Permalänk
Medlem

Problem med MSI X79A-GD45 (8D)

Tjabba!

System:
Operativsystem: Inget än
Processor: Intel i7 3820
Processorkylare: Phanteks PH-TC14PE
Moderkort: MSI X79A-GD45
Minne: 2x 4 GB Corsair Vengeance LP 1600 Mhz
Grafikkort: Sapphire GTX469 1GB
Hårddisk: Corsair Force GT 128 GB
Nätaggregat: Corsair TX 650W
Övriga komponenter: Samsung DVD-brännare

Har haft problem nu med mitt nya system ett tag och har vart i kontakt med både MSI och CDON.com (där jag köpte delarna) men ingen kan lösa mitt problem! Börjar bli galen då det här har pågått sedan 12 september..
I stora drag sa MSI att jag skulle kontakta inköpsstället om att skicka den på lagning. Kontaktade CDON 16 September, och nu fick jag tillbaka moderkortet. Samma problem kvarstår!!

Problemet då är att moderkortet fastnar i någon form utav "Boot Loop" där den startar genom att köra igång mina fläktar och allt lyser korrekt på moderkortet. Sen slocknar allt efter typ 10 sek sen så startar den igen efter 3 sek, så håller den på hur länge som helst utan att jag ens kan komma in på BIOS/uEFI eller windows..
Det skumma i det hela att när jag köpte allt och kopplade in det fungerade det klockrent! Utan problem och sen efter ett par veckor strulade den lite med "Boot Loop" men sen slutade den loopa och fungerade bra igen sen nu i början av September strular den och har fastnat i Boot Loopen.. Köpte moderkortet i April. Har provat att koppla bort enheter och byta även grafikkort men inget funkar.

När MSI moderkortet var på reparation hos CapTech (dit CDON skickade det..) koppla jag in det äldre moderkortet ASUS Rampage Formula X48. Allt fungerade utmärkt som den har alltid har gjort sedan inköptsdatumet, det som då är skillnaden är Processorn, Moderkortet o Ramminnet. Det jag då konstaterar är Moderkortet som strular.. Några som vet vad jag kan prova att göra?

Det jag har provat att göra:
- Tabort hårddiskarna
- Trycka in Ramminnen, tabort ett ramminne
- Tabort DVD-brännaren
- Koppla bort alla fläktar förutom CPU fläktarna
- Resetta CMOS

Men inget verkar fungerade ändå vad jag än gör...

Tacksam för vilket svar som helst dock seriöst

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem

Hej, jag kan bara bekräfta att det är många, enligt googlesökningar, inklusive jag som har liknande problem.
Verkar inte finnas någon solklar lösning.
Det kan vara relaterat till BIOS-uppdatering och inkompatibilitet med vissa processorer.

Permalänk
Medlem

Något senare kunde jag konstatera att felet låg i PSUn.

Permalänk
Medlem

Samma problem uppstod i helgen med mitt MSI x79-gd65. Bytte nätaggregat så funkade den normalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.