Permalänk

Ryzen kommer! Vad har jag missat?

Tiden är nu kommen och jag har äntligen bestämt mej för att byta till Ryzen! Kikat lite snabbt och kommit fram till att en 1600x är vad jag ska ha, fast en ryzen 7 är såklart vad jag vill ha, men men! Vad jag förstått är minnen lite struligt med ryzen, så undrar lite hur allt kommer fungera!

Vad jag hade tänkt var då en 1600x
Ett B350 moderkort från Asus
Och ett par HyperX Fury (https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/h...)

Något jag bör tänka på? Passar min nuvarande kylare eller måste jag fixa någon ny kylare alt kylarfäste? MVH!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Du kan lika gärna köra en 1600 och bumpa upp den i bios så får du med en schysst kylare...?

Permalänk

@Spiffman: Mjo, men får en 1600x för samma pris som en 1600, så då kan jag ju lika väl köra på den!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

för det priset får du väl snabbare minnen?

EDIT!

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

Huvudsakligen minnena jag funderar över!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Avstängd

Ryzen älskar snabba minnen (3000 och upp).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenFan:

Tiden är nu kommen och jag har äntligen bestämt mej för att byta till Ryzen! Kikat lite snabbt och kommit fram till att en 1600x är vad jag ska ha, fast en ryzen 7 är såklart vad jag vill ha, men men! Vad jag förstått är minnen lite struligt med ryzen, så undrar lite hur allt kommer fungera!

Vad jag hade tänkt var då en 1600x
Ett B350 moderkort från Asus
Och ett par HyperX Fury (https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/h...)

Något jag bör tänka på? Passar min nuvarande kylare eller måste jag fixa någon ny kylare alt kylarfäste? MVH!

Snabbare minnen borde vara på sin plats iaf upp till 3000mhz , jag har corsair 3200mhz som går bra i 2933mhz men då jag har 4 st så är det svårare att köra än 2 stickor.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Skrivet av lnd1437:

Ryzen älskar snabba minnen (3000 och upp).

Skickades från m.sweclockers.com

Så det är värt att lägga någon hundralapp extra för 3000MHz+?

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Du kan lika gärna köra en 1600 och bumpa upp den i bios så får du med en schysst kylare...?

Hur bra klarar sig egentligen stock kylaren för en överklockat 1600 system, det är den stora frågan, beror kanske också hur mycket man försöker överklocka den. Frågan är vad man får för cpu temperaturer i tex Prime95, Stress FPU (Aida64) och Intel Burn Test med en hårt överklockad 1600 och den kylaren som följder med?

Ni som har en sådan setup får väl delge era erfarenheter.

Annars håller ju inte det här argumentet "Köp en 1600, överklocka den och du får med en kylare.". Självklart håller kylaren för stock men för en rejäl överklockning under load, det är frågan?

Permalänk
Avstängd

Generella åsikten hos den stora massan verkar vara att det är det. Får inte ens upp mina 3200corsair i 3000 så ja har inte mycket att tillägga till det. Förutom att ja skulle köpt g.skill istället (då blir det många extra hundralappar dock)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

Jag kör min i 3825 med stabil värme

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenFan:

Huvudsakligen minnena jag funderar över!

De här kostar väl ca 300-400kr mer än Corsair CMK16GX4M2B3000C15 som många rekommenderar här.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Finns så klart andra minnen också som är lite dyrare.

Jag tycker 300-400kr mer än "standard" är klart värt det i detta fall för ett Ryzen system. Annars om du vill vara hyperekonomisk så har jag ett Corsair CMK16GX4M2B3000C15 (2x8GB) använda i ca två veckor till salu för en tusing.

Permalänk
Avstängd

@makatech min går i 3.9ghz (1.39V) med peak på 82 grader i prime95 med stockkylare.

Permalänk
Skrivet av lnd1437:

Ryzen älskar snabba minnen (3000 och upp).

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av solifer68:

Snabbare minnen borde vara på sin plats iaf upp till 3000mhz , jag har corsair 3200mhz som går bra i 2933mhz men då jag har 4 st så är det svårare att köra än 2 stickor.

Skrivet av lnd1437:

Generella åsikten hos den stora massan verkar vara att det är det. Får inte ens upp mina 3200corsair i 3000 så ja har inte mycket att tillägga till det. Förutom att ja skulle köpt g.skill istället (då blir det många extra hundralappar dock)

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/c... Dessa kanske?

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rayneD:

@makatech min går i 3.9ghz (1.39V) med peak på 82 grader i prime95 med stockkylare.

Ok... 82 grader är väl ca 10 grader över min egna smärtgräns men det kanske inte är någon fara (jag har inte superkoll).

Slutsatsen är väl att om man tycker det är ok med temperaturer på >80 grader vid load så är det ok att använda stock kylaren för sin 1600 vid överklockning men annars bör man kanske byta ut den?

3.9GHz är dock en rejäl/bra överklockning på 1600 Mitt intryck är att de flesta andra 1600 ägare brukar parkera på ca 3.8?

Permalänk
Medlem

Ja typ de eller de andra på 3000mhz av samma märke. Vengeance funkar utmärkt till Ryzen

Permalänk
Skrivet av ExcZist:

Ja typ de eller de andra på 3000mhz av samma märke. Vengeance funkar utmärkt till Ryzen

Tusen tack!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Ja typ de eller de andra på 3000mhz av samma märke. Vengeance funkar utmärkt till Ryzen

De fungerar, ja, men för ca 300-400 kr extra får du klart bättre Samsung b-die minnen till ett Ryzen system i form av tex dessa:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

TS: Om du inte är insatt i detta så googla lite om Hynix respektiv Samsung b-die minnen för Ryzen för att förstå nackdelar respektive fördelar.

Permalänk
Avstängd

@makatech Den peakar på 82 grader vid stresstest över flera timmar i prime95 med alla cores på 100%, vid spelande går ju oftast inte prollen på 100%. Jag hade "otur" med lotteriet därför jag måste upp i nästan 1.4V för att få den att gå stabilt i 3.9ghz så beror ju på vilka frekvenser man vill uppnå. Den går stabilt på 3.8ghz med endast 1.32V och max 73 grader. Så nöjer man sig med 3.8ghz+ (om man inte har riktigt otur) med bra tempraturer så räcker stockkylaren, vill man uppnå mer så krävs oftast bättre kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

De fungerar, ja, men för ca 300-400 kr extra får du klart bättre Samsung b-die minnen till ett Ryzen system i form av tex dessa:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

För mig så är det mest " bara det funkar som det ska " hehe köra mina i 3200 istället för 3000.
Funkar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rayneD:

@makatech Den peakar på 82 grader vid stresstest över flera timmar i prime95 med alla cores på 100%, vid spelande går ju oftast inte prollen på 100%. Jag hade "otur" med lotteriet därför jag måste upp i nästan 1.4V för att få den att gå stabilt i 3.9ghz så beror ju på vilka frekvenser man vill uppnå. Den går stabilt på 3.8ghz med endast 1.32V och max 73 grader.

Ok, så fall enligt mina "temperatur smärtgränser" så är stockkylaren som följer med 1600 ok för överklockning upp till 3,8GHz vilket får anses vara bra och ett klart bra värde. Däremot över 80 i load för högre OC, njae... men som du säger är testprogrammen klart tuffare än vanligt användande och spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

För mig så är det mest " bara det funkar som det ska " hehe köra mina i 3200 istället för 3000.
Funkar utmärkt.

Kan bli en frustrerande upplevelse med Hynix kretsar tillsammans med Ryzen eftersom hur bra (snabbt) de fungerar kan variera en hel del mellan olika system och moderkort.

Jag tycker varje fall 300-400kr är värt det för att slippa bekymra sig om skiten men smaken är som baken.

Vissa moderkort verkar gilla Hynix lite bättre än andra.

Permalänk
Skrivet av makatech:

De fungerar, ja, men för ca 300-400 kr extra får du klart bättre Samsung b-die minnen till ett Ryzen system i form av tex dessa:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

TS: Om du inte är insatt i detta så googla lite om Hynix respektiv Samsung b-die minnen för Ryzen för att förstå nackdelar respektive fördelar.

Mjaa, känns lite B att lägga lika mycket på ram som på cpu

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

@GoldenFan: Sweclockers har faktiskt testat hur stor skillnad minnena gör med Ryzen 1600, se detta test. Förhoppningsvis kan det hjälpa dig att avgöra hur mycket du är villig att lägga på minnen.

Permalänk
Avstängd

Som ni ser i testet så är det ingen jätteskillnad, har blivit lite väl hypat kring minneshastigheter--> ryzen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@GoldenFan: Sweclockers har faktiskt testat hur stor skillnad minnena gör med Ryzen 1600, se detta test. Förhoppningsvis kan det hjälpa dig att avgöra hur mycket du är villig att lägga på minnen.

Dock enligt mig en bättre test här:
#17022467
och här:
#17024530

Obsevera att resultaten/skillnaderna kan dock variera beroende på Ryzen CPU och GPU också.

Vill man mer eller mindre garanterat kunna köra i hastigheter över 2933 med bra timings tycker jag utan det minsta tvivel ska gå på Samsung b-die minnen annars bör det spela mindre roll.

Permalänk
Avstängd

Jag gjorde missen att köpa 2133mhz minnen specifikt https://www.inet.se/produkt/6110151/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-2... när jag köpte mitt ryzen paket direkt efter det hade kommit ut. Jag kör dom i 3200 nu men fick ju såklart släppa tyglarna med timings för att få dom stabila. Vad jag har märkt är att iallafall i spel så är högre hastighet på minnet även fast du kanske får sämre timings att föredra.

Permalänk
Avstängd

Finns ett diagram som räknar ut vad dina nya timings ska vara på vid högre hastighet än vad minnet är menat för. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1bmpKK2Su8Ih-JaXwkR9dg.... Skriver helt enkelt in sina standard timings samt hastighet och vad man vill uppnå för hastighet så genererar det nya timings för dig. Det går alltså att spara pengar på att köpa minnen med låg hastighet för att sedan överclocka dessa med sämre timings men endå få en gratis prestandaökning. Video om det här https://www.youtube.com/watch?v=gFPxNAQeI8Y.

Permalänk

@makatech:
Och hur vet man vilka minnen som har Samsung B-die då?

Finns det någon lista nånstans?
Står inte på Prisjakt direkt...

Edit:
Hittade en lista här
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/62vp2g/clearing_up_any_...
verkar mest vara G.Skill som har de där åtråvärda minneskretsarna.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

@makatech:
Och hur vet man vilka minnen som har Samsung B-die då?

Finns det någon lista nånstans?
Står inte på Prisjakt direkt...

Edit:
Hittade en lista här
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/62vp2g/clearing_up_any_...
verkar mest vara G.Skill som har de där åtråvärda minneskretsarna.

Hmm, ska finnas lite trådar om detta på nätet, den tråden du hittade samt:

https://forums.anandtech.com/threads/ddr4-single-rank-memory-...

Finns säkert flera