Hjälp motivera inköp av telefon

Permalänk

Bluetooth 5.0

Bluetooth 5.0 så vänta med ny mobil om du inte måste ha en ny nu!
Fyra gånger längre räckvidd och dubbelt så snabb överföring, kan spara tid.

IP 68 för att slippa fukt och väta problem.

Radio så när mobil-täckningen är utslagen så ställ in P4 och höra varför.
De här är 3 stycke enkla motiveringar som 2017 begränsar utbudet till prestanda skiktet, 2018 så blir det nog lite mer att välja på.

Lycka till!
/Håkan

Permalänk
Medlem
Skrivet av HåkaN Teknik:

Bluetooth 5.0 så vänta med ny mobil om du inte måste ha en ny nu!
Fyra gånger längre räckvidd och dubbelt så snabb överföring, kan spara tid.

IP 68 för att slippa fukt och väta problem.

Radio så när mobil-täckningen är utslagen så ställ in P4 och höra varför.
De här är 3 stycke enkla motiveringar som 2017 begränsar utbudet till prestanda skiktet, 2018 så blir det nog lite mer att välja på.

Lycka till!
/Håkan

Ha radio som försäljningsargument 2017 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bortsett från just kameradelen, så finns det väldigt få giltiga skäl till att lägga mer än 1500 SEK på en mobiltelefon (eller 3000 SEK om man tittar på iPhone).

Själv letar jag oftast för "biggest bang for the buck", där det inte finns mycket som slår lurar från Huawei eller Xiaomi idag.

https://www.youtube.com/watch?v=ypUnh4EHT7o

Skönt att ha fått mer än jag betalade för!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Trådlös laddning. Ja
NFC Nja, på en Apple så är detta strypt till Apple Pay. På en Android så kan du använda funktionen friare.
Fast Charge. Ja, men det kräver en speciell laddare som inte följer med som standard. Har för mig att det är ett rätt dyrt extratillbehör.

Finns tyvärr inte direkt några måste ha funktioner som inte klaras av på en telefon för halva priset. Att köpa en telefon för 11000kr är som att köpa värsta speldatorn till en person som bara ska surfa och betala räkningar. Helt bortkastat, men som tur är så får varje person själv bestämma vad man köper.
Själv skulle jag varken själv eller av företaget kräva en värstintelefon bara för att.

Det är fortfarande nya funktioner om man jämför med iPhone 6S som du skrev om. Sen kostar inte iPhone 8 11000kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trackmaster:

Det är fortfarande nya funktioner om man jämför med iPhone 6S som du skrev om. Sen kostar inte iPhone 8 11000kr.

Sant, men nu lät det på TS att det gärna fick vara en Iphone X som skulle väljas men jag kanske förstod fel.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Trådlös laddning. Ja
NFC Nja, på en Apple så är detta strypt till Apple Pay. På en Android så kan du använda funktionen friare.
Fast Charge. Ja, men det kräver en speciell laddare som inte följer med som standard. Har för mig att det är ett rätt dyrt extratillbehör.

Alla telefoner såvitt jag vet skickar med en snabbladdare. Oneplus, Samsung och LG. Vet inte vilka fler som har funktionen. En sån laddare är för övrigt väldigt billig, går på under 100kr.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Alla telefoner såvitt jag vet skickar med en snabbladdare. Oneplus, Samsung och LG. Vet inte vilka fler som har funktionen. En sån laddare är för övrigt väldigt billig, går på under 100kr.

Apple skickar med standardladdaren som följer med till 6s. Så man måste köpa en särskild.

I vardagligt användande så är det ganska liten (till ingen) skillnad mellan 6s och 8 sett till hastighet.

https://youtu.be/bBTPPBwMjXk

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Varför är inte "Jag vill ha en ny skitdyr telefon because why the fuck not" ett bra argument längre? Jag brukar köra på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Apple skickar med standardladdaren som följer med till 6s. Så man måste köpa en särskild.

6s har inte snabbladdning? Så varför skulle de skicka ut en laddare som stödjer det?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

6s har inte snabbladdning? Så varför skulle de skicka ut en laddare som stödjer det?

Ja men 6s och 8 har samma laddar i lådan så ingen kan snabbladda out of the box. 8an kräver att du köper en till laddare för att kunna snabbladda

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lossah:

Alla telefoner såvitt jag vet skickar med en snabbladdare. Oneplus, Samsung och LG. Vet inte vilka fler som har funktionen. En sån laddare är för övrigt väldigt billig, går på under 100kr.

Stämmer säkert men inte hos Apple. Man måste tydligen ocså ha en speciell adapter för denna funktion.
https://macworld.idg.se/2.1038/1.689676/snabbladda-din-iphone...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av HåkaN Teknik:

Fyra gånger längre räckvidd och dubbelt så snabb överföring, kan spara tid.

Räckvidden kan ju vara trevlig men vem använder bluetooth för att föra över något?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ha radio som försäljningsargument 2017 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle vi intxe alla gå över till DAB ändå eller hur gick det med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Hej
Behöver hjälp med att motivera inköp utav en telefon i "high end" segmentet
Använder ni några resurskrävande appar ni kan ge tips om?
alternativt andra funktioner som t.ex. Iphone 8 har som inte finns på iPhone SE el liknande modeller?
Spelar ingen roll om det är iOS eller Android
Telefonen är inte till mig utan har endast blivit ombedd att skriva en punktlista, därför vänder jag mig till er experter
Tacksam för tips

jag lyssnar på spotify och kollar youtube i sängen innan jag ska sova. Så bra ljud, batteritid för en dag eller två, bra skärm och högtalare som är riktade mot mig var kraven. landade i en Xperia XZ, hade en Galaxy S8 innan, mer nöjd med sonyn

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Som andra redan påpekat är det framför allt kameran som är bättre på dyrare lurar. Där kan man verkligen tala om en rejäl skillnad till flaggskeppens fördel. Visst, i strålande solsken tar även billigare lurar acceptabla foton men i dunkel belysning blir resultatet ofta obrukbart. För mig som bor i Norra Sverige är det senare scenariot mycket vanligare än det förra, speciellt under vinterhalvåret och att lägga extra pengar på en bra kameramobil blir därför rimligt.

Permalänk
Medlem

Såvida man inte använder kameran professionellt finns det ingen som helst anledning att lägga mer än 1500 på en mobil.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

vill förtydliga att jag ska kunna precisera olika/något användningsområde där det framgår att det helt enkelt inte duger med en telefon ur medelsegmentet.
-om det nu finns något sådant argument

- Kameran är oftast den största skillnaden mellan en toppmodell och en mellan-/budgetsegment. Själv tycker jag inte någon mobilkamera är "tillräckligt" bra så att ha den bästa möjliga är viktigt.
- Trådlös laddning, snabbladdning, IP68/IP67 och små "bezels" kan finnas på vissa billigare modeller men sällan (aldrig?) allt detta i samma modell.
- Tycker man att 1080p (eller lägre) är för futtig upplösning på en runt 6" stor skärm är det också oftast bara toppmodeller som erbjuder högre upplösning. Detta är ju dessutom absolut nödvändigt om man är intresserad av mobil VR.
- I övrigt får du alla små fördelar som de senaste standarderna erbjuder. (USB-c, bluetooth 5.0, snabbaste processorn, snyggaste/bästa skärmen, osv)

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remmer:

Såvida man inte använder kameran professionellt finns det ingen som helst anledning att lägga mer än 1500 på en mobil.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller inte alls med.

Men du får gärna länka den bästa telefonen som man (enligt dig) kan hitta för max 1500 kr så jag kan se om den skulle matcha mina behov/krav på en mobil!

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Men du får gärna länka den bästa telefonen som man (enligt dig) kan hitta för max 1500 kr så jag kan se om den skulle matcha mina behov/krav på en mobil!

http://www.mi.com/my/redmi4x/

Säg till om du saknar något. NFC samt Qi Wireless Charging är det enda jag saknar, men svårt att begära det i en mobil för 1500:-. Dock tyckte jag att 4100mAh batteri samt IR-sändare var viktigare för mig.

Den är inte heller IP68-klassad, men tål rätt mycket trots allt:
https://youtu.be/lguRaVTpRi8

Permalänk

Numera bryr jag mig inte om highend telefoner men S8 har en funktion som jag gillar och som ingen annan lur har(vad jag vet?)

kunna använda som desktop pc. av någon anledning så hade jag behövt det mer än jag vill medge

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, INTEL INTEGRATED GRAPHICS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

http://www.mi.com/my/redmi4x/

Säg till om du saknar något. NFC samt Qi Wireless Charging är det enda jag saknar, men svårt att begära det i en mobil för 1500:-. Dock tyckte jag att 4100mAh batteri samt IR-sändare var viktigare för mig.

Den är inte heller IP68-klassad, men tål rätt mycket trots allt:
https://youtu.be/lguRaVTpRi8

Kan hålla med om att man får ganska mycket för 1500 kr, men håller fortfarande absolut inte med om att det inte finns någon anledning att lägga mer på en mobil.

Jag hade saknat både trådlös laddning och vattenresistens. Även om den inte dog direkt i testet du länkade har den förmodligen fått fuktskador av det där... Saknar den även snabbladdning?

Sen verkar inte skärmen vara någon höjdare och 720p duger inte. Det hade jag stört mig mycket på. Kameran verkar inte heller vara bra alls. Som alla budgettelefoner är den endast ok i mycket bra ljusförhållanden. Mycket liten sensor, ingen OIS, halvdan autofokus. Bara 1080p 30fps video max också...Betalar gärna mer för en bättre kamera.

Kör den android 6.0 Marshmallow? Och är det troligt att den får uppdateringar framöver? Ingen USB-c är lite trist men ingen deal breaker. Fortfarande något jag skulle kunna lägga till ett par hundralappar för. Hur upplever du hastigheten? Tvivlar på att den är lika snabb som ett flaggskepp med den processorn och 3gb ram.

Ovanstående förväntar jag mig ju givetvis inte av en telefon för 1500 kr. Men även du kan väl erkänna att många kan ha värde av att betala mer för att få en bättre mobil?

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

Pokemon go

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Men även du kan väl erkänna att många kan ha värde av att betala mer för att få en bättre mobil?

Nu är just Redmi en budget-serie hos Xiaomi, så vill du ha USB-C, bättre skärm etc. så finns det med. Mi

Själv köpte jag min Redmi 4X istället för att kasta bort pengarna på Samsung A3 2017.

Kör just nu Android 7.1.2 som kom officiellt till min telefon för någon vecka sedan. Min går som Global så den ligger lite efter China-releasen. Tror Samsungen ovan är kvar på Marshmallow.

Men som du säger så är kameran ingen höjdare och detsamma gäller videofunktionen. Jag valde att lägga pengarna på en riktig kamera i form av Olympus OM-D E-M10 MkII istället

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Håller inte alls med.

Men du får gärna länka den bästa telefonen som man (enligt dig) kan hitta för max 1500 kr så jag kan se om den skulle matcha mina behov/krav på en mobil!

Xiaomi gör mest prisvärda telefoner i budgetsegmentet.

Om du står ut med vit telefon.

Xiaomi RedMi Note 4 Global, 64GB
https://m.aliexpress.com/s/item/32802702957.html?spm=a2g0n.se...

Annars Xiaomi RedMi Note 4 Global, 32GB
https://m.aliexpress.com/s/item/32794594929.html?spm=a2g0n.se...

Alternativt Xiaomi RedMi 4X Global, 32GB
https://m.aliexpress.com/s/item/32798067714.html?spm=a2g0n.se...

Om du vill sträcka ut budgetten till 2000:- för dubbla kameror, USB-C och stock Android.

Xiaomi Mi A1, 64GB
https://m.aliexpress.com/s/item/32831155611.html?spm=a2g0n.se...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipp:

Som andra redan påpekat är det framför allt kameran som är bättre på dyrare lurar. Där kan man verkligen tala om en rejäl skillnad till flaggskeppens fördel. Visst, i strålande solsken tar även billigare lurar acceptabla foton men i dunkel belysning blir resultatet ofta obrukbart. För mig som bor i Norra Sverige är det senare scenariot mycket vanligare än det förra, speciellt under vinterhalvåret och att lägga extra pengar på en bra kameramobil blir därför rimligt.

Tycker att kamerorna på budgetelurar blivit betydligt bättre även i lågljus. Tog lite foton nattetid igår och kvalitén är bra nog om man bara ska ha för eget bruk.

Tagen med RedMi Note 4
http://www.bilddump.se/bilder/20171108115013-80.34.176.240.jp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remmer:

Tycker att kamerorna på budgetelurar blivit betydligt bättre även i lågljus. Tog lite foton nattetid igår och kvalitén är bra nog om man bara ska ha för eget bruk.

Tagen med RedMi Note 4
http://www.bilddump.se/bilder/20171108115013-80.34.176.240.jp...

Det är såklart en smaksak vilka krav man har, jag tycker personligen inte att fotot du länkade till har acceptabel kvalitet.
Har du provat att installera Google Camera med HDR+ på Note 4? Just den typen av foto som du länkade till borde bli bättre med den kameraappen.
https://forum.xda-developers.com/redmi-note-4/help/google-cam...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remmer:

Såvida man inte använder kameran professionellt finns det ingen som helst anledning att lägga mer än 1500 på en mobil.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller verkligen inte med. Budgetlurar brukar ta nästintill obrukbara foton i dåligt ljus medan det blir fullt acceptabelt resultat med dyrare kameraorienterade lurar. Nu pratar jag inte om foton som ska skrivas ut, utan bilder man använder till vardags, och kanske delar på sociala medier. Visst, har man extremt låga krav kanske kameran på en budgetlur räcker även där men tror få anser det. Undantaget är som sagt om man mest fotar i dagsljus, då duger även billigare lurar för att dela på social medier etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Varför är inte "Jag vill ha en ny skitdyr telefon because why the fuck not" ett bra argument längre?

TS verkar vilja att hans arbetsgivare ska köpa telefonen åt honom, som firmatelefon, och då utan förmånsvärde, så han slipper skatta för den. Så då får firman betala telefonens pris (minus moms) och TS för en dyrgrip gratis. För att övertala sin arbetsgivare är det inte helt orimligt att man har "bra" argument som stöd till varför man ska ha just den telefonen.

Skrivet av walkir:

http://www.mi.com/my/redmi4x/

Säg till om du saknar något. NFC samt Qi Wireless Charging är det enda jag saknar, men svårt att begära det i en mobil för 1500:-. Dock tyckte jag att 4100mAh batteri samt IR-sändare var viktigare för mig.

Långsam CPU, för lite RAM, och kritiskt för mig, alldeles för lite lagring. Skärmen, för låg upplösning, IPS i stället för OLED. Precis som du skriver, ingen NFC. Varför i helvete en modern telefon med blåtand inte har NFC fattar jag inte... Inte heller varför en modern telefon har USB 2.0, & microUSB. Tydligen skitkamera.

Är det överhuvudtaget möjligt att köpa den här telefonen lokalt, och tillbehör som läderfodral? Då för specifikt den här telefonen så klart, alltså, med urtag för fingeravtryckssensor, kamera och ljus.

Skrivet av Remmer:

Xiaomi gör mest prisvärda telefoner i budgetsegmentet.

Om du står ut med vit telefon.

Xiaomi RedMi Note 4 Global, 64GB
https://m.aliexpress.com/s/item/32802702957.html?spm=a2g0n.se...

För stor. 5" hade varit riktigt rätt. Fast å andra sidan hade jag varit villig att lägga betydligt mer pengar för en prestanda telefon i rätt format... Problemet verkar vara att jag är ensam om det, alla andra verkar vilja ha stora jäkla saker i sina flaggskeppstelefoner.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Känns lite bakvänt att börja med att konstatera att man vill ha en high-end telefon och sen leta argument för att bekräfta det ist för att först stipulera behov och sen se vad för mobil man behöver.

Permalänk

@Hassel fd Jompenleet: skärmen. En otrolig skillad mellan topparna med oled och de billigare med lcd. Man tittar ju på den rätt mycket och då är det trevligt om det är fint. Kamera features och annat är snarlika oavsett pris.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)