Tips! Kör Synology "DiskStation Manager" på din x86-server (även ESXi)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Tänk också på om du använder dig av iSCSI så är det lite problem med DSM 6.x
https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=147&t=116743&s...

Jag har fått gått över till NFS med min ESXi-hostar

Nepp, Använder inget iSCSI och jäkligt glad för det
Själv så kör jag FibreChannel för sådant.

Permalänk
Vila i frid

iSCSI funkar inte heller så bra i DSM 5.x. Dålig prestanda jämfört med NFS. Varken FreeNAS eller Nas4Free har fått till iSCSI speciellt bra heller.

Permalänk
Medlem

dåså har min server byggts ihop. Har byggt en och annan dator innan för windowsbruk men aldrig ett sånt här projekt..
Har för tillfället en gammal synology NAS stående så vet att jag älskar gränssnittet.
Nu är jag i läget där jag ska läsa guider för att komma igång. Tror det är bäst att börja utan virtualiseringen då jag inte riktigt förstått vad det är än eller vad jag skulle tjäna på att köra med det.

Det jag tänkte på först var att guiden på första sidan är ett par år gammal, men den är fortfarande aktuell eller finns det en bättre kanske..?

Exakt vilken version är 100% safe att köra nu (eller så nära som det går) ?

EDIT:
http://xpenology.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=22100
Här verkar vara en bra och aktuell guide att börja med. Version: 6.02

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

iSCSI funkar inte heller så bra i DSM 5.x. Dålig prestanda jämfört med NFS. Varken FreeNAS eller Nas4Free har fått till iSCSI speciellt bra heller.

Jo prestandan har tyvärr alltid varit sämre än NFS. Men nu (6.0) så låser sig hela NASen om man belastar iSCSI lite hårdare. I 5.x så fungerade den hyfsat bra iaf.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Tänk också på om du använder dig av iSCSI så är det lite problem med DSM 6.x
https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=147&t=116743&s...

Jag har fått gått över till NFS med min ESXi-hostar

Kör du NFS som datastore till dina esxi-hosts?
Du lägger till NFS sharen som ett datastore direkt i ESXI sen installerar du dina maskiner på det?

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Vila i frid

NFS funkar bra med esxi. Så här ser en av mina maskiner ut:

Permalänk
Medlem
Skrivet av modaset:

Kör du NFS som datastore till dina esxi-hosts?
Du lägger till NFS sharen som ett datastore direkt i ESXI sen installerar du dina maskiner på det?

javisst

Skrivet av hasenfrasen:

NFS funkar bra med esxi. Så här ser en av mina maskiner ut: http://privat.bahnhof.se/wb191982/esxi-nfs.jpg

kör du med vSAN eller har du massa disk direktkopplad till en Host?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Kom på det att jag nyttjar också NFS
Men det är bara en share för ISO-filer som nyttjas vid installationer.

Permalänk
Medlem

jag håller på med att fixa min boot med USB minnet nu.. fastnat på denna punkten från guiden där man ska ändra i grub.cfg

set vid=0x058f
set pid=0x6387

Jag får samma värden som redan finns i cfgn .. Kan det verkligen vara rätt?
Sen ska man ändra i serienummer och mac adress... Hur får jag fram dom?

EDIT: Det var fel på mitt usbminne tydligen...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Synology's nya paket "Active Backup for Server" verkar ju vara exakt vad jag behövde! Awesome.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Mr_Lazy:

kör du med vSAN eller har du massa disk direktkopplad till en Host?

Min labb-miljö här hemma vill jag ju gärna detaljstyra, inte låta fluff bestämma bits & bytes. vSAN licenskostnad för en privatperson är ju direkt löjliga, 23,000 SEK per cpu + vCenter Essentials 6,300 SEK. I den specifika maskinen är det två stand-alone NAS'ar anslutna via NFS, en inbyggd raid5'a och två ssd'er. SSD använd mest vid installationstillfällen för speed för att sen flyttas till något annan datastore. Är ju en hoarder av gamla operativsystem och allt ryms inte på ssd av kostnadsskäl.

Permalänk
Medlem

Tjena, tänkte höra med er om lite råd!

Har just nu en RDM mappad 3TB WD red i min N54L.
Köpte hem två stycken till och jag undrar hur jag bör gå tillväga för mest optimalt användande.

Som jag ser det finns det lite olika alternativ. Jag har ett LSI HBA-kort.
Läste några inlägg över om NFS, är det värt att dela ut diskarna från DSM via NFS till ESXi igen eller är det helt onödigt?

1. Att jag stoppar in diskarna och RDM mappar dem med samt kör synologys mjukvaruraid.
2. Att jag formaterar om min 3TB disk som sitter i servern och låter diskarna finnas i ESXi för att sedan montera dem i VMn.

Hoppas det går att tyda vad jag menar

// Richead

Permalänk
Medlem

Är detta helt safe att använda? Tänker om detta är ett hack för att få DSM att fungera så kanske det bakas in något mer i hacket?

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Axan:

Är detta helt safe att använda?

Nej. Helt säker kan man aldrig vara. Man extraherar Synologys synobios.ko och patchar den så att den fungerar på generell hårdvara. Det här @ https://github.com/Jman420/nanoBoot-DSM5.1/ visar på hur man brukade göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axan:

Är detta helt safe att använda? Tänker om detta är ett hack för att få DSM att fungera så kanske det bakas in något mer i hacket?

Nja som vanligt vet man aldrig om det slinker med något annat men så är ju hela livet man får chansa lite. Backup på datat är en bra idé som alltid

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Ok, tack båda två för svaren

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem

Jag har nu uppdaterat min NAS ifrån DSM 5.2 till 6.0.2 och det rullade på bra. Förutom att jag kör med modifierade värden för sata portarna för att kunna få stöd för fler än 12 diskar.
Dock kvarstår ett problem.

Första disken är nr 5 och inte 1.
Den visar dom första 4 slotsen som tomma. Och sedan kommer dom 16 diskarna som jag kör.
Frågan är vad man kan göra åt detta så att man får disknr 1-16 istället för 5-20.

har modifierat synoinfo med följande värden:

maxdisks=16
usbportcfg 300000 (0000 0000 0011 0000 0000 0000 0000 0000)
esataportcfg 0 (0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000)
internalportcfg FFFF0 (0000 0000 0000 1111 1111 1111 1111 0000)

Permalänk

Jag kommer bara upp i runt 10MB/s när jag läser/skriver till DSM 6.1.1 över nätverket. Är det något speciellt man behöver göra i ESXi 6.5 eller i DSM för att nätverkshastigheten ska bli skaplig?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av burton666:

Jag kommer bara upp i runt 10MB/s när jag läser/skriver till DSM 6.1.1 över nätverket. Är det något speciellt man behöver göra i ESXi 6.5 eller i DSM för att nätverkshastigheten ska bli skaplig?

Får du 10 ca MB/sek har du ett 100 Mbit nätverkskort/switch någonstans eller kör trådlöst.

Permalänk
Medlem

Jag kör Xpenology dsm 5 någonting idag och har verkligen inte koll på hur man uppdaterar. Gillar inte att köra en så gammal version, har lite versionssjuka.

Är det lätt att uppdatera eller ska jag ligga kvar på denna uråldriga version?

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Subzero299:

Är det lätt att uppdatera eller ska jag ligga kvar på denna uråldriga version?

Eftersom du lär fråga, ligg stilla på 5.x tills man fått till det med 6.x - som är lite bökigare att mecka in. Jag kör 5.x på mina då jag inte har behov av något av det flashiga nyaste. Även 5.x får kritiska uppdateringar fortfarande, inte bara 6.x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Eftersom du lär fråga, ligg stilla på 5.x tills man fått till det med 6.x - som är lite bökigare att mecka in. Jag kör 5.x på mina då jag inte har behov av något av det flashiga nyaste. Även 5.x får kritiska uppdateringar fortfarande, inte bara 6.x.

Tack för info, då behöver jag inte ha ångest över versionen längre.

Jag har läst mycket om openmediavault senaste tiden. Finns det några ordentliga fördelar att ligga kvar på DSM nu när det finns så bra fria alternativ?

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Har använt DSM ett tag nu och är riktigt nöjd med hur bra det faktiskt fungerar.
För någon vecka sen hittade jag paketet "Virtual Machine Manager" och här börjar mina problem.
Inte för att det är dåligt på något sätt men det äter en del prestanda så jag funderar på ett nytt bygge.

Så min fråga är:
Om jag vill köra virtuella maskiner ska jag då köra något annat operativ som grund och köra DSM virtuellt?
Om ja, Vad ska jag köra då? Finns det något ni rekommenderar?

Visa signatur

/Da Bootroos

Permalänk
Vila i frid

Det är väl mer personlig tycke och smak att låta filservern även pyssla med annat. Jag kör båda mina DSM'er "bare metal". Mina virtuella instanser körs på andra servers.

Permalänk
Medlem

Det skulle vara trevligt med ett nyhetsflöde med vad som händer på fronten.
Mina burkar bara tuffar på och jag har upptid på över 300dagar.
Allt fungerar utmärkt och det enda jag funderar på är om man skall gå över till 6.xx
Verkar som min 211j inte kommer få denna uppdatering och frågan är då om man skall uppdatera den emulerade servern till ver 6?

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande DSM som (bare metal) på min HP Microserver Gen8 (bytt cpu till i3-3220T).
Är fast på version DSM 6.0.2-8451 Update 11.
Är fortfarande nöjd, lite tråkigt att inte kunna enkelt uppdatera dock.

Permalänk
Hedersmedlem

Funderar på att testa DSM på en burk hemma, men det verkar finnas 1000 olika sätt att installera, och 1000 olika filer att ladda ner? Kan någon länka en guide/iso eller liknande som fungerar? Har en standard Intel-baserad server.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Kr^PacMan:

Kan någon länka en guide/iso eller liknande som fungerar?

#17044692

Permalänk
Medlem

Har kört xpenology bare metal på en hp microserver gen8 på jobbet ett par månader men nu när jag skulle logga in på webgränssnittet så står det att sidan du söker hittades inte. Kommer åt nasen både genom ssh och nätverksutdelningarna. Hittar den inte genom find.synology.com heller..

Har försökt söka efter någon lösning men hittar inget vettigt.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av lojden:

skulle logga in på webgränssnittet så står det att sidan du söker hittades inte.

Vilken version av booten? 5.2 (DSM 5.2.x) eller Jun's loader 1.02b (DSM 6.1.x)?

Logga in via SSH och starta om den mha "reboot" eller "sudo reboot".