Permalänk
Medlem

Grafikkort för 60-70 fps i PUBG?

Hej,

Jag ska införskaffa mig ett nytt grafikkort men börjar bli lite förvirrad av dessa nummer.

Hur kommer det sig att folk är beredda på att betala 3000+ för ett begagnat GTX 970 när det finns GTX 1050 i affär för runt tusen kronor?

Förstår mig inte på det, kan någon gärna förklara så jag inte gör bort mig, vill gärna köpa ett grafikkort så jag MINST får 60-70 fps på pubg på very low, jag har en i5-6600K som processor

Mvh

"Lite förvirrad, hjälp" är en otydlig rubrik. Ju mer tydlighet, desto fler kommer faktiskt att vilja hjälpa till.
Permalänk
Medlem

Det är ingen som är beredd att betala sådana summor för ett begagnat 970. Du måste ha förväxlat det med 1070.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Hedersmedlem

Antingen har du hittat någon bluffare på Blocket eller så har du läst fel någonstans. Ett 970 är inte värt mer än 1500kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakke_c:

Hej,

Jag ska införskaffa mig ett nytt grafikkort men börjar bli lite förvirrad av dessa nummer.

Hur kommer det sig att folk är beredda på att betala 3000+ för ett begagnat GTX 970 när det finns GTX 1050 i affär för runt tusen kronor?

Förstår mig inte på det, kan någon gärna förklara så jag inte gör bort mig, vill gärna köpa ett grafikkort så jag MINST får 60-70 fps på pubg på very low, jag har en i5-6600K som processor

Mvh

Därför

Angående siffrorna så är första siffran/siffrorna generation och de sista siffrorna är modell.

970 = generation 9, 70= modell
1050 = generation 10, modell 50

Dvs. Nyare generation, sämre modell i generationen

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

@firstofmay: Nej nej, har inte förväxlat mig.

Här är ett exempel, men detta är 980

https://www.sweclockers.com/marknad/146510-asus-geforce-gtx-9...

Folk budar 3k +

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Antingen har du hittat någon bluffare på Blocket eller så har du läst fel någonstans. Ett 970 är inte värt mer än 1500kr.

Kan vara 980 isåfall, vad rekommenderar du att man köper för en bra fps på pubg?

Skrivet av moonblase:

https://i.imgur.com/qEHi99X.png

Därför

Angående siffrorna så är första siffran/siffrorna generation och de sista siffrorna är modell.

970 = generation 9, 70= modell
1050 = generation 10, modell 50

Dvs. Nyare generation, sämre modell i generationen

Tycker nästan det är värdare och köpa en helt ny då, men frågan är kan jag få garanterat 60+ fps på pubg med en 1050 2gb?

Mvh

Permalänk
Medlem

@jakke_c: Du har inte förväxlat dig, men tror att 980TI och 970 är likadana kort?
Det är enorm skillnad. 980TI är väl i klass med 1070 skulle jag tro, men jag är ingen expert. Det är dock långt bättre än 970.

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakke_c:

Kan vara 980 isåfall, vad rekommenderar du att man köper för en bra fps på pubg?

Tycker nästan det är värdare och köpa en helt ny då, men frågan är kan jag få garanterat 60+ fps på pubg med en 1050 2gb?

Mvh

Det beror på vad du vill lägga, ett 970 har dubbelt så lycket kraft som ett 1050, ett riktigt budgetkort. Kolla istället 1060 som går att få för ca 2000:- men liknande prestanda som ett 970, kolla de röda siffrorna, desto högre desto bättre

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazzie:

@jakke_c: Du har inte förväxlat dig, men tror att 980TI och 970 är likadana kort?
Det är enorm skillnad. 980TI är väl i klass med 1070 skulle jag tro, men jag är ingen expert. Det är dock långt bättre än 970.

Jo sant, men hade för mig att 970 hade sånt pris, måste ha misstagit mig

Skrivet av moonblase:

Det beror på vad du vill lägga, ett 970 har dubbelt så lycket kraft som ett 1050, ett riktigt budgetkort. Kolla istället 1060 som går att få för ca 2000:- men liknande prestanda som ett 970, kolla de röda siffrorna, desto högre desto bättre

Jag vill lägga runt 6-700 kr och få garanterat 60+ fps ingenting under på pubg, på very low graphics möjligvis lite högre, vad för kort ska jag då köpa tycker du? jag har 16gb ddr4 och en cpu på i5-6600K

Gärna om folk rekommenderar mig något för jag vet inte riktigt vad jag ska sikta på,

tack för ert tålamod

Mvh

Permalänk
Medlem

För 700kr får du tyvärr inget grafikkort som hjälper dig i PUBG, du ska nog helst ha ett 1060 iallafall, som ovanstående skriver.

Visa signatur

Chassi: Define R6 | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XI HERO (Wi-Fi) Z390 | CPU: i9 9900K @5,1ghz | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 | PSU: Corsair RM750x | SSD: 970 EVO+ 1TB NVMe | GPU: EVGA RTX 2080 Ti 11GB Black

Laptop: MacBook Pro 13" Retina 2.3GHz 16GB 512GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jakke_c:

@firstofmay: Nej nej, har inte förväxlat mig.

Här är ett exempel, men detta är 980

https://www.sweclockers.com/marknad/146510-asus-geforce-gtx-9...

Folk budar 3k +

Mvh

"Jag har inte förväxlat mig men här är ett 980 Ti" 980 Ti är ett helt annat kort än 970.

Som ovan säger, 6-700kr räcker inte långt när det gäller grafikkort. Jag har för mig att PUBG är dåligt optimerat dessutom men jag är inte säker på det.

Permalänk
Avstängd

Det var i stort sett bara Titan X som var bättre än 980Ti fram tills ganska nyligen.
Du måste som synes gå upp några snäpp när du jämför med nya generationen kort.

Men, jo 3K är saftigt det håller jag med om.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

980Ti kan du ju för visso klocka rätt bra hos de påkostade modellerna, men
Idag går det ju att hitta 1080 för under 6K och det lär ju spöa skiten till och med ur gamla Titan-X med god råge om man inte typ klockar det med tvåstegs kompressorkylning eller något...
Just my five cents...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tv_tuben:

För 700kr får du tyvärr inget grafikkort som hjälper dig i PUBG, du ska nog helst ha ett 1060 iallafall, som ovanstående skriver.

Alltså jag har testat GTX 760 och den funkade helt OK med raka 40-45 FPS utan drops på very low. Och den kan man få för 3-400 kronor om man pressar. Jag tänker bara att man kunde gå lite över 760:n med ett par extra hundra lappar som ger mig dubbel prestanda. Tänker om kanske 1050 ti hade funkat med minsta möjliga ever med 60 fps på pubg?

Skrivet av Andreaz1:

"Jag har inte förväxlat mig men här är ett 980 Ti" 980 Ti är ett helt annat kort än 970.

Som ovan säger, 6-700kr räcker inte långt när det gäller grafikkort. Jag har för mig att PUBG är dåligt optimerat dessutom men jag är inte säker på det.

Haha, jaja det var my bad. Men som jag skrev uppe till tuben, en 1050 TI kanske är det jag siktar på men vet inte riktigt hur det kommer gå på fps som du säger, pubg är inte bara dåligt optimerat, den är värdelöst optimerat.

Skrivet av Mizzarrogh:

Det var i stort sett bara Titan X som var bättre än 980Ti fram tills ganska nyligen.
Du måste som synes gå upp några snäpp när du jämför med nya generationen kort.

Men, jo 3K är saftigt det håller jag med om.

Skrivet av Mizzarrogh:

980Ti kan du ju för visso klocka rätt bra hos de påkostade modellerna, men
Idag går det ju att hitta 1080 för under 6K och det lär ju spöa skiten till och med ur gamla Titan-X med god råge om man inte typ klockar det med tvåstegs kompressorkylning eller något...
Just my five cents...

För mig hade jag varit nöjd med 60+ fps utan drops alls på very low settings, men jag undrar bara vilket kort som kan ge mig det jag frågar om för rätt slant. 760:n ger mig garanterat en fin ping på minst 40 fps med min i5-6600K men undrar bara om 1050 TI hade garanterat mig 60+ fps så kommer jag säkert luta mig där.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jakke_c:

Alltså jag har testat GTX 760 och den funkade helt OK med raka 40-45 FPS utan drops på very low. Och den kan man få för 3-400 kronor om man pressar. Jag tänker bara att man kunde gå lite över 760:n med ett par extra hundra lappar som ger mig dubbel prestanda. Tänker om kanske 1050 ti hade funkat med minsta möjliga ever med 60 fps på pubg?

Haha, jaja det var my bad. Men som jag skrev uppe till tuben, en 1050 TI kanske är det jag siktar på men vet inte riktigt hur det kommer gå på fps som du säger, pubg är inte bara dåligt optimerat, den är värdelöst optimerat.

För mig hade jag varit nöjd med 60+ fps utan drops alls på very low settings, men jag undrar bara vilket kort som kan ge mig det jag frågar om för rätt slant. 760:n ger mig garanterat en fin ping på minst 40 fps med min i5-6600K men undrar bara om 1050 TI hade garanterat mig 60+ fps så kommer jag säkert luta mig där.

Skit i 1050 Ti tycker jag, har du provat 760 och närmade dig att vara nöjd så går det som du säger att hitta 770, 780 och 780 Ti för några hundralappar extra.

Permalänk
Avstängd

Jag det är bra kort.
Skall finnas prestandatester här någonstans i arkivet på dem du kan jämföra dem mot den nya testlistan med 10XX korten.

Där kan du få litet mer detaljerad information om dem alla.

får du bra pris på ett 980Ti, typ någon tusenlapp-1500 skulle jag slå till om det är i bra skick och inte blivit misshandlat med onormal värme eller liknande vid extremklockning under lång tid eller liknande.

Om inte så var tex 780Ti som sagt kort som fortfarande presterar hyggligt men som går att hitta billigt om man letar, det är rejält stor skillnad i pris mot ett 1050, men vad jag minns fritt ur skallen har du liknande kurvatur som hos 980 serien.

Skall finnas med i testerna här i arkivet, öppnar du testerna i varsin flik kan du ju lägga diagrammen bredvid varandra så ser du exakt hur mycket det skiljer.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number