Permalänk

Lokal DNS-Server

Hej!

Jag letar efter en lösning för att komma åt t.ex min server(192.168.1.XX) genom att skriva "unraid.exempel" i min webbläsare. Jag vill dirigera om en lokal domän mot en ip-adress... (Endast i mitt lokala nätverk, LAN)

Jag har letat på forumet, Youtube, linustechtip.com, m.m men kan inte hitta någon bra lösning. Vissa föreslår att köra Bind (Linux), men det verkar bara vara en DNS-Lookup server...

Är detta möjigt? Om det är, vad är den bästa lösningen? Är det möjligt att ha det i en docker i Unraid?

MvH Alfred

Permalänk
Medlem

Enklast är att lägga till en post i din host fil. Finns i alla operativsystem.

Edit, annars kan du såklart slänga upp en ubuntu image I unraid och Fixa en dns-server

Permalänk
Medlem

@alfred_wrigfors: Om det är från din klient som du har tänkt att nå den via, så skulle du kunna ändra din /etc/hosts (C:\Windows\System32\drivers\etc\hosts i ett annat OS) för att på så vis kunna använda hosts istället för en IP-address. Om det är flertalet hosts som ska sättas upp och som ska kunna nås i nätverket så låter en lokal DNS server en aning enklare. bind kommer att funka för dig, men jag finner Dnsmasq en aning enklare.

Permalänk
Medlem

Ett svar på i princip samma fråga men på StackOverflow

Skrivet av https://superuser.com/questions/337763/is-there-a-good-dns-server-i-can-install-on-windows-7-for-a-lan:

Consider placing DD-WRT on your router, it uses dnsmasq with a hosts file.

This way, you won't lose energy costs on having to run that computer solely for DNS...
If your router doesn't support it, check out these DNS servers for Windows:

The most widely used DNS server, BIND, has a ntbind variant.
Microsoft DNS is included with Windows Server, if you can run that, perhaps virtualized.
Simple DNS Server really follows the KISS principle; Keep It Stupidly Simple. It's trial though...
PowerDNS, a Dutch DNS server that fits home DNS hosting.
MaraDNS only has partial support (according to Wikipedia), but is a security-aware DNS server.
Posadis is GPL licensed, compatible with BIND files.
Unbound is BSD licensed, uses modular components.
Cisco Network Registrar is proprietary, fits a larger company if you want support.
If you have the money, Simple DNS Server looks really nice. Or perhaps Microsoft DNS...

Else try an open source DNS server like BIND, PowerDNS, MaraDNS, Posadis or Unbound.
If you have static IPs, placing the same hosts file on every computer is a cheap solution.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Skrivet av NKLnu:

@alfred_wrigfors: Om det är från din klient som du har tänkt att nå den via, så skulle du kunna ändra din /etc/hosts (C:\Windows\System32\drivers\etc\hosts i ett annat OS) för att på så vis kunna använda hosts istället för en IP-address. Om det är flertalet hosts som ska sättas upp och som ska kunna nås i nätverket så låter en lokal DNS server en aning enklare. bind kommer att funka för dig, men jag finner Dnsmasq en aning enklare.

Jag har en Windows 10 maskin men jag kan inte lista ut hur jag ska göra för att lägga till flera adresser och "domännamn". När jag testade kunde jag inte spara filen...

Kan du förklara hur Dnsmasq fungerar? Finns det som en docker till Unraid eller går det att köra i en VM? Linux?

Permalänk
Medlem

Passa på att släng upp Pi-Hole som DNS då blockerar du reklam på alla dina enheter i nätverket med

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk

@Calby:
Hur går man till väga med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfred_wrigfors:

@Calby:
Hur går man till väga med det?

Installera pi-hole bara på en lämplig debian eller Ubuntu dist.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk

Vad använder din datör för DNS-server idag? Extern resolver, din router?
Du kan köra följande kommando i din kommandoprompt för att se vilken adress som den frågar. nslookup

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfred_wrigfors:

Jag har en Windows 10 maskin men jag kan inte lista ut hur jag ska göra för att lägga till flera adresser och "domännamn". När jag testade kunde jag inte spara filen...

Kan du förklara hur Dnsmasq fungerar? Finns det som en docker till Unraid eller går det att köra i en VM? Linux?

Din hosts-fil är låst p.g.a. säkerhetsskäl.

https://websetnet.com/sv/how-to-edit-hosts-file-in-windows-10-and-windows-8-1/

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

En DNS proxy är också ett alternativ beroende på själva behovet.
Själv kör jag flera live & testsiter för webhosting så kör en dnsproxy för att växla pekningen mot live-siten eller test-siten.
På det viset kan jag behålla alla inställningar mellan test & live-site inklusive domännamnet.

Acrylic DNS Proxy är lättkonfigurerad.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

@alfred_wrigfors: Registrera en domän hos en registrar med DNS-tjänst och lägg in pekare där

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@alfred_wrigfors: Registrera en domän hos en registrar med DNS-tjänst och lägg in pekare där

Han ville ju endast ha den lokalt? Och hur skulle han kunna peka en publik domän mot 192.168.1.XX?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Passa på att släng upp Pi-Hole som DNS då blockerar du reklam på alla dina enheter i nätverket med

Grymt e det kör två en primär och en skundär

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfred_wrigfors:

Jag har en Windows 10 maskin men jag kan inte lista ut hur jag ska göra för att lägga till flera adresser och "domännamn". När jag testade kunde jag inte spara filen...

Kan du förklara hur Dnsmasq fungerar? Finns det som en docker till Unraid eller går det att köra i en VM? Linux?

du måste starta programmet som du redigerar filen med som administratör.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Han ville ju endast ha den lokalt? Och hur skulle han kunna peka en publik domän mot 192.168.1.XX?

Du vet vad en namnserver gör? Den översätter i regel domännamn (FQDN) till IP-adresser och den diskriminerar inte privata IP-adresser.
Så, om TS skapar en post på sin DNS, låt oss säga unraid IN A 192.168.1.10 så kommer varje anrop på unraid.exempeldomain.se ge svaret 192.168.1.10.
Vill TS sedan förenkla det hela till att endast behöva skriva host-namnet unraid i sökfältet så lägger han till specifik DNS-suffixet exempeldomain.se på datorn.
Med lite elementär nätverksteknik är det alltså busenkelt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du vet vad en namnserver gör? Den översätter i regel domännamn (FQDN) till IP-adresser och den diskriminerar inte privata IP-adresser.
Så, om TS skapar en post på sin DNS, låt oss säga unraid IN A 192.168.1.10 så kommer varje anrop på unraid.exempeldomain.se ge svaret 192.168.1.10.
Vill TS sedan förenkla det hela till att endast behöva skriva host-namnet unraid i sökfältet så lägger han till specifik DNS-suffixet exempeldomain.se på datorn.
Med lite elementär nätverksteknik är det alltså busenkelt.

Det var ingen motsättning till dig, ursäkta om det uppfattades så Det var bara en enkel fråga. Jag visste faktiskt inte att publika domäner kunde resolva till privata adresser, då har man lärt sig något nytt

Permalänk
Medlem

Kör PFSense som router så löser det sig själv. Alla som broadcastar sin hostname i DHCP requests blir resolvade i Unbound.

Men du kan bygga din egen unbound server om du vill oxå..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hittade annars denna Docker container av PowerDNS Admin (ett snyggt gränssnitt för PDNS)

https://hub.docker.com/r/secns/pdns/

Bättre länk
Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk

Svar

Tack alla som hjälpt mig!

Jag kommer att fortsätta lägga till lösningar och svar i det första inlägget för att hjälpa andra som kan behöva hjälp.

Tack!!!