Permalänk
Medlem

ASUS Swift PG278QR - Blå linjer

Jag la för ett tag sedan upp en tråd om blåa streck på min skärm och fick hjälp med felsökningen och det kom till slut fram att det är ett problem med panelen självt och att det enda jag kunde göra var att skicka tillbaka den på garantin, vilket jag då gjorde.

Jag hade mailkontakt med killen som undersökte skärmen och fick då veta att han inte kunde framkalla samma problem som jag.

Efter några mail fram och tillbaka så säger säger killen
"Ibland kan skakningar från frakt magiskt ta bort en del problem med just skärmar. Jag har sett det en hel del."
Och fortsätter sedan med att säga att jag antingen kan få tillbaka skärmen som den är och hoppas på att problemet bara försvunnit eller att han kan skicka den till tillverkaren vilket skulle kunna ta månader.

Då Destiny 2 releasen är bara dagar bort så bestämde jag mig för att ta hem skärmen och hålla tummarna för att problemet var borta.
När jag väl fick hem skärmen så var linjerna kvar, inte fullt lika synliga och ofta som tidigare men ändå fullt synliga. Det är ganska lätt att framkalla linjerna, 2 minuter in i PUBG och linjerna är där, i youtubeklipp dyker strecken upp lite här och där (mest synligt i mörka färger).
Då linjerna är allt annat än otydliga så har jag otroligt svårt att tänka mig att killen på RMA-Webhallen inte skulle ha sett dom.

Finns det något jag kan göra nu annat än att skicka tillbaka den på garanti IGEN? Eller kanske något sätt jag kan felsöka för att visa killen exakt vad han ska göra för att få fram problemet.

Jag kommer här nedan beskriva problemet i detalj och vad jag redan har gjort i felsökningsväg.

I spel och video så visar skärmen upp blå färgade linjer som utgår ifrån mitten utav skärmen som går emot högerkanten utav skärmen. Står jag en bit ifrån skärmen när linjerna är där så ser hela högra halvan utav skärmen väldigt blått tintad ut, och vid närmare granskning syns blå individuella linjer med jämna mellanrum från mitten ut till höger.

Felsökningarna jag har gjort själv är som följer:
Installerat om GPU drivrutiner.
Provat ett annat uttag på GPU.
Bytt pci plats för GPU.
Använt HDMI istället för Displayport kabel.
Testat en anna GPU. (Första testerna gjordes på 970 och sedan på mitt nuvarande 1080 TI)
Testat en anna bildkälla. (Nintendo Switch med HDMI)
Bytt inställningar på skärmen.
Värt att notera är att linjerna bara dyker upp när skärmen är över 60Hz och olika färginställningar på skärmen gör linjerna mer eller mindre svårare att se (jag förstår dock väldigt lite om vad inställningarna på skärmen i sig gör så mina tester där innebär mest att sätta av och på en massa inställningar så om någon har något tips för hur jag ska ställa in så är förslag mycket välkomna..)

Under alla dessa tester har linjerna varit kvar (bortsett ifrån att köra skärmen på 60Hz eller mindre) Vilket gör mig ännu mer skeptisk till att rma-killen inte skulle ha sett problemet...

Härpå följer en länk till Asus forum med en person som har exakt samma problem och ett antal bilder jag själv lyckats tagit på linjerna:
Asus Forum
Bilder - Imgur

Härpå följer en överblick över mitt system:
SSD: Samsung 960 EVO 250GB (OS samt drivrutiner)
HDD: Seagate Barracuda 4TB
CPU: Intel i7 6700k 4.0GHz (ingen oc)
MB: Asus z170 Maximus VIII Gene
RAM: Corsair Vengeance 32GB
GPU: EVGA GTX 1080 TI FTW3 (ingen oc)
PSU: EVGA Supernova G2 750W

Använder två skärmar (Notera att problemet bara uppstår på Asus skärmen inte min sekundära Benq skärm)

ASUS ROG Swift PG278QR
BenQ XL2411

Så, den stående frågan är i princip: Vad kan jag göra?
Sitter i princip på nålar och hoppas på att någon kan hjälpa mig, otroligt tacksam för svar.

Permalänk
Inaktiv

Om panelen inte är reparerad korrekt tror jag att du har rätt att kontakta Webbhallen igen och berätta att reparationen utfördes felaktigt.

Permalänk
Medlem

Din garanti på skärmen har inget med deras leverantör att göra. Du har en garanti på skärmen hos butiken du köpt på enligt konsumentköplagen.

Är det fel på skärmen så ska dom ersätta den, och vad dom sedan gör jämte sin leverantör är deras ensak och inte nått som ska drabba dig.

Kommer inte ihåg exakt var det står i konsumentköplagen. Men jag vet att PLUS har tagit upp sådana här ärenden i sitt program. Där butiker i fråga har sagt att deras leverantörer säger si eller så. Och det ska inte spela nån roll för dig. Då det är dom du har handlat av och inte deras leverantör.