Sapphire Radeon RX Vega 64 Nitro med tre 8-pinskontakter hittar ut på bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

HBM2 precis som HBM är svårt att tillverka. AMD borde fortsätta satsa på GDDR5 tills GDDR6 kommer. Ser inte att de kommer att finnas kvar inom 4 år på GPU marknaden om de inte börjar sälja riktigt bra mid-range kort snart. hade Vega 56 kommit med 1070 prestanda för 4000kr hade det varit en helt annan grej!

Fast då blir folk CP över att det dra ännu mer ström. För nvidia fanboys kan AMD aldrig gör rätt. Det ända rätt AMD kan gör i deras ögon är att få Nvidia att sänka priserna så dem kan rekommendera Nvidia ännu mer.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja slå ett slag för flame-ingen som försiggick I Fermi-tider. Då tyckte AMD att det var kul att pika gällande strömförbrukning och värmeproduktion

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broder Truck:

Jag skulle vilja slå ett slag för flame-ingen som försiggick I Fermi-tider. Då tyckte AMD att det var kul att pika gällande strömförbrukning och värmeproduktion

då var det inget problem för nvidia folket. Högströmförbrukning var ju bra då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Hjälper inte om man måste ha svindyra aktiva adaptrar för att ansluta till DP skärmar. Sedan spelar inte bandbredd speciellt mycket roll så länge den räcker och det gör den på DP.

Problemet med HDMI är att den i princip kräver HDMI ingång alternativt något gammalt som har DVI.

4K 144Hz som i de kommande skärmarna från Acer/Asus fungerar inte med Displayport 1.4 utan användning av kompression. Det klarar HDMI 2.1.

HDMI-specifikationen börjar accelerera ifrån DP ganska ordentligt för tillfället.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av Bernd_P1:

Fast då blir folk CP över att det dra ännu mer ström. För nvidia fanboys kan AMD aldrig gör rätt. Det ända rätt AMD kan gör i deras ögon är att få Nvidia att sänka priserna så dem kan rekommendera Nvidia ännu mer.

Nej, det tror jag inte! Folk klagade på Vegas effektivitet ja, men det var PRISET på grafikkorten som fick folk att såga Vega. Hade Vega 56 kostar 4000kr med 1070 prestanda, hade folk kunna svalt det! Nu är de oeffektiva, OCH svindyra. Och bara blower style! De är de sämsta av alla världar:
* Fula
* Dyra
* varma
* Dåligt kylda
* Högljudda
* Oeffektiva

Hade AMD kört GDDR5 och satsat på partner kort hade Fula, Dyra, dålig kylning och värmen försvunnit! Vega är ett försök som misslyckades, och nu är det en så stor kompromiss att ingen vill göra partner kort förutom de som måste, Sapphire och XFX

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Dracc:

Jag vet att mitt asus rog matrix 290x hade en molex för att kunna tina baksidan av kortet vid användning av kvävekylning. Mer än så vet jag inte om just molex på grafikkort, om det inte bara varit för ett relativt lättdrivet kort som inte behövde en 6/8-pin..

Skickades från m.sweclockers.com

R9 290X Matrix molex kontakten var väl endast för kylningen?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

480/580 kylarna var hemska dock. Heller prestandan än designen. Jag stänger min låda ändå.

Jo fast nu har vi ju BARA AMD's stock kylare, vilket är den sämsta. Jag tar fan så mycket hellre en öppen Design och voltar ner ett kort, än att ha en ful, högljudd och fortfarande varm stock kylare. Sapphire's Nitro kylare på 480 var fan bättre än Stock 480, och 580 var riktigt bra!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Nu har ju drivrutinerna för 1080 fått mognat 1 år och 4 månader...Vega är ju bar 3 månader gammalt! Ser man till rå singel precisions prestanda är Vega 64 50% snabbare än GTX 1080...vilket säkerligen kommer att synnas om några månader med bättre drivrutiner

Det skulle vara intressant att följa upp detta. Hur mycket har det hänt med prestandan efter dessa tre månader? AMD har alltid varit starka på råprestanda men det känns som de har svårt att balansera upp det för bra effektivitet. Hört att Vega är starkt på Cryptonight algoritmen t.ex. men för många andra algoritmer hamnar den långt ner på beräkningar/W-listan. Med tanke på att kretsen är högt klockad och har 12 miljarder transistorer med HBM2 minne så hade man väl kanske räknat med lite bättre prestanda idag.

Permalänk
Medlem

När inte ens partnertillverkarna kan hitta på något vettigt 3 månader efter lansering vet jag inte längre hur man kan försvara RTG.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dblade:

Det skulle vara intressant att följa upp detta. Hur mycket har det hänt med prestandan efter dessa tre månader? AMD har alltid varit starka på råprestanda men det känns som de har svårt att balansera upp det för bra effektivitet. Hört att Vega är starkt på Cryptonight algoritmen t.ex. men för många andra algoritmer hamnar den långt ner på beräkningar/W-listan. Med tanke på att kretsen är högt klockad och har 12 miljarder transistorer med HBM2 minne så hade man väl kanske räknat med lite bättre prestanda idag.

Eftersom Nvidia hållit marknaden i sitt grepp de senaste åren så har de flesta spelutvecklare utvecklat sina spel för bra prestanda på Pascal arkitekturen. Av samma orsak presterar många spel dåligt på Ryzen. Fortsätter denna trend går vi mot monopol på PC komponenter.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Jo fast nu har vi ju BARA AMD's stock kylare, vilket är den sämsta. Jag tar fan så mycket hellre en öppen Design och voltar ner ett kort, än att ha en ful, högljudd och fortfarande varm stock kylare. Sapphire's Nitro kylare på 480 var fan bättre än Stock 480, och 580 var riktigt bra!

290X Tri-X var bra... 580 modellerna kan slänga sig i väggen jämfört. Att kyla de bjässarna under 70, tyst... var något enormt bra.

Men ja, AMD referens är rätt... usel. Men så är de flesta OEM referens. Enda undantaget är väl AMDs nya CPU kylare som faktiskt är rätt okej, med tanke på att den ingår och kan kyla, något Intels inte kan göra om dens liv så hängde på det.

Nvidias är väl lite Hit-N-Miss. De har bra modeller och dåliga. Det hänger nog mest på att deras referens kort också är ofta lågt klockade vs 3:e part kort, vilket gör dem enklare att kyla också.

Skrivet av Bloodstainer:

Hade AMD kört GDDR5 och satsat på partner kort hade Fula, Dyra, dålig kylning och värmen försvunnit! Vega är ett försök som misslyckades, och nu är det en så stor kompromiss att ingen vill göra partner kort förutom de som måste, Sapphire och XFX

Say whaaat?
Tror lite okunskap satt sig här. HBM är betydligt svalare än GDDR5. Hade Vega haft GDDR5 hade den varit törstig som FAN, och inte ens kunna ge bra prestanda i 4k pga sämre minnesbandbredd. HBM var ett måste.. på gott och ont.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Nej, det tror jag inte! Folk klagade på Vegas effektivitet ja, men det var PRISET på grafikkorten som fick folk att såga Vega. Hade Vega 56 kostar 4000kr med 1070 prestanda, hade folk kunna svalt det! Nu är de oeffektiva, OCH svindyra. Och bara blower style! De är de sämsta av alla världar:
* Fula
* Dyra
* varma
* Dåligt kylda
* Högljudda
* Oeffektiva

Hade AMD kört GDDR5 och satsat på partner kort hade Fula, Dyra, dålig kylning och värmen försvunnit! Vega är ett försök som misslyckades, och nu är det en så stor kompromiss att ingen vill göra partner kort förutom de som måste, Sapphire och XFX

på singel's day gick det att få tag på Vega 56 för 4200 och Vega 64 för 5090. priserna ligger helt och hållet hos ÅF och inte AMD. Dem har satt ett MSRP, inte deras fel att ÅF sätter ett högre pris.

och nej, du få någ läsa på. GDDR5 och GDDR5X tar båda två mer ström en HBM2. AMD var tvungen att köra på HBM2, annars skulle drar strömförbrukningen ännu mer iväg. Och nu försöka Nvidia allt för att undervika köra på HBM2 till konsument kort och dem därför antingen skippa Volta eller gör om konsument Volta för att använda HDDR6/5/5X. Skulle nämligen Nvidia också kör på HBM2 i stor skala så skulle det behövas satsningar av antingen Nvidia själva eller tillverkarna vilket skulle ju också gynna AMD. vilket är just vad Nvidia försöka undervika.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Och nu försöka Nvidia allt för att undervika köra på HBM2 till konsument kort och dem därför antingen skippa Volta eller gör om konsument Volta för att använda HDDR6/5/5X. Skulle nämligen Nvidia också kör på HBM2 i stor skala så skulle det behövas satsningar av antingen Nvidia själva eller tillverkarna vilket skulle ju också gynna AMD. vilket är just vad Nvidia försöka undervika.

Låter som Nvidia, jepp.

Medvetet sabba sina egna produkters kapacitet, för att behålla dominans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

DP är inte enbart positiv heller. HDMI 2.1 kör ju fullständigt över bandbreddskapaciteten för Displayport 1.4. Sen finns det säkert dom som vill köra en kabel som är längre än 3 meter

HDMI 2.1 har bara ett problem - det finns inte än. Inte ens kablar, för de gamla kablar kommer inte att fungera. Risken är överhängande att de nya kablarna kommer att kosta en förmögenhet om de är längre än 1m.

Och vad fick du 3 meter ifrån? Det finns mycket längre DP-kablar än så. Går man över 15m så blir de snabbt dyrare, men det finns, och 15m är rätt långt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Låter som Nvidia, jepp.

Medvetet sabba sina egna produkters kapacitet, för att behålla dominans.

VA?! det gör väl inte Nvidia 😉 *host*Crysis2*host*

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Bernd_P1:

på singel's day gick det att få tag på Vega 56 för 4200 och Vega 64 för 5090. priserna ligger helt och hållet hos ÅF och inte AMD. Dem har satt ett MSRP, inte deras fel att ÅF sätter ett högre pris.

och nej, du få någ läsa på. GDDR5 och GDDR5X tar båda två mer ström en HBM2. AMD var tvungen att köra på HBM2, annars skulle drar strömförbrukningen ännu mer iväg. Och nu försöka Nvidia allt för att undervika köra på HBM2 till konsument kort och dem därför antingen skippa Volta eller gör om konsument Volta för att använda HDDR6/5/5X. Skulle nämligen Nvidia också kör på HBM2 i stor skala så skulle det behövas satsningar av antingen Nvidia själva eller tillverkarna vilket skulle ju också gynna AMD. vilket är just vad Nvidia försöka undervika.

MSRP ehh du menar dom ska sälja med förlust? för dom köper inte in vega 56 för 4k kan jag lova dig.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@_Merc_: Hittade den =D
Det här är så coolt det blev för 7 år sen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpat:

HDMI 2.1 har bara ett problem - det finns inte än. Inte ens kablar, för de gamla kablar kommer inte att fungera. Risken är överhängande att de nya kablarna kommer att kosta en förmögenhet om de är längre än 1m.

Och vad fick du 3 meter ifrån? Det finns mycket längre DP-kablar än så. Går man över 15m så blir de snabbt dyrare, men det finns, och 15m är rätt långt.

Jaså? Inte många rätt där.

Citat:

48G Cable

Q: Is this cable required for delivering HDMI 2.1 Specification features?

A: The cable is the best way to ensure the high-bandwidth dependent features are delivered including the enhanced video and audio performance, and accounting for the new EMI characteristics

Q: Will existing HDMI High Speed cables deliver the HDMI 2.1 features also?

A: While existing HDMI High Speed Cables with Ethernet can deliver some of the new features, the new cable is the best way to connect HDMI 2.1 enabled devices to ensure delivery of all the features.

https://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_2_1/

Här har du redan en kabel från Belkin.
https://www.apple.com/shop/product/HLL52ZM/A/belkin-ultra-hig...

Längden har du här:

Citat:

3 meters for full bandwidth transmission over passive cable.
33 meters over active cable.

Det är 3 meter full bandbredd för DP och 10 meter för HDMI.
https://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort
https://www.engadget.com/2011/06/22/displayport-1-2-adds-acti...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

R9 290X Matrix molex kontakten var väl endast för kylningen?

Njae, jag är rätt säker på att den användes just för att tina baksidan där minnena sitter. Dessvärre hittar jag inte manualen online och har inte själv kvar den så jag kan stärka mitt uttalande.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Andvände inte endel tillverkare en extra molex på grafikkorten förr (för extra överklockning) ? Eller är det något jag drömt.

Det stämmer bra, och en del tillverkare av moderkort använde en molex för att skicka mera ström för den som använde två st grafikkort också när sli och crossfire var något båda tillverkare satsade stort på under am2, socket 775 eran om jag inte minns fel, finns nog upp till socket 1366 också.

De senare agp grafikkorten så var det vanligt att de skickade på en pga att agp 8x normalt sett stödjer runt 45 - 50w ? för lite extra stabilitet
dock så tror jag de körde 6 pin pci-e kontakten ganska tidigt redan på nvidia 6800 korten på pci-e varianten.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Tycker folk är lite för nitiska mot Vega. Har själv 2 stycken msi 64. Vi är på ett forum där huvuddelen av medlemmarna överklockar prylarna så mycket de kan. Med Vega är det tvärt emot du kan bibehålla prestandan medan du undervoltar kortet. Prestandan är ~1080 men priset är högt till stor del för att efterfrågan är hög och korten presterar extremt bra för mining. Vid mining presterar vega korten (både 56 och 64) betydligt bättre än 1080Ti till ett mycket lägre pris. Tyvärr styrs priserna mycket av efterfrågan men det är inget nytt. Jag är nöjd med mina vega och skulle inte byta mot 1080.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robbelibobbann:

Tycker folk är lite för nitiska mot Vega. Har själv 2 stycken msi 64. Vi är på ett forum där huvuddelen av medlemmarna överklockar prylarna så mycket de kan. Med Vega är det tvärt emot du kan bibehålla prestandan medan du undervoltar kortet. Prestandan är ~1080 men priset är högt till stor del för att efterfrågan är hög och korten presterar extremt bra för mining. Vid mining presterar vega korten (både 56 och 64) betydligt bättre än 1080Ti till ett mycket lägre pris. Tyvärr styrs priserna mycket av efterfrågan men det är inget nytt. Jag är nöjd med mina vega och skulle inte byta mot 1080.

Du menar att Pascal inte kan detta?

Lyckades till och med få mitt överklockade 1080 Ti ner till 200W. (Ner till 260W med mitt Vega)

#16998598

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Du menar att Pascal inte kan detta?

Vad jag menar är att det finns inte mycket att hämta av att överklocka ett vega men mycket att vinna på att undervolta det. Jag har svårt att tro att det blir annorlunda med de partnertillverkade korten. Lägre ljudnivå inte mycket mer prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jaså? Inte många rätt där.

https://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_2_1/

Här har du redan en kabel från Belkin.
https://www.apple.com/shop/product/HLL52ZM/A/belkin-ultra-hig...

Längden har du här:
Det är 3 meter full bandbredd för DP och 10 meter för HDMI.
https://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort
https://www.engadget.com/2011/06/22/displayport-1-2-adds-acti...

Fast nu plockade du ut citat ur sitt sammanhang. Angående HDMI 2.1, från sidan du länkade:

"Q: When will the HDMI 2.1 Compliance Test Specification be available?

A: The HDMI 2.1 Compliance Test Specification (CTS) will be available in Q1-Q3 2018."

Specen finns inte ens ute än, hur kan det då finnas kablar som uppfyller den? Det är snarast som när man kan köpa Wifi-routrar med "draft"-spec - det kanske funkar, eller det kanske inte gör det.

"Q: Will 8K@60 or 4K@120 require a new cable or cable connector?

A: Yes a new cable is required"

Så nya kablar lär man behöva.

Angående DisplayPort: Det är 3 meter för en passiv kabel. Det är 33 meter för en aktiv kabel, vilket har funnits sen 2011, vilket också nämns på sidorna du länkade. Det är ingen begränsning i bandbredd på aktiva kablar, de bara kostar potentiellt mer. I praktiken är kostnaderna helt OK upp till 15m åtminstone.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

290X Tri-X var bra... 580 modellerna kan slänga sig i väggen jämfört. Att kyla de bjässarna under 70, tyst... var något enormt bra.

Men ja, AMD referens är rätt... usel. Men så är de flesta OEM referens. Enda undantaget är väl AMDs nya CPU kylare som faktiskt är rätt okej, med tanke på att den ingår och kan kyla, något Intels inte kan göra om dens liv så hängde på det.

Nvidias är väl lite Hit-N-Miss. De har bra modeller och dåliga. Det hänger nog mest på att deras referens kort också är ofta lågt klockade vs 3:e part kort, vilket gör dem enklare att kyla också.

Say whaaat?
Tror lite okunskap satt sig här. HBM är betydligt svalare än GDDR5. Hade Vega haft GDDR5 hade den varit törstig som FAN, och inte ens kunna ge bra prestanda i 4k pga sämre minnesbandbredd. HBM var ett måste.. på gott och ont.

Jo men 290X tri-X hade andra problem, och hade inte alla 580 modellerna problem med relativt hög volt? Jag har bara lekt med ett 480 Nitro och det fungerade riktigt bra under 72C, hade dock 5 st intake 120mm fans i de chassit så riktigt bra flöde, men vid det här tillfället vill jag bara ta vad som helst som inte är stock kylare, avskyr dom och skulle aldrig köpa om det inte var till ett ordentligt nedsatt pris.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Say whaaat?
Tror lite okunskap satt sig här. HBM är betydligt svalare än GDDR5. Hade Vega haft GDDR5 hade den varit törstig som FAN, och inte ens kunna ge bra prestanda i 4k pga sämre minnesbandbredd. HBM var ett måste.. på gott och ont.

Jag kritiserar inte HBM2 för att vara varmt, jag kritiserar AMD's stock kylare. Jag tror helt ärligt att en bra Sapphire kylare + Vega på GDDR5 hade varit tystare och kallare än AMD's stock kylare + Vega på HBM2. Nu är ju inte problemet med Vega's HBM2 att det är varmt, utan att de finns dålig supply och att ingen ens vill göra partners kort ännu, och det leder till de varmare korten (AMD's stock).

Jag kritiserar alltså inte HBM2, jag kritiserar AMDs val av HBM2 som leder till dålig tillgång och därför inga partnerkord och därav dålig kylning.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Dracc:

Njae, jag är rätt säker på att den användes just för att tina baksidan där minnena sitter. Dessvärre hittar jag inte manualen online och har inte själv kvar den så jag kan stärka mitt uttalande.

Nej men, alla manualer finns ju på nätet sedan typ 2008 och tidigare!
https://www.asus.com/se/Graphics-Cards/ROG_MATRIXR9290XP4GD5/

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Jag kritiserar inte HBM2 för att vara varmt, jag kritiserar AMD's stock kylare. Jag tror helt ärligt att en bra Sapphire kylare + Vega på GDDR5 hade varit tystare och kallare än AMD's stock kylare + Vega på HBM2. Nu är ju inte problemet med Vega's HBM2 att det är varmt, utan att de finns dålig supply och att ingen ens vill göra partners kort ännu, och det leder till de varmare korten (AMD's stock).

Jag kritiserar alltså inte HBM2, jag kritiserar AMDs val av HBM2 som leder till dålig tillgång och därför inga partnerkord och därav dålig kylning.

Oki, då är jag med.

Dock är problemet att för att ens ha en chans skulle de behöva en högt klockad GDDR5X. Vegas design tror jag inte är lika minnesoptimal tyvärr.

Personligen ser jag hellre att HBM2 får tummen ur... och faktiskt få ordning på produktionen. För jag vill hellre se den tekniken ta över, ordentligt.

Permalänk

@Paddanx: Jag håller med, men AMD har verkligen inte styrkan eller kapitalet för att driva denna HBM revolution, låt Nvidia köra den här typen av R&D risker och utmana de på andra fronter. AMD försöker innovera och det kostar dom dyrt. Ryzen lyckades mycket bättre och jag ser fram emot Navi och hoppas att de lyckas med att utmana Voltas mitten XX70-kort på prestanda och särskilt på pris! Det är de vi behöver se! Och jag ser gärna ett kort som drar lite mer ström, drar de tillräckligt mycket så kommer miners köpa upp alla Nvidia kort istället.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

@Paddanx: Jag håller med, men AMD har verkligen inte styrkan eller kapitalet för att driva denna HBM revolution, låt Nvidia köra den här typen av R&D risker och utmana de på andra fronter. AMD försöker innovera och det kostar dom dyrt. Ryzen lyckades mycket bättre och jag ser fram emot Navi och hoppas att de lyckas med att utmana Voltas mitten XX70-kort på prestanda och särskilt på pris! Det är de vi behöver se! Och jag ser gärna ett kort som drar lite mer ström, drar de tillräckligt mycket så kommer miners köpa upp alla Nvidia kort istället.

Problemet är att Nvidia gör dem inte.

Titta på deras design av korten. De gör HBM2 på Quadro korten, men inte något annat. De kör GDDR5X på absoluta high-end, men knappt ens det (om de verkligen får välja *host* 1070Ti *host*).

Om Nvidia får välja kommer vi sitta på samma GDDR5 i 5 år till... med samma DX11 i 10 år till, med samma stenålders SLI brygga (vs direkt i PCI-E kontakten). Den enda gången de gör något innovativt, är om de kan låsa tekniken, bums efter (tex G-Sync).

Så AMD är vårt hopp att få dessa tekniker innan vi är alla i 50 års åldern och i pension. Du har dock rätt de har inte råd att chansa... men å andra sidan har de inte råd att inte göra det heller. De kan inte sälja 580 hela livet heller. Dock tror jag om de hade minskat siktet lite... bara lite... så hade det nog gått. Problemet är, försök säja detta till investerare och aktieägare:

"Vi kommer bara satsa lite grann på detta... vi kan inte nå toppen ändå".

Hur tror du AMD ekonomi hade sett ut dagen efter det mötet? De måste... vare sig de vill/kan eller inte.

Ang strömförbrukningen så är det inte så enkelt. Miners klockar ner korten.. så bara den är effektiv, kommer de köpa. Och ärligt, ur ren ekonomisk synpunkt, om de säljer vartenda vega, från hylla idag. Varför ska de klaga? De får ju in pengar för korten, de får sålt dem utan problem.

Enda förlorarna är vi... som sitter och hoppades använda GPUer till att spela. För vi får välja mellan att betala överpris för ett vega (om vi hittar ett i lager) eller överpris på ett Nvidia, för varför ska de sänka priserna om folk tvingas köpa?

Därför sitter man själv o gråter och hoppas en 290X håller ett tag till :'(