Permalänk
Medlem

Uppgradera eller bygga helt nytt?

Nu är det dags att göra något åt min burk. Är inte nöjd med den fps jag får fram på den för tillfället så nu är frågan om det är lönt att behålla något eller om man ska börja om helt från början.

Sitter just nu på en 1080p 144hz skärm men vill ha möjligheten att uppgradera till 1440p utan problem.

Lådan och fläktar måste bytas ut då dom gjort sitt men i övrigt sitter där följande:

i5-3470 @ 3,20GHz Socket 1155
MSI B75MA-P45 Moderkort
8gb ddr3 800MHz ramminnen
Nvidia GeForce GTX 980 Ti 6GB
2st 120gb SSD

Kan tänka mig lägga runt 15k för ett nybygge som kan orka med en bra fps vid ett eventuellt skärmbyte men håller mer än gärna ner kostnaden så mycket som möjligt om det är nått som jag har som går att köra vidare på.

Råd skulle uppskattas tack.

Permalänk
Medlem

Skulle satsa på ny processor, typ 8700k och moderkort + 16gb ram. Då har du kvar väldigt mycket i din budget. Då kan du ju även testa det med ditt nuvarande grafikkort och se hur det presterar, men om det inte duger har du kvar pengar för att köpa GTX1070 Ti eller ett 1080.

Min i5 3450 var en stor bottleneck till mitt GTX970 så jag antar att din 3470 håller tillbaka ditt 980Ti ännu mer.

Sen, när du ska köra 1440p, vill du då kunna lira maxade inställningar med 60+ fps hela tiden så behövs det ett nytt grafikkort. Du kan kolla in graferna här

Permalänk
Medlem

I högre upplösningar så kommer inte cpun flaska något alls, så köp mer ram och ett snabbare grafikkort för 1440p.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Spelar du mest eller gör du även andra mer CPU-krävande saker?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Spelar du mest eller gör du även andra mer CPU-krävande saker?

Det är i stortsett uteslutande spel som datorn används till ja.

Och DDR3 jämfört mot DDR4, är det stor skillnad? Moderkortet stöder ju DDR3 2400MHz så tänkte om man slänger in 16gb på snabbaste hastigheten där kontra ett par DDR4.

Permalänk

Grafikkortet håller tills nästa generation kommer. Processor (och därmed moderkort och minne) kan definitivt uppgraderas.

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Medlem

Kom på ett annat kanske lite udda problem. Behöver en ny låda då den jag har är helt för liten och har varit ett helvete att bygga i. Dilemmat är att startknappen inte kan sitta uppe på toppen då jag har två katter som jämt startar om datorn när dom hoppar upp men de låder jag hittar som verkar byggvänliga har knapparna just uppe på toppen.

Permalänk
Medlem

980ti är ca 10% snabbare än 1070, så knappast värt att byta till det. Om du kan hitta ett till 980ti och köra SLI så är det mest prestandaökning av grafikkortsvalen per krona, men då inte direkt framtidssäkert (som t.ex. köpa 1080ti med plan på SLI senare).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Prodde:

Det är i stortsett uteslutande spel som datorn används till ja.

Och DDR3 jämfört mot DDR4, är det stor skillnad? Moderkortet stöder ju DDR3 2400MHz så tänkte om man slänger in 16gb på snabbaste hastigheten där kontra ett par DDR4.

Bortkastade pengar, du kan ändå inte återanvända dina DDR3 minnen vid en framtida uppgradering. Och snabbare DDR3 minnen ger ingen direkt stor FPS ökning.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodde:

Det är i stortsett uteslutande spel som datorn används till ja.

Och DDR3 jämfört mot DDR4, är det stor skillnad? Moderkortet stöder ju DDR3 2400MHz så tänkte om man slänger in 16gb på snabbaste hastigheten där kontra ett par DDR4.

Då vinner du inte lika mycket på nyare processorer ifall du överklockar den och spelar i högre upplösning än 1080p. Har inte koll på exakta siffror för prestandaskillnaderna mellan DDR3 och DDR4 men skulle tro att den i praktiken inte är överdrivet stor. Ny GPU är nog det som ger störst märkbar skillnad.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Ny processor och vänta på nästa gen grafikkort skulle jag göra!

Permalänk
Medlem

Funkar dessa komponenter ihop, framförallt moderkortet.

Tänkte trycka på beställ knappen i dagarna. Tänkte behålla mitt nätagg på 650w och mitt grafikkort Gtx 980Ti men bygga nytt på resten.

Fundera på att bygga ihop med följande produkter:

https://www.komplett.se/wishlist/shared/2f3c7202-c55c-46a4-bd...
Samt moderkortet: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Tanken var först att jag skulle ha ett Asus Prime Z370-A moderkort men då kan jag inte beställa allt från samma leverantör, mest av bekvämlighetsskäl. Så frågan är mest vad är egentligen den stora skillnaden på dessa två kort och funkar övriga komponenter med dom?

Permalänk
Medlem

@Prodde:

Nej, moderkortet är inte kompatibelt med Coffee Lake. Du behöver ett moderkort med chipset Z370.

Hade valt en SSD av annat märke, t.ex Samsung.

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem

Borde gå att få tag på billigare minnen och cpu-kylare med motsvarande prestanda också, även om det där säkert är bra komponenter...

(h-lvete vad RAM priserna är uppåt väggarna nuförtiden förresten)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Borde gå att få tag på billigare minnen och cpu-kylare med motsvarande prestanda också, även om det där säkert är bra komponenter...

(h-lvete vad RAM priserna är uppåt väggarna nuförtiden förresten)

Priserna är inte aktuella. Har andra priser utan har bara satt ihopa länken för att visa vilka komponenter det hjälper.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimsig:

@Prodde:

Nej, moderkortet är inte kompatibelt med Coffee Lake. Du behöver ett moderkort med chipset Z370.

Hade valt en SSD av annat märke, t.ex Samsung.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...
Så med det moderkortet är man hemma alltså.

Angående hårddisken, är det någon anledning till du valt annat märke? Tänkte först också plocka samsungen men det var lite leveranstid på den och hastigheten skiljer sig inte nämnvärt. Denna hårddisken är inte heller tänkt att driva mitt windows utan främst för spellagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodde:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...
Så med det moderkortet är man hemma alltså.

Angående hårddisken, är det någon anledning till du valt annat märke? Tänkte först också plocka samsungen men det var lite leveranstid på den och hastigheten skiljer sig inte nämnvärt. Denna hårddisken är inte heller tänkt att driva mitt windows utan främst för spellagring.

Väldigt liten skillnad på prestanda i SSD'erna, men det är väl möjligtvis lite högre risk att något går fel med Kingston-disken.

Samsung har väldigt bra rykte om sina SSD'er att vara hållbara, så om priset är detsamma så gå för samsung. Skiljer det en ansenlig summa så gå på kingston.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional