Permalänk
Medlem

Test av 39 olika typer av kylpasta

Här är länkar till tomshardware megatest av 39 olika typer av kylpasta. Artiklarna är från 10 och 20 oktober 2017 2013, men jag har inte sett dem nämnda tidigare här. Del 1 beskriver teorin och Del 2 mätvärdena.

  1. http://www.tomshardware.com/reviews/thermal-paste-heat-sink-h...

  2. http://www.tomshardware.com/reviews/thermal-paste-performance...

Ja, testet fick med tandkräm, med blå ränder. Men, helt nytt är "denture adhesive", någon slags fästpasta för löständer:

Det testet har vi inte sett tidigare.

De har fyra tester, luft och vatten båda under högt eller lågt tryck.

Dold text

Bäst i test vid luft under lågt tryck är (efter bäst-i-test flytande metall från Coollaboratory; @lemonillusion, åter felstavat som Coolaboratory) Gelid Solutions GC Extreme.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av sAAb:

Här är länkar till tomshardware megatest av 39 olika typer av kylpasta. Artiklarna är från 10 och 20 oktober 2017, men jag har inte sett dem nämnda tidigare här. Del 1 beskriver teorin och Del 2 mätvärdena.

  1. http://www.tomshardware.com/reviews/thermal-paste-heat-sink-h...

  2. http://www.tomshardware.com/reviews/thermal-paste-performance...

Ja, testet fick med tandkräm, med blå ränder. Men, helt nytt är "denture adhesive", någon slags fästpasta för löständer:
http://www.toothclub.gov.hk/upload/chinese/3.0_clip_image002_0001.jpg
Det testet har vi inte sett tidigare.

De har fyra tester, luft och vatten båda under högt eller lågt tryck.

Bäst i test vid luft under lågt tryck är (efter bäst-i-test flytande metall från Coollaboratory; @lemonillusion, åter felstavat som Coolaboratory) Gelid Solutions GC Extreme.

Kaviar?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem

Tackar för det här. Länge sedan detta togs upp!

Får börja med att säga att graferna ovan inte är fel, men maxdifferensen som kan visas är väldigt begränsad så skillnaden mellan resultaten kan de upplevas som större än de är.

Jag använder både och. Flytande metall enkom mellan chip och IHS på processorn. Alltså efter en delid. Liquid pro eller liquid ultra (kommer ej ihåg vilken av dem) har använts här.
Mellan processsorkylare och skyddsplattan äre nån form av arctic silver som gäller, alltså vanlig kylpasta.

De där flytande metallerna är rätt pilliga att dosera rätt men framförallt kan de göra så mycket mer skada. Svårare att kontrollera då de är mer flytande i samband med att de både är elektriskt ledande och totalförstör aluminium även på djupet gör att jag gärna undviker den lösningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Både och här med.
Thermal Grizzly Conductonaut mellan CPU och IHS.
Thermal Grizzly Kryonaut mellan IHS och Kylare.

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Gelid GC Extreme har varit min go-to pasta länge, nog för att skillnaden är så pass minimal att man kan välja vilken "high end" kylpasta som helst egentligen.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Inaktiv

@sAAb

Tack för testet, satt häromdagen och tänkte om man skulle köpa ny kylpasta då min börjar ta slut.

Undra hur kopparpasta fungerar 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Här är länkar till tomshardware megatest av 39 olika typer av kylpasta. Artiklarna är från 10 och 20 oktober 2017, men jag har inte sett dem nämnda tidigare här. Del 1 beskriver teorin och Del 2 mätvärdena.

  1. http://www.tomshardware.com/reviews/thermal-paste-heat-sink-h...

  2. http://www.tomshardware.com/reviews/thermal-paste-performance...

Ja, testet fick med tandkräm, med blå ränder. Men, helt nytt är "denture adhesive", någon slags fästpasta för löständer:
http://www.toothclub.gov.hk/upload/chinese/3.0_clip_image002_0001.jpg
Det testet har vi inte sett tidigare.

De har fyra tester, luft och vatten båda under högt eller lågt tryck.

Bäst i test vid luft under lågt tryck är (efter bäst-i-test flytande metall från Coollaboratory; @lemonillusion, åter felstavat som Coolaboratory) Gelid Solutions GC Extreme.

du mena väl 2013 eller? för det är det som stå där för mig.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

grafer som inte börjar på noll 4Head

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

Tack! var just på väg att köpa ny kylpasta.

Permalänk

Jag byter kylare till min burk nu. En noctua NH-D15.
Jag har även hört mycket bra om Cooler masters nya kylpasta "mastergel maker"
Men Noctua har väl häller inte så dålig kylpasta.
Jag har tidigare använt Arctic cooling MX-4, fast den är slut nu.

Sen så är det lite väl kylpasta som lede ström och inte.
Vad anser ni. Noctua:s kylpasta eller coolermaters?

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Kaviar?

Visa signatur

ROG STRIX X470-F GAMING
AMD Ryzen 5600X
G.Skill Trident Z 3600Mhz
Sapphire 5700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

grafer som inte börjar på noll 4Head

Ja, de där graferna är sjukt missvisande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

men det skiljer mycket mellan metall och ej metall

Below are the conductivity numbers for the top Liquid Metals and Traditional Paste:
(As we know the numbers don't mean everything, however, from all my tests done so far, Grizzly Conductonaut has always topped CLLU by an average of ~3C. Results may vary. However, because I am repasting, every drop in C's count. It could make all the difference in some scenarios. To each his own...)

Liquid Metals:
Thermal Grizzly Conductonaut - 73 W/mk
Coollaboratory Liquid Ultra - 38.4 W/mk
Coollaboratory Liquid Pro - 32.6 W/mk

Traditional Paste:
Gelid GC Extreme: 8.5 W/mk
Grizzly Kyronaut: 12.5 W/mk
ICD: 4.5 W/mk

Så att resultatet med metall är så mycket bättre är det inget snack om.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

@sAAb

Tack för testet, satt häromdagen och tänkte om man skulle köpa ny kylpasta då min börjar ta slut.

Undra hur kopparpasta fungerar 😉

hade nog varit spännande xD Om jag inte har fel så blir kopparpasta -> aluminium = det ärjar ihop?
kanske blir en bra seal då

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Farthinder:

hade nog varit spännande xD Om jag inte har fel så blir kopparpasta -> aluminium = det ärjar ihop?
kanske blir en bra seal då

Mjaa. De ärgar inte ihop. Man kanske skulle kunna göra en koppar-aluminiumlegering men någon legering blir det inte av att materialen får oxidera utan det måste i så fall smältas.

Det som händer om man blandar dessa i en kylarlösning är väl snarare att aluminiumet kommer oxidera då det offrar sig så att kopparn inte kommer ärga. Vad ger det då? Ja ett extra tjockt lager av aluminiumoxid. Oxidytan som bildas är inte bra för värmeledning. Dels för att oxiden leder värme sämre och dels för att det skulle göra ytan mer ojämn. Men det skulle väl ta ett tag innan det blir direkt försämring.

Vidare består väl kopparpasta delvis av fett som är ganska isolerande. Rekommenderar inte ett fettlager mellan processor och kylare ;).
Så jag tror inte det blir nå vidare bra resultat av det här tyvärr.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Tack för fin info!

Skickades från m.sweclockers.com