Permalänk
Medlem

Behöver second opinion" Mobo dött?

Specs:
Mobo: MSI Z77 G45
CPU: I5 3570K (Har jag för mig. Kan vara 3550....kanske)
Ram: 2 x 4GB Ballistix 1600MHz 9-9-9-24
SSD Crucial MX300 275GB
HDD: WD Blue 1TB
GPU: EVGA 1060 3GB
NIC: Intel nåt då det "on-board" gått hädan...
PSU: EVGA SuperNova G2 650W

Sedan några veckor har det varit problem med att få burken att posta. Ibland funkar det på första försöket andra gånger krävs 5-10 forced reboots för post. Problemet var sporadiskt till en början för att nu i princip vara så illa att datorn inte går att använda. Trodde ärligt att det var SSD som strulade då jag haft liknande problem tidigare i samband med boot. (ej post som i detta fallet)

Vad har jag då försökt med?
- Testat att köra med "on-board" grafik - ingen skillnad
- Koppla ur alla diskar, nic, gpu - ingen skillnad
- Ominstallerat windows på HDD vid ett enstaka lyckosamt tillfälle när jag kom till BIOS - ingen skillnad efter omstart
- Kört windows minnesfelsökning - inga fel (Har svårt att köra memtest då jag inte kan ändra bootpriority eftersom jag inte kommer till BIOS...
- Rensat CMOS och bytt batteri - ingen skillnad
- Testat diskarna i Crystalinfo via HDD-docka på annan dator - båda bra och utan fel

- Det ENDA jag kan komma på som jag inte gjort är försöka med en RAM-sticka i taget. Detta är av lathet då fläkten på kylaren sitter över SLOT1. Har dock svårt att tro att en felaktig RAM-sticka skulle förhindra post? Men jag kan ha fel...

Så vad tror ni? Moderkortet som gått hädan eller har ni andra förslag på vad som går pröva?

MVH// Henrik

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Prova en sticka i taget, alternativt att se till att alla stickor sitter i ordentligt.
Sen kan det väl vara idé att testa med ett annat nätaggregat om du har möjlighet. Men problemen du beskriver var inte helt olikt min gamla sockel 939-burk som betedde sig så. Det moderkortet dog tyvärr senare.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Prova starta utan några som helst USB inkopplade. För övrigt låter det som moderkortet är kasst.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Prova en sticka i taget, alternativt att se till att alla stickor sitter i ordentligt.
Sen kan det väl vara idé att testa med ett annat nätaggregat om du har möjlighet. Men problemen du beskriver var inte helt olikt min gamla sockel 939-burk som betedde sig så. Det moderkortet dog tyvärr senare.

Får väl testa imorgon. Känns som det är det enda jag inte gjort än....

Skrivet av Lordkiller:

Prova starta utan några som helst USB inkopplade. För övrigt låter det som moderkortet är kasst.

Har testat utan några usb. Samma resultat...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

@NcLr: Jag hade ett liknande problem och då var det en av strömsladdarna till grafikkortet som glappade i nätagget.

Man kan också få sådana problem om man har en överclock som inte är helt stabil.

Kolla så att alla sladdar i grafikkort/moderkort sitter ordentligt, testa även med annat PSU.

Permalänk
Medlem

haft samma problem på flera byggen.
1: en usb hub tex i skärm som strulat.
2: display kabel som strulat, och då har det varit på skärm sidan.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

@NcLr: Jag hade ett liknande problem och då var det en av strömsladdarna till grafikkortet som glappade i nätagget.

Man kan också få sådana problem om man har en överclock som inte är helt stabil.

Kolla så att alla sladdar i grafikkort/moderkort sitter ordentligt, testa även med annat PSU.

Testat både med gfx och med prollens med samma resultat. Ingen överklock allt default. Ska testa med annan psu även om jag tvivlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

haft samma problem på flera byggen.
1: en usb hub tex i skärm som strulat.
2: display kabel som strulat, och då har det varit på skärm sidan.

Hade vissa funderingar på detsamma men testat två olika skärmar med både vga och dvi. Vga till moderkort utan gfx och dvi till 1060. Samma resultat...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Låter precis som mitt dh77eb. Har haft problem med det sedan i somras att det vägrade posta så jag fick trycka på reset-knappen flera gånger innan den startade. I fredags så verkar det som att det dog helt vid ett strömavbrott. Antar i alla fall att det är moderkortet tyvärr har jag inget annat att testa med. Har kört den som NAS och om man bara fick igång den så var den hur stabil som helst. Jag har trott att det var någon dålig BIOS uppdatering som orsakade problemen men det borde väl ha visat sig direkt efter uppdateringen i så fall...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Låter precis som mitt dh77eb. Har haft problem med det sedan i somras att det vägrade posta så jag fick trycka på reset-knappen flera gånger innan den startade. I fredags så verkar det som att det dog helt vid ett strömavbrott. Antar i alla fall att det är moderkortet tyvärr har jag inget annat att testa med. Har kört den som NAS och om man bara fick igång den så var den hur stabil som helst. Jag har trott att det var någon dålig BIOS uppdatering som orsakade problemen men det borde väl ha visat sig direkt efter uppdateringen i så fall...

Skickades från m.sweclockers.com

Kan man ju tycka att det borde gjort.
Det här med datorer är ju något av en hatkärlek! Just nu är det klart övervägande hat!

- Har nu testat med andra PSUer (Tot 3 olika varav 2 jag är säker på fungerar, Corsair HX650W, CoolerMaster G550M, med samma resultat. (Oroväckande många PSUer man hade som låg och skräpade....)
- Testat med två andra, identiska, ramstickor från min reservburk (PhenomII 955BE etc) - samma resultat
- Monterat och felsökt GPU, RAM i min reservburk och de funkar perfekt.

Jag har svårt att se annat fel än att det är moderkortet som är ****ed up! Kanske finns en liten sannolikhet att det är prollen men den har legat på fina temps och inte varit OCád så länge jag haft den (~1år) och har ingen möjlighet att felsöka vare sig prolle eller mobo då jag inte äger reserver.

Har inte orkat koppla in PSUn i min reservburk men känner det som ytterst tveksamt att den är skyldig när jag kan återskapa problemet med flera andra PSUer.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB