Vattenkylare exploderade, vad gick sönder?

Permalänk
Medlem

Vattenkylare exploderade, vad gick sönder?

Hej! Min vattenkylare smällde av övertryck och datorn frös, jag stängde av strömmen och öppna upp datorn. vattnet stänkte lite överallt men mest på insidan av chassit. En hel del på grafikkortet och ett par droppar på moderkortet. Testade att koppla ur allt och lät stå tills torrt sen monterade det igen.

CPU lampan på moderkortet lyser rött. Får ingen signal till bildskärmen. Testade med ett gammalt grafikkort, hjälpte inte.
Koppla ur ram minnena och testade boota med ett.
Testade att resetta moderkortet.
CPU led fortfarande röd.

Kan det vara så att min CPU fick sig en smäll så den gick sönder? När jag köpte datorn vill jag komma ihåg att det fanns en automatisk avstängning om det blev kortslutning. Gammalt socketsize så får köpa mycket nytt om moderkortet är pankaka. Tips om hur jag kan felsöka?

Behöver jag lista mina komponenter?
Vad är med största sannolikhet trasigt?

/Ledsen påg

Permalänk
Medlem

Det är troligt saker gick sönder eftersom vatten leder ström och strömmen var på när vatten ran över kretskorten.

Jag gissar på att moderkortet är kass. eller att det har rester av tillsatser från kylarvattnet som fortfarande ställer till det. CPU'n klarar sig nästan alltid. Moderkorten är bra på att skydda CPU'n. Plocka ut moderkortet och rengör med T-spit som en sista test innan du testar med annat modekort. Det är mitt tips.

Permalänk
Medlem

Var bor du någonstans?
Det första jag hade testat är att få ur all fukt.
Jag hade lagt komponenterna var för sig,i ugnen på drygt 80 grader, över 100grader och du riskerar att BGA kretsar som tagit åt sig för mycket fukt kan explodera, du vill inte heller att lödtennet smälter om.
Ser du avlagringar är isopropylakohol säkert att "torka med" pensel om det är vid ytmonterade punkter för att få loss. det kommer inte lösa upp elektroniken i sig, eller de flesta plastsorter, och borde i de flesta fall vara riskfritt.

Lista gärna komponenter.

ett alternativ vore att t.ex om du bor i Göteborg eller annat ställe där Inet har butiker är det ju möjligt att lämna in på felsökning. 499:-
(du kan ju skicka in med om det behövs)
Skickade in brorsans dator som ballade ur efter han försökte överklocka och de hittade det snabbt, och vi köpte ett nytt moderkort begagnat å löste det själva sen.

Är det för gamla komponenter, och felet är i moderkort eller processor och de inte går att köpa nytt (eller begagnat) för vettiga pengar är det kanske mindre värt dock.
Men många äldre processorer går att köpa, och beroende på så borde de kunna lokalisera felet för dig.

Omöjligt att svara på vad som gått sönder, men har processorn överhettat är det en möjlig orsak, men nu verkar det ju som att kylaren exploderade innan processorn sa ifrån, och om du stängde av direkt efter så är det ju inte omöjligt att CPUn klarade sig. Moderkort är då en trolig orsak om inte minnena fått vatten/vätska på sig.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Att lägga i ugnen för att säkert få bort all fukt var en bra ide. Testa det.

Permalänk
Medlem

AIO cooler eller custom? Är det AIO hade jag kontaktat dem. Kanske visar det lite goodwill och ersätter? Jag har hört talas om det iaf ... Kanske inte om det är utanför garantin dock.

Personligen skulle jag aldrig lägga vattenkylning i min burk. Air all the way. Vatten och elektronik mixar inte väl ...

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Testade tvätta av moderkortet med alkohol där jag ser att vattnet har runnit. Allting har varit garanterat torrt när jag testat men avlagringar av kylarvattnet kan man se med blotta ögat. Speciellt vid gpu socket och neråt, inte vid CPU övht. Därav så konfunderad över vf CPU lampan lyser. Men i Guess att cpun har tentakler över hela mobo och kan gnälla av ärgningar överallt eller?

För övrigt, är det bara beläggningar/ärgning på moderkortet som pajjar det eller vad händer?
Ska ge den ett par dagar att torka ut t-röden sen återkommer jag.

Processorn är Intel i7 4gb... Kommer inte ihåg resten
Moderkortet är Asus p8z68 Deluxe gen 3
Aio cooler från Corsair... Som jag skrev till och de verkade inte syssla med någon goodwill.
Gpu Asus Strix GTX970
12gb ram. Xms3 Corsair x2 och ett Corsair vengeance.(ett gammalt som slutade att fungera åkte på tippen)
Pwu hx650w Corsair

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ju inte omöjligt att nätdelen fått en smäll, endera direkt pga inträngande vatten eller via nån överledning pga att anslutna delar blivit blöta, det kan ju i sin tur ge följdfel på andra delar än de som blivit blöta, tex om 5V matningen gav en spik på 12V just när vattnet stänkte runt.
Man bör nog därför betrakta alla delar i datorn som "möjligt trasiga" tills motsatsen har bevisats genom test.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Magnus112233:

Det är troligt saker gick sönder eftersom vatten leder ström och strömmen var på när vatten ran över kretskorten.

Jag gissar på att moderkortet är kass. eller att det har rester av tillsatser från kylarvattnet som fortfarande ställer till det. CPU'n klarar sig nästan alltid. Moderkorten är bra på att skydda CPU'n. Plocka ut moderkortet och rengör med T-spit som en sista test innan du testar med annat modekort. Det är mitt tips.

Leder vatten verkligen ström?
Kommer ihåg att jag diskuterade det här med en kompis på högstadiet, han tyckte jag var väldigt okunnig och skrattade gott åt mig som var tveksam till det. Men jag vill minnas att jag just hade läst något annat i kemiboken.
Han tog inte studierna på så stort allvar utan hade lärt sig genom filmer, där det ibland råkar trilla ner strömförande kablar i pooler. Eller hårtorkar i badkar.

Egentligen inget riktigt svar på min fundering men däremot ledtrådar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Destillerat_vatten

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Leder vatten verkligen ström?
Kommer ihåg att jag diskuterade det här med en kompis på högstadiet, han tyckte jag var väldigt okunnig och skrattade gott åt mig som var tveksam till det. Men jag vill minnas att jag just hade läst något annat i kemiboken.

Egentligen inget riktigt svar på min fundering men däremot ledtrådar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Destillerat_vatten

Det är oerhört liten chans att det handlar om kemiskt rent vatten så i praktiken så leder det vi kallar vatten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

jag är lite nyfiken på vad det är för vätska han haft om den leder ström, mig veterligen brukar man använda tex batterivatten med silver coil eller är det en sluten kylare har dom väl vätska som inte leder? ok om det är en installation som varit igång länge då kan vätskan bli ledande, men inte annars.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@Jonte[YoT]: Vatten leder inte ström men normalt innehåller vatten så pass mycket föroreningar att lösningen ("vattnet") leder ström.

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem
Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är oerhört liten chans att det handlar om kemiskt rent vatten så i praktiken så leder det vi kallar vatten.

Okej, så på sätt och vis har jag både rätt och fel. Fast allra oftast fel.

Det kanske annars borde vara något som vattenkylningstillverkare skulle skriva i sina produktmanualer. Om de nu inte redan gör det.
"Användning av destillerat vatten rekommenderas"
Det hör väl dock inte till det vanliga att kylarna exploderar... Men läckage däremot.
Och avlagringar kan vara ett problem tycker jag mig ha förstått.

Bara för att vara säker, avmineraliserat som det står här om man klickar på bilden, är det detsamma som destillerat?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillb...
Det dyker åtminstonte upp när man söker på "destillerat" på Biltema.se

"För något mindre krävande applikationer eller processer används ofta avjoniserat vatten, som är billigare att producera."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Destillerat_vatten
Äh, du behöver inte svara, kan faktiskt söka själv.
http://www.avjoniseratvatten.se/
https://www.flashback.org/t1000724

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Fanns en del diskussioner om det.

Användaren lideri skriver bland annat följande

Citat:

Rent praktiskt kommer allt vatten vid ett eventuellt läckage i en dator att bli elektriskt ledande då det finns tillräckligt mycket damm och annat skit på datorns komponenter för att göra vattnet ledande.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/871174-destillerat-vs-...

http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=73079

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Vatten förstör elektronik, det kan jag säga med säkerhet. Det är även därför som man skall vara extra försiktig med el i våtutrymmen, inte bada när det åskar osv. Jag trodde detta var allmänt känt, men tydligen inte.

Jobbade tidigare med att reparera elektronik. Vattenskador var dom värsta att reparera. Det är därför man i de flesta fall inte reparerar vattenskador alls. Även om man får igång produkten en stund eller några dagar så vet man aldrig vad som händer längre fram.

Men kanske har man annat än vatten i kylaren och då är det klart inte samma sak. Dock är det ju massa partiklar på allt som vattnet träffar innan det hamnar på kretskorten, eller partiklar som lossnat från pumpar osv. Dessa följer med och kan vara tillräckligt ledande för att ställa till det. Det är så otroligt små avstånd mellan banorna på dagens kretskort, som även består av många lager av banor. Det är egentligen ett under att det kan fungera alls.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonte[YoT]:

Leder vatten verkligen ström?

Avjoniserat vatten leder inte ström, men då vatten har en tendens att lösa ut metaller vid kontakt så introduceras joner förr eller senare ändå i praktiken (världen är ju inte helt gjord av plast och gummi...än iallafall. ) Kranvatten leder ström i viss utsträckning, säkert inte jättebra pga låg salthalt, men ändå inget man vill ha i elektroniska produkter. (Även om du inte drabbas av kortslutning kan vattnet korrodera ledningsbanor, kontakter osv.)

Se upp med destillerat vatten; detta är inte nödvändigtvis avjoniserat. Behöver du det sistnämnda se då till att det står det på förpackningen...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Bara för att vara säker, avmineraliserat som det står här om man klickar på bilden, är det detsamma som destillerat?

Det måste inte vara samma sak men kan vara samma sak, det går ju tex att filtrera bort salter/mineraler ur vatten utan att destillera det och det går även att destillera så att salter följer med, det intressanta är oftast vad slutresultatet innehåller snarare än vilken process som används för att nå dit.
Normalt sett har man ju inte krav på att ha absolut ren H2O utan klarar sig med lite förorenad H2O, i ett batteri eller datorkylare är det bra nog men ska man tex tvätta kretsar under tillverkningen eller ha det till nån kemisk process och liknade saker så kan kraven vara mycket högre på att det är H2O och inget annat som används.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktivt företagskonto

Hejsan,

Får börja med att ursäkta för att det blivit så här, det är ytterst ovanligt.

Vilken kylare är det? När köptes den? Har du garanti kvar så hjälper vi dig om det är någon annan komponent som tagit skada.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Leder vatten verkligen ström?

Vet att det fanns att köpa vätska till vattenkylning som ej var ledande..
var många år sedan jag tittade efter vattenkylnings prylar..
men låter ju som en vettig investering även om det kostar lite extra.