GTX 1060 problem/svart skärm

Permalänk
Avstängd

GTX 1060 problem/svart skärm

Går direkt på sak.

Satt o lirade lite LOL tidigare idag. Och så helt plötsligt fick jag svart skärm. "No connection to monitor" stod det fast allt rullade på som vanligt då jag var kvar på skype osv.

Startade om datorn då jag trodde att det var en enkel "bugg" liksom. Men efter att jag starta om datorn hände det 2 gånger samma sak. Bara att skillnaden nu var att fläktarna av någon konstig anledning rullade på 100% båda de gångerna jag startade om datorn.

Har kört med OC på kortet och det har funkat hur bra som helst på alla spel jag lirat men idag som sagt börja det spöka som faen.

Kan det vara tecken på att GPUn spökar då eller vad kan det vara?..

Tar tacksam emot hjälp av någon kunnig.

Mvh

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

Det låter dessvärre som att grafikkortet är kass baserat på egen erfarenhet, grafikkort är den del som tillsammans med nätdel oftast ger upp först. Grafikkort pga värmen som med tiden alltid tar död på elektronik, och nätdelar pga dom ofta har dålig kvalitet och körs för hårt. Men det kan även vara annan hårdvara, mest troligt i så fall, monitor, moderkort nätdel, kablage.

Felsöka med uteslutningsmetoden är det man måste göra. Har du kanske ett gammalt grafikkort du kan trycka dit för att se om datorn blir stabil då? OM inte, testa med annan monitor, andra kablar osv osv.

Om du kommer så långt så att du kan plocka bort OC så börja med det.

Permalänk
Avstängd

@Magnus112233: hade ett 980ti som brorsan fick och den gjorde samma sak med jämna mellanrum. OC som gjordes på 1060 funkade stabilt på både PUBG och på 3dmark. Sen helt plötsligt så börja det spöka.

Har ett OCZ guld agg på 850w så tror inte helt ärligt att det är det som är problemet.

Har inte haft några problem med varken cpu eller moderkortet så lite svårt att det är det. Men man vet inte helt säkert. Kan man köra någon felsökning eller något för att se vad problemet kan vara?

Mvh

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

Hmm, är nog svårt felsöka på annat vis än att testa byta sak för sak.

1 Googla om andra haft samma problem med ditt specifika moderkort.
2 Grafikkort (har du redan gjort)
3 monitor
4 kabel till monitor
5 Nätdel
6 moderkort

Det är den ordning jag hade testat baserat på felbeskrivningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Magnus112233:

Hmm, är nog svårt felsöka på annat vis än att testa byta sak för sak.

1 Googla om andra haft samma problem med ditt specifika moderkort.
2 Grafikkort (har du redan gjort)
3 monitor
4 kabel till monitor
5 Nätdel
6 moderkort

Det är den ordning jag hade testat baserat på felbeskrivningen.

Andra verkar ha samma problem. Även med 1080 kortet.. vissa säger man ska inaktivera intels integrerade grafik. Andra säger ny PSU.
Idag har jag fått 2 st "black screens". Båda med Oklockat kort. Problemet är väl att de inte skapar nya drivrutiner till moderkortet så den kanske inte hänger med eller nåt.. Har fan ingen aning. Men börjar bli lite lätt irriterande det här.

Får kontakta NetonNet imorgon och se vad de säger.

Som sagt har ett guld certificated PSU på 850W så tror inte att det är den som strular :/

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Som sagt har ett guld certificated PSU på 850W så tror inte att det är den som strular :/

Varför skulle inte ett bra nätagg kunna gå sönder?
Det finns inte nå 100% garantier på att bara för att man köper dyrt eller det "bästa" att det inte kan gå sönder i alla fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Byss:

Varför skulle inte ett bra nätagg kunna gå sönder?
Det finns inte nå 100% garantier på att bara för att man köper dyrt eller det "bästa" att det inte kan gå sönder i alla fall.

Som sagt. Det är inget jag är säker på. Det är bara inget jag tror.. Jag hoppas verkligen inte det. För det är inte att datorn inte är på eller att den stängs av direkt.
Det är mer att bild slutar visa och det visar att det har mer med gpu att göra främst då och så moderkort. Så klart jag kan ha fel då jag inte är en datortekniker, det är mer vad jag själv tror.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Avstängd

Efter att jag köpt nya komponenter har jag inte haft detta problem. Så antar att det var lite strul med moderkortet.

Tråden kan låsas

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR