Hjälp att finna bästa möjliga ljudet - hög budget

Permalänk
Medlem

Jag är väl inte världsmästare när det kommer till ämnet men om du är ute efter det näst intill bästa ljudet så tror jag att valet av förstärkare är minst lika viktigt som högtalare, olika märken av förstärkare ger ju helt olika ljudbilder.

Är man som jag van vid Pioneer och sedan kopplar in en Yamaha för att driva systemet så blir man kraftigt förvånad då ljudet inte är dåligt i sig men att det kan låta så annorlunda, jag har haft flera olika förstärkare och ljudbilden kan skilja sig kraftigt åt utan att kvalitén är lidande.

Själv gillar jag pioneer och kör med Pioneer A-70DA, nu bor jag i lägenhet och hade kanske valt något tyngre om jag haft ett eget hus men som det är nu så är jag helt nöjd.

Som högtalare så har jag sedan en tid tillbaka CV XLS-15 och de levererar

Fast smaken är som baken så testa dig fram !

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Avstängd
Skrivet av steelrich:

@Stefflo:

Förstår vad du menar, men visst spelar väl ett par BW för 100k bättre än sonos?

Min polare har ett par sonos och tkr inte det är mkt bättre ljud i de än mina nuvarande creative högtalare från elgiganten...?

Det var ju det jag skrev, Sonos hade jag för funktionerna så säger absolut inte att ljudet är absolut det bästa men för mig funkar det alldeles perfekt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Rekordmedlem

Det finnd prylar som presterar ungefär så bra som det tekniskt går i 100k klassen, säg O&G förstärkare och högtalare från Ino, glöm inte bort rummet, akustiken är oerhört viktig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tips! Lyssna, lyssna och lyssna!
Ljud är individuellt, alla lyssnar på olika saker och alla rum är individuella! Sen är skillnad på hembiobruk och 'Hifi'.
Finns också lika mycket fördomar som sanningar inom ljud. Så fundera på vad du är ute efter, något du är känslig för?
Åk till hifiklubben och fler andra välkända butiker om du har dem inom vettigt avstånd! Provlyssna! Ta med eget material och lyssna på olika anläggningar. men betänk att det inte låter lika i ditt eget rum som hos hifibutikerna.

Har du vänner med vettigt ljud så besök dem och lyssna!

Vet folk som älskar vissa högtalare jag har svårt för och tvärt om... Bra ljud behöver inte vara dyrt heller. Och glöm för allt i världen inte ditt rum med tillhörande akustik.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

@Stefflo:

Förstår vad du menar, men visst spelar väl ett par BW för 100k bättre än sonos?

Min polare har ett par sonos och tkr inte det är mkt bättre ljud i de än mina nuvarande creative högtalare från elgiganten...?

Creative Dator högtalare? .
Var länge sedan man slutade använda dator högtalare .

Kör allt via Hifi.
Så här är det.
Om Joel köper ett par högtalare för 100k och kalle köper ett par för 10k så betyder inte de att de dyra är så himla mycket bättre.
Vill du veta vad som passar dig och och lyssna .
När jag själv köper högtalare så kollar jag alltid och lyssnar på hur de är.

Jag har alltid spelat hög musik som dunkar men jag har alltid gillat äldre högtalare t.e.x JBL, Sansui,Pioneer Kenwood.
Har ett par pioneer HPM och en stor gammal Reciver på 19 kg som stereo " datorn / skivspelare med mera "
Men på senare tid nu så har jag börjat skaffa mig hemmabio grejer med.
Och då har det blivit Dali som märke. Kan säga helt ärligt att vad för grejer som passar folk är upp till var och en man tycker låter bra.
Vissa gillar mer diskant andra inte. Andra gillar mer bas , andra inte.
jag kan ju tycka att högtalare för 10k är fula med all plast medans ett par billigare är snyggare för de passar sig i min smak.
Vi kan inte avgöra vad du ska ha, lyssnar du på musik med bas, electronisk och disco musik köp Cerwin vega.
Om du gillar säga ett visst märke för hur snygga de är och hur ljudet är så kan andra tycka tvärt om.

Är ju inte så svårt att välja om du åker och lyssnar. Jag har mina favorit märken och det är , "JBL, Sansui,Pioneer Kenwood." Dali i ett hörn men det har inte med att göra de är billigare än de andra men det är för att jag har alltid gillat hur de låter till den musik jag spelar och alltid varit nöjd. Om du har 1 förstärkare så kan det låta olika på två olika par högtalare, samma med 2 olika förstärkare.

Lyssna är det ända du kan göra för att veta och kolla på de /pris!!!

Permalänk
Medlem

Googla upp :
"Martin Logan" electrostat högtalare så blir du säkert nöjd.
Prisvärt vetta fasen men det är upp till dig.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag är lite brysk här, men vilket otroligt märklig tråd. Ska du köpa "högtalarnas Ferrari" för runt 100.000kr men vet inte ens ett jota om marknaden eller högtalare i allmänhet? Och du lyssnar mest på "dunka dunka" och electro eller vad det nu var?

När man kommer upp i den prisklassen är det väl antingen att man vill ha stora saker som kan täcka in en mindre gympasal i bra ljud, eller att man är så supersensitiv när det gäller ljud så man urskiljer minsta lilla nyans av rymd och klang, och bara lyssnar på samma legendariska inspelning av Dire Straits om-och-om-igen. Såvida man inte ska ha det för att impa på vänskapskretsen förstås. För om det bara är att man har mer pengar än kunskap så brukar man väl vanligtvis ta in konsulter som reder upp sånt åt en?

Om jag ändå ska komma med tips så har får ju XTZ ofta väldigt bra i tester.

Permalänk

Jag har alltid upplevt McIntosh som 'ljudets ferrarri'

Deras prylar är också precis rätt blandning av "pojkdröms-utseende"och utställningsobjekt.

Permalänk

tack för alla svar i tråden, hade ingen aning om att detta ämne var så komplext.

Ska göra som ni säger, gå ner till hifiklubben och höra lite med de.

Riktigt grymma tips, tack som fan, återkommer om en vecka om hur forskningen gått!

Permalänk
Medlem

JBL, EV, QSC har bra PA-talare för bra pris men kolla upp innan du köper. Kör JBL SRX835 till min hemmabio.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Kan nämna hel drös utav märken. Frågan när du närmar dessa stora summor är vilken smak och design man själv gillar.

KEF
ELAC
Canton
B&W
Dali
Dynaudio
Audiovector
Focal/JM Lab
Audio Physic
Gryphon
TAD/Pioneer
Sonus Faber
Tannoy
MBL
Klipsch
Vienna Acoustics
Monitor Audio
Martin Logan
Quad
Wilson Audio
PMC
Burmester
T+A
Advangarte Acoustic

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av IluvBread:

Jag har alltid upplevt McIntosh som 'ljudets ferrarri'

Deras prylar är också precis rätt blandning av "pojkdröms-utseende"och utställningsobjekt.

Förstärkare så om du vill leta dröm kan du kolla på Burmester, MBL, T+A, Luxman, Audio Research, Naim, Bel Canto Black serien och Gryphon

Alla dessa kostar en förmögenhet och är i mina ögon finare än McIntosh.

Outsider
Primare A60/Pre60/CD35 är också en ruskigt fin kombination

Du har Bladelius om du gillar det märket.

Norska hype märket
Hegel

Fina Electrocompaniet

Var på demo igår där jag fick höra Audiovector R11 med Gryphon elektronik och det var sjukt bra fast priset ligger bara på ynka 1 miljon för högtalaren

Medan McIntosh med KEF Reference lät bara dåligt.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Om du inte är insatt så varför skriver du massa strunt?
Finns säkerligen över 100 märken som är betydligt bättre än Naim Audio och varför skulle beolab 50 ska vara bland de bästa högtalarna ?
Något du läst någonstans förmodar jag.

Säg mig varför Naim är dåliga och nämn inte priset. Jag har hört på deras produkter själv så du får gärna upplysa mig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Säg mig varför Naim är dåliga och nämn inte priset. Jag har hört på deras produkter själv så du får gärna upplysa mig

Skickades från m.sweclockers.com

Vart har jag sagt att dom är dåliga ?

Permalänk
Medlem

Åk förbi Audio Concept på Kungsholmen och lyssna på ett par Devialet Phantom Gold i stereo.

Kör själv Devialet. TV-högtalare + Vanlig musiklyssning. Allt i ett

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

tack för alla svar i tråden, hade ingen aning om att detta ämne var så komplext.

Ska göra som ni säger, gå ner till hifiklubben och höra lite med de.

Riktigt grymma tips, tack som fan, återkommer om en vecka om hur forskningen gått!

Var bor du förresten?

Annars finns ju det en viss charm i att bygga eget också. Har både designat och byggt flertalet högtalarkonstruktioner. Även byggt några förstärkare genom åren, lite pilligare men långt från omöjligt.

Håller på att spackla och slipa klart mitt senaste bygge och förbereda dem för lack i verkstaden denna vecka. Detta bygge hade en 'blygsam' budget på runt 25k.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Bor du i närheten av Kalmar eller kan tänka dig åka dit så kan jag rekommendera Dennis Brunby.(Dennis Brunby hifi)
Den bästa service du någonsin kommer få av en kille som verkligen kan sina högtalare!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

Halloj, har sökt runt lite på google, men lyckas inte söka det jag letar efter riktigt, då alla testar är så varierande, med vad som är bästa ljuded, och oftast är det bäst ljud för pengarna.

Jag söker alltså märken jag ska kolla bland som är "top" klass. Det får gärna kosta,

Tänker på stora högtalare som man brukar ha vid TVn.

vilka märken är ljudets ferrari?? Och Menar kanske inte absoluta topklass som görs för hand med diamanter för flera miljoner, utan runt 100k klassen, (antar att man kan få rätt hyffsat för det)

De märken jag känner till boose, pioneer, bang olufsen, etc. Men som jag förstått detta så är dessa märken topklassen i varuhus som elgiganten etc, och det ska finnas en kategori över dessa?

Blev ett rörigt inlägg som fan, men försökte få ner mina tankar så noga jag kunde, hoppas nån där ute kan hjälpa till!

Har du kollat på Bowers & Wilkins och Dali högtalare på HI-FI klubben? Riktigt bra märken. Sen finns det ju det gamla engelska anrika märket Celestion.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk

Har Andersson 2.1 (2 högtalare + baslåda) till datorn som kostade 499:- på NetOnNet. Det ger kristallklart ljud och fin bas. Högtalarna och baslådan är upplysta och som komplement har jag Andersson (Mission SG) mus, tangentbord, hörlurar och musmatta. Köpte detta i ett paket för några hundralappar också. Nu ville du väl inte ha till datorn men ville bara visa vad du kan få för en tusenlapp, något som förmodligen har bättre kvalitet än en högtalare för 100.000:- . Ingen högtalare är värd 100.000 för ljudets skull, i så fall är det designen eller komponenterna som kostar. Men själv tycker jag att detta är riktigt grym design och kostar då som sagt någon tusenlapp, allt som allt.
Har den som bakgrund på min sida. Så snygg tycker jag att den är.

https://www.facebook.com/PerryProdder

Permalänk
Medlem

Här har du..
Carlsson, probably the best speakers in the world!

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem
Skrivet av djperryboy:

Har Andersson 2.1 (2 högtalare + baslåda) till datorn som kostade 499:- på NetOnNet. Det ger kristallklart ljud och fin bas. Högtalarna och baslådan är upplysta och som komplement har jag Andersson (Mission SG) mus, tangentbord, hörlurar och musmatta. Köpte detta i ett paket för några hundralappar också. Nu ville du väl inte ha till datorn men ville bara visa vad du kan få för en tusenlapp, något som förmodligen har bättre kvalitet än en högtalare för 100.000:- . Ingen högtalare är värd 100.000 för ljudets skull, i så fall är det designen eller komponenterna som kostar. Men själv tycker jag att detta är riktigt grym design och kostar då som sagt någon tusenlapp, allt som allt.
Har den som bakgrund på min sida. Så snygg tycker jag att den är.

https://www.facebook.com/PerryProdder

HAHAHA tack för dagens garv

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bber:

https://www.youtube.com/watch?v=Q_lWpDYgj4o

Här har du..
Carlsson, probably the best speakers in the world!

Ljudet är bortplockat på tuben, men den finns på Vimeo: https://vimeo.com/115987582

Efter att ha sett halva ger jag den mina varmaste rekommendationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Ljudet är bortplockat på tuben, men den finns på Vimeo: https://vimeo.com/115987582

Efter att ha sett halva ger jag den mina varmaste rekommendationer

Ajfan, det kollade jag aldrig efter Men ja, den är fantastiskt nördig

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

Jag söker alltså märken jag ska kolla bland som är "top" klass. Det får gärna kosta

Hade jag varit du hade jag definitivt inte missat att lyssna på en uppsättning av Linn, linn.co.uk.

Linn gör ljud för från 50k upp till 500k.

Finns en i princip renodlad Linn-butik i Östersund, Anton & Co. För ett köp i 100k-klassen kan ett besök vara värt det även om du inte bor omkring där, men kanske säkrast att ringa och kolla lite hur läget är för stunden, vilka högtalare han har inne osv. Om jag blir rik någon dag är Linn de första högtalare och systemen jag skulle kikat närmare på. Förutom synnerligen utmärkt ljud är de kanske de produkterna med mest stilren design.

Ska du ha för filmer skulle jag kikat på Miller & Kreisler, mksound.com.

Skrivet av djperryboy:

Nu ville du väl inte ha till datorn men ville bara visa vad du kan få för en tusenlapp, något som förmodligen har bättre kvalitet än en högtalare för 100.000:- .

Uppenbarligen har du inte hört på många högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Vart har jag sagt att dom är dåliga ?

Kanske missuppfattat dig

Till TS. Fler förslag om förstärkare

Chord Audio
Arcam
Marantz PM10 serien
Audio Analouge
Rega
Anthem
Densen
Meridian
Classe audio

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Kanske missuppfattat dig

Till TS. Fler förslag om förstärkare

Chord Audio
Arcam
Marantz PM10 serien
Audio Analouge
Rega
Anthem
Densen
Meridian
Classe audio

Skickades från m.sweclockers.com

Kan fortsätta.

Nimbus
MBL
Sugden
T+A
Dan D´Agostino Kör jag själv, Helt underbara
Dartzeel
Mark Levinson
Luxman

Permalänk
Medlem

Om du kan få tag på Audio-Tronic och lyssna på så blir du säkert nöjd, jag talar utifrån egen erfarenhet här.

Åk och lyssna är väll tips 1.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klacko:

Bor du i närheten av Kalmar eller kan tänka dig åka dit så kan jag rekommendera Dennis Brunby.(Dennis Brunby hifi)
Den bästa service du någonsin kommer få av en kille som verkligen kan sina högtalare!!

Nu var det väl Dennis Brunby i Eslöv det gällde men där har redan Percy Nilegard sagt sitt, en massa ”low class units” helt enkelt.
Fast du kanske aldrig sett Nilecity😀, har du inte gjort det så ska du absolut göra det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nu var det väl Dennis Brunby i Eslöv det gällde men där har redan Percy Nilegard sagt sitt, en massa ”low class units” helt enkelt.
Fast du kanske aldrig sett Nilecity😀, har du inte gjort det så ska du absolut göra det.

Nu kanske du aldrig varit i kaaaalmaaaj, men finns en Dennis butik där på riktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[B550-F]|[5800X3D]|[4x16GB 3200MHz]|[7800XT]|[1TB 970 Evo Plus]|[RM750X v2]

Permalänk
Medlem

Är extrem smak sak.

Ferrari, lambo, porshe, bentley, Audi? Allt är en smaksak vad man vill ha.
Turbo? 4hjuls drift? Komfort? Racing ?

Samma med högtalarna och ljud, stora högtalare, stora element, små element? Mycket bas? Neutralt ljud.

Tips är att lyssna på olika högtalare, och i fler butiker än HIFI klubben som har sina inmatade märken.

Själv föredrar jag små element och neutralt ljud.
Äger själv AAD Q30, vilket jag anser är magiska. (Dock står de nerpackade då de låter för mycket i min lägenhet).
Kör nu System Audio Mantra 10.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew