Krig med Nordkorea - hur kommer elektronikbranchen drabbas?

Permalänk
Avstängd

Krig med Nordkorea - hur kommer elektronikbranchen drabbas?

USA hävdar ju nu på senare tid att det endast är en tidsfråga innan Nordkorea hamnar i krig.

Frågan jag ställer mig hur elektronikbranchen kommer drabbad av ett eventuellt krig.

Självklarheten jag ser är att priset kommer öka en del. Vi har ju en del stora aktörer i området och dras ex Sydkorea in i kriget, lär det direkt påverka ex Samsung.

Ser ni några farhågor?

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

Dag 1: Nordkorea förlorar kriget.
Dag 2: Allt som vanligt.

Permalänk
Medlem

många stora företag har fabriker ut spridda för att ha bra lönsamhet
sen har vi många aktörer som kan ta över vist priserna kommer att stiga

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Dag 1: Nordkorea förlorar kriget.
Dag 2: Allt som vanligt.

Ifall de avfyrar kärnvapen precis innan de ödeläggs så ser jag ett större problem

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Ifall de avfyrar kärnvapen precis innan de ödeläggs så ser jag ett större problem

Jo, om Nordkorea hamnar i krig är väl inget större problem i sig. Det är om nån förvirrad stackare trycker på knappen och sprätter kärnvapen omkring sig det blir problem.

Permalänk
Medlem

Kommer nog påverkar priser på minnes kretsar och sånt. Samsung har säker mycket produktion i sydkorea.

Problemet är att det inte är så långt mellan gränsen och Seoul så det räcker med tungt artilleri för att nå hela vägen. Räcker med en träff på en fabrik så är vi i samma läge som efter tsunamin i Japan.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jawik:

Jo, om Nordkorea hamnar i krig är väl inget större problem i sig. Det är om nån förvirrad stackare trycker på knappen och sprätter kärnvapen omkring sig det blir problem.

Räcker med de konventionella vapen som Nordkorea har för att ödelägga Sydkoreas huvudstad Seoul och det mesta runt omkring.

Finns inte ett enda anti-missil försvar i världen (än) som kan täcka hur mycket som helst.

Permalänk
Medlem

Tror situationen är lite mer komplex än att "bara" starta ett krig.

Hela koreahalvön är en stor jävla buffertzon för Kina (norr) och USA (syd). Enda anledningen ingen gett sig på Nordkorea än är just rädslan för hur Kina kommer reagera.

Nordkorea måste nog praktiskt taget bomba någon först, med vilje eller ej, innan USA och NATO-länderna kommer våga gå in. Vilket jag starkt betvivlar kommer hända, om de ens egentligen är kapabla till det.

Så bara lugn, Samsung hinner säkert ta över världen innan ett krig bryter ut

Permalänk
Medlem

Hade annars tänkt att det är kul med ett krig så det händer något men om det påverkar när jag får min nya 100" OLED så är det kris!!

Permalänk
Medlem

Roligt att du tänker på elektronikbranchen... för mig som totalt oinsatt så finns det två scenarion:

1. Vi lyckas avsätta regimen i NK och ta beslag på alla kärnvapen. Allt är frid och fröjd (inte direkt, men ja).

2. NK avfyrar kärnvapen och helvetet bryter lös.

Tror personligen att om 2 inträffar så är mänskligheten så vi känner den körd.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hade annars tänkt att det är kul med ett krig så det händer något men om det påverkar när jag får min nya 100" OLED så är det kris!!

Du kommer nog få dina fiskar varma så småningom.

Skrivet av Treant:

Roligt att du tänker på elektronikbranchen... för mig som totalt oinsatt så finns det två scenarion:

1. Vi lyckas avsätta regimen i NK och ta beslag på alla kärnvapen. Allt är frid och fröjd (inte direkt, men ja).

2. NK avfyrar kärnvapen och helvetet bryter lös.

Tror personligen att om 2 inträffar så är mänskligheten så vi känner den körd.

Så många kärnvapen har inte Nordkorea, och det krävs några stycken för att ödelägga en stad byggd av tegel och betong.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Du kommer nog få dina fiskar varma så småningom.

Så många kärnvapen har inte Nordkorea, och det krävs några stycken för att ödelägga en stad byggd av tegel och betong.

Jo, men det blir en snöbollseffekt. Om USA avfyrar vapen i retur så kommer det leda till att andra länder blandar sig i (om de inte redan är inblandade).

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Nord har ca: 10 tusen artilleri mot syd, dom jämnar syds huvudstad på någon timme miljoner kommer dö. Finns inga lätta sätt, det är lätt för USA att vinna men mer synd om japan och syd.

Permalänk
Medlem

Tror nog att den Nordkoreanska befolkningen i stora drag är medvetna om vad det är för ett jävla skitland de bor i med tanke på vad som sägs i videorna nedan. Tror dem kommer välkomna SK med öppna armar, om vi väl får bort de galna jävlarna som håller landet gisslan. Tror inte militärer m.m. i NK är tillräckligt galna för att starta ett krig, eller de högsta generalerna är säkert det för att inte bli halshuggna på närmsta torg, men soldater och officerarna under dem är inte det, speciellt inte intvingade soldater, alias kanonmat.

Se denna först: https://www.youtube.com/watch?v=DyqUw0WYwoc
Sen denna: https://www.youtube.com/watch?v=EhmzpMP3bEE
NK soldat som flyr för sitt liv: https://www.youtube.com/watch?v=MIEe4rhWMLw

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Dag 1: Nordkorea förlorar kriget.
Dag 2: Allt som vanligt.

Du menar lite som mentaliteten pre-Irak/Afghanistan/Vietnam?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av altair4:

Dag 1: Nordkorea förlorar kriget.
Dag 2: Allt som vanligt.

Exakt så. Precis på samma sätt som det gick till när USA vann kriget i Vietnam.
Eller att de gick in och vann i Afghanistan dag ett
Not so much...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bassen87:

Räcker med de konventionella vapen som Nordkorea har för att ödelägga Sydkoreas huvudstad Seoul och det mesta runt omkring.

Finns inte ett enda anti-missil försvar i världen (än) som kan täcka hur mycket som helst.

Syftade mest på att det kommer att ha en begränsad påverkan på omvärlden. Men visst, ursprungsfrågan handlade ju om elektronikpriserna och där påverkas ju det som Sydkorea, och övriga som eventuellt blir inblandade, tillverkar. Hur mycket beror ju på hur stor del av produktionen som ligger i närområdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Dag 1: Nordkorea förlorar kriget.
Dag 2: Allt som vanligt.

säg inte det.... USA har ca 1.3 miljoner aktiva militärer..... nordkorea har ca 1 miljon...

Visa signatur

intel i7 8700k | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16 GB | EVGA GTX1080Ti FTW3 | Asus ROG strix Z370-F | Be Quiet! straight power E9 700W | 2x samsung 850 evo 250GB raid + samsung 850 evo 500 GB + 3tb WD Red | Noctua NH-D15 | Fractal Design define C

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Genx031: *tråd flyttad*

Jag tror den trivs bättre här än i supportdelen för stationära datorer.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av redheadSWE:

... nordkorea har ca 1 miljon...

Varav en halv miljon mest troligen skjuter sin närmsta officerare i huvudet och drar.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Nord har ca: 10 tusen artilleri mot syd, dom jämnar syds huvudstad på någon timme miljoner kommer dö. Finns inga lätta sätt, det är lätt för USA att vinna men mer synd om japan och syd.

Dom har visserligen 10,000 artilleri pjäser men endast 12 har räckvidden att nå Seul. Dessutom måste dom placeras på ett och samma ställe då endast en liten instickare när nära nog. Så då kunder Syd Korea ta ut dom med relativt få bomber.

Nordkoreas Missiler är inte anpassade för silon, så USA och SK kunde ta ut dom långt före dom är avskjutningsklara! Enda vettiga sättet att få ett kärnvapen för NK till SK är via självmords uppdrag av ett modifierat jaktplan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Koksan_(artillery)

Little is publicly known about how North Korea organizes and deploys its artillery. It has been suggested that M-1978's and M-1989's equipped battalions consist of 12 guns, 20-30 trucks and 150-190 personnel, organized into three, four-gun batteries and a battalion headquarters.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv

Helt rätt tänk vad händer med priserna på elektronik om ett fullskaligt kärnvapenkrig blåser ut..
Om det blir krig blir det nog riktigt kaos och vi kommer förlora många års teknikutveckling.

Jag tror inte det händer så mycket med Nordkorera, det är liksom kört att göra något nu. Obama var den sist person som hade chansen även om även han var tillsatt för sent.
George W Bush kan man gnälla på, men gick det inte framåt med Norkorera tills 11/9 2001?

Min gissning är att vi själv kommer största före Nordkorea, folk skrattar åt de på Påskön som förbukade all skog men skratta först om skratta sist.
*edit*
År 2000 gick Nord- och Sydkorera tillsammans i Sydney Olympics Games, men USA förändrades helt året efter och blev mycket mer misstänksam emot alla: https://www.youtube.com/watch?v=9P1_SWj7Fa0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Nord har ca: 10 tusen artilleri mot syd, dom jämnar syds huvudstad på någon timme miljoner kommer dö. Finns inga lätta sätt, det är lätt för USA att vinna men mer synd om japan och syd.

Varav endast 12 har räckvidd att nå Seul, och då måste dom placeras på en instickare in i SK vilket gör dom extremt lätta offer för flyg attacker.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Yep kört när GKR kör igång https://www.youtube.com/watch?v=MQeQWWKKvq4

the Greater Korean Republic, now a major superpower, launched a supposed advanced GPS satellite that would be a signal of peace, but is actually a secret orbital weapon that detonated a high-altitude nuclear device over the U.S., creating an EMP blast that wipes out much of the nation's electrical infrastructure. In the ensuing chaos, the Korean People's Army (KPA) launches an instant amphibious invasion, starting the Korean-American War. They seize control of Hawaii and much of the U.S. Pacific Coast. Korean paratroopers are deployed over the Midwestern United States, and with the U.S. military severely crippled and scattered, launches a final offensive to take control of the remaining states. However, the Americans were able to counterattack, leaving the Eastern States free and effectively dividing the nation at the irradiated Mississippi River, with the Western States under GKR occupation, known as the "New Korean Federation of Occupied America", a puppet state of the GKR.[5]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lappen81:

Yep kört när GKR kör igång https://www.youtube.com/watch?v=MQeQWWKKvq4

the Greater Korean Republic, now a major superpower, launched a supposed advanced GPS satellite that would be a signal of peace, but is actually a secret orbital weapon that detonated a high-altitude nuclear device over the U.S., creating an EMP blast that wipes out much of the nation's electrical infrastructure. In the ensuing chaos, the Korean People's Army (KPA) launches an instant amphibious invasion, starting the Korean-American War. They seize control of Hawaii and much of the U.S. Pacific Coast. Korean paratroopers are deployed over the Midwestern United States, and with the U.S. military severely crippled and scattered, launches a final offensive to take control of the remaining states. However, the Americans were able to counterattack, leaving the Eastern States free and effectively dividing the nation at the irradiated Mississippi River, with the Western States under GKR occupation, known as the "New Korean Federation of Occupied America", a puppet state of the GKR.[5]

Dom har inte ens diesel för att hålla igång trupperna mer än en vecka. Sanktionerna har tärt på dem hårt!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

Tror ryssarna ska vara glada om de slipper åka till sydkorea under OS. Jag skulle inte känna mig säker om en kille på 170cm som har storhetsvansinne, en stor tumme, bor i grannlandet och kan hitta på vad som helst.
Någon direkt produktion tror jag inte finns i NK men lite bomber på fel ställen kan nog göra att det blir kaos lite var stans. Känns som att ryssland skulle kunna använda detta för att få bråka med USA.

Jag hoppas verkligen vi slipper uppleva detta senario.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Vet inte varifrån du får siffran med 12 artilleripjäser. Flesta militärsajter jag befolkar är helt övertygade om att i runda slängar 2-7 miljoner sydkoreaner lär dö av artillerield som man har begränsad militär information om samt begränsad förmåga att besvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Jo, men det blir en snöbollseffekt. Om USA avfyrar vapen i retur så kommer det leda till att andra länder blandar sig i (om de inte redan är inblandade).

Även om NK nån gång skulle använda kärnvapen så har USA ingen anledning att svara med samma mynt. USA kan orsaka betydligt mer förstörelse med konventionella vapen (samt bättre precision) än vad NKs kan göra med sina begränsade kärnvapenresurser.

Sen ska NK överhuvud taget lyckas med att få en missil att nå ett mål, USA har jobbat rätt hårt på sina system för att ta ner fientliga missiler dom senaste 10-20 åren och exakt vilken kapacitet man har inom området är ganska hysch hysch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Jo, om Nordkorea hamnar i krig är väl inget större problem i sig. Det är om nån förvirrad stackare trycker på knappen och sprätter kärnvapen omkring sig det blir problem.

Kärnvapen är ju ett hot mot kärnverksamheten.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flygplanet:

Vet inte varifrån du får siffran med 12 artilleripjäser. Flesta militärsajter jag befolkar är helt övertygade om att i runda slängar 2-7 miljoner sydkoreaner lär dö av artillerield som man har begränsad militär information om samt begränsad förmåga att besvara.

Dom flesta tar inte i beaktan att Seul är full av bunkrar, SK är på tårna 24/7, och att flytta artilleripjäser tar flera dygn och är extremt sårbara för luftangrepp.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...