Permalänk
Medlem

Ingen bild, hur felsöka?

Har en dator som är ihopsatt för 1mån sedan och har fungerat klockrent sedan dess ända tills idag. Spelade igår kväll och idag finns det ingen bild via DP. Har inte hunnit testa med någon annat uttag än men har testat två skärmar och ingen ger bild på DP. Hur ska jag felsöka för att hitta vad som hänt? Moderkortet piper inte och ger inga signaler på att något är fel.
1. Testa alla utgångar på grafikkortet och se om någon av skärmarna ger bild.
2. Byta ut grafikkortet till ett annat (som jag har liggande).
3. ?
4. ?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

@BooliBoo
Koppla skärmen till moderkort omöjligt, se om du får bild då.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

@BooliBoo: Lite mera info om din dator och vad du kör för OP kan kanske ge dig lite hjälp.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem

Koppla ur allt som inte behövs när datorn är avstängd för nästan allt som många tror inte spelar roll och porten de kopplas till är ökända för att orsaka det här och andra fel. Tex delvis trasig mus, usb kabel, chassifläkt, ena kabeln till en disk osv.

Gällande att koppla skärmen till moderkortet så behöver du ta bort grafikkortet HELT först. Det kan gå att ändra i bios så båda funkar EFTER att man fixat fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Datorn som används är enligt följande;

CPU 7820x
Moderkort MSI x299 gaming pro carbon ac (mAtx)
Minne Corsair dominator platinum DDR 4
CPU kylning Fractal design Celsius s24
Gpu MSI GTX 1080 ti gaming x
Lagring M2 960evo samsung
Nätaggregat Corsair Rm750x
Skärm Alienware AW3414DW

Ska testa idag efter jobbet igen och så om jag kan hitta felet. Tack för tips och Trix om hur man ska felsöka.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Prova något annat än DP, haft samma problem och bytte till DVI och då fungerade det.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@BooliBoo
Koppla skärmen till moderkort omöjligt, se om du får bild då.

Skrivet av S-OD:

@BooliBoo: Lite mera info om din dator och vad du kör för OP kan kanske ge dig lite hjälp.

Skrivet av panpo98:

Koppla ur allt som inte behövs när datorn är avstängd för nästan allt som många tror inte spelar roll och porten de kopplas till är ökända för att orsaka det här och andra fel. Tex delvis trasig mus, usb kabel, chassifläkt, ena kabeln till en disk osv.

Gällande att koppla skärmen till moderkortet så behöver du ta bort grafikkortet HELT först. Det kan gå att ändra i bios så båda funkar EFTER att man fixat fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av HaBBarN:

Prova något annat än DP, haft samma problem och bytte till DVI och då fungerade det.

Har testat att byta grafikkort och det är inte det som var felet då båda grafikkorten fungerade i den andra datorn. Även testat en annan pcie plats men samma resultat. Så hur kan man lista ut om det är cpu eller moderkortet som är trasigt utan att faktiskt ha ett extra moderkort eller cpu? Eller måste man lämna in den?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Har testat att byta grafikkort och det är inte det som var felet då båda grafikkorten fungerade i den andra datorn. Även testat en annan pcie plats men samma resultat. Så hur kan man lista ut om det är cpu eller moderkortet som är trasigt utan att faktiskt ha ett extra moderkort eller cpu? Eller måste man lämna in den?

Kan lika gärna vara kabeln det är fel på. Jag beställde en ny premiumskärm (sign) och den levererades med en defekt DP-kabel. Nu var det inte så att jag inte fick någon signal alls, men då och då så dog hela panelen och blev svart i någon/några sekunder innan den kom tillbaka igen, ingen hit, framförallt inte när man spelade multiplayer-spel

Fick en ny kabel av Komplett och efter det har den fungerat utan några problem alls. Har du ens testat med men annan anslutning än DP?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Kolla så att RAM-stickorna sitter i ordentligt.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A ~ Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB ~ Noctua NH-D15 ~ Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance ~ ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC ~ Corsair RM750x 750W ~ Samsung 850-Series EVO 1TB ~ ASUS 27" ROG SWIFT PG278QR G-Sync 165Hz

Permalänk
Medlem

Enligt moderkortets manual ska den pipa om det tex är fel på grafikkort eller minne och inget pip från datorn.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Kan lika gärna vara kabeln det är fel på. Jag beställde en ny premiumskärm (sign) och den levererades med en defekt DP-kabel. Nu var det inte så att jag inte fick någon signal alls, men då och då så dog hela panelen och blev svart i någon/några sekunder innan den kom tillbaka igen, ingen hit, framförallt inte när man spelade multiplayer-spel

Fick en ny kabel av Komplett och efter det har den fungerat utan några problem alls. Har du ens testat med men annan anslutning än DP?

yes, och det fungerar med dp, hdmi och dvi på min andra dator. Hade vart riktigt skönt om det bara varit kabeln men eftersom datorn inte ger ifrån sig något pip så vet jag inte vart jag ska fortsätta.

Skrivet av Hazhax:

Kolla så att RAM-stickorna sitter i ordentligt.

Yes, de sitter i annars säger moderkortet ifrån enligt manualen om den nu stämmer. Konstigt om de skulle lossna efter en månads användande men konstigare saker har ju hänt.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

@BooliBoo: byggde nyss en dator som inte gick igång med exakt samma symptom som din, där felet var att RAM inte satt i ordentligt. Och moderkortet sa inte ett pip

Annars vet jag inte. Hoppas det löser sig för dig!

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A ~ Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB ~ Noctua NH-D15 ~ Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance ~ ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC ~ Corsair RM750x 750W ~ Samsung 850-Series EVO 1TB ~ ASUS 27" ROG SWIFT PG278QR G-Sync 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazhax:

@BooliBoo: byggde nyss en dator som inte gick igång med exakt samma symptom som din, där felet var att RAM inte satt i ordentligt. Och moderkortet sa inte ett pip

Annars vet jag inte. Hoppas det löser sig för dig!

Ska kika på det och bara använda en sticka istället.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

du har inte ändrat DP version i menyerna på skärmarna?

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

du har inte ändrat DP version i menyerna på skärmarna?

// LZ

Nej om den inte gjort det av sig själv. Fungerade inte med hdmi eller dvi heller. Blev ingen skillnad med minnena i andra slots. Man måste ha dubbla saker av allt så man kan felsöka. 😒

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Ska skicka in moderkortet då det inte reagerade alls om jag startade upp datorn utan minne, inget ljud alls vilket det ska göra om det är minnes fel eller gpu fel. Spännande att se om det är fel på det eller om jag skickat in det i onödan och får betala en massa för det.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Pröva annan skärm också. så den inte förlorat kunskapen att hitta datorn

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Det var moderkortet som pajat. Det tog komplett 3dagar från att de mottagit moderkortet tills jag hade ett nytt. Fantastiskt bra service måste jag säga. Playstation tog nästan 4veckor på sig när min ps4 hade lagt av.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.