Permalänk
Medlem

Räcker en nzxt x31?

Tjena!

Har just nu en luftkylare som fungerar ok men nu när jag ska uppgradera chassi så måste jag byta till vattenkylare för att det ska se bra ut. Så för att spara lite pengar hade jag tänkt att köra någon billigare variant av kylare. Men nu är frågan om en nzxt x31 räcker till för en oc i7 6700k?

Om inte finns det någon annan bra variant på samma prisklass eller blir det att gå upp mot 1200?

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU: i7 6700k @4,6GHz Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming
GPU Gtx 1070 SC Gaming OC
Hårddiskar WD Blue 2000gb, WB Blue 500gb, OCZ TL100 220 gb. OCZ TL100 128 gb.
PSU EVGA 1000 GQ 1000W
RAM 16GB Corsair LP 2400MHz

Permalänk
Medlem

@Hannezi: Det beror nog på hur pass mycket du tänkt överklocka din dator samt hur pass länge du tänkt ha den. Men jag hade nog resonerat så här. Även om Intel 6700K har 4 kärnor och 8 trådar så är det en sån aktuell eller relativt nyligen plattform att du kommer ha den i kanske 2 år till. Utslaget på 2 år är ~1400kr ingenting i relation till 700 kr. Det kanske är en tråkig summa att lägga på en gammal dator men det kan kanske vara värt att välja en värre kylning, överklocka 6700K lite ytterligare och köra på processorn i två år till... och vara rejält nöjd med den samt ge den ett värdigt slut.

Frågar du mig så tycker jag det är roligare att optimera datorn så pass mycket det går (men kanske till ett rimlig pris) under dess livslängd, inte använda några OK-lösningar till nästa uppgradering. Det är roligare att få ut så mycket som möjligt under själva användandet av datorn än att bygga den utefter en eventuell budgetering för en framtida datorn som kanske kommer se livet inom en tidsperiod på mellan 2-5 år.

Så ja... får du plats med en större kylare så kan du alltid köra på det. Men tycker du inte det är värt det så kanske en X31 duger. Dock har jag aldrig provat att överklocka med en 120mm AIO så jag kan inte ge någon direkt empirisk fakta om det kommer fungera bra eller dåligt. Det enklaste svaret jag kan ge dig är att oavsett vilken kylare du väljer så får du anpassa din överklocking till hur pass mycket den kyler. Med en värre kylare så kommer du troligtvis kunna trycka på mer, och med en sämre kylare så får du nog dra i bromsen litegrann.

Och svaret på vilken kylare du bör välja avgörs av hur pass hårt du vill dra i den bromsen när du överklockar.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99