EA stänger av mikrotransaktioner i Star Wars: Battlefront II temporärt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blofeld:

Temporärt var ordet. Tills stormen lagt sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja eller så räcker det enbart att få igång försäljningen, är spelet bra och en stor skara har testat det så tror jag det nästan kvittar vad de gör. Såvida folk inte kan komma med bra argument som att vissa nybörjare med mycket pengar förstör spelet.

Bara se på Zelda till Switch som fick toppbetyg, men ska man ha alla Nintendo amiibo som kan ge fördelar i spelet så går väl dessa på över 2000kr. Var är alla whiners som klagar på detta kan man undra?

Permalänk
Medlem

Först läser man "Nu oroas också Wall Street av Star Wars: Battlefront 2-stormen"
Sen får man höra att EA backar. Hmmm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Varför låsa ner saker överhuvudtaget? Ge alla vapen och karaktärer till spelarna, sen kan de ju sälja skins om de så gärna vill a la Overwatch.

Vet inte om jag tycker att Overwatch modell är så mycket bättre, för Overwatch har väl också lootboxes?

Som jag ser det är hela "pay to win"-grejen bara en del av problemet. Det riktiga problemet med lootboxes är att det är en jävla sunkig affärsmodell som går ut på att maximera vinsten genom att sälja möjligheten till att kunden kan få det dom vill ha. Det sög i klassiska samlarkortspel och det suger nu.

Bättre är då direkt försäljning av kosmetiska föremål utan något inblandat lotteri. Känns som att det pågår ett stort hyckleri kring lootboxes i och med att enbart EA (och i viss mån Warner) verkar vara de som får kritik, men de är knappast ensamma om denna sunkiga affärsmodell.

Permalänk

Det får ta slut någon gång

Ingen mer gambling skit i spel. Sälj allt rakt av. Och sluta med de jävla låssas pengarna. Tror speltillvärkare har förlorat en 5-6 tusen igenom åren på mig. Vägrar köpa saker om tex ett Mount kostar 110 plast brickor och man kan bara köpa 100 plast brickor för en 100kr. Eller alla lootboxes som låser dom ute ifrån mina pengar.

Permalänk
Medlem

Gör oss alla en tjänst och bojkotta detta. Så fort EA har mjölkat klart battlefront 2 kommer de att skita i det och börja med näsa spel för de vet ju att folk gärna betalar. Provade battlefront 1 via origin access och träffar på fuskare vart 4:e match. Riktigt kul......

"Gratis" dlc som de utlovat har de bestämt på bekostad av att vi konsumenter får betala mer in-game istället.

EA bryr sig inte. Se på filmen "get out" så förstår ni vad jag menar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Att sälja kosmetiska prylar rakt av, utan RNG och massa onödiga låtsasvalutor, det kan jag tycka är okej. Att sälja en valuta som du sedan kan köpa dig en RNG-styrd möjlighet till övertag över dina motståndare i spelet är bara löjligt dåligt.

Troligtvis så backar de för att någon på EA har räknat ut att de säljer mer genom att verka snälla nu en stund, sen kan de aktivera allt igen när spelarna har insett att det tar flera år att låsa upp en rimlig nivå prylar på egen hand.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

När ska de fatta att det inte är mikrotransaktionerna detta beror på?

1) Ta bort ALLA kort i spelet som ger en fördel (vapen, hp, armor och dylika uppgraderingar).
2) Gör så att lootlådorna ENBART innehåller kosmetiskt som annat utseende på armor, färg och dylikt.
3) Lägg mer resurser på fler kartor och spellägen.
4) Spelar man mer så får man istället lootboxar (som i overwatch).
5) Ha kvar store, men låt folk få köpa lootboxar frivilligt.
6) Man går upp i level som vanligt men det du låser upp är olika utseende på vapnen. Alla ska få tillgång till alla vapen för den klass de spelar som då gör exakt lika mycket skada.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Förstår ärligt talat inte allt detta hat mot mikrotransaktioner.

Bara för att man kan köpa så man får saker snabbare betyder det ju inte automatiskt att det är pay2win. Jag hade förstått om det var något särskilt exklusivt vapen som var mycket bättre än alla andra eller något dylikt, men inte detta. I grund och botten vill ju alla företag tjäna pengar, det är väl inte så konstigt?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antor:

Vet inte om jag tycker att Overwatch modell är så mycket bättre, för Overwatch har väl också lootboxes?

Som jag ser det är hela "pay to win"-grejen bara en del av problemet. Det riktiga problemet med lootboxes är att det är en jävla sunkig affärsmodell som går ut på att maximera vinsten genom att sälja möjligheten till att kunden kan få det dom vill ha. Det sög i klassiska samlarkortspel och det suger nu.

Bättre är då direkt försäljning av kosmetiska föremål utan något inblandat lotteri. Känns som att det pågår ett stort hyckleri kring lootboxes i och med att enbart EA (och i viss mån Warner) verkar vara de som får kritik, men de är knappast ensamma om denna sunkiga affärsmodell.

Helst skulle jag också se att man tog bort lootboxarna helt så vi är på samma spår. Jeff Kaplan har dock sagt att speltesterna ville ha något progressionssytem och då tycker jag att lootbox skins är bättre än att man låser upp typ sikten och vapen a la Battlefield 3-4 genom att spela eftersom då kommer andra ha bättre skit än dig och vara objektivt bättre.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Förstår ärligt talat inte allt detta hat mot mikrotransaktioner.

Bara för att man kan köpa så man får saker snabbare betyder det ju inte automatiskt att det är pay2win. Jag hade förstått om det var något särskilt exklusivt vapen som var mycket bättre än alla andra eller något dylikt, men inte detta. I grund och botten vill ju alla företag tjäna pengar, det är väl inte så konstigt?

Det är ett par olika problem, i detta fallet var det ju delvis en pay2win lutning men framförallt att progression i ett fullkostnadsspel mer eller mindre krävde att du betalde mer. Uträkningarna på att låsa upp allt visade ju att det var helt absurt, heltidsjobb i 1-2 år, hade som sagt ansett det var helt ok om spelet i övrigt var free2play. Vidare satte de in det som en gambling funktion mer eller mindre så du kan inte heller direkt styra vad du låser upp utan måste hoppas på att du får rätt m.m. samtidigt som det klart lyser igenom att de bara vill mjölka pengar genom mer eller mindre tvång. (Kolla bara den andra EA titeln som kom nyligen, nya Need for Speed)

Självklart vill alla företag tjäna pengar men det är ju även en fråga om vad konsumenterna anser är skäligt? Annars skulle ju en limpa på Ica likväl kunna kosta 5000:-?

Det finns många spel som implementerat microtranactions utan att få så mycket skit som de stora utgivarna får, detta för att det är saker som är "ok" i spelarnas mening, guild wars (ettan) hade det kort efter release, många free2play spel har kört med det länge utan att folk ansett att det varit något problem. Microtransactions i sig är folk oftast ok med i t.ex. free2play titlar och om det är enbart kosmetiskt, problemen uppstår när detta system används som en grundläggande pelare i spelet och extremt mycket så när folk redan betalat 5-600kr för det och sedan ska klämmas på mer för saker som faktiskt påverkar ingame.
Ta CS:GO, du kan lira i år utan att betala ett öre mer än inköp, du kommer inte lida av det ingame och de som eventuellt betalar kommer bara möjligen ha lite "snyggare" vapen och så, det folk bråkat på där är ju egentligen inte det systemet utan de sidor runt om som tjänar pengar på barn som vill ha det där tuffa skinnet och youtubare som låtsas vinna massa etc.

Jag har själv köpt saker i spel med microtransactions, i allt från olika free2play till vissa större titlar, men det har varit mer "bling" och möjligen chest space men inget som direkt påverkat hur spelet spelas, sådana spel har alltid och kommer troligen alltid att bli attackerade av spelare som ser att man försöker tvinga spelare att spendera pengar istället för att låta spelaren anse att spelet är värt att betala lite extra till för att det är bra.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Snusfri

SWBF2, det mest refundade spelet i historien.
Bra jobbat EA/DICE.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Tror bilden talar för sig själv.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G903 | PowerPlay | G513 | Pro X | Brio 4k | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Helst skulle jag också se att man tog bort lootboxarna helt så vi är på samma spår. Jeff Kaplan har dock sagt att speltesterna ville ha något progressionssytem och då tycker jag att lootbox skins är bättre än att man låser upp typ sikten och vapen a la Battlefield 3-4 genom att spela eftersom då kommer andra ha bättre skit än dig och vara objektivt bättre.

Klart man kan ha ett progressionssystem med lootboxes, problemet uppstår när man också kan köpa lootboxes för riktiga pengar. Däri ser jag inte någon skillnad mellan EA och Blizzard, bägge företagen bör ha skit för denna sunkiga affärsmodell. EA och Blizzard är ju dock långt i från de enda företagen med denna affärsmodell, men endast EA tycks få skit. För mig är detta helt sjukt och ett hyckleri på hög nivå.

Som sagt, "pay to win" är för mig en ytterst liten del av problemet, problemet för mig är att företag via lootboxes som säljes för riktiga pengar utnyttjar kunderna på ett ganska förkastligt sätt för att maximera inkomsterna. Det man egentligen säljer via lootboxes är chans att få det kunden vill ha. Man säljer alltså en ytterst låg och okänd procentsats för ett virtuellt föremål för riktiga pengar. Då spelar det inte någon roll om det handlar om enbart kosmetiska föremål eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antor:

Vet inte om jag tycker att Overwatch modell är så mycket bättre, för Overwatch har väl också lootboxes?

Väldigt stor skillnad, det är ENBART KOSMESTISKA grejer i Overwatch, inget annat. Tycker det är ett skitbra system och där lootboxes skapar kul. Skulle aldrig i mitt liv betala för fler lootboxes där (eller någon annan stans) personligen dock, men har inga problem med det så som det är implementerat just där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antor:

Klart man kan ha ett progressionssystem med lootboxes, problemet uppstår när man också kan köpa lootboxes för riktiga pengar. Däri ser jag inte någon skillnad mellan EA och Blizzard, bägge företagen bör ha skit för denna sunkiga affärsmodell. EA och Blizzard är ju dock långt i från de enda företagen med denna affärsmodell, men endast EA tycks få skit. För mig är detta helt sjukt och ett hyckleri på hög nivå.

Som sagt, "pay to win" är för mig en ytterst liten del av problemet, problemet för mig är att företag via lootboxes som säljes för riktiga pengar utnyttjar kunderna på ett ganska förkastligt sätt för att maximera inkomsterna. Det man egentligen säljer via lootboxes är chans att få det kunden vill ha. Man säljer alltså en ytterst låg och okänd procentsats för ett virtuellt föremål för riktiga pengar. Då spelar det inte någon roll om det handlar om enbart kosmetiska föremål eller ej.

Jag håller med dig, måste ju dock tillägga att man kan köpa skins för din digitala valuta i Overwatch som du får i lootboxar, så det är inte enbart så att du får alla skins i boxarna.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Dom glömde stänga E.A med

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.