Behålla Crucial MX300 1 TB eller lägga till 600 kr för 850 Evo?

Permalänk
Medlem

Behålla Crucial MX300 1 TB eller lägga till 600 kr för 850 Evo?

Jag fick tag i en Crucial MX300 1 TB för 2499 kr på Black Friday men funderar på om Samsung 850 Evo är värd 600 kr mer? Den verkar ha bättre prestanda och 5 års garanti kontra 3 år. Disken ska mest användas till spel och program.

Jag har redan en 250 Gb Samsung 840 Evo jag använder som Windows-disk, så finns det fördelar med att köra två Samsung-SSD:er eller nackdelar med att blanda märkena?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Hedersmedlem

850 EVO är den bästa SATA-disken som finns just nu, men jag har för mig att MX300 kommer tvåa och 2500kr för 1TB känns som ett väldigt bra pris. Personligen hade jag inte tyckt prisskillnaden är värd det, du kommer inte märka någon skillnad i prestanda och båda bör hålla bra mycket längre än garantitiden ändå. Det finns inga för- eller nackdelar med att blanda olika märken.

Permalänk
Medlem

Crucial har bättre skrivtålighet på pappret.

Crucial = 360 TBW
Samsung 850 EVO = 150 TBW

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

MX300 är en bra SSD, behåll den.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Tror knappast det är nånting du behöver oroa dig för, tycker du ska behålla disken då de inte är några större marginaler vid vanligt användning.

Har själv en Crucial MX300 525GB disk vilket har snurra på kalas fint i snart 1år.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Ni verkar eniga! Då behåller jag den. Tack för hjälpen!

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Crucial har bättre skrivtålighet på pappret.

Crucial = 360 TBW
Samsung 850 EVO = 150 TBW

Garantinivån, som bara gäller 3 år vs 5 år, därför vågar också Crucial göra högre claim.

Det är faktiskt tvärt om under huven med ca 1500P/E vs 2000P/E till 850 EVOs fördel. Men då Samsungs diskar riskerar användas av företag så vill de inte sätta högre. Officiellt har de dock sagt att så länge den används för klientbruk, bryr de sig inte om TBW inom rimliga gränser.

Skrivet av JoBBi:

Ni verkar eniga! Då behåller jag den. Tack för hjälpen!

Tycker jag du ska.
2500kr för 1TB är som sagt helt okej pris. 1TB är stor nog att räcka dig länge.

Prestanda skillnaden är lite som att stirra på benchmarks och bli glad för det är bättre.
I verkligheten har du mer kul för de 600kr än för den bråkdel av nån sekund till 1 sekund du kanske vinner.

Köpte för ett tag sedan en Trion150 960GB för 2400kr, som också fungerar kanon för just detta.

Permalänk
Medlem

Köpte samma disk på rean för samma pris Kanondisk för det priset (går på nästan 3000:- normalt). Har även en 500 GB 850 Evo sedan tidigare som jag kommer fortsätta köra som OS-disk då den kanske har marginellt bättre prestanda. Men det är inget man märker i praktiken. Sedan är MX300 på 1050 GB, jämfört med 960 - 1000 GB för de flesta s.k. "1TB" diskar. Det gör faktiskt lite skillnad (50 - 90 GB i skillnad, för att vera exakt.. )

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Kör enbart MX300 Crucial , en på 700 och en på 525 GB som jag köpte Blackfriday.
Jag är nöjd med prestandan och disken överlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Köpte samma disk på rean för samma pris Kanondisk för det priset (går på nästan 3000:- normalt). Har även en 500 GB 850 Evo sedan tidigare som jag kommer fortsätta köra som OS-disk då den kanske har marginellt bättre prestanda. Men det är inget man märker i praktiken. Sedan är MX300 på 1050 GB, jämfört med 960 - 1000 GB för de flesta s.k. "1TB" diskar. Det gör faktiskt lite skillnad (50 - 90 GB i skillnad, för att vera exakt.. )

Notera dock att MX300 tappar mycket prestandan när den blir full. Så de extra 50GB är egentligen inte användbara vs tex 850 EVO. Och detta gäller även lätta laster (och tunga):

386MB/s data rate vs 248MB/s är rätt stor skillnad mellan tom och full.
Disken lever på att hela tomma ytan är SLC cache. Så när den blir full... har den typ ingen SLC cache.
Mao, de 50GB bör du snarare sätta som OP område om inget annat (vilket ger ca 16GB SLC cache)

Så tänk på att inte fylla den om du vill ha prestandan på topp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Notera dock att MX300 tappar mycket prestandan när den blir full. Så de extra 50GB är egentligen inte användbara vs tex 850 EVO. Och detta gäller även lätta laster (och tunga):

https://images.anandtech.com/graphs/graph10274/82065.png
386MB/s data rate vs 248MB/s är rätt stor skillnad mellan tom och full.
Disken lever på att hela tomma ytan är SLC cache. Så när den blir full... har den typ ingen SLC cache.
Mao, de 50GB bör du snarare sätta som OP område om inget annat (vilket ger ca 16GB SLC cache)

Så tänk på att inte fylla den om du vill ha prestandan på topp.

Det beror också på hur man använder disken. Lagrar mest spel på min vilket betyder enbart läsning förutom när man applicerar uppdateringar, så det bör inte vara några problem att fylla den nästan helt (de flesta TLC-diskar har enbart en SLC-cache på 3 -6 GB). Men som OS-disk bör man se till att ha lite ledigt för all data som skrivs. Tack vare MX300-disken kunde jag frigöra ca. 100 GB på C: (850 Evo-disken).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det beror också på hur man använder disken. Lagrar mest spel på min vilket betyder enbart läsning förutom när man applicerar uppdateringar, så det bör inte vara några problem att fylla den nästan helt (de flesta TLC-diskar har enbart en SLC-cache på 3 -6 GB). Men som OS-disk bör man se till att ha lite ledigt för all data som skrivs. Tack vare MX300-disken kunde jag frigöra ca. 100 GB på C: (850 Evo-disken).

Riktigt så enkelt är det tyvärr inte.
Det påverkar nämligen även slitaget på disken, samt latens (spikar) vid läsning, då disken måste göra GC för det lilla som skrivs.

Nu tänker jag inte sitta o säga att ni ska hålla era nyinköpta fina SSD tomma och inte använda dem, förstå mig rätt. Men om du vill både få bästa prestanda, samt inte kötta på med WAf så bör man undvika den sista lilla "mängden" som vissa fyller.

Problemet är nämligen också när du tex tar en steam spel uppdatering. Vissa kommer "pre-allokate" som skriver hela spelets storlek. Sen kommer du ladda ner filerna. Sen packa upp dem från det nerladdade till den "pre-allokate" delen, alt till bara rent nya filer (om den inte har allokerat filer innan).

Så... bara ett spel på 20GB nerladdning, med 30GB uppackade filer kommer i värsta fall skriva 30+20+30GB = 80GB data. Om din SSD är nästan full betyder det att den måste rotera celler och/eller skriva om de få tomma den har flera gånger om. Resultatet är att dessa 80GB kan få 2-10x WAf beroende på kontrollern och hur fullt det är. så 160-800GB skrivning, för ett litet spel är rätt kraftig förbrukning. Så det är värt att försöka hålla detta lågt.

Ännu värre är det för MX300, för den har som sagt sin SLC cache... i vanliga utrymmet. Så har du 100GB ledigt, har du ca 33GB SLC cache. Efter att du då försökt skriva 30+GB i första pre-allokate ovan, så kommer den vara nära slut. Sen kommer disken snabbt behöva skiva om detta till TLC så.. du får en skrivning till.

Så varje större skrivning du gör sen, kommer på MX300 resultera i många, många omskrivningar. Detta då när även din lagrade data måste roteras (då de cellerna inte skrivits så mycket) så kommer du också få ökade skrivningar, av data "som bara ligger där". Detta för att cellerna ska slitas jämt, så du inte får slitit ut 20% av disken när de andra 80% är knappt använda.

850 EVO dock kommer efter de 3-6GB slå över helt till TLC skrivning, vilket kommer göra att du inte få denna mängd skrivningar. Den har även mer dedikerad SLC cache, så du slipper fylla hela diskens celler med det. Detta är vad de flesta SSDer gör idag.

MX300 är en helt okej disk. Men NANDet under är rätt halvdant. Micron har gjort ett kanonjobb med att få detta att fungera bra, trots detta, men deras SLC cache är både en fördel och nackdel, beroende på hur man använder disken. Om där är gott om utrymme, fungerar den ofta bättre än alla budget SSDer pga sin stora SLC cache. Men när den blir full, vänder den och kan bli en av de sämre.

Så kan du hålla lite extra utrymme fritt på den, gör det. Både för prestandan och minskad WAf.