Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
LOUQE
Skrivet av fax110:

Aah den var också slut ber om ursäkt, tror tyvärr att det kommer bli tillköp av filter eller nåt annat företag som gör och säljer men vi får se vad som händer

Vi har fått hem magnetiska custom-utvecklade filter nu, de ser lovande ut men har inte hunnit testas, finnas att se i montern för er som är i Jönköping!

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Jonas79:

@Usling:

JonasT Sa i preview videon att Bequit shadowrock Lp + Noctua 120 mm slim 15 mm är ca 9-10 grader svalare i tung belastning mot Noctua L12. Dock använde inte han 120 mm fläkten som medföljer kylaren och montera den i botten enbart 92 mm på cpu kylaren.

https://www.bequiet.com/en/cpucooler/570
http://noctua.at/en/nf-a12x15-pwm.html

Ljud nivån skulle vara okej enligt han men finns inga testresultat eller mätvärden på ljud & värme ännu på denna kombo

Vi kommer att inkludera Shadowrock i ett nytt mer seriöst test som kommer vara av hemsidekvalitet inom kort! Beställt den till Webhallen Fridhemsplan men det tar tid. BTW, älskar Webhallen - har varit så otroligt hjälpsamma under första dagen här på DreamHack!

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Icte:

FInns det någon bild som jämför Ghost MK II mot NCASE M1 så man får ett hum av hur stor skillnaden är mellan dessa?

Hittat denna på Reddit för en tid sedan, minns inte var.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Icte:

Så hälften så stor, intressant

Fanns det någon information om varför de valde att köra med en flexibel PCIe riser istället för en gjuten i hårdplast som man kan hitta i lådor så som SilverStone RAven RVX02 (fast böjd ytterligare 90 grader)?

http://www.silverstonetek.com/raven/images/products/rvz01/ftz01s-14.jpg

Att göra ett rakt riser-kort går enkelt, men i vårt fall måste det går runt och över (270 grader åt ett håll å sedan 180 grader tillbaka), den mjuka kabeln gör dessutom att det skapas extrautrymme där det behövs mellan GPU och MK.

Permalänk

Är ni inne i webhallens monter under ”hela” lördagen?

(Ska bli kul att se)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
LOUQE
Skrivet av byggadator03:

Är ni inne i webhallens monter under ”hela” lördagen?

(Ska bli kul att se)

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, ibland är vi å äter lunch

Permalänk

Trevligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Medlem

Attans att jag jobbar exakt hela den här helgen.
Hade kört de 50 mil som krävs för att titta på chassit annars, så jäkla häftigt!
Hoppas VERKLIGEN att det här går hela vägen

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Fick ni med en variant av Limestone färgen till Dreamhack? Är redigt sugen att dra dit för att kolla in lådan i verkligheten och vill gärna se hur den silvriga ser ut.

Hur går det med custom WC-bygget? Blir det klart till i morgon? Eller är det säkrare att besöka er på söndag?

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Nostrau:

@PaChalski: Fick ni med en variant av Limestone färgen till Dreamhack? Är redigt sugen att dra dit för att kolla in lådan i verkligheten och vill gärna se hur den silvriga ser ut.

Hur går det med custom WC-bygget? Blir det klart till i morgon? Eller är det säkrare att besöka er på söndag?

Har limestone med oss.
Custom-bygget har inte gått, tar med det imorgon (lördag) men inte bestämt om det blir Frankenstein eller utan rör.

Permalänk
LOUQE

Tack alla som kom fram idag, sjukt kul att träffas!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Har limestone med oss.
Custom-bygget har inte gått, tar med det imorgon (lördag) men inte bestämt om det blir Frankenstein eller utan rör.

Skulle gärna vilja se bilder på Limestone chassit 😀

Kommer ni fixa till skruvhålen för att fästa en 2.5" SSD bakom Nätdelen ?

Skulle vara kanonbra så man kan nyttja fläkt platsen i botten och ändå få plats med vanlig SSD.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av alexander_s:

Den är lite speciell den där AIOn fläktar går inte att flippa runt p.g.a. pumpen (eller går det att byta plats på slangarna?)? Har förmmignatt sen är 133 bred vilket gör att den inte får plats mellan de tightare hörnparen i TopHat som det är 283mm emellan på längden och tror att hela paketet mäter 295mm. Skulle behöva testa den på riktigt för att kunna avgöra helt.

Men: Då dess mått är så nära Ghost (längd å bredd) så är den perfekt att montera exponerad å då funkar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Jonas79:

Skulle gärna vilja se bilder på Limestone chassit 😀

Kommer ni fixa till skruvhålen för att fästa en 2.5" SSD bakom Nätdelen ?

Skulle vara kanonbra så man kan nyttja fläkt platsen i botten och ändå få plats med vanlig SSD.

Dessa kommer med största sannolikhet. Vi kommer även försöka få in några infästningar för customprylar på ung. samma ställe och så länge det inte krockar och vi tvingas prioritera så kommer set ske.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

SEK 1,802,365
pledged of SEK 2,000,000 goal

🙂

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@martinot: Börjar gå lite segt med backers.. har legat ganska still i nån dag nu. Tror dem behöver promota chassit lite mer. Fler bilder på instagram, kickstarter och någon mer videorecension på Youtube hade nog puschat sista biten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_s:

@martinot: Börjar gå lite segt med backers.. har legat ganska still i nån dag nu. Tror dem behöver promota chassit lite mer. Fler bilder på instagram, kickstarter och någon mer videorecension på Youtube hade nog puschat sista biten.

Jo, det skulle nog inte skada.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Vore kanske bra att uppdatera förstaposten här, med länk till kickstartern också?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_s:

@martinot: Börjar gå lite segt med backers.. har legat ganska still i nån dag nu. Tror dem behöver promota chassit lite mer. Fler bilder på instagram, kickstarter och någon mer videorecension på Youtube hade nog puschat sista biten.

Det kommer en till recension på youtube inom kort om jag förstått rätt. Sedan läste jag idag på kickstarter att PaChalski räknar med några recensioner till under kampanjens gång. Så dom bör nog nå sitt mål. Fast det vore roligt om dom kunde göra det med marginal.

Permalänk
Medlem

Jag har lite svårt att bestämma mig om jag skall hoppa på kickstartern eller inte. Ghost ser ju förvisso trevligare ut än mitt nuvarande Ncase, men jag vet inte om jag är sugen på att ta ett steg ner i processorkylarstorlek – en Noctua L12 borde rimligtvis inte prestera bättre än min nuvarande C14 och jag tycker min undervoltade 6700K går varm nog som det är (jag avskyr fläktljud, så fläktarna snurrar ganska långsamt).

Om det var nackdelen är Ghosts starkaste kort i min bok det faktum att man kan montera slim-fläktar i en S top-hat och på så vis effektivt evakuera varm luft; ett problem med M1. Jag vet dock inte om det väger upp det faktum att jag tvingas skaffa en (ännu) mindre kylare. Jag är väl medveten om att man kan slänga i en AIO, men jag vill varken ha någon, då jag har synnerligen dåliga erfarenheter av dem, eller tycker jag att en L top-hat klär chassit.

Vilket dilemma...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Jag har lite svårt att bestämma mig om jag skall hoppa på kickstartern eller inte. Ghost ser ju förvisso trevligare ut än mitt nuvarande Ncase, men jag vet inte om jag är sugen på att ta ett steg ner i processorkylarstorlek – en Noctua L12 borde rimligtvis inte prestera bättre än min nuvarande C14 och jag tycker min undervoltade 6700K går varm nog som det är (jag avskyr fläktljud, så fläktarna snurrar ganska långsamt).

Om det var nackdelen är Ghosts starkaste kort i min bok det faktum att man kan montera slim-fläktar i en S top-hat och på så vis effektivt evakuera varm luft; ett problem med M1. Jag vet dock inte om det väger upp det faktum att jag tvingas skaffa en (ännu) mindre kylare. Jag är väl medveten om att man kan slänga i en AIO, men jag vill varken ha någon, då jag har synnerligen dåliga erfarenheter av dem, eller tycker jag att en L top-hat klär chassit.

Vilket dilemma...

jag har backat den och jag har ett 1080ti strix jag kommer behöva byta ut för att det ska funka men vill verkligen ha ett Ghost

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Jag har lite svårt att bestämma mig om jag skall hoppa på kickstartern eller inte. Ghost ser ju förvisso trevligare ut än mitt nuvarande Ncase, men jag vet inte om jag är sugen på att ta ett steg ner i processorkylarstorlek – en Noctua L12 borde rimligtvis inte prestera bättre än min nuvarande C14 och jag tycker min undervoltade 6700K går varm nog som det är (jag avskyr fläktljud, så fläktarna snurrar ganska långsamt).

Om det var nackdelen är Ghosts starkaste kort i min bok det faktum att man kan montera slim-fläktar i en S top-hat och på så vis effektivt evakuera varm luft; ett problem med M1. Jag vet dock inte om det väger upp det faktum att jag tvingas skaffa en (ännu) mindre kylare. Jag är väl medveten om att man kan slänga i en AIO, men jag vill varken ha någon, då jag har synnerligen dåliga erfarenheter av dem, eller tycker jag att en L top-hat klär chassit.

Vilket dilemma...

Vet inte om detta hjälper. Jag har också en 6700K, aningen undervoltad, och har inga problem med att hålla den i schack på max (h264 videoencoding alla kärnor, ca 75-80C) med en Noctua NH-L9i med en NF-B9 Redux. Denna går i max 1600rpm, och är "tyst". Fläkten som följde med kylaren, den tunnare NF-A9x14 PWM, får dock mera problem och blir högljud efter ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Vet inte om detta hjälper. Jag har också en 6700K, aningen undervoltad, och har inga problem med att hålla den i schack på max (h264 videoencoding alla kärnor, ca 75-80C) med en Noctua NH-L9i med en NF-B9 Redux. Denna går i max 1600rpm, och är "tyst". Fläkten som följde med kylaren, den tunnare NF-A9x14 PWM, får dock mera problem och blir högljud efter ett tag.

En fläkt som snurrar 1600 rpm låter inte riktigt som min melodi. Jag har en A15 och en F12 på min C14 (Noctuas produktnamn – är de genialiska, eller bara en aning udda?) och jag tycker den kombinationen funkar bra upp till ca 600 rpm, därefter låter de för mycket för min smak, vilket är anledningen till att jag funderar på om jag verkligen vill ha en mindre kylare. Samtidigt skall jag väl vara ärlig och säga att vid vanligt användande är det nog grafikkortet som är den stora oljudsboven, och det borde ju ha ungefär samma förutsättningar att svalka sig i ett Ghost som i ett M1.

Ganska mycket av macos är grafikkortsaccelererat, vilket förvisso är bra, men Asus Strix-kylares tillkortakommanden på ett varmt Polariskort blir väl uppenbara.

Permalänk
Medlem

@Khers: du är inte ensam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

En fläkt som snurrar 1600 rpm låter inte riktigt som min melodi. Jag har en A15 och en F12 på min C14 (Noctuas produktnamn – är de genialiska, eller bara en aning udda?) och jag tycker den kombinationen funkar bra upp till ca 600 rpm, därefter låter de för mycket för min smak, vilket är anledningen till att jag funderar på om jag verkligen vill ha en mindre kylare. Samtidigt skall jag väl vara ärlig och säga att vid vanligt användande är det nog grafikkortet som är den stora oljudsboven, och det borde ju ha ungefär samma förutsättningar att svalka sig i ett Ghost som i ett M1.

Ganska mycket av macos är grafikkortsaccelererat, vilket förvisso är bra, men Asus Strix-kylares tillkortakommanden på ett varmt Polariskort blir väl uppenbara.

92mm fläkten jag nämner är väldigt tyst, trots högre varvtal. Jag är själv någon som vill ha en väldigt tyst dator. En 140mm fläkt på 600rpm, motsvarar ungefär en 120mm fläkt på 800rpm i "ljudnivå". Där passeras gränsen för vad som anses vara tyst i mina öron också. Fläktvarvtal över detta behöver motverkas med bättre ljudisolering.

Har haft ett Ncase M1 själv, och men blev aldrig riktigt nöjd. Tror ett Ghost S1 har bättre kylpotential, faktiskt. Separerade kammare för GPU och CPU, med direkt intag av luft från sidorna, och potentiell genomströmning från botten till topp känns riktigt bra. Även nätagget är separerat bättre från GPU:n och bör hålla sin fläkt tystare. Det är mina uppfattningar/förhoppningar.

Permalänk
Medlem

Kommer de någon väska till detta chassie likt ncase m1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_s:

@martinot: Börjar gå lite segt med backers.. har legat ganska still i nån dag nu. Tror dem behöver promota chassit lite mer. Fler bilder på instagram, kickstarter och någon mer videorecension på Youtube hade nog puschat sista biten.

Det verkar vara ett gäng orginal-backers som kommenterat på kickstarter och verkar ha missat det fönster de fick på första dagen. Om det inte redan är gjort så borde de få några fler chanser på tidpunkter som passar människor på olika platser i världen.

Att bara 130 av 357 orginal-backers är konverterade (som sådana) tycker jag verkar lågt. Det borde gå att få in ett par dussin till. Om det inte går att ge rabatt via kickstarter igen så borde det gå att lösa i efterhand. Dom förtjänar det och det borde vara en grupp som är lättövertygad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Det verkar vara ett gäng orginal-backers som kommenterat på kickstarter och verkar ha missat det fönster de fick på första dagen. Om det inte redan är gjort så borde de få några fler chanser på tidpunkter som passar människor på olika platser i världen.

Att bara 130 av 357 orginal-backers är konverterade (som sådana) tycker jag verkar lågt. Det borde gå att få in ett par dussin till. Om det inte går att ge rabatt via kickstarter igen så borde det gå att lösa i efterhand. Dom förtjänar det och det borde vara en grupp som är lättövertygad.

Frågan är hur många av original-backarna som verkligen förstod hur det skulle gå till, med tanke på att det varit en hel del frågor kring detta. Vissa av dessa kan mycket väl redan ha tagit en (super) early bird istället, och syns inte i statistiken.

Men jag är inte orolig, det vore extremt förvånande om kampanjen misslyckas, det är så pass få ytterligare backare som behövs (och JayZ2Cents byggvideo har ju t.ex. inte kommit ännu).

Visa signatur

5950X, 3090