorde det, förväntade mig dock bättre av AMD.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

lol..
varför slår dom inte ihop dessa 14cu chip till två och slår på lite snabbare minnen ?
Tydligen så är highest yield på 14cu chippen...
obs "slå ihop" menar jag då om de skulle kunna få dom att fungera som ett chip och inte crossfire.

Förövrigt så känns det som ett riktigt oärligt drag att sälja med samma namn ..

Permalänk
Medlem

Målat in sig lite. Finns ett RX 550 och ett RX 560. Men RX 555 var ju helt fritt Det numret har de vågat köra med på sin Pro-serie och det hade sen blivit en solklar uppföljare med RX 666

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Försöker man sälja en sämre produkt på recensioner och omdömen gjorda för en bättre så är inte det att "ge valfrihet". Det är att luras.

Kanske skulle behållit det flexiblare namnsystemet som kunde göra skillnad på PRO- och XT-modeller?

Permalänk
Medlem

Drygt. Det är i praktiken en annan produkt och då skall den också ha ett annat namn.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

det är ju bara crap ändå .

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem

Blir ju indirekt vilseledande marknadsföring genom att låta ett bättre kort marknadsföra åt det sämre kortet, bl.a. via revyer & tester.

Tråkigt att sådant händer, dock så är jag nyfiken om gamers nu skulle protestera. För då blir det upp till bevis om AMD lyssnar på sina gamers, vilket de har sagt under flera intervjuer och presentationer.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker ursäkten med att det är då krångligt att ge dem nya namn är usel.

Och som nämns inte första gången från både Amd och nvida, kanske dags och bojkotta dessa grafikkort och köra med Intels grafikkort som Raja Koduri har varit med och utvecklat: https://computersweden.idg.se/2.2683/1.692327/intel-grafikkor...

Permalänk
Medlem

Uppenbart försök till att göra det svårare att urskilja modeller och lura konsumenter.
Hur kommer det se ut i framtiden när det kommer till grafikkort från AMD..

Slopa produktnamn helt och sälja alla korten som "RX 600 Series".
Nya adaptionen på loot boxen modellen kanske?

Permalänk
Medlem

Det här blir ju lite förvillande för oss som inte är så insatta i precis allt som släpps...

Permalänk
Avstängd

Hur svårt skall det vara att benämna den som RX555 eller 560LE ?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tycker ursäkten med att det är då krångligt att ge dem nya namn är usel.

Och som nämns inte första gången från både Amd och nvida, kanske dags och bojkotta dessa grafikkort och köra med Intels grafikkort som Raja Koduri har varit med och utvecklat: https://computersweden.idg.se/2.2683/1.692327/intel-grafikkor...

Finns ju inget skäl att bojkotta, finns ju inte ens att köpa till vettigt pris ändå, kanske 560 men förstår inte var marknaden för de korten finns, de är sämre än 3 år gamla mid end kort.

GTX 1060 är ju exakt samma historia, fast den har ju ändå vettigt pris sett till prestandan.

Permalänk
Medlem

De kan ju inte sälja speciellt många 5xx serien kort just nu känns de som. Börde bara dumpa priset på dessa. Ett vanligt 1050(ej TI ens) är ju bättre än ett 560 och billigare. Dessutom vet de flesta vid det här laget hur dålig CPU-overhead AMD-s drivrutin har i DX11, vilket gör att dessa kort underpresterar i budgetsystem med klena CPU:er, vilket är enda anledningen till att köpa ett kort i detta segmentet ändå.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Finns ju inget skäl att bojkotta, finns ju inte ens att köpa till vettigt pris ändå, kanske 560 men förstår inte var marknaden för de korten finns, de är sämre än 3 år gamla mid end kort.

GTX 1060 är ju exakt samma historia, fast den har ju ändå vettigt pris sett till prestandan.

Finns nog många anledningar till varför man köper ett nyare kort som har liknande prestanda av äldre high end..
Förbrukning/värme/storlek är några orsaker

T.ex rx 560 4gb mot ett hd7970 där rx 560 är snäppet vassare för mycket mindre förbrukning och värme samt går att köpas i mindre storlek.

typ så kanske man kan resonera:P

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...

!!! kolla specs innan köp!!

som sagt.. Inte sjyst att hålla på såhär . Samma pris också.. suck

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av criscros:

Finns nog många anledningar till varför man köper ett nyare kort som har liknande prestanda av äldre high end..
Förbrukning/värme/storlek är några orsaker

T.ex rx 560 4gb mot ett hd7970 där rx 560 är snäppet vassare för mycket mindre förbrukning och värme samt går att köpas i mindre storlek.

typ så kanske man kan resonera:P

Just i detta fallet blir det dock lite konstigt. För RX 560 är ju inte snabbare än ett 7970. Det är typ lika snabbt som ett 7870.
Det som är märkligt är väl tyvärr att det är rätt kass prestanda per krona om man ser tillbaka till de äldre grafikkorten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Just i detta fallet blir det dock lite konstigt. För RX 560 är ju inte snabbare än ett 7970. Det är typ lika snabbt som ett 7870.
Det som är märkligt är väl tyvärr att det är rätt kass prestanda per krona om man ser tillbaka till de äldre grafikkorten.

https://www.youtube.com/watch?v=FOaJfdgu42Y
Sorry menade hd7950.

Permalänk
Medlem

De som är insatta kollar upp sådant men många som inte har koll och tror de köper något annat än vad de gör. Det ska vara olika namn på olika kort!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av criscros:

Står fast vid att det är mer likt ett 7870 rent prestandamässigt.
https://www.futuremark.com/hardware/gpu/AMD+Radeon+RX+560/rev...

Större dataurval. Youtubern kanske testar med 7950 och inte 7950 Boost eller 7950 GHz edition?
Futuremark har ett viktat medelvärde mellan dessa tre modeller och differentierar inte alls utan allt ligger i samma graf.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Står fast vid att det är mer likt ett 7870 rent prestandamässigt.
https://www.futuremark.com/hardware/gpu/AMD+Radeon+RX+560/rev...

https://i.imgur.com/9N0wIPd.png
Större dataurval. Youtubern kanske testar med 7950 och inte 7950 Boost eller 7950 GHz edition?
Futuremark har ett viktat medelvärde mellan dessa tre modeller och differentierar inte alls utan allt ligger i samma graf.

oavsett vilket.. det jag pekade på var fördelen för en gpu med nyare arkitetur

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av criscros:

oavsett vilket.. det jag pekade på var fördelen för en gpu med nyare arkitetur

Du har helt rätt!
Ska man vara helt uppriktig så skulle jag nog klara mig med typ ett 1050 för de spelen jag lirar, och de finns med passiva kylare!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du har helt rätt!
Ska man vara helt uppriktig så skulle jag nog klara mig med typ ett 1050 för de spelen jag lirar, och de finns med passiva kylare!

haha det är exakt samma här xD har en freesync skärm och skulle nog klara mig jävligt bra på ett rx 560 men är man nörd så är man det..

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av criscros:

haha det är exakt samma här xD har en freesync skärm och skulle nog klara mig jävligt bra på ett rx 560 men är man nörd så är man det..

Svårt att motivera lägre prestanda för en peng när man redan har grafikkortet hemma.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Finns nog många anledningar till varför man köper ett nyare kort som har liknande prestanda av äldre high end..
Förbrukning/värme/storlek är några orsaker

T.ex rx 560 4gb mot ett hd7970 där rx 560 är snäppet vassare för mycket mindre förbrukning och värme samt går att köpas i mindre storlek.

typ så kanske man kan resonera:P

Alltså Polaris 11 är ungefär som ett 7870. Rätt långt under både 7950 och 7970. Och 7870 gick inte så mycket varmare eller strömhungrigare trots att de är 5½ år gammalt. Och fanns för 1295:- redan för 4 år sedan. Det är helt extremt dåligt att det gårt så långsamt fram i min mening. 4-5 år brukade vara offantligt lång tid i sådana här sammanhang. Nu är det ganska still.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Alltså Polaris 11 är ungefär som ett 7870. Rätt långt under både 7950 och 7970. Och 7870 gick inte så mycket varmare eller strömhungrigare trots att de är 5½ år gammalt. Och fanns för 1295:- redan för 4 år sedan. Det är helt extremt dåligt att det gårt så långsamt fram i min mening. 4-5 år brukade vara offantligt lång tid i sådana här sammanhang. Nu är det ganska still.

Agreed. Jag hade tills väldigt nyligen kvar mitt R9 290 som släpptes för fyra år sen, och enda anledningen till att jag bytte till mitt nuvarande 1070 Ti var att jag fick en grym deal på Black Friday. Jag hade inga bekymmer med kortet som fortfarande presterar bra och ju är på ungefär samma nivå som ett RX 570. Märkligt att det har gått så otroligt segt, särskilt nu när 144 Hz, 4K och VR har vuxit en hel del på marknaden vilket ställer högre krav på prestanda.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

GTX 1070 med något fler kärnor, RX 560 med något färre kärnor. Verkligen ett fantastiskt spännande år för GPUer.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av Icte:

Förstår inte varför de inte kan namnge denna till t.ex. RX 560 Basic eller RX 550 Plus (eller Ti á la Nvidia...?) eller liknande så man kan särskilja denna modell från RX 560? Varför krångla till det?

Nej, och särskilt inte i det här mitten-delen av segmenten där vi redan har RX 460, RX 550, RX 560, GTX 1050, GTX 1050 Ti, GT 1030 samt äldre kort.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X