Göra nya partioner från flera hdd till en ny stor hdd

Permalänk

Göra nya partioner från flera hdd till en ny stor hdd

Jag har flera hårddiskar med olika partitioner på. D ,E ,F ,H

Jag tänkte om det gick att föra över allt till en ny stor hårddisk och partitionerna fortfarande heter
på samma sätt som innan och alla program och spel fungerar som det gjorde förut.

Om det fungerar så slipper man mycket av ominstallation.

Problem kanske det kan bli i och med att det bara blir en kabel till nya hårddisken medans de andra hade varsin. (överföringskaos?)

Permalänk

Borde gå att göra med något disk clone program.

Finns ett gäng gratisalternativ som fixar disk till disk cloning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det fungerar.

Låt oss säga bara för exemplets skull att D, E, F och H partitionerna är 1TB var, eller ja 931GB (eller vad det blir Windows säger).

Så skulle du kunna köpa en stor hårddisk, t.ex. 4TB. Partitionera upp den till 1TB var, eller igen 931GB som windows säger.
Sedan kopiera (eller klona) filerna från dom gamla hårddiskarna till de nya partitionera.

När allt är klart, koppla ur de gamla diskarna (D, E, F och H) och byt sedan enhetsbeteckning på de nya partitionerna.

Så har du sedan alla partitioner du hade förut, fast på en och samma disk, med samma filer.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

@Elghinnarisa:

Ok , det är ingen risk att det blir långsammare för att all information går genom samma disk.

t.ex jag spelar på datorn samtidigt som någon ser en film via datorn på teven.

Permalänk
Medlem

Det finns inte en risk, utan är en fullständig garanti, att, när man försöker läsa flera saker samtidigt från en disk, så blir något lidande. Men om du har en, eller flera partitioner spelar ingen roll.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag ej hur det fungerar med flera hårddiskar men du kan testa helt gratis med EaseUS Todo Backup Free och sedan byta enhetsbeteckning på partitionerna efter kloningen.

Om du väljer Sector by sector clone när du klonar med EaseUS Todo Backup så bör varje partition bli lika stor som dom ursprungliga partitionerna https://www.easeus.com/disk-copy/clone-resource/free-clone-mu...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Easy:

@Elghinnarisa:

Ok , det är ingen risk att det blir långsammare för att all information går genom samma disk.

t.ex jag spelar på datorn samtidigt som någon ser en film via datorn på teven.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Det finns inte en risk, utan är en fullständig garanti, att, när man försöker läsa flera saker samtidigt från en disk, så blir något lidande. Men om du har en, eller flera partitioner spelar ingen roll.

Nja... håller inte med dig här Mr-B.

Om du har allt på samma parititon så kan du ha tur och ha filmen bredvid spelfilerna. Söktiden mellan dessa kommer då bli kortare och du får bättre prestanda. Om du dock har olika partitioner, på säg 1/3 av diskens storlek, så kommer sökningar till den sista biten bli långsammare än till de andra. Ska du dessutom hoppa mellan olika partitioner så måste armen röra sig långt mellan dem.

Enda som talar mot detta är filsystemet. Ett hårt lastat filsystem kommer sega ner saker också, därför är det en fördel att separera i flera partitioner. Men detta kan som sagt med defrag program hållas i bra skick, medan du aldrig kan få upp prestandan mellan olika partitioner.

Med det sagt, om du kör sk 1/3 vs 2/3 principen och short stokear disken, så du har de filer som används mest, i första 1/3. Och de filer som sällan används i de efterliggande 2/3 av disken (mha av 2 partitioner) så kommer du få så bra prestanda du kan av de filer som används mest, på bekostnaden av de som används minst.
Men... använder du data från båda samtidigt, kommer du förlora prestanda i båda.

Så spelar han och någon ser på film, som laddar från samma disk, kommer detta att påverka laddningstiderna på spelet och/eller kan filmen hacka om den inte har bra nog buffert.

Mao... det är då bättre att separera detta på 2 olika diskar, och ha en till spelen och en till filmerna. Då kan de jobba oberoende av varandra, och även slipper armen hoppa mellan i slumpmässig operation, vilket markant kan öka prestandan på just en HDD.

Att klone som TS ursprungligen ville finns en hel del gratis program som gör dock. Du kan även kopiera en partition till en disk, och en annan till en 3:e disk... lite hur du än vill. Du måste mao inte "klona disken".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nja... håller inte med dig här Mr-B.

Jodå, det gör du visst. :- p
Vad jag menade är att det alltid kommer ge en flaskhals jämfört med separata diskar. Precis som du skriver så kan söktiden mellan filer som ligger fysiskt nära varandra vara bättre än mellan filer som ligger i olika ändar av disken, men även om man valde att helt ignorera söktiden så får man halverad läshastighet jämfört med 2 diskar.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jodå, det gör du visst. :- p
Vad jag menade är att det alltid kommer ge en flaskhals jämfört med separata diskar. Precis som du skriver så kan söktiden mellan filer som ligger fysiskt nära varandra vara bättre än mellan filer som ligger i olika ändar av disken, men även om man valde att helt ignorera söktiden så får man halverad läshastighet jämfört med 2 diskar.

Är din en eller flera partitioner, spelar ingen roll jag syftar på. Du kan få rätt bra prestanda om du bara ha data på de två saker du ska läsa bredvid vartannat.

Permalänk
Medlem

Finns ju öht ingen anledning att partitionera idag. Bygg en vettig mappstruktur ist, mekanisk disk är främst för ren storage där prestanda inte är det primära.
Behöver du ha prestanda oxå så skaffa fler/snabbare diskar och kör en raid på dom.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

jag kommer nog spara den disken som är köpt för något år sedan ( 500gb) och bara köra spel därifrån.

den nya (2 tb) blir ren lagring med all film och bilder. det borde nog fungera bäst.