Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Frågan är hur många av original-backarna som verkligen förstod hur det skulle gå till, med tanke på att det varit en hel del frågor kring detta. Vissa av dessa kan mycket väl redan ha tagit en (super) early bird istället, och syns inte i statistiken.

Men jag är inte orolig, det vore extremt förvånande om kampanjen misslyckas, det är så pass få ytterligare backare som behövs (och JayZ2Cents byggvideo har ju t.ex. inte kommit ännu).

Jag var en original-backer som missade fönstret, hade ställt ett alarm den första dagen men så blev ju starten flyttad till onsdag, och då missade jag den.. och har inte backat något nytt, kändes surt att behöva betala mer, ekonomisk som man är.

Permalänk

Ja det går lite segt och för oss som inte är på dreamhack är det inte mycket till kickstarter kampanj att följa, ännu mindre för de som inte är från Norden och inte har en aning om vad Dreamhack är. Fyra dagar utan en uppdatering är långt tid på en Kickstarter. Vore inte fel med en uppdatering just från Dreamhack kanske, kommunikation är A och O.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av H_A_N_72:

Jag var en original-backer som missade fönstret, hade ställt ett alarm den första dagen men så blev ju starten flyttad till onsdag, och då missade jag den.. och har inte backat något nytt, kändes surt att behöva betala mer, ekonomisk som man är.

Jag är ganska säker på att det stod i senaste utskicket att det även går att lösa i efterhand om man är en originalbacker som råkat missa 22:00-fönstret, så skicka om inte annat ett PM till @PaChalski.

Klart du ska ha en Ghost S1!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mookachacka:

Fyra dagar utan en uppdatering är långt tid på en Kickstarter.

Jag är med på vad du menar, men samtidigt är det jobbigt med Kickstarterkampanjer som skickar ut uppdateringar stup i kvarten, man blir väldigt less om man backat många projekt (vilket jag gjort, under många år).

Men jo, en uppdatering med exempelvis foton från Dreamhack hade varit kul att se. Antar att det kommer, de har bara väldigt fullt upp för närvarande.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag är med på vad du menar, men samtidigt är det jobbigt med Kickstarterkampanjer som skickar ut uppdateringar stup i kvarten, man blir väldigt less om man backat många projekt (vilket jag gjort, under många år).

Men jo, en uppdatering med exempelvis foton från Dreamhack hade varit kul att se. Antar att det kommer, de har bara väldigt fullt upp för närvarande.

Jo rapportering därifrån hade varit nice!
Men sen hajar jag inte vad mer som egentligen ska behöva uppdateras på kickstarter för att driva mer intresse? Får nya potentiella backers kalla fötter för att det varit tomt på updates i några dagar? Tycker typ det mesta beskrivs av kampanjen och hemsidan? Det i kombo med två video previews, känns inte som att det är många kampanjer som har så mkt info om man kollar runt?

Själv hade jag hoppats på en skjuts i backers just via dreamhack, men besökarna där kanske inte är klockren målgrupp? Sen kanske man inte beställer ett case mitt under pågående LAN så kan ju hoppas på en boost efteråt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag är ganska säker på att det stod i senaste utskicket att det även går att lösa i efterhand om man är en originalbacker som råkat missa 22:00-fönstret, så skicka om inte annat ett PM till @PaChalski.

Klart du ska ha en Ghost S1!

Jag var en av originalbackarna som missade det, läste nyss i mejlet att man skulle höra av sig några veckor in i kampanjen, efter att det har lugnat ner sig lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

https://www.kickstarter.com/projects/louqe/ghost-s1-mkii

900 sponsorer nu. Det tar sig åt rätt håll! 🙂

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Coolt! Detta måste man ju backa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Jag är ingen revisor, men ser inget problem med att dra momsen, hjälper ett kvitto från oss på pledge med momsen specad så fxar vi det.

Tack! Det kan säkerligen vara till hjälp. Hör av mig när det blir dags. Har backat iaf

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crooxn:

Kommer de någon väska till detta chassie likt ncase m1?

Kolla in denna! https://hardforum.com/threads/wallye-tactik-duffle-for-sff-ca...

Wahaha360 som var en av skaparna av Ncase M1 har skapat en till väska baserad på den första som ska fungera till flera olika SFF chassin och laptop/externa grafikkort combos etc.

Den går inte att beställa just nu men du kommer kunna beställa den via deras nya portal inom kort om jag förstått det rätt. https://www.sfflab.com/

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Khers:

Jag har lite svårt att bestämma mig om jag skall hoppa på kickstartern eller inte. Ghost ser ju förvisso trevligare ut än mitt nuvarande Ncase, men jag vet inte om jag är sugen på att ta ett steg ner i processorkylarstorlek – en Noctua L12 borde rimligtvis inte prestera bättre än min nuvarande C14 och jag tycker min undervoltade 6700K går varm nog som det är (jag avskyr fläktljud, så fläktarna snurrar ganska långsamt).

Om det var nackdelen är Ghosts starkaste kort i min bok det faktum att man kan montera slim-fläktar i en S top-hat och på så vis effektivt evakuera varm luft; ett problem med M1. Jag vet dock inte om det väger upp det faktum att jag tvingas skaffa en (ännu) mindre kylare. Jag är väl medveten om att man kan slänga i en AIO, men jag vill varken ha någon, då jag har synnerligen dåliga erfarenheter av dem, eller tycker jag att en L top-hat klär chassit.

Vilket dilemma...

Jag är säker på att CPUn kommer gå svalare i Ghost än i ditt nuvarande chassi tack vare två-kammar-lösningen även med en L12a istället för en C14. Vi kommer be Patrik på Nordic hardware göra lite mer kylprestanda tester för att verifiera dessa resultat. På DreamHack körde benchmarks live med en XS, 8700k, 1080 (överklocket), L12. Vi körde 3D-mark gång på gång efter varandra under stora delen av söndagen och varken CPU eller GPU temp översteg 60 grader.

Flera av de som såg detta kontrollerade kablarna till skärmen för att se om det verkligen var den lilla burken som gav resultat i Skydiver på över 42 000 poäng, var knäpptyst och med de temperaturerna.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av crooxn:

Kommer de någon väska till detta chassie likt ncase m1?

Kommer komma ett gäng tillbehör till Ghost, väska är en given kandidat som finns på listan, vi kommer behöva prioritera bland allt som ska göras i närtid och kommer ta hjälp av backers att göra denna prioritering.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av KAD:

Det verkar vara ett gäng orginal-backers som kommenterat på kickstarter och verkar ha missat det fönster de fick på första dagen. Om det inte redan är gjort så borde de få några fler chanser på tidpunkter som passar människor på olika platser i världen.

Att bara 130 av 357 orginal-backers är konverterade (som sådana) tycker jag verkar lågt. Det borde gå att få in ett par dussin till. Om det inte går att ge rabatt via kickstarter igen så borde det gå att lösa i efterhand. Dom förtjänar det och det borde vara en grupp som är lättövertygad.

Vi kommer att öppna ytterligare ett fönster i slutet av kampanjen till dem som inte hann med den första.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av H_A_N_72:

Jag var en original-backer som missade fönstret, hade ställt ett alarm den första dagen men så blev ju starten flyttad till onsdag, och då missade jag den.. och har inte backat något nytt, kändes surt att behöva betala mer, ekonomisk som man är.

We got your back! kommer ett nytt fönster senare för er som missade som sagt. Back dock nu för att ge kampanjen farten den behöver så byter ni nivå när det är dags.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@backfeed: Vet att du var lite nyfiken tidigare.
Bifogar testdata från Privata Facebook-gruppen. Blev ombedd att flytta datan så att användare utan tillgång till gruppen skulle kunna ta del av datan.

I've tested the risers from 3M and Li-heat. Threw in a random no-name chinese riser I had at home and of course ran without any riser attached.

Test-system was a HD 7950, i5 3570k and 16 GB of ram. Everything tested on open-air testbench. Results in picture.
Subjectively I found the Li-Heat to look and feel better, also more confidence inspiring attachment of cable to PCB.
In the end the in-field durability will be more important than looks. (costs, warranty, supply, electrical characteristics, etc).

TL;DR:
Performance-metrics within errors of margin to be honest.

Testbench with 3M-riser mounted.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

TL;DR:
Performance-metrics within errors of margin to be honest.

Mycket intressant, tackar!

Antar att kortet gick lite varmare när det var monterat i moderkortet utan riser, eftersom resultaten blev aningen bättre med riser (om man bortser från kontrollrisern)?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Limestone chassit, kommer bilder på detta ?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av backfeed:

Mycket intressant, tackar!

Antar att kortet gick lite varmare när det var monterat i moderkortet utan riser, eftersom resultaten blev aningen bättre med riser (om man bortser från kontrollrisern)?

Tveksamt, det finns ingen dynamisk Boost på 7950 så det är 1000 MHz som gäller. Mer sannolikt att det är inomhustemperaturen som kan tänkas påverka eventuell stigtid till arbetsfrekvens pga högre impendanser i kretskortet och sense-kretsarn. Det är dock bara spekulationer från min sida.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av PaChalski:

We got your back! kommer ett nytt fönster senare för er som missade som sagt. Back dock nu för att ge kampanjen farten den behöver så byter ni nivå när det är dags.

Jag hann med fönstret i onsdags, dock backade jag en dubbel förra gången. Har ni funderingar kring att öppna upp ett fönster för duo? (Har frågat via mail gällande hur man som orginalbacker kan gå tillväga för att beställa en dubbel och fått svar. Dock känns det lite läbbigt att ändra från jättefinfint pris till jättefint pris.)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 7700k - ASUS Z270H - ASUS Strix GTX1060 - 2X8 Corsair Vengeance 3000MHz - Fractal Design Define C - EVGA Supernova G3 - Samsung 850 EVO 500Gb

Permalänk
Administrativ avgift

Såg chassit på Dreamhack , jag vart upphetsad och nu är ni 2000kr rikare Hmm nu ska man bara bestämma vad för fin färg man ska ha ^^

@PaChalski är det verkligen vilka färger som helst man får välja O_o ?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

SEK 1,900,180
pledged of SEK 2,000,000 goal
922
backers

Nära... 😀

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Bra att ni lägger upp lite mer temperaturtester! Hur står sig Be Quiet Shadow Rock LP ihop med en buntbandad Noctua NF-A12x15 jämfört med Noctua NH-L12 med endast 92mm-fläkten temperatur- och ljudmässigt? Tror ni man får in ett dammfilter framför en Shadow Rock LP med NF-A12x15 utan att få missljud/turbulens från fläkten?

JonasT på Sweclockers skrev om just Shadow Rock LP med den fläkten i sitt förhandstest så det hade varit väldigt intressant att veta vad man ska välja till sin Ghost S1!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

We got your back! kommer ett nytt fönster senare för er som missade som sagt. Back dock nu för att ge kampanjen farten den behöver så byter ni nivå när det är dags.

Okej, jag tar och "backar" ett för 2310 SEK så vi kommer lite närmare målet, sen får jag se till att inte missa nästa fönster då

...
"SEK 1,919,440 pledged of SEK 2,000,000 goal
931
backers
24 days to go"

Permalänk
Medlem

Kom igen nu!

SEK 1,933,480
pledged of SEK 2,000,000 goal

Behöver endast 70 000 till!

Vet att kurvan stannar av rätt snabbt bara några dagar efter den släpps. Detta känns bara som att det är så nära nu. Backade även sist, och då var det en stor besvikelse att den inte gick igenom. Hoppas verkligen att det kommer funka denna gången!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Kom igen nu!

SEK 1,933,480
pledged of SEK 2,000,000 goal

Behöver endast 70 000 till!

Vet att kurvan stannar av rätt snabbt bara några dagar efter den släpps. Detta känns bara som att det är så nära nu. Backade även sist, och då var det en stor besvikelse att den inte gick igenom. Hoppas verkligen att det kommer funka denna gången!

SEK 1,943,245

Den här kampanjen går rejält mycket bättre än förra, och även om det bara skulle ramla in ett fåtal nya backers per dag fram till 29:e så kommer målet att nås. Jag äter upp ett par gamla svettiga sockar om kampanjen inte lyckas!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Jonas79:

Limestone chassit, kommer bilder på detta ?

Vi kommer att diskutera färgerna under streaming-tillfället på söndag. Kanske kommer många bli nöjda!

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Köörmit:

Jag hann med fönstret i onsdags, dock backade jag en dubbel förra gången. Har ni funderingar kring att öppna upp ett fönster för duo? (Har frågat via mail gällande hur man som orginalbacker kan gå tillväga för att beställa en dubbel och fått svar. Dock känns det lite läbbigt att ändra från jättefinfint pris till jättefint pris.)

Skickades från m.sweclockers.com

Skicka ett nytt mail till hello@louqe.com om du inte fått svar på frågan!

Permalänk
LOUQE
Skrivet av andra94:

Såg chassit på Dreamhack , jag vart upphetsad och nu är ni 2000kr rikare Hmm nu ska man bara bestämma vad för fin färg man ska ha ^^

@PaChalski är det verkligen vilka färger som helst man får välja O_o ?

Nej, färgerna är för tillfället två. Dessa kommer dock diskuteras på Söndag som sagt med alla backers.

EDIT: Sjukt kul att ha dig med BTW, och att du faktiskt känt på chassit i verkligheten!

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Reiker:

@PaChalski: Bra att ni lägger upp lite mer temperaturtester! Hur står sig Be Quiet Shadow Rock LP ihop med en buntbandad Noctua NF-A12x15 jämfört med Noctua NH-L12 med endast 92mm-fläkten temperatur- och ljudmässigt? Tror ni man får in ett dammfilter framför en Shadow Rock LP med NF-A12x15 utan att få missljud/turbulens från fläkten?

JonasT på Sweclockers skrev om just Shadow Rock LP med den fläkten i sitt förhandstest så det hade varit väldigt intressant att veta vad man ska välja till sin Ghost S1!

Vi har beställt en sådan sedan länge vi Webhallen men den har inte kommit, så nu har vi PRECIS beställt den från iNet till vårt lite mer omfattande test som kommer att publiceras inom kort. Helgen ser ut att bli ett lämpligt tillfälle för testerna.