Windows Phone går i graven

Permalänk
Medlem

Andromeda har väl ändå inget med hårdvara att göra?

Windows 10 till bärbara ARM-laptops lär komma, men ni lär inte få se telefonfunktioner i något annat än W10M. Olika SKUs är fortfarande olika.

Permalänk
Medlem

Synd, då jag tycker det var ett betydligt bättre system än android och ios, som är ganska så värdelösa båda två. Exempelvis visst WP hade färre appar, men det var betydligt lättare att hitta den appen man ville ha. Android erbjuder inte så mycket till hjälp där, man kan inte ens sortera.

Det är så jobbigt att navigera i ios och android. Inte bara när det gäller appar, utan överlag så är det mycket enklare att navigera i wp.

Nu är det typ 3 år sedan jag hade en wp telefon, och har haft andriod sedan dess, men tycker än idag att android är ett värdelöst system i jämförelse med wp, och ios verka vara ännu sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Men intressanta konspirationsteorier i övrigt.

Här: Elop fick bonus för att sänka Nokia
Programmeringskunniga som höll koll på mjukvarutvecklingen är väl medvetna om vilket hot Nokia var mot de andra tre (Microsoft, Google och Apple)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LER:

Synd, då jag tycker det var ett betydligt bättre system än android och ios, som är ganska så värdelösa båda två. Exempelvis visst WP hade färre appar, men det var betydligt lättare att hitta den appen man ville ha. Android erbjuder inte så mycket till hjälp där, man kan inte ens sortera.

Det är så jobbigt att navigera i ios och android. Inte bara när det gäller appar, utan överlag så är det mycket enklare att navigera i wp.

Nu är det typ 3 år sedan jag hade en wp telefon, och har haft andriod sedan dess, men tycker än idag att android är ett värdelöst system i jämförelse med wp, och ios verka vara ännu sämre.

Fast vi som inte tycker det fick höra hur vi var Hatare och bakåtsträvare...

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Hade också tänkt och skaffa mig en Sony Xperia och köpa till sailfish

Jag är nöjd med den än så länge. Kanske lite för stor, men jag vänjer mig nog snart. Xperia X finns hos Netonnet, har visst gått ner med 300kr sedan jag köpte min för 1,5 månader sedan också. Men det var lite bökigt att låsa upp den så man kunde installera Sailfish X på den, tog lite tid.

Skrivet av klk:

Hade två stycken Nokia N9

Nokia N9 är vad jag har använt dom senaste 6 åren fram till nu i helgen. Suverän mobil. Men det var verkligen dags att byta då den var så sliten och använd, dom senaste veckorna så satt till och med SIM-kortet löst i den så den förlorade kontakten med operatören ofta.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@Kazutoyo: Hur fungerar det med Android-appar?
Tänker specifikt på bank-id.

Och hur är det med kameran jämfört med Android på den där telefonen? Eller du kanske inte testa den öht innan du skicka in sailfish?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Hur fungerar det med Android-appar? Tänker specifikt på bank-id.

Dom Android-appar jag installerat, som Foobar2000 mobile och HERE WeGo fungerar fint.

Dock så prövade jag nu att installera BankID , och det var mindre lyckat då det vägrade starta ordentligt då jag inte installerat Google Play Services ännu, men det är möjligt att göra. Gjorde en sökning, och andra svenskar har fått BankID att fungera i Sailfish.

Skrivet av huttala:

Och hur är det med kameran jämfört med Android på den där telefonen? Eller du kanske inte testa den öht innan du skicka in sailfish?

Kameran är lite sämre, men det verkar inte vara någon större skillnad. Men jag har inte använt kameran mycket, varken med Sonys egna mjukvara eller nu med Sailfish, så du får väl ta mitt svar med en nypa salt.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@Kazutoyo: Tack för svar! Kanske är värt att ta sig en titt i framtiden om man får tag på en Sony telefon billigt.

Permalänk
Medlem

För de som gillade utseendet (på Hem skärmen) hos Windows Mobile/Phone, men har en Android telefon.
Kan jag rekommedera denna (Hem skärm) app SquareHome 2 - Launcher: Windows style.
Har kört den ett tag nu och gillar den då den till skillnad från många inte verkar ha reklam som blir "uppslängd i ansiktet" på en titt som tätt.
Visserligen är den egentligen en köp app, (man har 30 dagar full version, sen låses vissa funktioner och man måste köpa en nyckel för att kunna använda de funktionerna, men det är inget jag har använt mig av ändå).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Högst tveksamt, tror MS kommer satsa på att bygga vidare på W10 med uppdateringar under en ganska lång tid framöver.

Brukar väl vara sisådär 3-5år mellan windows versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Brukar väl vara sisådär 3-5år mellan windows versioner.

Enligt Microsoft ska ju mainstream-support upphöra 13 oktober 2020 och extended 14 oktober 2025 med undantag för att LTSB-releaserna får 5+10 år för varje version.

Microsoft har gjort det hela mycket krångligare för sig, varje Windows 10-release är ju ett nytt operativsystem som de ska underhålla och släppa säkerhetsuppdateringar för antingen hela livscykeln ut eller några år, 1507 och 1511 (vanliga releaser har två år av säkerhetsuppdateringar) är enda versionerna som slutat få säkerhetsuppdateringar än så länge, men LTSB-varianterna från 2015 kommer fortsätta få säkerhetsuppdateringar. W10M har också två år av säkerhets-uppdateringar från senaste versionen, så hur länge du får uppdateringar där beror på vilken som är din senaste version telefonen fått. Det är ju typ bara Microsofts Lumia 550, 650 och 950 samt HP Elite X3 som får fall creators update. Många populära modeller fick ju inte heller creators update. För enheter med AU upphör supporten 9 oktober 2018.