Bäst studio mic (t.ex blue yeti) för normal datoranvändning. (Spel+Discord)

Permalänk
Medlem

Bäst studio mic (t.ex blue yeti) för normal datoranvändning. (Spel+Discord)

Hejsan, Jag undrar vilken studio mic (t.ex. Blue yeti) som ni hade rekommenderat för vanligt arbete, så som att spela dator spel och prata i Discord/Skype. Alltså vilken mikrofon tar bort tangentbord/mus klick ljud, datorns fläkt ljud och andra små ljud? Jag kommer bara använda den för kommunikation via datorn, så inga inspelningar av låtar/instrument och sådant. De populäraste är ju Blue yeti eller Rode NT Usb men andra rekommendationer är välkomna. Kommer förmodligen också skaffa en "mic boom arm".

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2345635 (audio technica AT2020USB+)

Røde PSA1 stativ (detta stativ är helt överlägset) Jag har ett lampstativ från Ikea själv men har testat PSA1 och det är helt fantastiskt bra.

Hade jag vetat det jag vet nu (har en Blue Yeti) hade jag köpt de två.
Ett popfilter hjälper absolut, men är inget måste om det bara är komms du skall ha de till. För inspelningar där du är aktiv pratare så är det ett måste.

Alla mikrofoner av denna typ tar upp vibrationer från tangentbord osv. Det är helt enkelt något du måste ta bort i Discord och Voicemeeter via filter. Har du blå klickbrytare är du mer eller mindre fuckad oavsett.

Är tre mikrofoner i prisklassen jag testat och rangerar dom följande:

Audio Technica AT2020USB+
Røde NT USB
Blue Yeti (har den själv)

Sitter du i ett eget rum duger Yeti fint men är det andra i rummet är den jobbig. Den tar upp precis allt även utan gain alls.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

@marcusOCZ: Okej, Jag kommer absolut köpa Rode PSA1 stativet, känns som om man har man ett sämre så kommer det bli väldigt irriterande efter ett tag. Hade kollat mycket Rode mikrofonen också men ska ta en titt på AT2020USB+ nu också Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mambans:

@marcusOCZ: Okej, Jag kommer absolut köpa Rode PSA1 stativet, känns som om man har man ett sämre så kommer det bli väldigt irriterande efter ett tag. Hade kollat mycket Rode mikrofonen också men ska ta en titt på AT2020USB+ nu också Tack så mycket för hjälpen!

Är det för spel+discord skulle jag tipsa om ModMic istället, och montera det på valfritt headset. Om du inte använder headset blir det såklart svårare, men då ska du också veta att dessa micar är helt förfärliga på ta upp allt ljud runt omkring.
Hade en Blue Yeti snowball, och den tog upp allt ljud inifrån köket som om det var jag som sa det två decimeter från micen. Då var det ändå tre rum bort..

När det kommer till spel o discord vill man verkligen inte ha en för känslig mic, det är endast bra om du ska streama/spela in ljud då du verkligen inte vill känna att allt ljud i din omgivning skickas vidare till de du pratar med.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

WoG har absolut en poäng, men till och med med en Yeti så går det att filtrera bort ljud runtomkring ganska bra. Däremot går det inte att jämföra ljudkvalite mellan dom. Där har modmic absolut ingen chans.

De absolut bästa mikrofonerna till kommunikation och om det är saker i bakgrunden som kan störa är liknande:

https://www.ebay.com/itm/Electro-Voice-RE320-EV-RE-320-DYNAMI...

Dessa mikrofoner tar upp det som är riktat emot den, alltså inte allt runtomkring.

Tilsammans med en Focusrite så är det en nära på oslagbar kombination i den prisklassen.

Focusrite Scarlett 2i2 MK2 heter mixern/ljudkortet.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

@WoG: Jag har ett par hörlurar men jag vill inte ha 2 sladdar hängandes från hörlurarna. Just nu så har jag en "V - Moda BoomPro Microphone" som är liknande Modmic. Men när jag sätter ner hörlurarna så slår den ofta i bordet och annat så kommer nog gå sönder/försämras om ett tag och så känns det som armen blir sämre och sämre, så att den inte riktigt kan hålla positionen jag vill. Och när man inte använder micken så kan jag inte riktigt ta fälla bort den på ett bra sätt.

Det är därför jag har tänkt uppgradera till en riktigt mick+boom arm som jag bara kan sätta vid sidan när den inte används, och den lever förmodligen lite längre också. Men den största anledningen är nog bara för att jag är sugen att uppgradera Så länge den inte plockar upp för mycket ljud (t.ex. tangentbord, datorfläktar, ljud från mina hörlurar) som du nämnde men jag har hört att man kan fixa mycket av de med program som voicemeeter och liknande. Kommer förmodligen ha micken ganska nära mig så tangentbordet och liknande (även alla andra rum i huset, som köket) är bakom micken så hoppas att de inte kommer höras allt för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mambans:

@WoG: Jag har ett par hörlurar men jag vill inte ha 2 sladdar hängandes från hörlurarna. Just nu så har jag en "V - Moda BoomPro Microphone" som är liknande Modmic. Men när jag sätter ner hörlurarna så slår den ofta i bordet och annat så kommer nog gå sönder/försämras om ett tag och så känns det som armen blir sämre och sämre, så att den inte riktigt kan hålla positionen jag vill. Och när man inte använder micken så kan jag inte riktigt ta fälla bort den på ett bra sätt.

Det är därför jag har tänkt uppgradera till en riktigt mick+boom arm som jag bara kan sätta vid sidan när den inte används, och den lever förmodligen lite längre också. Men den största anledningen är nog bara för att jag är sugen att uppgradera Så länge den inte plockar upp för mycket ljud (t.ex. tangentbord, datorfläktar, ljud från mina hörlurar) som du nämnde men jag har hört att man kan fixa mycket av de med program som voicemeeter och liknande. Kommer förmodligen ha micken ganska nära mig så tangentbordet och liknande (även alla andra rum i huset, som köket) är bakom micken så hoppas att de inte kommer höras allt för mycket.

Modmic fäster med en magnet o är jättelätt att flytta upp om man vill fälla upp den. Förstår såklart din tanke att du inte vill ha flera sladdar.

Det går iaf enkelt att klamra fast den tunna sladden vid din vanliga hörlurssladd med medföljande fästen.

Jag vill dock ändå tipsa om att tänka till en extra gång innan du köper en bordsmic, den *kommer* plocka upp fruktansvärt mycket mer ljud än man vill, tro mig. Dessutom är den inte på något sätt mer hållbar eller bättre kvalité än Modmic. Min blue snowball var 800kr bortkastade, inte nog med att den tog upp allt ljud i hela världen så var det galet mycket galenheter med den, den typ kortslöts eller något och avgav ett vansinnigt ljud som ingen ska behöva uppleva. Det ledde till väldigt mycket besvär för stackarna jag pratade med på skype/discord..

Modmicen är av högsta kvalité och ett eller två år senare med ganska ojuste behandling är den i topp trim utan minsta problem. Kan absolut slå ett slag för att jag borde köpt en modmic från början istället för bordsmic som dessutom alltid var ivägen.
Jag hade ju dock inget stativ, vilket hade gjort upplevelsen bättre såklart

edit: "tangentbordet och liknande är bakom micken så hoppas att de inte kommer höras allt för mycket."
Om de micar som pratas om är på något sätt liknande snowball så spelar det absolut ingen roll hur långt bort eller åt vilket håll saker är, folk i skype kunde höra när någon stod o pissa på min toalett som jag inte hade en chans att höra med ICKE-uteslutande hörlurar på. Då är toan två rum bort och bakom en stängd dörr.. xD
För att inte tala om tangentbordet, jag fick byta till push-to-talk i varje program i hela världen för att ingen stod ut att sitta i samma kanal som mig xD

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

@WoG: Jaha hm.. Jag totalt avskyr Push-to-talk. Detta blev ett svårt beslut nu :S

Permalänk
Medlem

Det egentligen enkla svaret på vad för mick som "tar bort" kringljud är: En mick som du har nära munnen.
Det är förhållandet mellan det önskvärda ljudet och "bruset" som är helt avgörande.

Givetvis så behöver man ju tänka på att den inte ska ha kontakt med skrivbordet eller liknande så att tangentljud kan fortplanta sig. Ett stativ stående på golvet med shockmount är ju allra bäst, men även ett stativ med shockmount monterat på skrivbordet bör klara sig ganska bra.
Därtill så spelar ju mikrofonens karaktäristik in, såklart. En omnidirektionell mick tar ju upp ljud från alla håll. En mick med njure/cardoid-karaktäristik tar ju upp ljud på ena sidan micken och något mer riktat men fortfarande från en ganska stor vinkel. En "supernjure" blir smalare men här börjar micken även att ta upp ljud på baksidan igen, fast med en mycket snävare vinkel än omni. Sedan har vi shotgun-mickar som tar upp från ett väldigt snävt område. Åter igen, så tar den upp ljud även på baksidan, precis som supernjuren men även två smala områden på sidorna kommer att tas upp. Här börjar det även bli ganska viktigt att man verkligen sitter on axis.

Lite beroende på omständigheterna/rummet så skulle jag säga att en njure eller supernjure som sitter nära munnen och är monterad med shockmount är enklast/bäst.

Permalänk
Rekordmedlem

En strupmikrofon kommer bara att registrera rösten men den färgar ljudet en del men taluppfattbarheten blir överlägsen.
Det går ju även att ha en tal/sångmikrofon monterad på huvudet och de kan låta ganska naturligt så kan man tänka sig att hänga på sig mikrofonen på skallen är det ett bra sätt att få den nära munnen och minska runtomkringljuden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kondensatormick är overkill för ändamålet och tar upp onödigt mycket ljud från omgivningen oavsett inställning. Håller med om att det är vettigare och mer prisvärt med en variant att fästa direkt på headsetet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Snackar Discord med AT2020 + Focusrite Forte. Push to talk rekommenderas med kondensatormick. Aldrig varit med om att någon klagat på att det är svårt att höra mig
Hänger på Geeks eller PUBG's Discord under kvällarna/nätterna...

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Jag har RODE PSA1 och AT2020+ riktigt nöjd

Visa signatur

🎥 Twitch.tv/ZeakQ

Permalänk
Medlem

@Deerhall: Men så du använder Push-to-talk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mambans:

@Deerhall: Men så du använder Push-to-talk?

Med risk för att låta tjatig men för att slippa push to talk så är en mic nära munnen winwin, typ den du har eller modmic Klockrent ljud som funkar perfekt för samtal också, men med nackdelen att det tyvärr är en extra sladd

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

@WoG: Jo det har du helt rätt i.

Permalänk
Medlem

@mambans: Micofonarm:
Bordsarm
Microfon:
Mic

Ingen som klagar på mig längre. Parar denna med en mixer
:Yamaha AG03

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

@Wastafari: Jag gissar att mixern fixar volym, 48W power och massa annat. Men vet du om den tar bort några bakgrunds ljud?

Permalänk
Medlem

Har också letat efter ny mic.
Jag har en urgammal Siberia standalone clip-on mic, och den har fungerat så jäkla bra.
Jag använder inte hörlurar alls, utan alltid kört högtalare.

Och denna micen tar i princip inte upp något ljud ifrån högtalarna eller dom andra som pratar.
Men clippet har varit sönder länge så jag har nu en ghetto lösning som inte alls är bra.

Känns som det inte finns något bra val för en som inte använder lurar och kör högtalare.
Alla dessa yeti, 2020 osv verkar ju ta upp allt, så köra högtalare verkar omöjligt.
Om man nu inte trycker dom rätt i munnen men det vill jag inte heller

hade ju dock varit skönt om man kunde ha en USB mic ståendes bredvid keyboardet men är nog inte så lätt

Permalänk
Medlem

@Nivity: Har en Rode NT-Usb och den tar fan i mig upp om grannen kliar sig i skitskägget Oavsett vars jag har micen, då jag inte har någon sorts inställning på den eller så plockar den tyvärr upp allt. Både på min stream och när jag snackar i Discord.
Så om det står vid t-bordet är det tyvärr en dålig idé...

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Denna kommentar kommer efter snart 2.5 års aktiv användning av min Blue Yeti:

Blue Yeti är en extremt bra mic i min åsikt, både då jag personligen tycker det är smidigare att ha mic:en på det sättet (har den på PSA1 med popfilter) och hur mycket bättre det låter när jag pratar.

Dock utifrån min upplevelse (bor i studentlägenhet med tre andra, smått högljuda studenter) så är den som många tidigare säger oerhört duktig på att snappa upp annat ljud. Har spenderat massor med tid på att ändra inställningar och liknande men det gör tillslut ingen större skillnad.

Antingen så hör inte de du pratar med när du pratar lågt eller så kommer saker i din omgiving höras (skrikande studenter). Så om du bor själv och inte har särskilt högljudda grannar (borde fungera oavsett, med popfilter och lite småtweaks) är Blue Yeti ett underbart val (kanske dock inte med vissa tangentbord, som andra också nämner). Annars skulle jag tyvärr vara tvungen att rekommendera ifrån det.

Jag köpte det som ett framtidssäkert val då jag enbart kör hörlurar utan mic som jag använder överallt (utomhus i snö lika gott som inomhus på sommaren). Om mina hörlurar går sönder så känns det bra att inte behöva tänka på att köpa ny mic då min Blue Yeti troligen håller ett par år till, minst.

_Sorry for wall of text

Visa signatur

PC: i5 12600K | RTX4090 FE | ASUS ROG STRIX B660-I GAMING WIFI | 2x16 GB DDR5 5200Mhz Kingston Fury | 2TB WD Blue SN550, 2TB Samsung 970 EVO
Server: 1700X | HD 6870 | MSI B450I Gaming Plus AC | 2x8 GB DDR4 2933Mhz HyperX Fury CL17 | 128GB SSD
NAS: Synology DS918+ (4x8TB Red)
Misc: iPhone 14 Plus 128GB, iPad Pro (2021) 128GB

Permalänk
Medlem

@Aurora: Om jag får fråga, Om du hade bott ensam (inga högljudda studender), hade du då gått med en bordsmic igen eller något liknande V-MODA BoomPro/Antlion ModMic?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mambans:

@Wastafari: Jag gissar att mixern fixar volym, 48W power och massa annat. Men vet du om den tar bort några bakgrunds ljud?

Det finns inga magiska mikrofoner eller mixrar som tar bort bakgrundsljud. För att det skulle funka måste den ju veta vilka ljud som är önskvärda och inte.
Man kan, så klart, ha en mikrofon som har en mer riktad/smalare karaktäristik för att ta upp mindre till höger, vänster eller bakom micken men dessa ljud kommer ju ändå att studsa på väggar och andra föremål och tas upp för att de studsar in i upptagningsområdet (fast då något svagare).
Det finns bara ett sätt att göra bakgrundsljuden svagare och det är att göra det önskvärda ljudet starkare i förhållande till bakgrundsljuden. Det går i princip att göra på två sätt. Antingen tala starkare eller flytta micken närmare munnen.

Det är precis detta som händer när folk säger att mickar som inte har så hög känslighet (tex en typisk dynamisk mick) tar upp mindre kringljud. Man tvingas ha den närmare munnen och då får man bättre S/N.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mambans:

@Deerhall: Men så du använder Push-to-talk?

Japp, stör mig inte heller...

Skrivet av WoG:

Med risk för att låta tjatig men för att slippa push to talk så är en mic nära munnen winwin, typ den du har eller modmic Klockrent ljud som funkar perfekt för samtal också, men med nackdelen att det tyvärr är en extra sladd

Den jag har är en kondensator-mick. Den tar upp ljud i en stor "njure" och passar sig därför inte lika bra för öppen kanal. Utan push to talk så kan alla göra när man skriver, klickar eller dricker etc.

Mikrofon nära munnen är vanligtvis en dynamisk-mikrofon som är anpassad att inte ta upp rumsklangen. Ett tightare men torrare ljud.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Sitter på en RODE NT-USB med en PSA-arm och blåa cherry mx switchar och när jag sitter i discord är det ingen som hör mitt tangentbord, riktigt nöjd.

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppekniven:

Sitter på en RODE NT-USB med en PSA-arm och blåa cherry mx switchar och när jag sitter i discord är det ingen som hör mitt tangentbord, riktigt nöjd.

But how??? Har likadan mic och arm, har bruna switchar och mina polare tycker att det smäller som nyår...

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Man använder filter i voicemeeter/discord och eventuellt i OBS om du spelar in. Lägsta hörbara gain på mic (om den har en sådan) och i windows. Kondensatormikrofon skall vara nära, läs 10-15 centimeter, när du pratar.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Jag har en Röde-NT USB med arm, så den hänger en liten bit framför mig, plockar inte upp mitt IBM Model M SSK i Teamspeak, fungerar otroligt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mambans:

@Aurora: Om jag får fråga, Om du hade bott ensam (inga högljudda studender), hade du då gått med en bordsmic igen eller något liknande V-MODA BoomPro/Antlion ModMic?

@mambans: Jag hade nog valt en bordsmic igen. Är smidigt, bra ljud för pengarna (köpte min nersänkt till 800kr) och håller längre (i min åsikt). Man kan ändra den så att den snappar upp från andra sidan rummet om man kanske sätter sig och spelar vid TVn eller liknande. Går säkert att lösa med andra mic:ar med.

Om du dock har planer på att flytta din dator (för LAN eller liknande) så skulle jag gå för ModMic/BoomPro istället. Det är opraktiskt att flytta runt (åker hem på sommaren, oerhört störande att behöva plocka upp och ner allt, även om det är så få gånger). Men överlag skulle jag rekommendera en bordsmic (med PSA1, annars snappar den upp andra saker). Sen så har jag ingen personlig erfarenhet av ljudkvalitén på en ModMic/BoomPro men har hört bra om dem också.

Visa signatur

PC: i5 12600K | RTX4090 FE | ASUS ROG STRIX B660-I GAMING WIFI | 2x16 GB DDR5 5200Mhz Kingston Fury | 2TB WD Blue SN550, 2TB Samsung 970 EVO
Server: 1700X | HD 6870 | MSI B450I Gaming Plus AC | 2x8 GB DDR4 2933Mhz HyperX Fury CL17 | 128GB SSD
NAS: Synology DS918+ (4x8TB Red)
Misc: iPhone 14 Plus 128GB, iPad Pro (2021) 128GB

Permalänk
Medlem

Jag valde Sidenvägen när jag klickade hem lite tillbehör till min nyinförskaffade AT2020.
Beställde nedanstående grejer från Aliexpress för hela 180kr inkl. frakt (2-3 veckor).
Grejerna har bra betyg på Aliexpress i alla fall. Är det möjligtvis någon här som har erfarenhet av dem?
Arm/boom
Shockmount - Ska rymma AT2020 med lite våld enligt kommentarer
Popfilter

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3