Permalänk

GTX 1080Ti / Ryzen 7 1700 låg FPS

Tjena!

Jag skrev här för några månader sen att jag hade problem med ”minilagg”, då främst i Battlefield 1 – men även i andra titlar. Spelet frös till i någon halvsekund eller sådär, med ojämna mellanrum. Problemet löste sig med uppdaterat BIOS och microcode för processorn.

Nu är det nya problem som märks. Istället för lite smålagg här och där och i övrigt hög FPS, så får jag nu låg FPS under längre stunder. Det är endast i mindre utrymmen som jag når upp till 144fps med mindre drops till 120/130 fps vid riktigt intensiva fighter i Destiny 2. Är jag däremot ute i den öppna världen händer det att jag dippar hela vägen ned under 60 fps, vilket känns rätt bisarrt med tanke på hårdvara.

OBS! Jag kan köpa att min Ryzen 7 inte har lika bra maxfps som en i7a – men lägstafps borde vara snudd på samma. Det är endast i

Setup:
Mobo: MSI B350 Tomahawk
CPU: Ryzen 7 1700 @3700Mhz
Ram: G-Skill Ripjaws @3200Mhz CL14 A-XMP
GPU: ZOTAC GeForce GTX 1080 Ti AMP (driver 388.31)
OS: Windows 10, build 1709

I helgen formaterade jag hela datorn, inklusive min speldisk, och installerade om Windows. Jag tyckte det flöt bra i en halvdag kanske, sen blev det kass igen. Under denna tid rullade ju en del uppdateringar in till Windows, bland annat Media Creator Update – men Game DVR är avstängt. Finns det annat som kan förstöra, rent mjukvarumässigt?

Jag lutar åt att det är något mjukvarufel, eftersom det flöt bra till en början – men det kanske var inbillning? Kan det vara hårdvarufel, det känns inte som att datorn orkar med att driva runt i öppna och krävande miljöer? Eller kräver jag för mycket av min dator?

Skulle detta ändå kunna bero på överklockningen? Minnena är ju klockade, men det är A-XMP, och processorn blir inte särskilt varm (sällan över 60 grader).

Finns det något sätt att benchmarka hela riggen samtidigt? Eller måste jag köra delarna var för sig?

Tack på förhand!
Jonas