EA stänger av mikrotransaktioner i Star Wars: Battlefront II temporärt

Permalänk
Melding Plague

EA stänger av mikrotransaktioner i Star Wars: Battlefront II temporärt

Efter den hårda kritiken mot mikrotransaktionerna i Star Wars: Battlefront II avaktiverar nu DICE dessa temporärt. Anledningen är att de ska omarbeta systemet och göra det mer rättvist.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Go Disney! Nobody messes with the Mouse!

Disney äger rättigheterna till Star Wars och detta snabba beslut av EA/DICE kommer förmodligen p.g.a. påtryckningar från Disney mot EA/DICE då Disney är väldigt måna om sina produkter och sitt rykte.

förklaring
Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Hedersmedlem

Är det egentligen någon skillnad då? Man ska fortfarande kunna köpa ingamevaluta för riktiga pengar vilket inte ändrats men för att lugna folk och generera lite bra PR stängs denna funktion tillfälligt av. Vad är egentligen vunnet?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Vet inte vad jag ska tycka. Mig köper dem inte så lätt. Jag kan inte bortse från att de faktiskt försökte göra det dem gjorde. Att de nu backar är ju knappast något de VILL utan något de tvingas göra, säkert efter påtryckningar från Disney och andra parter.

EA är fortfarande företaget som hade som avsikt att blåsa spelarna på pengar. Att det misslyckades förändrar ju inte så mycket. Nu kommer de säkert gå tillbaka till ritbordet och plocka fram den "näst bästa" strategin för att blåsa oss på pengar som kanske inte skapar fullt lika stora rubriker. De försöker ju tänja på gränserna och med ett stort övertramp som det här så kanske de ändå lyckas flytta fram positionerna i slutändan för nästa gång tänker folk "ah men detta är ju bättre än tidigare"..

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Avstängd

De kommer tillbaka i annan etikett.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

EA/DICE har redan sabbat spelets framgång å ryckte. Jag var rikrigt taggad på spelet innan man visste att det skulle innehålla lootboxes. Nu skiter jag fullständigt i spelet å visst är det bra att dom ändrar på det men inget som kommer få mig att köpa det. Hoppas dom lär sig den hårda vägen att dom inte kan köra över oss konsumenter å tro vi går med på vilken jävla skit som helst.

Ett spel för 599kr med lootboxes som dessutom är pay to win, svårt å hitta drygare skit.

Permalänk
Medlem

Inte en chans att jag köper spelet när microtransaktionerna är så usla som dom är, jag vill ha klara besked av EA hur dom tänker hantera detta, bästa vore om det plockades bort helt och hållet, och inte tillfälligt.

Dessutom borde EA ha stoppat lanseringen tills alla aspekter med spelet är färdiga, microtransaktioner med loot crates är tyvärr en stor del av spelet. P2W kommer aldrig bli en hit.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

Själv är man inte nöjd förrän dice är nedstängt. Få företag är så girig.

Permalänk
Medlem
Citat:

The ability to purchase crystals in-game will become available at a later date

"Hej alla, vi har det lite hett om öronen just nu så vi tar bort detta så att alla blir nöjda och vi slipper få mer skit. Sen direkt efter julen när alla köpt vårat spel och hela denna debatten (förhoppningsvis) har svalnat så lägger vi in det igen."

Bitch please!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torhrolfr:

Själv är man inte nöjd förrän dice är nedstängt. Få företag är så girig.

Är väl snarare EA som är giriga. DICE var inte så här innan uppköpet. Tycker synd om DICE.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torhrolfr:

Själv är man inte nöjd förrän dice är nedstängt. Få företag är så girig[a].

Naivt trams. Nu är det EA som dikterar den finansiellt inriktningen men det finns inget självändamål med ett företag som inte försöker tjäna pengar. Konsumenter visar med plånboken vad som fungerar eller inte.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Är väl snarare EA som är giriga. DICE var inte så här innan uppköpet. Tycker synd om DICE.

Skickades från m.sweclockers.com

Läs vad utvecklare från DICE har sagt gällande mikrotransanktioner. Finns inga skäl att tycka synd om dem.

Permalänk
Avstängd

Vi som arbetar heltid och bara har tid att spela lite nån helg ibland måste ju ha nån sorts "pay to win" funktion för att ha en chans mot alla småungar som kan träna flera timmar om dagen

Permalänk
Medlem

We did it boys and girls! 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Läs vad utvecklare från DICE har sagt gällande mikrotransanktioner. Finns inga skäl att tycka synd om dem.

OK, det har missat. Har du något exempel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Vi som arbetar heltid och bara har tid att spela lite nån helg ibland måste ju ha nån sorts "pay to win" funktion för att ha en chans mot alla småungar som kan träna flera timmar om dagen

Fast nä det är fel sorts mentalitet. Typ som att bara för att man bara hinner träna något sport ett par gånger i veckan så ska man kunna köpa något pay2win och bli lika bra som proffsen som tränar heltid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

We did it boys and girls! 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, kommer vara avstängt en månad tills allt lugna sig lite. Dem kommer hova in sina pengar ändå. KÖP INTE!!

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Vi som arbetar heltid och bara har tid att spela lite nån helg ibland måste ju ha nån sorts "pay to win" funktion för att ha en chans mot alla småungar som kan träna flera timmar om dagen

Det var ju inget problem förr då man inte behövde spendera veckor för att låsa upp saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Är väl snarare EA som är giriga. DICE var inte så här innan uppköpet. Tycker synd om DICE.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Dr.Mabuse:

Naivt trams. Nu är det EA som dikterar den finansiellt inriktningen men det finns inget självändamål med ett företag som inte försöker tjäna pengar. Konsumenter visar med plånboken vad som fungerar eller inte.

Jasså? Har ni t.ex. läst vad utvecklarna själva hadde att säga om lootboxar i deras AMA de hade för 2 dagar sedan?

https://www.reddit.com/r/StarWarsBattlefront/comments/7d4qft/...

Nej, det är inte enbart EA.

Edit: https://www.reddit.com/r/Games/comments/7d601i/star_wars_batt... Bättre overview på ett antal frågor.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Vi som arbetar heltid och bara har tid att spela lite nån helg ibland måste ju ha nån sorts "pay to win" funktion för att ha en chans mot alla småungar som kan träna flera timmar om dagen

Nej absolut inte! Då är det bättre med en vettig matchmaking så man möter folk som har ungefär samma skills.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Denna respons kan beskrivas ed två ord. Damage control(skadekontroll).

Spelet är uppbyggd på mikrotransaktioner. Att dessa stängs av rättar inte till det stora problemet och dessutom är avstängningen trmporär för att minska skadan och inte tappa så många kunder på lanseringsdagen. Hån efter hån mot konsumenterna från EA/Dice...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Jasså? Har ni t.ex. läst vad utvecklarna själva hadde att säga om lootboxar i deras AMA de hade för 2 dagar sedan?

https://www.reddit.com/r/StarWarsBattlefront/comments/7d4qft/...

Nej, det är inte enbart EA.

Edit: https://www.reddit.com/r/Games/comments/7d601i/star_wars_batt... Bättre overview på ett antal frågor.

Tack för länken, hade missat att DICE gått över till den onda sidan. Synd. Skönt att man inte köpt något DICE/EA spel sen detta började spåra ur.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Har inte kört spelet själv än utöver betan, men hur stor fördel ger dessa uppgraderingar? Är det verkligen så att har du inte dessa uppgraderingar så är du betydligt sämre, vilket gör det mycket svårare att vinna?

Jag tycker inte att man ska kunna köpa speciella fördelar för pengar, men om dessa fördelar är minimala och som man med tiden själv har möjlighet att få tillgång till, så ser jag inte riktigt hur detta är så pay2win som vissa får det att låta som.

Permalänk
Medlem

Så löjligt allt de här är... från båda sidor. Blir drama av allt nu för tiden.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zerpej:

Har inte kört spelet själv än utöver betan, men hur stor fördel ger dessa uppgraderingar? Är det verkligen så att har du inte dessa uppgraderingar så är du betydligt sämre, vilket gör det mycket svårare att vinna?

Jag tycker inte att man ska kunna köpa speciella fördelar för pengar, men om dessa fördelar är minimala och som man med tiden själv har möjlighet att få tillgång till, så ser jag inte riktigt hur detta är så pay2win som vissa får det att låta som.

Jag har spelat några timmar och har inte märkt av någon större skillnad i uppgraderingarna. Man kan även enkelt låsa upp basnivån av prylar man vill ha (exempelvis gasgranat istället för spräng). Uppgraderingar till högre nivåer minskar cooldown och annat (det finns inget +100% skada på något vapen eller så) och verkar ta lite tid att spela sig till.

Uppgraderingar till vapen måste man spela sig till (50, 200, 500 kills etc).

Även utan uppgraderingar aktiverade kan jag utan problem placera mig i topp 3 på laget om jag ansträger mig lite.

Däremot tycker jag det är dumt att blada saker man kan låsa upp med att även kunna köpa dem för pengar (något som även fanns i både BF4 och BF1). Personligen tycker jag att det är mycket bättre att man kan köpa roliga skins och så, det hade jag gärna gjort. Kommer aldrig köpa en lootåda i Battlefront 2 (jag lär nog inte heller spela mer är 50 - 100 timmar totalt, så jag lär nog inte låsa upp högsta nivån av alla kort för de klasser jag gillar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

OK, det har missat. Har du något exempel?

Skickades från m.sweclockers.com

Titta på den här videon:

Och för den som inte har 12 minuter att spara, hoppa till tex 0:04:30 och 0:06:15.

Permalänk
Digital fyndjägare

Hur kunde det bli sådär? Företag vill tjäna pengar... så är det. Felet ligger i "skallen på folk" som betalar för onödigt skräp i spel. Köper ingen så kommer det tas bort (arkadhallar är jue nästintill borttagna), och företagen får tävla om att göra bättre spel än sina konkurrenter med handling, ögongodis o.s.v. , så är det. Barnen säger köp "den" kostar bara 20 kr annars köper jag det med mina veckopengar... snälla köp köp KÖÖÖP... Sedan detta med DLC och season pass oj oj oj oj... Sedan World of warcraft kom ut med månadskort på 1800-talet så har det bara visat att folk ÄR tyvärr villiga att betala. Tacka vet jag förr då man köpte ett spel så var det klart... ville man betala i spel så kunde man det också men då ute på en arkadhall med riktig social kontakt ihop med kompisar, grabbar, brudar, man flippra och spelade annat kul, biljard, bowling, lyssnade på musik o.s.v.. då faaan tävlade man på riktigt.

Ha det gött, gott folk.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zerpej:

Har inte kört spelet själv än utöver betan, men hur stor fördel ger dessa uppgraderingar? Är det verkligen så att har du inte dessa uppgraderingar så är du betydligt sämre, vilket gör det mycket svårare att vinna?

Jag tycker inte att man ska kunna köpa speciella fördelar för pengar, men om dessa fördelar är minimala och som man med tiden själv har möjlighet att få tillgång till, så ser jag inte riktigt hur detta är så pay2win som vissa får det att låta som.

Högre hälsa. Lättare att träffa.

Permalänk
Medlem

@anon81912:
Du missar dock att många är i samma situation som dig då spelet är nytt.
Nya spelare som hoppar på lite senare kommer att möta folk som är fullt uppgraderade samt har mer kunskap om spelet.