Vad använder ni för att ta bort kylpasta?

Permalänk
Medlem

Kärcher.
Kan vara lite svårt att hitta cpu sedan dock.

I realiteten använder jag i regel t-röd och papper.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Lacknafta.

Permalänk
Medlem

https://www.dustinhome.se/product/5010097262/arcticlean-1-2
på CPU's och på kylare som har större yta:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...

och hushållspapper. bytt pasta på 300+ cpu's och det har funkat finfint.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Inaktiv

Hushållspapper. Tar ett par tussar och gnuggar i omgångar tills allt är borta. Blåser av eventuellt ludd. Pangbom klart. Ingen ide att tjafsa med kemikalier, sånt bara fräter på hjärnan.

Oftast sätter jag dock bara tillbaks kylaren igen med den existerande pastan på plats, lat som man är. Funkar lika bra det också.

Permalänk
Medlem

Vanligt skithuspapper. Det är inte raketforskning direkt..

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Har använt kemiskt ren bensin och Topz sedan tidernas begynnelse, funkar hur bra som helst.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Kemiskt ren aceton och tops, antar att det är viktigt o köra med någon sorts bomull då dasspapper innehåller små små stenar och dessutom luddar lätt, så jag kör på tops

Permalänk
Entusiast

Kemiskt ren aceton och tops...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

då dasspapper innehåller små små stenar

Uh... Va?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Uh... Va?

Jag fick lära mig när jag skaffade glasögon att man inte ska polera glaset med vanligt dasspapper, för det innehåller små stenar och skit, mikroskopiskt alltså

Det kanske inte stämmer på dom dyrare sorterna dock, men det billiga pappret jag kör med har nog det iaf xD

Sen om det skadar att göra mikroskopiska repor på en processor vet jag inte xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag fick lära mig när jag skaffade glasögon att man inte ska polera glaset med vanligt dasspapper, för det innehåller små stenar och skit, mikroskopiskt alltså

Jag håller det för väldigt osannolikt. Sämsta / billigaste sortens papper, är det man använder till dagstidningar, och det anses helt ok att använda till att putsa fönster med. Anledningen till att man inte ska använda dasspapper på sina glasögon är antagligen någon annan. Fiberna är nog hårda nog att på egen hand repa plastglas, exempelvis.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag håller det för väldigt osannolikt. Sämsta / billigaste sortens papper, är det man använder till dagstidningar, och det anses helt ok att använda till att putsa fönster med. Anledningen till att man inte ska använda dasspapper på sina glasögon är antagligen någon annan. Fiberna är nog hårda nog att på egen hand repa plastglas, exempelvis.

Säkerligen, jag bara tog min optiker på hennes ord då jag inte är lika kvalificerad inom repningförmågan hos undermåliga dasspapper

Permalänk

Toapapper och inget annat för det behövs inte.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av sanfar:

Jag använder babytvättlappar. Funkar helt perfekt, tar bort allt. Funkar även till diverse svårborttagna saker.
https://www.apotea.se/libero-tv%C3%A4ttservetter-64-st

Funkar på allt använder dom för att göra rent verktyg i garaget till och med
Skulle aldrig använda dom på en unge dock men det är en annan sak

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

endast kaffefilter utan något lösningmedel, behövs ju bara några drag så är allt borta. Jag tror inte man kan tjäna speciellt mkt på att använda lösningsmedel. Hade varit kul med lite siffror.

Permalänk
Medlem

Kaffefilter och isopropanol.

Permalänk
Medlem

Sambons nagellacksborttagare (ej aceton) och hushållspapper.

Vete fasen vad den innehåller, men funkar gör det.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Vanlig elektronikrengöring som finns på biltema och lite polerduk.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

Aceton brukar funka bra!

Visa signatur

/JaNNebEEE

Permalänk

jag har under 15 års tid använt kemisk ren bensin (heptan) som jag tar på vanligt toapapper, gör man på rätt sätt så blir det inte en massa damm från pappret, men lite koll får man ha.

Efter 15 år så börjar min 1 liters flaska ta slut, har räckt till otaligt många rengöringar under åren, jag har nu köpt en flaska isopropanol från Kjell som jag tänkt testa med framöver

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem

Topz med lite Vodka på samt hushållspapper.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Isopropanol + tops/kaffefilter

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

I går kväll blev det Ica skethuspapper och Smirnoff Vodka. Fungerade bättre än sårrengöring!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk

T-röd och luddfritt hushållspapper

Permalänk
Medlem

Kemiskt ren aceton och kaffefilter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Ibland använder jag endast tops, ibland om jag känner mig seriös använder jag tops och T-Röd.
Märker ingen skillnad med temp dock.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Bensin och luddfria bommulspads

Permalänk
Medlem

Isopropanol och kaffefilter.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag håller det för väldigt osannolikt. Sämsta / billigaste sortens papper, är det man använder till dagstidningar, och det anses helt ok att använda till att putsa fönster med. Anledningen till att man inte ska använda dasspapper på sina glasögon är antagligen någon annan. Fiberna är nog hårda nog att på egen hand repa plastglas, exempelvis.

Faktum är att för många år sedan var tidningspapper bra att rengöra fönster med.

Trycksvärtan innehöll ammoniak och det gjorde rent.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

99% isopropanol och hushållspapper.