Spelar ljudkort någon roll för mig???

Permalänk
Medlem

Spelar ljudkort någon roll för mig???

Hej.

Tänkte köpa ett ljudkort och för att förbättre ljudet på datorn. Har läst lite om ljudkort och vet inte om det skulle verkligen göra en skillnad för min setup

Högtalare: logitech z553
Hörlurar: inte bestämt än om det blir Sennheiser MOMENTUM G m2, Sony MDR-XB950BT, Sony MDR-1A, Logitech G533 eller Logitech G933 (ge tips om vad ni tycker)

Permalänk

Skulle säga nej.

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort?

Majoriteten av alla nyare moderkort har så pass bra ljudkort och DAC att man inte märker någon skillnad längre. Jag har Xonar D2X med akg k240 mk2 och märker ingen skillnad.

Den ända skillnaden jag märker är hur hopplöst dåliga drivrutiner det är för både asus och creative ljudkort..

Edit: Rättelse, jag märker en liiiten skillnad, men jag skulle inte säga att den skillnaden är värd mer är typ 100 kr

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

@liodud: T.ex. Logitech G533 använder ett eget ljudkort/USBDAC så där lär det verkligen inte göra någon skillnad

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett par Q-Pad QH-85 som jag var väldigt nöjd med, kan rekommenderas.

De hörlurar du nämner är väldigt olika, det bästa du kan göra är att hitta en butik där du kan provlyssna på dem.
Högst personligt, jag har inte Logitech som första eller andra val när det kommer till hörlurar, men ljud är högst subjektivt så provlyssna innan du slår till.
Tänk också på att over-ear lurar är bekvämare under långa sittningar än on-ear lurar.

Jag har ett par Sennheiser HD700 (+en Modmic 4.0) som är fantastiska, men de ligger i en annan prisklass och till dem kör jag en extern DAC/förstärkare... jag har ett Asus X99-S moderkort som har bra ljud inbyggt men som inte riktigt höll klass för mina Sennheiser, men rockade på bra med Q-Pad hörlurarna.
Om du vill ha en rekommendation så titta lite extra på Sennheisers modeller, men det är bara min åsikt.

Som redan nämnts så har de flesta moderkort idag fullt tillräckligt bra ljud för gaming osv. Den lilla skillnaden du kan få med ett ljudkort är inte värt pengarna/besväret med drivrutiner till ett par hörlurar för ~1000kr.

Om du behöver ett ljudkort? Egentligen inte innan du kommer upp i audiofilklass på hörlurarna.

Permalänk
Medlem

Det finns knappt några bra ljudkort att köpa. DAC-marknaden tog fart och uppmärksamhet från tillverkare. Jag har ett Xonar Phoebus för EQ settings men det är knappt värt det med tanke på hur mycket drivrutinerna krånglar under W10

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮