Permalänk
Medlem

Tror som många andra att det handlar om ett helhetsintryck. Jag fick både motorstopp (nitade för en barnvagn som rullade ut i vägen och var inte snabb nog med kopplingen) och körde 30 på 70 väg (snöstorm och kvällstid bakom en lastbil) och fick ett körkort ändå efter min uppkörning. Satt även typ 10 minuter för att göra en korrekt säkerhetskontroll av bromsarna då jag inte hade en aning om hur en elektronisk handbroms fungerade och var tvungen att dra fram instruktionsboken för att lista ut hur man låste den för att göra ett test.

Det som instruktören sa till mig var att även om jag var lite stressad så var alla mina resonemang bra. Jag pratade alltid om vad jag gjorde och varför i trafiken när jag övningskörde med min handledare och därmed gjorde jag likadant på uppkörningen vilket innebar att kontrollanten lätt kunde följa hur jag tänkte.

Brorsan ska köra upp som privatist nästa vecka, jag tror inte han kommer bedömas annorlunda än mig som gick på körskola.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Min erfarenhet av att ha kört upp ett antal gånger för olika behörigheter är att övningsköra via trafikskolor ger en stor fördel, pga att dom berättar exakt hur du ska köra för att bli godkänd. Det brukar sällan stämma överrens med hur en medelsvensson framför sig i trafiken. Jag har sett flera privatister bli kuggade pga av att inte varit tillräckligt förberedda. Jag rekommenderar iaf 2-3 lektion som minst hos en trafikskola innan uppkörning.

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Medlem

Bra att de kuggar när folk ligger för nära. Blev själv påkörd förra sommaren när bilen framför saktade ner till 20 kmh på en 90 väg för att göra en högersväng. Bilen bakom förstörde som tur var bara en kofångare på min och en framskärm och lyckta på sin. (vad jag vet)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Alltid surt att missa en uppkörning, men haka inte upp dig för mycket på det.

Trafikinspektörer är ofta gamla körskolelärare, klart att dem är partiska, tror man nått annat är man naiv.

Men det är ju inget att haka upp sig på oavsett, det är bara fortsätta kämpa och snart har du lappen i din hand!

Permalänk
Medlem

Jag klarade min uppkörning tack vare att jag var medveten om de två felen jag gjorde under körningen. Visserligen inga allvarliga saker (en rätt så kraftig inbromsning samt att jag körde lite för fort vid ett tillfälle, typ 35 på en 30-sträcka).

Hade jag låtsas som ingenting och sagt att allt gick bra så hade jag bommat.

@Selmalagerlöf: Högerfilen är ju den nya vänsterfilen, ligger aldrig några bilar där

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Skrivet av Terrell:

Om man kör samma hastighet som alla andra bilar så kan man ju inte köra om till att börja med då man aldrig kommer ikapp bilen man skall köra om.

Sedan nämnde han motorväg så om det är t.ex en klassisk 2-fil motorväg utan mötande trafik så kan du köra om en bil som kör i 105km/h medan du kör i den max tillåtna hastigheten(t.ex 110km/h eller 120km/h) med all rätt.
Om det sedan kommer bilar bakom som kör i högre hastighet än tillåtet så är det inte du som orsakar osäkerheten i trafiken utan dom.

Ja det är tillåtet att temporärt överskrida den angivna hastigheten för att göra en säker omkörning men detta gäller på t.ex vanliga landsvägar, m.m där man har mötande trafik då en faktiskt olycka kan hända om du gör en för långsam omkörning.

Mmh, men ibland kanske det är bra om du började se trafiken som helhet istället för att fokusera på någon kilometer hit eller dit, dessutom visar din bil troligen fel hastighet på instrumentbrädan så när du pratar om att köra om en bil som kör 105 km/h i 110km/h är verkliga fallet snarare att två bilar tar upp båda filerna på motorvägen i 95-105 km/h. Skulle vilja påstå att det är trafiksäkrare att temporärt höja hastigheten för att ta upp så lite tid som möjligt på omkörningsfilen, och på så sätt bidra till en mer strömlinjeformad trafik.

Permalänk

När jag körde upp för B kortet där jag bor behövde jag inte ens köra genom våran lilla stad, körde en sväng på en liten väg sen tillbaka igen, glömde till och med bältet men jag fick körkortet endå. Tycker synd om stadsfolk som måste kunna massa regler och skit för att få sitt körkort

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

När jag körde upp för B kortet där jag bor behövde jag inte ens köra genom våran lilla stad, körde en sväng på en liten väg sen tillbaka igen, glömde till och med bältet men jag fick körkortet endå. Tycker synd om stadsfolk som måste kunna massa regler och skit för att få sitt körkort

Fast... Alltså... Är det inte lika bra att man faktiskt lär sig köra bil på en gång?
Jag är i alla fall glad att jag tog mitt körkort i Göteborg som jag bestämt tror är en av de svåraste städerna att köra i.

Jag har hög tolerans mot folk som gör misstag i trafiken, det händer alla emellanåt, inklusive mig själv. Däremot har jag mycket svårt att acceptera folk som uppenbart inte har någon koll på hur man ska köra i stadstrafik.

Permalänk
Medlem

Själv hade man turen och hade med sig både körskolas bil och körskolläraren. Så jag fick till och med köra med bilen till trafikverket (som låg par mil bort)

Så fick ju lite uppvärmning innan, körde både privat och körskolan.

Körde mitt i vintern och det var hel del snö. Var rätt nervöst att backa uppför en backe (skulle parkera genom åka runt ett hörn). var hel del snö så kunde inte ställa mig tillräckligt nära kanten (stod mitt i vägen nästintill på den lilla gatan). Sen hade bilen sån där blinkers som man behövde dutta till (då blinkar den i 5 sek), råkade komma åt den en gång.

Men trots svåra förhållande, fick jag kortet på första försöket. Enda anmärkning var jag skulle kolla dödavinkeln innan jag blinkar/svänger (något enligt mig själv gjorde, kanske missa någon gång).

Som sagt det är bara att härda ut, du borde ju bli mindre nervös för varje uppkörning du gör.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Fast... Alltså... Är det inte lika bra att man faktiskt lär sig köra bil på en gång?
Jag är i alla fall glad att jag tog mitt körkort i Göteborg som jag bestämt tror är en av de svåraste städerna att köra i.

Jag har hög tolerans mot folk som gör misstag i trafiken, det händer alla emellanåt, inklusive mig själv. Däremot har jag mycket svårt att acceptera folk som uppenbart inte har någon koll på hur man ska köra i stadstrafik.

När jag körde genom körskolan, så blev det många resor till en större stad att träna på. Var par år sen nu dock Att bara ta liten sväng så kan ju inte kontrollanten bilda sig bra uppfattning om föraren.

Det släpps ju ut många på vägarna som borde inte fått kortet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Fast... Alltså... Är det inte lika bra att man faktiskt lär sig köra bil på en gång?
Jag är i alla fall glad att jag tog mitt körkort i Göteborg som jag bestämt tror är en av de svåraste städerna att köra i.

Jag har hög tolerans mot folk som gör misstag i trafiken, det händer alla emellanåt, inklusive mig själv. Däremot har jag mycket svårt att acceptera folk som uppenbart inte har någon koll på hur man ska köra i stadstrafik.

Skrivet av Broken-arrow:

När jag körde genom körskolan, så blev det många resor till en större stad att träna på. Var par år sen nu dock Att bara ta liten sväng så kan ju inte kontrollanten bilda sig bra uppfattning om föraren.

Det släpps ju ut många på vägarna som borde inte fått kortet.

Amen to that!

Kommer själv från en mindre stad där folk inte fattar vad en rondell eller blinkers är.. Att följa reglerna korrekt här funkar inte, du kommer att krocka!

Att glida in i en större stad där folk faktiskt _kan_ köra är ju underbart!

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk

Är underbart att köra bil där folk kan köra, jag har kört många gånger i stora städer, känns bra när folk faktiskt använder blinkers och vet hur man kör i en rondell

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Googolplex:

Mmh, men ibland kanske det är bra om du började se trafiken som helhet istället för att fokusera på någon kilometer hit eller dit, dessutom visar din bil troligen fel hastighet på instrumentbrädan så när du pratar om att köra om en bil som kör 105 km/h i 110km/h är verkliga fallet snarare att två bilar tar upp båda filerna på motorvägen i 95-105 km/h. Skulle vilja påstå att det är trafiksäkrare att temporärt höja hastigheten för att ta upp så lite tid som möjligt på omkörningsfilen, och på så sätt bidra till en mer strömlinjeformad trafik.

Du kan försöka förklara ditt påstående på uppkörningen eller till polisen och se hur det går.

Och dessa personer som kör snabbare än tillåtet i trafiken ser "helheten" för att de själva enskilda individer skall kunna spara några sekunder och minutrar?

Upplevde själv igår en bil som körde om mig på motorvägen när jag hade min farthållare på max hastigheten.
En mil senare låg han framför mig och körde av på samma avfart.

Permalänk

@Etilaclya:

Just det här är något som jag tycker är det värsta beteendet i trafiken idag. Jag avskyr när folk inte kan hålla avståndet. Men om det nu var det enda så känns det som att det måste ha gjorts under en längre period, inte att du bara "råkade köra lite nära en gång". Att hålla avståndet är livsviktigt (tycker jag).

Om du i övrigt kan hantera bilen och båda dina examinatörer (om det nu heter det) tycker det, så är det nog bara att hålla tummarna för tredje gången gillt!

Jag brukar ofta kontrollera mig själv genom att räkna hur många sekunder jag har till framförvarande bil. Två sekunder minst så är du på den säkra sidan!

Själv gjorde jag en misslyckad U-sväng på uppkörningen men min examinator gjorde en helhetsbedömning och jag klarade det ändå.

Lycka till!

Visa signatur

Chassi: CM NR200P White | PSU: CM V550 SFX | MoBo: B550 | CPU: R5 5600 | RAM: 32GB | GPU: RTX 4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Är underbart att köra bil där folk kan köra, jag har kört många gånger i stora städer, känns bra när folk faktiskt använder blinkers och vet hur man kör i en rondell

Då har du inte kört i Göteborg, ingen jävel som vet hur man använder blinkers. Man skulle kunna tro att varenda goa gubbe kör BMW...

Vill uppmana alla att använda blinkers, speciellt i rondeller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etilaclya:

Sen undrar jag vad ni tror om att privatister har det svårare än dem som kommer från körskola?

Nja, jag hade inga problem som privatist. Han tyckte att jag körde lite snabbt men godkände mig trots det. Jag hade dock kört en HEL del mil hemma (så jag var 100% säker på bilen och trafikflödet) och implementerat goda vanor från teoriboken vilket kanske vägde upp.

Permalänk
Skrivet av Terrell:

Ja det är tillåtet att temporärt överskrida den angivna hastigheten för att göra en säker omkörning men detta gäller på t.ex vanliga landsvägar, m.m där man har mötande trafik då en faktiskt olycka kan hända om du gör en för långsam omkörning.

Va?! Nu är du ju väl ändå ute och cyklar utan pannlampa. =D haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

.... för att genomföra en säker omkörning så får du temporärt överskrida den angivna hastigheten. att man ens försöker genomföra en omkörning i samma hastighet som alla andra bilar har begriper jag inte. Sedan så skall man hålla till höger om man inte gör en omkörning (utan som vissa idioter som ligger och slöar i mitten & vänster filerna utan att se något problem med det hela)

Skrivet av Terrell:

Om man kör samma hastighet som alla andra bilar så kan man ju inte köra om till att börja med då man aldrig kommer ikapp bilen man skall köra om.

Sedan nämnde han motorväg så om det är t.ex en klassisk 2-fil motorväg utan mötande trafik så kan du köra om en bil som kör i 105km/h medan du kör i den max tillåtna hastigheten(t.ex 110km/h eller 120km/h) med all rätt.
Om det sedan kommer bilar bakom som kör i högre hastighet än tillåtet så är det inte du som orsakar osäkerheten i trafiken utan dom.

Ja det är tillåtet att temporärt överskrida den angivna hastigheten för att göra en säker omkörning men detta gäller på t.ex vanliga landsvägar, m.m där man har mötande trafik då en faktiskt olycka kan hända om du gör en för långsam omkörning.

Vilken trafikskola har ni gått på som lär er att man får överskrida hastighetsbegränsningen när man kör om? Det finns ingen lag som tillåter en att överskrida hastighetsbegränsningen bara för att man kör om ett annat fordon. Begränsningen finns av en anledning. Om man måste överskrida hastighetsbegränsningen för att köra om finns det ju ingen anledning till att köra om från första början.

Se t.ex. https://lagen.nu/dom/rh/2008:81

Om ni fortfarande hävdar att man har lagen på sin sida när man överskrider hastighetsbegränsningen vid en omkörning så hänvisa gärna till en källa.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Vilken trafikskola har ni gått på som lär er att man får överskrida hastighetsbegränsningen när man kör om? Det finns ingen lag som tillåter en att överskrida hastighetsbegränsningen bara för att man kör om ett annat fordon. Begränsningen finns av en anledning. Om man måste överskrida hastighetsbegränsningen för att köra om finns det ju ingen anledning till att köra om från första början.

Se t.ex. https://lagen.nu/dom/rh/2008:81

Om ni fortfarande hävdar att man har lagen på sin sida när man överskrider hastighetsbegränsningen vid en omkörning så hänvisa gärna till en källa.

Tydligen LeffesHB&Trafik där man "får" köra om på landsväg där man får mötande trafik.

Permalänk
Medlem

@Bakgrund:

Fick också höra detta av min körskolelärarinna, prioritet 1 är ALLTID säkerhet, hamnar du i en situation där du behöver slutföra en omkörning snabbt, GÖR DET. Klart ofta bättre att sakta in och slinka in bakom igen om man kan och om det verkar snabbare när man missbedömt en situation. Men att e.g. ligga i motgående körfält när det kommer bilar från andra hållet bara för att inte bryta hastighetsbegränsningen är ju bara vansinnigt.

Med tiden får man ju också erfarenhet för att inte försätta sig i sådana situationer där plattan i mattan verkar vara ända utvägen. Men de som kör körskola är ju just oerfarna förare som under kommande år kommer sitta i nya situationer många gånger. Är ju rätt viktigt att dessa inte fokuserar på fel saker när det riskerar att bli en smäll imho.

@hunkaboy86:

Amen to that bro!

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Tycker det är på tok för lätt att få körkort när man ser hur det går till ute i trafiken.

En annan sak är ju att folk åt alla håll och kanter kör under förutsättningar som dom inte behärskar, om det än må vara Stockholmare uppe i vinterväglag eller folk som flyttat in från glesbyggd som aldrig sett en rondell.

Jag känner många, många, som lyckats skaffa sig ett körkort genom en intensivkurs på allt från säg 12-20 lektioner. Jag är ledsen, men runt 20 timmar bakom ratten skapar inte en stabil erfaren förare. Lägg därtill klimatet idag, alla jävlar är stressade och ska bara rakt fram. Det är sjukt, mer eller mindre varenda dag när jag själv är ute i trafiken, må så vara som förare, passagerare, cyklist eller gångtrafikant så ser man olyckor som enbart undviks pga tur.

Permalänk
Skrivet av Terrell:

Du kan försöka förklara ditt påstående på uppkörningen eller till polisen och se hur det går.

Och dessa personer som kör snabbare än tillåtet i trafiken ser "helheten" för att de själva enskilda individer skall kunna spara några sekunder och minutrar?

Upplevde själv igår en bil som körde om mig på motorvägen när jag hade min farthållare på max hastigheten.
En mil senare låg han framför mig och körde av på samma avfart.

Polisen gör avdrag på uppmätt hastighet och instrumentbrädan visar, som sagt, något lägre hastighet än den verkliga, så du kan lugnt gasa lite. Helhetsbilden i trafiken är så mycket mer än att "vinna sekunder", exempelvis motorväg i rusningstid så har du sett hur flertalet bilar håller vänster fil, alla inkl du hade kommit fram snabbare om vi hjälps åt i trafiken(ex flitigt släppa förbi bilar som kör fortare), utan att behöva bryta någon lag alls.

Permalänk
Skrivet av Googolplex:

Polisen gör avdrag på uppmätt hastighet och instrumentbrädan visar, som sagt, något lägre hastighet än den verkliga, så du kan lugnt gasa lite. Helhetsbilden i trafiken är så mycket mer än att "vinna sekunder", exempelvis motorväg i rusningstid så har du sett hur flertalet bilar håller vänster fil, alla inkl du hade kommit fram snabbare om vi hjälps åt i trafiken(ex flitigt släppa förbi bilar som kör fortare), utan att behöva bryta någon lag alls.

Nej dom gör inga avdrag. Dom "kan" göra avdrag om dom vill vara snälla. Och göra en så kallad god gärning. Nej. Dagens (moderna) bilar har rätt hastighet. Inget amazon -+5 km.
Du SKALL underlätta omkörning. Trots bakomvarande kör "odugligt" "farligt" "vårdlöst". Det är inte DIN rätt att bedöma eller att förhindra. Dock ofta är ju bilister som har bråttom även de som forcerar in i bilköer och tror dom har rätten att bli insläppta vilket skapar köerna från början.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Tycker det är på tok för lätt att få körkort när man ser hur det går till ute i trafiken.
En annan sak är ju att folk åt alla håll och kanter kör under förutsättningar som dom inte behärskar, om det än må vara Stockholmare uppe i vinterväglag eller folk som flyttat in från glesbyggd som aldrig sett en rondell.

Håller med.Men om rondell körning. Om man djupdyker om regler i rondell så blir det en juridisk smörja. Bästa är att alltid köra in i ytterfilen. Om en olycka skulle hända i rondellen så är du juridiskt skyddad. (Du har väjningsplikt in i en rondell) Denna vetskap gör lätt att det blir olyckor. Då "många" tror att dom kan köra ut från innerfil utan kontroller döda vinkeln då ingen skall befinna sig där enligt skyltarna. och påstår då att den som ligger i högerfält orsakat olyckan..

Så håll alltid höger körfält trots anvisnings skyltar. ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

@Bakgrund:

Fick också höra detta av min körskolelärarinna, prioritet 1 är ALLTID säkerhet, hamnar du i en situation där du behöver slutföra en omkörning snabbt, GÖR DET. Klart ofta bättre att sakta in och slinka in bakom igen om man kan och om det verkar snabbare när man missbedömt en situation. Men att e.g. ligga i motgående körfält när det kommer bilar från andra hållet bara för att inte bryta hastighetsbegränsningen är ju bara vansinnigt.

Med tiden får man ju också erfarenhet för att inte försätta sig i sådana situationer där plattan i mattan verkar vara ända utvägen. Men de som kör körskola är ju just oerfarna förare som under kommande år kommer sitta i nya situationer många gånger. Är ju rätt viktigt att dessa inte fokuserar på fel saker när det riskerar att bli en smäll imho.

@hunkaboy86:

Amen to that bro!

Det är fortfarande inte tillåtet att under några som helst omständigheter att överskrida gällande hastighet. Även om din mor ligger dödssjuk i baksätet får du enligt lag inte överskrida hastighetsbegränsningen. Sen kan man diskutera hurvida det är rätt eller inte, jag tror att alla här inne inte kommer att ligga å pressa i 90 när någon förblöder i baksätet. Samma sak när man kör om, har man gjort en blunder och får mötande längre fram under en omkörning så ökar man farten för att inte krocka. Alternativt bromsa och gå tillbaka.

Träffar du på en riktigt grinig polis så har han lagen på sin sida. Jag skriver inte detta för att jag är någon hobbypolis, jag kör själv ofta och mycket för fort. Men ni ska vara medvetna om att ni kan bli bötfällda sett till lagen, men i praktiken finns det undantag.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blackbeardie:

Nej dom gör inga avdrag. Dom "kan" göra avdrag om dom vill vara snälla. Och göra en så kallad god gärning. Nej. Dagens (moderna) bilar har rätt hastighet. Inget amazon -+5 km.
Du SKALL underlätta omkörning. Trots bakomvarande kör "odugligt" "farligt" "vårdlöst". Det är inte DIN rätt att bedöma eller att förhindra. Dock ofta är ju bilister som har bråttom även de som forcerar in i bilköer och tror dom har rätten att bli insläppta vilket skapar köerna från början.

Problemen är alltid folket förut som ska vara paragrafryttare. Om en person åker i 180 bakom dig, du åker 120 på 120 i vänsterfilen så har du som skyldighet att släppa förbi honom.

Kan vara civilpoliser som inte kan ta på helljus då dom måste vara anonyma inför något speciellt.

Så jag uppmanar alla paragrafryttare att oavsett vad ni tycker om idioter som ligger nära eller kör fort: AKTA er och underlätta omkörningar och sköt erat.

(Har sett insatsstyrka sitta i en pickup från typ 2002, med företagsloggor och reklam på sidan, stege och saker på taket.

Stoppade oss (inte jag som körde) då min kompis missade en väjningspliktskylt som var lite knepig. Fick en varning utav dom.
Klädda för vinterkrig i sibirien.

Permalänk
Medlem

Min farfar berättade att när han tog sitt körkort i Malmö i början av förra århundradet (mellan krigen) så var instruktionen att om han körde ett varv runt kvarteret utan att köra på något så fick han körkortet.

Och den lappen körde han på tills han parkerade för gott i mitten av -80talet.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Min farfar berättade att när han tog sitt körkort i Malmö i början av förra århundradet (mellan krigen) så var instruktionen att om han körde ett varv runt kvarteret utan att köra på något så fick han körkortet.

Och den lappen körde han på tills han parkerade för gott i mitten av -80talet.

Dessa premisser gäller väl än idag?? Iaf på vissa platser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbeardie:

Håller med.Men om rondell körning. Om man djupdyker om regler i rondell så blir det en juridisk smörja. Bästa är att alltid köra in i ytterfilen. Om en olycka skulle hända i rondellen så är du juridiskt skyddad. (Du har väjningsplikt in i en rondell) Denna vetskap gör lätt att det blir olyckor. Då "många" tror att dom kan köra ut från innerfil utan kontroller döda vinkeln då ingen skall befinna sig där enligt skyltarna. och påstår då att den som ligger i högerfält orsakat olyckan..

Så håll alltid höger körfält trots anvisnings skyltar. ;P

Bra tips. Råka bara ta rondell på måfå, tänkte mer på hela trafikläget här.
Jag känner flera som flyttat in till Stockholm som inte vill/vågar köra här just för att trafiken är så hetsig.
Själv hatar jag att köra här också, man får ju konstant hålla uppsyn från alla håll och kanter och ständigt vara beredd eftersom andra trafikanter antingen inte kan, eller bryr sig om, trafikreglerna.

Cyklister som tränger sig förbi så tajt att minsta vindpust skulle resultera i att dom repar upp hela sidan på bilen, gångtrafikanter som vägrar använda övergångsställen utan bara vind för våg sneddar rakt över gatan, stressade bilister som ska in/ut i sin bil som bara slår upp dörren så man får tvärnita för att inte köra rakt in i dörren, etc etc etc. Busschaufförer som är så stressade att hålla sitt schema att dom gör helt galna manövrar. Taxi ska vi inte ens börja snacka om.
Motorväg etc är det omöjligt att hålla ett vettigt avstånd på, för då får man bara nån dåre som tränger sig in emellan. Samma sak bakåt, manövrerar man för att slippa en idiot bakom som ligger och pressar tar det inte mer än 30 sekunder innan man har nästa.
Det värsta jag vet är folk som gör så EXTREMT tajta omkörningar att min farthållare satt på kortaste avståndet bromsar in när dom sneddar in framför, då jävlar är dom nära.

"Bästa" är nu när det börjat bli mörkt på kvällarna. Skulle säga att stockholmarens främsta mode är:
Svart mössa, svart jacka, blåa byxor, svarta skor. Gärna ett par svarta solglasgögon till detta. Och en svart väska.
Givetvis inga reflexer för det ser väl inte moderiktigt ut. Tror inte folk som inte själva kör bil förstår hur dåligt dom syns där det inte är upplyst av gatulampor.

Permalänk
Medlem

Kuggade första gången. Mycket för nervositet men med det kom ju osäkerhet som ledde till misstag på misstag. Inspektören (eller vad man säger?) tolkade det som att jag inte övat tillräckligt. Haha jag tror inte någon hade spenderat så mycket tid och pengar på körskola som jag Men nåja, gav jag det intrycket så kände jag att jag nog ändå skulle fortsätta öva innan jag körde upp igen. Så sänkte fler tusenlappar i körlektioner och chefen min var schysst nog att ta handledarkurs, hitta en manuellt växlad bil från sin kompis och åkte med mig en hel del extra timmar i bil bara för att jag skulle få in vana och säkerhet.

Andra uppkörningen klarade jag. Helt annan inspektör och plats då men jag tror generella intrycket var att hon kunde slappna av mer själv för hon ansåg nog mig avslappnad. Var dock lite rädd i början att jag kuggat direkt då bilen jag fick köra upp i hade helt annan respons på kopplingspedalen än vad jag var van vid, så fick ju bromsa i panik när jag skulle backa ut i nedförsbacke och inte hittade hugget i god tid. Kanske blev hon nöjd bara för att jag fattat att jag behövde bromsa och rätta ut det.

Men generellt tror jag att de gärna kuggar en på småsaker för att de verkligen vill banka in att saker och ting är viktiga. Jag fick tipset från min lärare att om jag misstänker att jag missat någon "liten grej" under uppkörning så är det bäst att jag uppmärksammar det själv och inte låtsas som ingenting. För inspektören har nästan garanterat märkt misstaget, och då är det enda som kan rädda dig att du kan visa att du fattade vad som hände också.

Sen tog det nog än mer tid innan jag faktiskt blev ok på att köra i stockholmstrafik. Visserligen var jag nog kassare än snittet på att lära mig köra men rekommenderar ändå att man inte bara tar kort och sen undviker att köra, utan se till att köra lite bil regelbundet.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980