Krig med Nordkorea - hur kommer elektronikbranchen drabbas?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Avstängd

Tack, var just denna video jag tittat på

400 stycken 170mm verkar det som. Lätta mål för kryssningsrobotar.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Treant:

Roligt att du tänker på elektronikbranchen... för mig som totalt oinsatt så finns det två scenarion:

1. Vi lyckas avsätta regimen i NK och ta beslag på alla kärnvapen. Allt är frid och fröjd (inte direkt, men ja).

2. NK avfyrar kärnvapen och helvetet bryter lös.

Tror personligen att om 2 inträffar så är mänskligheten så vi känner den körd.

Med att detta är en site där folk gillar att sprätta 9engar på elektronik, så är det ganska givet att jag tar det som huvudämne. Självklart hoppas jag inte något ska "vrida on nyckeln och trycka på knappen" men se Samsung ex. Lär inte bli ngn galaxy s9 där inte.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Roligt att du tänker på elektronikbranchen... för mig som totalt oinsatt så finns det två scenarion:

1. Vi lyckas avsätta regimen i NK och ta beslag på alla kärnvapen. Allt är frid och fröjd (inte direkt, men ja).

2. NK avfyrar kärnvapen och helvetet bryter lös.

Tror personligen att om 2 inträffar så är mänskligheten så vi känner den körd.

Det tror jag inte. Till att börja med är NKs vapenarsenal inte nog bred för att kunna göra någon större skada innan de blivit sönderbombade. Deras långdistansmissiler når knappt ens till Japan medan USAs når till NK. Dessutom så är det inte heller helt säkert att de lyckats producera en kärnstridsspets stark nog för att kunna göra någon större skada på något mål i närheten. Sydkorea kommer att ta den största smällen självfallet.. Kina däremot verkar förhålla sig neutrala ifall ett anfall kommer från NK.

Skrivet av Treant:

Jo, men det blir en snöbollseffekt. Om USA avfyrar vapen i retur så kommer det leda till att andra länder blandar sig i (om de inte redan är inblandade).

Det enda land som teoretiskt sett kan lägga sig i (och har en vapenarsenal kraftig nog) är Kina. Ryssland har en väldigt frostigt (hehe) relation till både Kina och NK. Kina i sin tur har uttryckt sig att de är neutrala om NK går till angrepp. Vilket i sig är orsaken varför NK inte vågat tidigare. Nu sitter iof. en ganska hyperaktiv dvärg vid makten som dessutom lider av enorm hybris. Så vem vet? Däremot ser jag inte ett krig som troligt.. om nu inte USA trycker på knappen.

Skrivet av Söderbäck:

Exakt så. Precis på samma sätt som det gick till när USA vann kriget i Vietnam.
Eller att de gick in och vann i Afghanistan dag ett
Not so much...

Finns en rad olikheter mellan NK och Afghanistan/Vietnam. Till att börja med så är klimatet helt annorlunda och man möter en reguljär arme med reguljär stridsteknik. Man möter alltså inte milis som var fallet i både Vietnam och Afghanistan. Dessutom är det ett väldigt starkt centraliserat land. Slå ut ledningen och NK faller. Det var raka motsatsen i Vietnam och Afghanistan där ledningen aldrig var fast.

Skrivet av Silcan:

Nord har ca: 10 tusen artilleri mot syd, dom jämnar syds huvudstad på någon timme miljoner kommer dö. Finns inga lätta sätt, det är lätt för USA att vinna men mer synd om japan och syd.

NKs arsenal har inte räckvidden idag för att nå Japan. Soul som längst.

Skrivet av lappen81:

Yep kört när GKR kör igång https://www.youtube.com/watch?v=MQeQWWKKvq4

the Greater Korean Republic, now a major superpower, launched a supposed advanced GPS satellite that would be a signal of peace, but is actually a secret orbital weapon that detonated a high-altitude nuclear device over the U.S., creating an EMP blast that wipes out much of the nation's electrical infrastructure. In the ensuing chaos, the Korean People's Army (KPA) launches an instant amphibious invasion, starting the Korean-American War. They seize control of Hawaii and much of the U.S. Pacific Coast. Korean paratroopers are deployed over the Midwestern United States, and with the U.S. military severely crippled and scattered, launches a final offensive to take control of the remaining states. However, the Americans were able to counterattack, leaving the Eastern States free and effectively dividing the nation at the irradiated Mississippi River, with the Western States under GKR occupation, known as the "New Korean Federation of Occupied America", a puppet state of the GKR.[5]

Det där är samma typ av teori som att Sovjet skulle ha en månbas eller en satellit med kärnvapenspetsar. Detta är dock ren Sci-fi.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Tror ryssarna ska vara glada om de slipper åka till sydkorea under OS. Jag skulle inte känna mig säker om en kille på 170cm som har storhetsvansinne, en stor tumme, bor i grannlandet och kan hitta på vad som helst.
Någon direkt produktion tror jag inte finns i NK men lite bomber på fel ställen kan nog göra att det blir kaos lite var stans. Känns som att ryssland skulle kunna använda detta för att få bråka med USA.

Jag hoppas verkligen vi slipper uppleva detta senario.

USA vill härska över världen och du gnäller om Ryssland. Det har blivit olagligt i USA att vägra sälja till Israel, säger allt om USA och dess "frihet". USA har inte gjort något annat än djävlats med Ryssland. Det som är underbart med globalismen är att massinvandringen har skett till dom flesta västländer som tär oerhört på ekonomin och mycket värre kommer det bli. Kina hade knappast låtit Nordkorea falla utan att göra allt för att hindra USA att ta över, för USA skulle definitivt inte nöja sig med kapitulation, hur mycket än Kina må ogilla Nordkoreas styre så ogillar dom USA säkert ljusår mer med all rätt och att Kina låter USA ta över Nordkorea skulle kosta Kina alltför mycket, Kina har toppmodernt kärnvapenförsvar och kan åsamka USA och dess marionetter mycket stor skada. För att inte tala om Ryssland skulle tvingas dras in i kriget.

Permalänk
Inaktiv

Det är inte en fråga om vad som händer med Nordkorea. Skjuter de först så kommer det landet totalt tillintetgöras. Det är vad Kina och Ryssland har att säga om saken som är orosmomentet.
Mindre kul att bo i Sydkorea dock oavsett vilken vändning en eventuell konflikt tar.

Permalänk
Avstängd

Eller så låter man Kina ta över Nordkorea och det nordkoreanska folket kan slippa leva som fångar i sitt eget land.

Oavsett vad man tycker om Kina så är det alternativet bättre än hur det ser ut med regimen vid makten i Nordkorea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Det är inte en fråga om vad som händer med Nordkorea. Skjuter de först så kommer det landet totalt tillintetgöras. Det är vad Kina och Ryssland har att säga om saken som är orosmomentet.
Mindre kul att bo i Sydkorea dock oavsett vilken vändning en eventuell konflikt tar.

Ryssland kommer nog inte att bry sig. Kina kommer enbart att blanda sig in om anfallet kommer från USA. Iallafall officiellt.

Skrivet av Bassen87:

Eller så låter man Kina ta över Nordkorea och det nordkoreanska folket kan slippa leva som fångar i sitt eget land.

Oavsett vad man tycker om Kina så är det alternativet bättre än hur det ser ut med regimen vid makten i Nordkorea.

Njae. Tror nog ingen i området vill se Kina utvidga sina gränser och frågan om ens Kina vill det. Däremot är det en ganska korrekt analys att de skulle få det bättre under kinesisk regim även om de inte skulle få det "bra" sett ur ett perspektiv från väst.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte insatt men jag tyckte mig läsa någonstans att Kina inte är så sugna på att ta in några miljoner hjärntvättade flyktingar från Nordkorea om det blir krig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Njae. Tror nog ingen i området vill se Kina utvidga sina gränser och frågan om ens Kina vill det. Däremot är det en ganska korrekt analys att de skulle få det bättre under kinesisk regim även om de inte skulle få det "bra" sett ur ett perspektiv från väst.

När det rör sig om kärnvapen så börjar nog regimen i Nordkorea bli ett problem för Kina, så det kommer att komma en tid när det är bättre att bara ta över området istället för att lämna över ansvaret till en instabil regim i deras närområde.

Permalänk
Medlem

Ett par seal team som säkrar Kin Jong och för han ut ur landet (och om det inte går eliminerar han) borde vara bästa lösningen. Skulle tro den största delen av befolkningen skulle dra en lättnadens suck med han borta. Finns säkert en del trogna fanatiker men förhoppningsvis inte tillräckligt många.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Nu är jag inte insatt men jag tyckte mig läsa någonstans att Kina inte är så sugna på att ta in några miljoner hjärntvättade flyktingar från Nordkorea om det blir krig.

Nej, det är därför det hade legat i deras intresse att avsätta regimen och låta Nordkoreanerna bygga upp ett samhälle under ett styre av Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Kommer nog påverkar priser på minnes kretsar och sånt. Samsung har säker mycket produktion i sydkorea.

Problemet är att det inte är så långt mellan gränsen och Seoul så det räcker med tungt artilleri för att nå hela vägen. Räcker med en träff på en fabrik så är vi i samma läge som efter tsunamin i Japan.

Samsungs fabriker ligger inte i Seoul och att direkt sikta på en civil byggnad som en halvledarfabrik är brott mot krigets lagar och slöseri med militära resurser. Fabrikerna är utanför konventionella artilleriets räckvidd så att det skulle bli skadat av ett urskillningslöst artilleribombardemang är uteslutet. Det är bara missiler och bombflyg som har räckvidd att nå dessa fabriker. De har visat 300 mm raketartilleri som kanske har den räckvidden (att nå de nordligaste fabrikerna) också, men det systemet är så pass nytt att det inte finns i några större siffror.

Det är utgången som styr vad resultatet skulle bli och hur en sådan konflikt skulle starta har stor inverkan på utgången. Kina skulle direkt straffa Sydkorea om Sydkorea startar en konflikt eller ställer sig på samma sida som den som startar konflikten, även om det inte skulle röra sig om något fullskaligt krig, och spänningarna skulle direkt bli väldigt stora – Sydkorea kan skicka missiler på de flesta av de större städerna i längst kusten i mellersta Kina upp till flera av de viktigaste städerna i norra Kina. Sydkorea hade inte kapaciteten att hota Kina för bara 15 år sedan och därför är spänningarna stora. För Kina handlar det inte bara om Nordkorea. Samtidigt kan Kina till och med militärt gå in och stödja Nordkorea vid ett krigsutbrott om de bedömer att det kan hota deras egna säkerhet att inte göra det, det förutsätter såklart att Nordkorea inte är de som angriper. Fast det sista kan vi förutsätta, att vara de som angriper först i ett fullskaligt krig är ungefär lika vettigt som att de tar alla deras stridsspetsar och spränger de i mitten av Pyongyang och samtidigt bussar in folk från de viktigaste städerna.

Sydkorea kan bli hårt drabbat av mindre dispyter, de gör huvuddelen av deras handel med Kina och kan drabbas hårt utan att krig utbryter – men halvledarindustrin lär inte drabbas av åtgärder från Kina. Pågår redan en konfrontation på handelsområdet och det är helt andra sektorer som drabbats, de diplomatiska förbindelserna har bättrat sig något på sista tiden också. Kina vill ju hur som helst kunna sälja prylar med sydkoreanska komponenter, tillverkningen som de sydkoreanska firmorna förlagt i Kina räcker inte till på långa vägar.

En av de värsta scenariona är nog om utgången är att Sydkorea vinner ett krig med Nordkorea och Nordkorea uppgår i Sydkorea, alla börspengar och utländska investerare skulle fly Sydkorea direkt om Sydkorea ska försöka bygga upp ett på nytt förstört Nordkorea. 25 miljoner människor att försörja, utan att de kan räkna med något stöd från det internationella samfundet. Rent politiskt och demokratiskt skulle det inte gå att integrera den befolkningen i Sydkorea, 40 år av diktatur och ytterligare 30 år av repressiva säkerhetslagar i Sydkorea har sett till att det aldrig skulle fungera. De kan inte vinna i ett krig med Norr. Återförening som ett land är i princip uteslutet, och skulle inte lyfta alla i Nordkorea. Det är i Sydkoreas intresse att bevara Nordkorea som stat snarare. Mer så än någon annans.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ronaldo:

Ett par seal team som säkrar Kin Jong och för han ut ur landet (och om det inte går eliminerar han) borde vara bästa lösningen. Skulle tro den största delen av befolkningen skulle dra en lättnadens suck med han borta. Finns säkert en del trogna fanatiker men förhoppningsvis inte tillräckligt många.

Inget team i världen kan ta ut Kim jong un oupptäckta...så ingen skulle riskera det. Saker och ting fungerar inte som på TV.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Ett par seal team som säkrar Kin Jong och för han ut ur landet (och om det inte går eliminerar han) borde vara bästa lösningen. Skulle tro den största delen av befolkningen skulle dra en lättnadens suck med han borta. Finns säkert en del trogna fanatiker men förhoppningsvis inte tillräckligt många.

Har du några bra exempel där ett lönnmord har lönat sig och inte resulterat i ultramisär som i Libyen/nordafrika och Irak/mellanöstern?

Sen får du tänka på att Nordkoreanska barn får lära sig redan i grundskolan att Usa och kapitalismen är djävulen. Så att koreanerna står med öppna armar och "väntar" är mycket osannolikt.

Vidare lever hela makt apparaten och militärens bestämmande skikt mycket gott i NK, de lär inte vilja ge upp sin plats vid gåsleverbordet frivilligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Inget team i världen kan ta ut Kim jong un oupptäckta...så ingen skulle riskera det. Saker och ting fungerar inte som på TV.

Här har vi en som kan

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

En av de värsta scenariona är nog om utgången är att Sydkorea vinner ett krig med Nordkorea och Nordkorea uppgår i Sydkorea, alla börspengar och utländska investerare skulle fly Sydkorea direkt om Sydkorea ska försöka bygga upp ett på nytt förstört Nordkorea. 25 miljoner människor att försörja, utan att de kan räkna med något stöd från det internationella samfundet. Rent politiskt och demokratiskt skulle det inte gå att integrera den befolkningen i Sydkorea, 40 år av diktatur och ytterligare 30 år av repressiva säkerhetslagar i Sydkorea har sett till att det aldrig skulle fungera. De kan inte vinna i ett krig med Norr. Återförening som ett land är i princip uteslutet, och skulle inte lyfta alla i Nordkorea. Det är i Sydkoreas intresse att bevara Nordkorea som stat snarare. Mer så än någon annans.

Nja. Håller inte riktigt med. Finns exempel där det blivit stark ekonomisk tillväxt efter en stor väpnad konflikt (säg inom 3-12år). Allt som förstörts ska i princip återuppbyggas igen och det skapar massor av jobb tillfällen. WWII är största exemplet på stark ekonomisk tillväxt efter en stor konflikt.

Sedan skulle nog utlänska företag flockas till ett "fritt" nordkorea. Tänk dig att få 25miljoner potentiella nya kunder över en natt. Exempel så vällde utländska företag mer eller mindre in i östtyskland efter murens fall i jakt på otappade marknadsmöjligheter.

Så länge Nordkorea startar en konflikt så kommer kina inte komma till undsättning på något sätt. De är inte dumma och har bara saker att förlora på att hjälpa dom. Men så länge de är bara diplomatiskt dick-waving man håller på med så kommer de nog hjälpa nordkorea när de gynnar deras egna intresse.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Helt absurd diskussion!
Nu är det säkert inte trådskapare tanke att mena att elektronik-priserna är den största nackdelen med krig (hoppas jag).

Men många kommentarer är ju bara uppåt väggarna!
A spränger B på någon dag, alla i X kommer desertera osv...Kanske dags att läsa lite historieböcker än att bara läsa grafer på AMD vs Intel.

Inget land kommer gå in och total-ödelägga ett annat på några timmar. Historiskt sätt så har man ju stridit mot mindre styrkor och det har sällan gått på någon dag eller två.

Ett helt land kommet inte desertera. De finns ju vissa "regelverk" i varje land som styr vad som händer med deserterare under pågående krig. Gissar att de länder vi pratar om nu har en ganska klar linje i denna frågan.

Varför skulle folk byta sida "under attack" (för det är ju vad som kommer skrikas ut av propagandamaskinen) när de inte ens vågar prata fritt under en middag med vänner?

Men för att svara OP. Ja, priserna kommer gå upp om det blir krig i ett land som producerar stora mängder av avsedd produkt. Med detta sagt kan vi ju låsa tråden då diskussionen är bisarr.

Det enda som är säkert är att många kommer fara illa!
Om vi får dyrare elektronik eller inte är oväsentligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Roligt att du tänker på elektronikbranchen... för mig som totalt oinsatt så finns det två scenarion:

1. Vi lyckas avsätta regimen i NK och ta beslag på alla kärnvapen. Allt är frid och fröjd (inte direkt, men ja).

2. NK avfyrar kärnvapen och helvetet bryter lös.

Tror personligen att om 2 inträffar så är mänskligheten så vi känner den körd.

Om nr två inträffar så är det givetvis jävligt illa, men fullt så illa som du säger tror jag inte det är. NK kan panga iväg et litet fåtal missiler med kärnvapenstridsspetsar. Givetvis slår det hårt, men sen blir NK utslagna. Jag tror knappast att det är på nivån att mänskligheten ska bli körd av det.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nu är jag inte insatt men jag tyckte mig läsa någonstans att Kina inte är så sugna på att ta in några miljoner hjärntvättade flyktingar från Nordkorea om det blir krig.

Det är inte någon som vill erbjuda de som flyr från Nordkorea skydd, även de som är registrerade som flyktingar av FNs flyktingorgan UNHCR får nej efter nej hos västländernas ambassader. De får komma till Sydkorea, men för att ta sig dit måste de i princip ta sig till Thailand och riskera att dö i deras migrationsfängelser/förvar i väntan på att bli skickad till Sydkorea, eller möjligen genom att ta sig till Mongoliet. Många vill heller inte till Sydkorea. Samtidigt så har omvärlden kraftigt begränsat nordkoreaners möjligheter att arbeta utomlands senaste tiden. Omvärlden har inte bara begränsat landets regering handlingsutrymme utan befolkningen i stort. De flesta som flytt från Nordkorea lever illegalt i Kina.

I Kanada bor och arbetar bara något hundratal Nordkoreanska flyktingar exempelvis, de har alla fått brev om att deras ansökan i princip kommer avslås, att de bott i landet i kanske tio år och har familj som etablerats sig där räknas inte in. De kommer istället med undanflykter som att Nordkoreanerna (de flesta har redan varit där i många år, försörjer sig själva osv) tar platser från andra om de beviljas permanent uppehållstillstånd, och riktigt så kan det inte vara. Hur som helst signalerar de att de inte är välkomna.

Permalänk

Varken USA eller Nordkorea kommer kriga mot varandra så det kan ni glömma. Båda är kärnvapennationer och sådana ger man sig inte på. Nordkorea har nu utveckat missiler som når östra USA. Dessutom har Kina världens största ekonomi sagt att man inte kommer tolerera ett anfall mot Nordkorea. Bara en sådan sak som kraschade världsekonomi när världens största och världens näst största ekonomier hamnar i krig.

USA kan inte kriga mot Nordkorea bara så där heller, Nordkorea har ca en miljon soldater och USA har bara några tusen i Sydkorea, att mobilisera alla soldater och material som skulle behövas tar lång tid och det kommer hela världens spionsatelliter veta ganska snabbt. Kina kommer lika snabbt informera Nordkorea om läget.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

USA vill härska över världen och du gnäller om Ryssland. Det har blivit olagligt i USA att vägra sälja till Israel, säger allt om USA och dess "frihet". USA har inte gjort något annat än djävlats med Ryssland. Det som är underbart med globalismen är att massinvandringen har skett till dom flesta västländer som tär oerhört på ekonomin och mycket värre kommer det bli. Kina hade knappast låtit Nordkorea falla utan att göra allt för att hindra USA att ta över, för USA skulle definitivt inte nöja sig med kapitulation, hur mycket än Kina må ogilla Nordkoreas styre så ogillar dom USA säkert ljusår mer med all rätt och att Kina låter USA ta över Nordkorea skulle kosta Kina alltför mycket, Kina har toppmodernt kärnvapenförsvar och kan åsamka USA och dess marionetter mycket stor skada. För att inte tala om Ryssland skulle tvingas dras in i kriget.

Ryssland är en semikapitalistisk diktatur vars enda syfte verkar vara att skapa kaos och oreda i EU och att längta tillbaka till CCPP-tiden, de har mer gemensamt med Nordkorea än något västerländskt land. De stöttar Assad i Syrien och säljer vapen till höger vänster. Du har all rätt att föredra kommunism och Rysslands tvistade agenda men kom inte att påså att kapitalism, globalism och västerländsk amerikansk frihet är dåligt. För då tvivlar jag på din verklighetsuppfattning

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anonymous FTW:

Varken USA eller Nordkorea kommer kriga mot varandra så det kan ni glömma. Båda är kärnvapennationer och sådana ger man sig inte på. Nordkorea har nu utveckat missiler som når östra USA. Dessutom har Kina världens största ekonomi sagt att man inte kommer tolerera ett anfall mot Nordkorea. Bara en sådan sak som kraschade världsekonomi när världens största och världens näst största ekonomier hamnar i krig.

USA kan inte kriga mot Nordkorea bara så där heller, Nordkorea har ca en miljon soldater och USA har bara några tusen i Sydkorea, att mobilisera alla soldater och material som skulle behövas tar lång tid och det kommer hela världens spionsatelliter veta ganska snabbt. Kina kommer lika snabbt informera Nordkorea om läget.

Dom har inga missiler redo för att skjuta upp spetsar ur silon ännu, endast fristående missiler som är lätta att beskjuta innan de avfyras.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oggelito:

Ryssland är en semikapitalistisk diktatur vars enda syfte verkar vara att skapa kaos och oreda i EU och att längta tillbaka till CCPP-tiden, de har mer gemensamt med Nordkorea än något västerländskt land. De stöttar Assad i Syrien och säljer vapen till höger vänster. Du har all rätt att föredra kommunism och Rysslands tvistade agenda men kom inte att påså att kapitalism, globalism och västerländsk amerikansk frihet är dåligt. För då tvivlar jag på din verklighetsuppfattning

Din verklighetsuppfattning är förvriden milt sagt. USA och Israel stödjer jihadister i Syrien, t.o.m Wall Street Journal tog upp det nyligen. Det räcker med att se vem den kristna ursprungsbefolkningen i Syrien älskar och vem dom med all rätt avskyr. Den kristna ursprungsbefolkningen i Syrien är djupt tacksam till Ryssland för att ha räddat dom från utrotning som ju USA genomförde i Irak när dom efter invasionen släppte lös jihadisterna att massvåldta och i princip utrota den kristna ursprungsbefolkningen i Irak.

Assad är ängel jämfört med västs inhumana ledare. Betackar mig västs barbarism som kostat mig många nära och kära livet, dom flesta civila dessutom. Tagit det mesta av mitt moderland och stödjer värsta packet på Balkan. Det är bästa balsam för själen som finns att dom flesta västländer drabbats av massinvandringen, det fräter sönder väst inifrån, integration obefintlig för att inte tala om assimilering. Det är väst som tagit många av min släkt och vänners liv, fördrivit från sina hem, 1990 fanns det i Belgrad tiotusentals serber som fördrivits från sina hem av kroater, kriget hade inte ens brutit ut. Serber som inte dödats och fördrivits från Kosovo terroriseras med stöd av väst.

Väst stödjer mafiaoligark som styr i Kiev vars militär öppet sagt att den terrorbombar (givetvis Ryska städer) för att sätta skräck i befolkningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Србо:

Din verklighetsuppfattning är förvriden milt sagt. USA och Israel stödjer jihadister i Syrien, t.o.m Wall Street Journal tog upp det nyligen. Det räcker med att se vem den kristna ursprungsbefolkningen i Syrien älskar och vem dom med all rätt avskyr. Den kristna ursprungsbefolkningen i Syrien är djupt tacksam till Ryssland för att ha räddat dom från utrotning som ju USA genomförde i Irak när dom efter invasionen släppte lös jihadisterna att massvåldta och i princip utrota den kristna ursprungsbefolkningen i Irak.

Assad är ängel jämfört med västs inhumana ledare. Betackar mig västs barbarism som kostat mig många nära och kära livet, dom flesta civila dessutom. Tagit det mesta av mitt moderland och stödjer värsta packet på Balkan. Det är bästa balsam för själen som finns att dom flesta västländer drabbats av massinvandringen, det fräter sönder väst inifrån, integration obefintlig för att inte tala om assimilering. Det är väst som tagit många av min släkt och vänners liv, fördrivit från sina hem, 1990 fanns det i Belgrad tiotusentals serber som fördrivits från sina hem av kroater, kriget hade inte ens brutit ut. Serber som inte dödats och fördrivits från Kosovo terroriseras med stöd av väst.

Väst stödjer mafiaoligark som styr i Kiev vars militär öppet sagt att den terrorbombar (givetvis Ryska städer) för att sätta skräck i befolkningen.

Nu har inte USA och väst på egen hand gjort de bragder du snackar om, i samtliga fall har lokalbefolkningen haft mer än ett finger med i spelet så att säga. Under balkan kriget fanns det otaliga personer att skylla på...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Din verklighetsuppfattning är förvriden milt sagt. USA och Israel stödjer jihadister i Syrien, t.o.m Wall Street Journal tog upp det nyligen. Det räcker med att se vem den kristna ursprungsbefolkningen i Syrien älskar och vem dom med all rätt avskyr. Den kristna ursprungsbefolkningen i Syrien är djupt tacksam till Ryssland för att ha räddat dom från utrotning som ju USA genomförde i Irak när dom efter invasionen släppte lös jihadisterna att massvåldta och i princip utrota den kristna ursprungsbefolkningen i Irak.

Assad är ängel jämfört med västs inhumana ledare. Betackar mig västs barbarism som kostat mig många nära och kära livet, dom flesta civila dessutom. Tagit det mesta av mitt moderland och stödjer värsta packet på Balkan. Det är bästa balsam för själen som finns att dom flesta västländer drabbats av massinvandringen, det fräter sönder väst inifrån, integration obefintlig för att inte tala om assimilering. Det är väst som tagit många av min släkt och vänners liv, fördrivit från sina hem, 1990 fanns det i Belgrad tiotusentals serber som fördrivits från sina hem av kroater, kriget hade inte ens brutit ut. Serber som inte dödats och fördrivits från Kosovo terroriseras med stöd av väst.

Väst stödjer mafiaoligark som styr i Kiev vars militär öppet sagt att den terrorbombar (givetvis Ryska städer) för att sätta skräck i befolkningen.

Hur kan du glädjas åt att västs "fräts sönder inifrån" som du kallar det? Vilken sjuk ideologi gläds åt andras misär? -och det säger väl allt. Såklart du blandar in Israel i bilden också. Jeg ser ett mönster i din retorik. Jag är så trött på att man accepterar kommunismen och glorifierar deras blodiga historia. Men men, lets agree to disagree.

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Dom har inga missiler redo för att skjuta upp spetsar ur silon ännu, endast fristående missiler som är lätta att beskjuta innan de avfyras.

Varför tror du fästningar och fasta fortifikationer är ersatta av mobila enheter, är det för att underlätta för fienden?

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Nu har inte USA och väst på egen hand gjort de bragder du snackar om, i samtliga fall har lokalbefolkningen haft mer än ett finger med i spelet så att säga. Under balkan kriget fanns det otaliga personer att skylla på...

Många av min släkt och vänner slaktades av Naser Oric och hans män, vapen och stöd främst av USA, befriad i Hagtribunalen trots bevis. Operation Storm och total etnisk rensning av Krajinaserber som varit där innan kroater ens fanns. Operation Storm stod USA bakom och fick stöd av väst och dess marionetter. Bosnien 1995 under falska anklagelser mot Bosnienserberna, terrorbombade USA Bosnienserberna och fortfarande gör allt för att ta ifrån Bosnienserberna deras land och Republika Srpska, att sätta dom i styret på dom som genomförde folkmord på dom under 90talet och genom historien.

1999 under lögnaktiga beskyllningar terrorbombade NATO Serbien, med flit bombades kemikaliefabriker, natopiloter sa öppet med flin att serberna kommer inte kunna sova, många av västs ledare gav värsta inhumana uttallanden om serber medan man stödde albanska terrorister och gav frikort att göra vad dom ville med serber. Idag stödjer värsta antiserbiska monster på Balkan. Sarajevo med Alija Izetbegovic dödade i stort sett alla serber som fanns i staden som inte ville döda serber på andra sidan, idag i staden är bara fåtal gamla serber kvar som bespottas dagligen. Koncentrationsläger för serber i Sarajevo som FN struntade i att stänga. Finns mycket, mycket mer. Västs historia är en enda lång rad av bestialiska folkmord osv. Nordkoreas ledare är milt sagt dålig, men att väst som stödjer monster runtom i världen skall demonisera Nordkoreas ledare är hyckleri å det värsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Nja. Håller inte riktigt med. Finns exempel där det blivit stark ekonomisk tillväxt efter en stor väpnad konflikt (säg inom 3-12år). Allt som förstörts ska i princip återuppbyggas igen och det skapar massor av jobb tillfällen. WWII är största exemplet på stark ekonomisk tillväxt efter en stor konflikt.

Sedan skulle nog utlänska företag flockas till ett "fritt" nordkorea. Tänk dig att få 25miljoner potentiella nya kunder över en natt. Exempel så vällde utländska företag mer eller mindre in i östtyskland efter murens fall i jakt på otappade marknadsmöjligheter.

Så länge Nordkorea startar en konflikt så kommer kina inte komma till undsättning på något sätt. De är inte dumma och har bara saker att förlora på att hjälpa dom. Men så länge de är bara diplomatiskt dick-waving man håller på med så kommer de nog hjälpa nordkorea när de gynnar deras egna intresse.

Det är inte applicerbart här, de besegrade länderna i Europa (och Asien) fick stora lån och bistånd. Nordkorea har de inte ens kunnat skänka tillräckligt med spannmål till, och oviljan att ge stöd kommer fortsätta. Kina och USA kommer säga att det är era medborgare och ni är ansvariga, sen får Sydkorea hantera ett återförenat Korea själva utan något omfattande stöd. De återförenade Nordkoreanerna skulle inte kunna lämna landet heller. Östtyskland var dessutom inte ett besegrat land, utan de valde själva att återförena sig. Östtyskland var välutvecklat, och flera av de gamla VEBs lever än som privata bolag, bostäderna som byggdes på östtiden duger än som bostäder i många fall osv. Hur bra tror du ett sporadiskt uppvärmt betonghus från 80 eller 70-talet i Pyongyang mår idag? Östtyskland hade stora delar av västvärlden handel med också. Det finns inte högvis med bruksföremål och maskiner från Nordkorea i Sverige, men det finns massvis från de forna öststaterna. Politiskt är det en helt annan situation än Östtyskland också, de östtyska partierna uppgick i de västtyska eller bildade nya partier, Die Linke är exempelvis både en efterträdare för SED och på senare år efterträdare till ett socialdemokratiskt parti från västra Tyskland. Förbundskanslern kommer ju från östtyska kristdemokraterna som uppgick i CDU i samband med återföreningen.

Sen betyder det inte att Kina håller sig utanför om Nordkorea skulle starta en konflikt det är snarare så att de skulle gå in i Nordkorea för att etablera en kinesisk klientstat om landet beter sig aggressivt. Så att starta något skulle de bara göra om de vill bli övertagna av Kina. Kina skulle bara hålla sig neutrala vid en konflikt om de ser att den inte skulle blossa upp för mycket utan skulle hålla sig till Nordkorea och vem nu som skulle attackera dem, och hålla sig i begränsad skala. Riskerar Nordkorea att falla eller om Nordkorea skulle agera irrationellt så har Kina av säkerhetsskäll intresse av att gå in i Nordkorea. Rent lagligt så har de såklart bara rätt att gå in i Nordkorea militärt om Nordkorea blir attackerat och begär hjälp och Kina är betydligt mer benägna att följa internationell rätt än några andra spelare i regionen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oggelito:

Hur kan du glädjas åt att västs "fräts sönder inifrån" som du kallar det? Vilken sjuk ideologi gläds åt andras misär? -och det säger väl allt. Såklart du blandar in Israel i bilden också. Jeg ser ett mönster i din retorik. Jag är så trött på att man accepterar kommunismen och glorifierar deras blodiga historia. Men men, lets agree to disagree.

Trött på sådana som ignorerar fakta och stödjer värsta monstren på Balkan etc. Du helt ignorerade många av mina nära och kära som dödats av ditt kära USA, ignorerade USAs stöd till värsta etniska rensningen och folkmord. Säger allt om dig. Min fiendes fiende behöver inte vara min vän, men sannerligen gottar jag mig med all rätt åt att dom flesta västländer välförtjänt fräts inifrån. Väst har ju som sagt i stort sett inget annat i sin historia än värsta bestialiska folkmord, att leva i tider när dom flesta västländer drabbats av ljuvlig poetisk rättvisa är obetalbart.