Omöjligt att få android telefon att prata med Windows 10?

Permalänk
Medlem

Omöjligt att få android telefon att prata med Windows 10?

Farsan ville föra över ljudböcker till telefonen som han gjort 100 gånger tidigare men hans mobil vill inte prata med hans dator längre. I device manager så detectas mobilen men står att drivrutinen inte funkar. Mobilen i fråga är en Moto G4 men min telefon fungerar inte den heller. Detta har jag testat:

Startat om datorn.
Startat om telefonen.
Testat med tre olika sladdar.
Testat med tre olika USB portar.
Testat windows update auto installer thingy, men den hittar inget.
Laddat ner USB driver installer från XDA och testat.
Testat Motorla drivers, Samsung drivers och Google drivers.
Följt tipsen här: https://www.howtogeek.com/195607/how-to-get-your-android-devi...

Blir knäpp snart, att det ska vara så förbannat svårt att ansluta telefonen till datorn! Har även laddat ner diverse wifi/ftp server appar för att köra över wifi, men då kan man inte nå SD kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Farsan ville föra över ljudböcker till telefonen som han gjort 100 gånger tidigare men hans mobil vill inte prata med hans dator längre. I device manager så detectas mobilen men står att drivrutinen inte funkar. Mobilen i fråga är en Moto G4 men min telefon fungerar inte den heller. Detta har jag testat:

Startat om datorn.
Startat om telefonen.
Testat med tre olika sladdar.
Testat med tre olika USB portar.
Testat windows update auto installer thingy, men den hittar inget.
Laddat ner USB driver installer från XDA och testat.
Testat Motorla drivers, Samsung drivers och Google drivers.
Följt tipsen här: https://www.howtogeek.com/195607/how-to-get-your-android-devi...

Blir knäpp snart, att det ska vara så förbannat svårt att ansluta telefonen till datorn! Har även laddat ner diverse wifi/ftp server appar för att köra över wifi, men då kan man inte nå SD kortet.

Har du gett apparna tillåtelse att komma åt SD-kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Har du gett apparna tillåtelse att komma åt SD-kortet?

Inget jag gjort manuellt nej, det brukar ju komma en dialog ruta då. Kan ju se om det är tillåtet eller ej. (Kan nämna att telefonen kör Nougat)

Permalänk
Medlem

Haft samma problem när jag uppdaterade telefon via sideloader. Det enda som fungerade var att byta dator.

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem

I värsta fall får du väl formatera datorn

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Har du provat att "avinstallera" telefonen från Enhetshanteraren ? Samt är telefonen upplåst när du försöker komma åt den?

Permalänk

Min Samsung Note 5 vägrar prata med min datorn (Windows 10) med någon annan än original Samsung sladden som följde med telefonen. Ser att du prövat flera sladdar, var någon av dem original sladden till luren ?

Visa signatur

Intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av BuruZ:

I värsta fall får du väl formatera datorn

Har varken tid eller lust till att sitta och installera om allt skit i 10h.

Skrivet av henkiii:

@Baxtex: Har du provat att "avinstallera" telefonen från Enhetshanteraren ? Samt är telefonen upplåst när du försöker komma åt den?

Jadå, flera gånger för att testa olika drivrutiner. Jag tog till och med en backup på drivrutinen som fungerar med min dator och installerade, fungerar ändå inte. Så får bli att han får föra över sina filer till en extern hårddisk, sätta den i min dator och föra över dem och sedan föra över från min dator till hans mobil. Fattar inte att det ska vara så svårt..

Permalänk
Medlem

Är telefonen ansluten som en masslagringsenhet då den stoppas in i datorn? Man får väl ett val på telefonen, går väl att ändra i inställningarna också om så skulle vara.
Förr i tiden fanns det ju laddkablar och datakablar som inte var samma men nuförtiden borde väl det inte vara så?

Iaf, du skrev att du testat wifiappar osv men inte vilka? Testat Airdroid? Sedan besöka web.airdroid.com eller nått. Verkade som Google gjorde något med permission på 4,4 angående sd-kort men i 5.0 så var det tillbaka som vanligt igen. Så enligt http://blog.airdroid.com/post/airdroid-v3-1-5-update-manage-f... så borde väl det fungera, om inte annat så fungerar det väl lika bra att lägga på vanliga minnet? Ljudböcker kan väl inte vara så stora och man måste väl inte lägga in 1000 stycken på en gång?

Alternativt lägga till 1000 stycken och flytta de med antingen den inbyggda filhanteraren i android eller installera en annan och flytta från interna till sd-kortet.

Ett annat alternativ är ju att köpa en minneskortsläsare för 20 spänn och köra direkt från datorn.

Permalänk
Medlem

Ideer:
1) kolla om mobilens USB configuration är MTP/PTP (inte Charging, RNDIS, Audio Source, MIDI eller liknande). på min mobil är USB Config i Developer Options, googla hur du öppnar dessa inställningarna på din mobil eftersom de är dolda, oftast är det så här - (copypaste) "Tap Settings, Tap About phone, Tap the Build number field 7 times. You will begin seeing a message as you approach the 7 touches."
2) Portal är en bra wifi file transfer app där man kan välja destinations mapp i inställningarna
3) avinstallera allting i enhetshanteraren som kommer upp när du ansluter mobilen till datorn (och sedan ccleaner registry, starta om datorn och reinstallera alla usb/android drivrutiner)

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Är telefonen ansluten som en masslagringsenhet då den stoppas in i datorn? Man får väl ett val på telefonen, går väl att ändra i inställningarna också om så skulle vara.
Förr i tiden fanns det ju laddkablar och datakablar som inte var samma men nuförtiden borde väl det inte vara så?

Iaf, du skrev att du testat wifiappar osv men inte vilka? Testat Airdroid? Sedan besöka web.airdroid.com eller nått. Verkade som Google gjorde något med permission på 4,4 angående sd-kort men i 5.0 så var det tillbaka som vanligt igen. Så enligt http://blog.airdroid.com/post/airdroid-v3-1-5-update-manage-f... så borde väl det fungera, om inte annat så fungerar det väl lika bra att lägga på vanliga minnet? Ljudböcker kan väl inte vara så stora och man måste väl inte lägga in 1000 stycken på en gång?

Alternativt lägga till 1000 stycken och flytta de med antingen den inbyggda filhanteraren i android eller installera en annan och flytta från interna till sd-kortet.

Ett annat alternativ är ju att köpa en minneskortsläsare för 20 spänn och köra direkt från datorn.

Det är inget extern sd kort jag vill åt utan det interna, alltså telefonens vanliga minne. Jag tänkte även på dropbox, men dels är där för lite plats och på mobilen verkar det inte gå att ladda ner filer från ens dropbox konto av någon anledning, knappen är utgråad.

Skrivet av Tpk:

Ideer:
1) kolla om mobilens USB configuration är MTP/PTP (inte Charging, RNDIS, Audio Source, MIDI eller liknande). på min mobil är USB Config i Developer Options, googla hur du öppnar dessa inställningarna på din mobil eftersom de är dolda, oftast är det så här - (copypaste) "Tap Settings, Tap About phone, Tap the Build number field 7 times. You will begin seeing a message as you approach the 7 touches."
2) Portal är en bra wifi file transfer app där man kan välja destinations mapp i inställningarna
3) avinstallera allting i enhetshanteraren som kommer upp när du ansluter mobilen till datorn (och sedan ccleaner registry, starta om datorn och reinstallera alla usb/android drivrutiner)

1. Detta vet jag om och testat fram och tillbaka många många gånger.

2. Som sagt, testat flera stycken som kom upp när jag sökte på wifi file transfer och försökt ansluta med både file explorer, webbläsare och filezilla. Jag lyckas ansluta med filezilla men står något i stil med att katalogen inte finns så avbryts anslutningen. Har kontrollerat att apparna haft rätt permissions.

3. Gjort allt detta flera gånger.

Det roligaste är ju att det har funkat hur bra som helst innan så undrar ju vad som har hänt. Windows 10 som installerat uppdateringar som sabbat det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det roligaste är ju att det har funkat hur bra som helst innan så undrar ju vad som har hänt. Windows 10 som installerat uppdateringar som sabbat det?

Aa det kan ju vara, jag hade flera problem med min 4 år gamla Win installation som gick iväg efter formatering.
Ny ide: koppla usb kabeln i USB 2.0 på baksidan, inte i frontpanel på chassit.

P.S. Du kan alltid starta linux på en flashminne, andriod funkar prima där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tpk:

Aa det kan ju vara, jag hade flera problem med min 4 år gamla Win installation som gick iväg efter formatering.
Ny ide: koppla usb kabeln i USB 2.0 på baksidan, inte i frontpanel på chassit.

P.S. Du kan alltid starta linux på en flashminne, andriod funkar prima där

Aa, testat alla usb portar by now.

Jo det är en lösning, men knappast något farsan kan klara på egen hand. :/

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Pröva annan dator?
Är det samma problem är det till 99% telefonen.

Ingen mjukvara från tillverkaren som stör?

Permalänk

@Baxtex: Vad säger enhetshanteraren om telefonen när den är inkopplad? Att enheten fungerar korrekt etc?
Testat starta om datorn efter drivrutinsinstallation/avinstallation?
Får du upp USB-notifieringen i telefonen när du ansluter den till datorn?

Testa MyPhoneExplorer, utvecklas visserligen inte lika intensivt nu som förr, men du borde kunna föra över dina filer iallafall.

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Farsan ville föra över ljudböcker till telefonen som han gjort 100 gånger tidigare men hans mobil vill inte prata med hans dator längre. I device manager så detectas mobilen men står att drivrutinen inte funkar. Mobilen i fråga är en Moto G4 men min telefon fungerar inte den heller. Detta har jag testat:

Startat om datorn.
Startat om telefonen.
Testat med tre olika sladdar.
Testat med tre olika USB portar.
Testat windows update auto installer thingy, men den hittar inget.
Laddat ner USB driver installer från XDA och testat.
Testat Motorla drivers, Samsung drivers och Google drivers.
Följt tipsen här: https://www.howtogeek.com/195607/how-to-get-your-android-devi...

Blir knäpp snart, att det ska vara så förbannat svårt att ansluta telefonen till datorn! Har även laddat ner diverse wifi/ftp server appar för att köra över wifi, men då kan man inte nå SD kortet.

Hittade liknande problem här:
https://forums.lenovo.com/t5/forums/v3_1/forumtopicpage/board...

Svar #39 på sida 4:
https://forums.lenovo.com/t5/Moto-G4-Moto-G4-Plus-Moto-G4/Win...
I think there may be a notification hiding in the notifications bunched together at the bottom of the screen.

Even though an icon may not show up at the very top of the screen, there should be a notification from Android System (in the same place you see your email notifications, that says, "USB charging this device. Tap for more options.

When you tap, you get the menu of options, which includes file transfer options. Screenshots of both attached.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Pröva annan dator?
Är det samma problem är det till 99% telefonen.

Ingen mjukvara från tillverkaren som stör?

Fungerar utmärkt på alla andra datorer. Har testat både utan och med Motorolas mjukvara(som för övrigt verkar helt funktionslös?!)

Skrivet av sweloop64:

@Baxtex: Vad säger enhetshanteraren om telefonen när den är inkopplad? Att enheten fungerar korrekt etc?
Testat starta om datorn efter drivrutinsinstallation/avinstallation?
Får du upp USB-notifieringen i telefonen när du ansluter den till datorn?

Testa MyPhoneExplorer, utvecklas visserligen inte lika intensivt nu som förr, men du borde kunna föra över dina filer iallafall.

Det står att Moto G är inkopplad men att drivrutinen inte fungerar. Har som jag tidigare skrivit testat massa olika drivrutiner och avinstallerat telefonen som enhet emellan varje test. Ja jag får upp notifieringen.

Skrivet av fAkkFejz:

Hittade liknande problem här:
https://forums.lenovo.com/t5/forums/v3_1/forumtopicpage/board...

Svar #39 på sida 4:
https://forums.lenovo.com/t5/Moto-G4-Moto-G4-Plus-Moto-G4/Win...
I think there may be a notification hiding in the notifications bunched together at the bottom of the screen.

Even though an icon may not show up at the very top of the screen, there should be a notification from Android System (in the same place you see your email notifications, that says, "USB charging this device. Tap for more options.

When you tap, you get the menu of options, which includes file transfer options. Screenshots of both attached.

Har nog skrivit 2-3 gånger att jag kontrollerat detta.

På min egen dator kommer android telefoner upp som "Android Composite ADB Interface". Väljer jag det som driver på farsans dator fungerar det inte ändå.

Permalänk
Medlem

Prova Airdroid så slipper du trassla med kablar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har nog skrivit 2-3 gånger att jag kontrollerat detta.

På min egen dator kommer android telefoner upp som "Android Composite ADB Interface". Väljer jag det som driver på farsans dator fungerar det inte ändå.

Prova google usb driver då på hans dator:
https://developer.android.com/studio/run/win-usb.html

Eller beroende på win10 version dra hem en sån media feature kb-hotfix.
https://superuser.com/questions/950405/windows-10-is-unable-t...
olika versioner https://support.microsoft.com/en-us/help/3145500/media-featur...

Visa signatur

Alienware Aurora