Permalänk
Medlem

Klocka mer?

Hallå.

Är jävligt osäker på hur jag ska fortsätta.
Kör just nu på 4.4Ghz som ni ser på bilden, och kommer aldrig över 65 grader i olika tester eller spel.
Men med min förra CPU så ställde man in "offset" vilket jag inte hittar nu? Som jag har det nu går min CPU alltid i 4.4 GHZ oavsett belastning.

Hoppas någon kan hjälpa till. All info om datorn ser ni i sign

Bild

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

@Jerban: På din länkade bild så har du Core Voltage. Det är den som du ska ställa in... om du har möjlighet. Personligen använder jag aldrig Offset, Adaptive eller liknande. Jag brukar låsa min volt och MHz till en visst värde. På min Intel 7980XE så kör jag på 1.09 volt på alla kärnor samt även 4.4 GHz på alla kärnor.

Anledningen till att jag alltid gjort detta är för att jag personligen upplever att mina datorer blir mer stabila vid långvarig överklockning och långvarig tung belastning. Genom att låsa volten så undviker jag dippar och peakar av volt. Detsamma gäller även klockhastigheten som temporärt kan pusha upp sig till 4.5 GHz även fast modifiern är på t.ex. 44. De temporära extra 50-100 MHz kan vara skillnanden på liv och död.

Visst är det nice med lägre idle volt och MHz men för kraftfulla kylningslösningar så påverkar det inte idle temperaturen kontra låst volt och hastighet något nämnvärt. Däremot kan låsta värden orsaka snabbare och högre temperatur peakar, i synnerlighet på luftkylning. Men den maximala temperaturen vid riktigt tung belastning kan däremot bli lägre i slutändan.

Men ja, återigen till din fråga. Prova ändra på din Core Voltage som för nuvarande ligger på 1.344 volt. Personligen brukar jag jobba efter 0.10, 0.20 och 0.25 i värden när jag ökar eller sänker volten. I ditt fall skulle jag prova kanske 1.36 eller 1.37v för att se vad det tar vägen. Dock skulle jag nog undvika att överstiga 1.4v på din 6600K. Din processor må klara av det, och den må hantera det i korta sessioner av relativt tunga applikationer som t.ex. vanligt spelande. Men skulle du utsätta den samt ditt moderkorts VRM för tung volt under långvarig belastning som t.ex. video encodning i Handbrake så kan det till slut gå nedför.

Det som oftast händer är att din processor kräver mer volt för att få den stabil vid samma hastighet. Exempelvis 4.5 GHz och 1.42V istället för tidigare 1.4V. Och ibland så bara eskalerar det tills den vill ha ännu mer... och ännu mer. Har den onda cirkeln redan börjat så kan det vara svårt att ta sig ur den. Den enda lösningen då är att vara mer skonsam mot den genom att sänka både klockhastigheten och volten. Men då försvinner det roliga till slut med äga just den processorn.

Så ja... pusha den så långt den går men min rekommendation är att du stannar när processorn vill ha 0.5v / 0.7v extra för varje 100 MHz. Vill den ha exempelvis 1.45 eller 1.47 volt för 4.6 GHz så skulle jag stanna vid 4.5 GHz.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99