Extern plats för 10-20 hårddiskar som inte kostar över 10K kr?

Permalänk
Medlem

Extern plats för 10-20 hårddiskar som inte kostar över 10K kr?

Hej, har sökt efter något på prisjakt för att kunna ställa mina hårddiskar men vill inte betala mer än 1000 kr.
Den behöver inga controller eller ström alls, behöver bara plats för att montera dem. Men det jag kan hitta är svindyrt.

Funderar också på att bygga själv, vet någon om det finns färdiga delar för "skelettet" alltså insidan.
Jobbar i så fall endast med trä och metalldelar behöver jag köpa för det kan jag inte lösa själv.

Tack.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Vet tex LianLi med flera hade tidigare lösa Hårddiskburar, bör finnas billigare, men kan du inte höra med tex samhall återbruk om de har ett gäng skrotade gamla chassin och plocka burarna från dem?
Brukar sitta med ett par popnitar men de är ganska lätta att borra loss, kanske de kan hjälpa dig att ta loss burarna annars.
Samhall är ju ändå inte intresserade av några orealistiska vinster då de fått grejerna till skänks på återvinningen, så du kan säkert förhandla med föreståndaren där om du har något sådant ställe i närheten.

Fem gamla burar har du ju mer än väl plats för 20 diskar menar jag...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Man borde kunna få in nästan 20 diskar i ett vanligt schassi och sen skaffa några burar till och fylla på så mycket det går.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@Undie, verkar bra men jag är nog rädd att hårddiskarna kommer att överhettas med en sådan lösning.

@Stefflo, har tänkt på det också, men det blir nog lite fult med massa annat som syns.

Jag har ett Fractal Design Define XL chassi + två styckena externa Icy Box som jag har fyra hårddiskar i.

Har nämligen en "server" och jag hade tänkte att flytta alla hårddiskar till den istället.
Det måste även se diskret ut på framsidan och sidorna.

@Mizzarrogh, funderar om jag kan använda det här istället och bygga en låda i trä:
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus-produktbilder//web/5/500/5...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Borde gå om du får hålbilden rätt, kanske mäta ut den på ett papper och rita kryss på maskeringstape för att få ut var hålen skall sitta...

Sätt träribbor på utsidan då spikband är för vekt att bära tyngden av hårddiskarna ensamt.
Glöm inte ventilation för drivkortet om du tänkt köra dem i racket.

Edit, om du menade på horistontellt så är hålen på sidrna av hårddisken ca 100 mm ifrån varandra på den jag håller i handen.
Minns inte hålbilden på spikband, men kan faktiskt stämma i så fall...

.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Det finns en hel kategori med hårddiskkylare på Prisjakt.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=355
Vissa är små burar som tar upp tre 5,25-tumsplatser.
Rymmer fyra hårddiskar.
Har chassit sex 5,25-tumsplatser så får du in åtta diskar på det sättet. Om du nu klarar dig utan optisk läsare.

Problemet?
Kategorin verkar närmast utdöd och många av produkterna är bara listade hos en enda butik och inte i lager.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd

Kanske om man gör såhär, att man först borrar ett stort hål i träribban, sedan monterar en bit spikband så att det lilla hålet i spikbandet kommer för det stora hålet i träribban så att träribban bär upp tyngden...
Så att du kan skruva genom träribban med skruvens skalle mot spikbandet, som du fäster med försänkta skruvar eller starkt bygglim. (spånar)*

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Jonte[YoT], det finns en del men jag tycker det är alldeles dyrt för min smak.
Annars skulle jag köpt två av den här https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3805469 för ett pris för max 1500kr/st.

@Mizzarrogh, tack jag får kolla vidare på det sen. Får mäta och kolla.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köp 4 eller 6 st hårddiskburar på ebay, som grund för ditt projekt.
Man kanske rentav kan skruva/nita ihop dem till en fristående enhet.
Och komplettera med lite snickeri...
https://www.ebay.com/itm/5-25-to-5X-3-5-SATA-SAS-Rack-Adapter...

Länken visar ett exempel, det finns självklart fler säljare.
Köper du 4st (eller fler) kan det finnas chans att be säljaren om mängdrabatt.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”