Scam marknaden här på forumet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

eBay's global shipping program är ett steg på vägen. De funktionstestar inget, men de verifierar åtminstone att det som påstås ligga i lådan, också är vad som ligger i lådan. Hur de förhåller sig till säljaren om jag som köpare påstår att man vara var felaktig, (piratkopia, eller helt enkelt defekt) vet jag inte.

Det kanske har blivit bättre nu men i början på det programmet så packades varan om och det var en hel del fall där köparen fick en defekt vara efter transporten från "centralpackningen" hos Ebay. Efter några sådana larm har jag valt att inte handla från folk som säljer enbart med hjälp av det programmet. Men jag förstår att säljaren tycker att det är bra och fungerar det med ompackningen så att det inte blir sämre än vad säljaren packat så borde det vara bra för köparen också. Men jag tvivlar på att de exempelvis testar funktion och då blir det tuffare för köparen att värja sig mot "elaka" säljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Men jag tvivlar på att de exempelvis testar funktion och då blir det tuffare för köparen att värja sig mot "elaka" säljare.

Nej, precis som jag skriver, så funktionstestar de inget.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Om man själv är hederlig och den man handlar med också är hederlig så behövs inga mellanhänder. Att man signerar med Bank-ID spelar ju ingen större roll, oftast vet man ändå vem bedragaren är men det hjälper inte. Tvärtom skulle jag säga att tjänster som denna och Blocketpaketet invaggar osäkra/nervösa/misstänksamma i en falsk känsla av säkerhet. Det är nästan värre än när man vet att man tar en risk.

Så du menar att om det uppstår en tvist så är du inte återbetalningsskyldig till Zaver? Tillåt mig tvivla. Det är alltså en gratistjänst och de tar på sig att stå risken för en transaktion som de ej har kontroll över? Endera är de sjukligt efterblivna eller så finns det andra faktorer som vi (läs: jag) inte känner till.

Nej, det jag menar är att det är ett steg i rätt riktning. Jag personligen kommer hellre använda Zaver än Swish om jag ska köpa eller sälja något. Med Swish har ju pengarna ändå redan dragits från kontot om jag är köpare. Men med Zaver får jag iaf en BankID-verifiering av köparen/säljaren och ett digitalt kvitto på vad vi kommit överens om, vilket jag kan använda vid en ev. polisanmälan.

Så som jag har förstått det tjänar de pengar på om någon väljer att delbetala istället. Köparen har tydligen möjlighet att antingen betala dem inom 14 dagar (helt gratis) eller välja delbetalningsalternativ. Precis som på e-handeln kan köparen välja att delbetala något den köper från en säljare, samtidigt som säljaren får hela beloppet av Zaver (om man väljer det alternativet så att säga).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nej, precis som jag skriver, så funktionstestar de inget.

Det innebär ju att det egentligen, för köparen, är ett ganska dåligt alternativ så länge man inte köper saker som ändå inte har någon funktion.

Permalänk

@videopac:

vad då inte hjälper?! xD

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Knyta annonser tydligt till användarnamn, och betyg som syns direkt under användarnamnet i anslutning till annonserna, vore stora steg på vägen.

Fast samtidigt ställer det till för nya annonsörer som har rent mjöl i påsen men kanske inte får en sälj bara för att dom är nya.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Fast samtidigt ställer det till för nya annonsörer som har rent mjöl i påsen men kanske inte får en sälj bara för att dom är nya.

Det tror jag inte det gör. Goda omdömen, eller inga omdömen på en medlem som varit med, och varit aktiv, är bra, negativa omdömen, användare som är nyregistrerade, med mycket aktivitet, eller användare som varit registrerade länge, men inte varit aktiva, undviks.
Visst, det är så jag fungerar, andra kan fungera annorlunda. Jag är dock rätt säker på att alla förstår att användare måste kunna sälja för att få omdömen, så någonstans måste de börja.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Känns ju lite som att dessa scammers bara skapar nya konton varje gång dom ska sälja något och på så vis skiter fullt i betygen, kanske borde det införas någon form av limit typ, att man måste ha gjort ett par dussin svar eller varit registrerad en tid (eller liknande) innan man får lägga upp en marknadsannons?
Finns säkert nån smart som kan uttrycka detta bättre än mig i ord, men om det är så enkelt som att skapa ny användare så kringgår man ju lätt betygsystemet så.

Mvh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

@Bad Habit: Inte för att vara sån men du bör verkligen ta bort en hel del av dina poster här i tråden. Du är ute och cyklar hur mycket som helst.

Lite troll-varning på honom faktiskt. Sprida skitinfo och försöker vilseleda och skapa förvirring. Inte snällt. Bort med sånt från Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JacobsDator:

jag blev också lurad när jag skulle köpa ett 980 ti för ett par dagar sedan vad ska jag göra?

Hur gammal är du?
Fråga nån vuxen.

Polisanmäl.
Man lär sig av sina misstag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Mycket bra svar i tråden! Jag tycker betyg system på användare låter sunt! Även om det inte kommer räcka hela vägen.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Borde finnas någon "avtalsportal" för sånt här. Man skapar upp ett generiska avtal och båda parter får skriva under det med bankid. Typ. 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Brallan_86:

@videopac:

vad då inte hjälper?! xD

Vad jag menar är att det du skrev inte är någon garanti för att en distansaffär skall sluta lyckligt. Mycket är sunt förnuft och man kan lära sig att känna igen misstänkta beteenden MEN är man inte beredd på att man som köpare kan få en trasig vara, eller kanske inte få någon vara alls eller som säljare inte få några pengar alternativt få tillbaka en trasig vara med krav på återbetalning, ja då skall man helt enkelt inte ägna sig åt distansaffärer med privatpersoner (eller mindre/okända firmor).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallan_86:

tyvärr, vill jag ge lite kritik till dig som jag ut den tråd.
man tar reda på info om personen, så som nr,adress,fullständiga namn,mm.
allt det ska gå att föra samman och stämma över rens med varandra. om inte gör man ej/inte en affär.
samt skickar man aldrig halva summan på något. spela ingen roll vad säljaren eller köparen säger.
man frågar/begär blocket packet. säger säljaren/köparen, nej. då köper man eller säljer inte varan.
även är varan för bra för att va sant i pris eller att det låter konstigt när man frågar saker om varan. då köper man den inte heller. mycket av att bli scamad, bero på den som blir scamad tro på allt coh stirrar sig blind på pris/varan. med andra ord använder inte sitt huvud, alltså hjärnan....!

tyvärr, är jag hård nu. men alla scamare går på dom mest lätt lurade/typ blåsta personerna....
man måste använda sitt förnuft och tänka...!

Måste säga att du har helt fel när det kommer till Blocketpaketet, det är inget skydd för varesig köpare eller säljare, om du läst tråden så har det redan nämnts flera gånger..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

Ett enkelt sätt är att låta personer rösta på andra och visa hur många bra/anus röster man har bredvid namnet. Föreslog det här redan för 10 (?) år sedan men det är ju viktigare att få bukt med annonsblockerare.

Man kan, eller kunde senast jag hade en annons, betala med sms. Då kan man kontrollera att det finns ett namn och en adress knutet till telefonnummret, något som man kan visa i annonsen för extra trygghet, vid t.ex dyrare artiklar.

Det finns säkert fler bra idéer som inte behöver kosta mycket pengar att implementera, det handlar bara om en ovilja eller brist på intresse från er sida. Förstår att marknade kanske inte drar in så mycket pengar till er och därför inte är prio #1, men kanske kan den växa om den får rykte om sig att vara en av de mest pålitliga?

Skrivet av JonasT:

Hej!

Kontakta oss via kontaktformuläret och berätta vad som hänt samt vilken användare det gäller.

Hej!

Kan du kontakta oss igen angående vilken användare det är som har blåst dig och fortfarande är aktiv på forumet?

Det är givetvis oerhört trist att tillväxten på SweClockers marknad har dragit till sig ett växande antal oärliga personer. Precis som all annan begagnathandel mellan privatpersoner är det omöjligt att skydda sig helt mot bedragare, och då har vi ändå en spärr kring hur länge användaren varit registrerad samt hur många inlägg denne gjort innan tillåtelse ges att skapa annonser.

Återigen vill jag trycka på att använda tipsen som Andreas Dimestam har radat upp i denna tråd samt att löpande ta en titt/lämna omdömen i Sweclockers - Marknadsreferenser inför både köp och sälj. Som den säljande parten är det viktigt att komma ihåg att man har självklart har rätten att sälja till vem man vill, och detta gäller även vid budgivning. Känn dig därför inte tvingad att sälja något till någon som givit högst bud, om denne nu skulle verka opålitlig efter korrespondans.

Om någon råkar ut för bedrägeri i marknaden, kontakta oss direkt via kontaktformuläret kring vilken användare det gäller. Vi kan även bistå polisen med eventuell information om det går så långt att en polisanmälan upprättas.

Vi ska spåna vidare vad som kan göras bättre i marknaden för att motverka bedrägerier, både när det gäller att informera om riskerna samt utökad funktionalitet som integrerat betygsystem.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

men det är ju viktigare att få bukt med annonsblockerare.

Det fungerar ju inte i alla fall.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

Borde finnas någon "avtalsportal" för sånt här. Man skapar upp ett generiska avtal och båda parter får skriva under det med bankid. Typ. 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju typ det som hände när jag sålde min mac med appen Zaver. Och det fungerade smärtfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det tror jag inte det gör. Goda omdömen, eller inga omdömen på en medlem som varit med, och varit aktiv, är bra, negativa omdömen, användare som är nyregistrerade, med mycket aktivitet, eller användare som varit registrerade länge, men inte varit aktiva, undviks.
Visst, det är så jag fungerar, andra kan fungera annorlunda. Jag är dock rätt säker på att alla förstår att användare måste kunna sälja för att få omdömen, så någonstans måste de börja.

Tjaa,,tänkte just i detta ögonblick sätta ut en annons här på marknaden och ser att jag inte får det pga "Inte varit medlem tillräckligt länge och haft mindre än 10 inlägg" om man då ska undvikas bara för att man inte är tillräckligt aktiv med inläggen ( har dock varit medlem sen 2012) ,,känns sådär :/ Är ändå här på sweclockers varje kväll efter jobbet och kikar igenom nyheter och forum utan att vara inloggad,,ids inte skriva uppgifterna varje gång, och att spara dom i webbläsaren gör jag inte.

Med vänlig hälsning Ponoff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powerjimmy:

Problemet är om man läst hela tråden. Så har samma person sålt samma vara till mig och de ignorerar en och stängt av sin mobil. Jag kollade upp alla uppgifter innan köp. Har personnummer, adress, bankupogifter, 2 st telefon nummer och allt är kopplat till denna person som scammat och detta är såklart polisanmält. Men han bor ca 1h från mig så efter helgen om ungen vara skulle överraskande dyka upp så åker jag hem till hen och detta har jag sagt till polisen med.
Hen är i belastningsregistret för narkotika och vapenbrott så mycket möjligt att de är ekonomiska problem hen har och behövde pengar snabbt och hade ingen annan väg att få tag i de. Kan va så att hen har skulder och skit som måste betalas och passade på att "blåsa nördar på swec" för tror att dem inte våga göra något åt detta kanske?

Men som sagt jag har gjort en anmälan som förebyggande syfte och om inget dyker upp efter helgen så är en anmälan gjord och jag kommer besöka personen.

Hur gick det?

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

Jag fick ju massor med kritik när jag klagade på marknaden för ett tag sen. "Det var bara för att jag inte fick sålt grejer" och "avundsjuka" och liknande.

Marknaden HAR blivit kass. Massor med lycksökare, folk som dammsuger marknaden och sen säljer vidare saker till ockerpriser på andra ställen, en auktionssite (hur många sätter ett pris på grejerna idag? bara "högstbjudande")

Nä tyvärr drar jag mig från att göra affärer här också numera.

EDIT: Glömde dessutom! Vafan är det folk säljer nu för tiden??? Ser annonser på kläder och all möjlig skit som inte har med SWEC:s syfte att göra. Bort med det.

Jag kanske missförstår dig, men vad är det för fel med att sälja till högstbjudande?

Mer on topic:
Man är aldrig helt skyddad (Inte ens vid köp från företag egentligen).
Jag tycker att det är viktigt att komma ihåg att vad man än utsatts för så har offret ingen skuld.
Vissa pratar om "läropengar" och dyl på ett sätt som får dom att låta skadeglada.
Det finns dock en hel del man kan göra för att minska sannolikheten att drabbas.
Man får exempelvis vara beredd på att avstå affär om man får dåliga vibbar av en eller annan anledning, alternativet är att köpa nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ponoff:

Tjaa,,tänkte just i detta ögonblick sätta ut en annons här på marknaden och ser att jag inte får det pga "Inte varit medlem tillräckligt länge och haft mindre än 10 inlägg" om man då ska undvikas bara för att man inte är tillräckligt aktiv med inläggen ( har dock varit medlem sen 2012) ,,känns sådär :/ Är ändå här på sweclockers varje kväll efter jobbet och kikar igenom nyheter och forum utan att vara inloggad,,ids inte skriva uppgifterna varje gång, och att spara dom i webbläsaren gör jag inte.

Att bara ha ett konto, gör ju inte att du har byggt upp något av "värde". Värdet i sammanhanget är ju ditt nick, likvärdigt ditt varumärke. Att ha under 10 inlägg i månaden, hade varit ett större "problem" i mina ögon, än att man har 0 i feedback.
Givetvis kan man fortfarande sälja grejer med lågt antal inlägg, och ingen feedback, men man får nog leva med att det blir affärer som begränsas av köparnas geografiska situation. Hämtas, öga mot öga, och kontant, eller motsvarande betalning.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av ThomasL:

Hur gick det?

Vart där och banka på med en polare. Ner släckt och persienner nerdragna för fönster men ingen som öppna.
Ville inte förvärra situationen med att sparka in dörren precis. Så vi satt i bilen utanför ca 1h utan att ha sett några lampor tändas eller att någon person som kommit.

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem

@lorgix: Det handlar väl mest om ett trissande av priser när det gäller "högstbjudande". Vet inte vad som är så svårt med att skriva vad man vill ha och sen ta det när någon bjuder. Man skriver vad man vill ha.

Precis som vissa skriver att de är trötta på "skambud", jag är trött på en massa bud race....

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMacho:

Hej, jag jobbar på bank och det du skriver är ett vanligt missförstånd. Vi kan inte flytta runt pengar hit och dit bara för någon ringer och säger att en felaktig överföring inträffat. Det vi gör är att efter du ringt och bett att få tillbaka pengarna så kontaktar vi (den felaktige) mottagaren och hör om det är ok att vi tar tillbaka pengarna, säger denne "nej" eller inte svarar så finns det inget vi kan göra.

Det här är ju rätt självklart om du tänker efter lite...

Offtopic, men, betyder det att om jag får in en extrem summa säg 9 siffrigt belopp för att ta i ordentligt, eller vart nu swish gräns går, kan jag bara ignorera banken och leva loppan? Det dyker inte upp några som helst konsekvenser?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Offtopic, men, betyder det att om jag får in en extrem summa säg 9 siffrigt belopp för att ta i ordentligt, eller vart nu swish gräns går, kan jag bara ignorera banken och leva loppan? Det dyker inte upp några som helst konsekvenser?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, du har inte rätt att nyttja dessa pengar. Banken må inte kunna föra tillbaka pengarna mot din vilja inledningsvis, men när den påföljande rättsprocessen är över kommer den säkerligen ha befogenhet att göra det.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

@lorgix: Det handlar väl mest om ett trissande av priser när det gäller "högstbjudande". Vet inte vad som är så svårt med att skriva vad man vill ha och sen ta det när någon bjuder. Man skriver vad man vill ha.

Precis som vissa skriver att de är trötta på "skambud", jag är trött på en massa bud race....

Det är ju bara frågan om tillgång och efterfrågan.
Självklart vill alla köpare betala ett så lågt pris som möjligt.
Varför ska säljaren sälja till dig när någon annan är villig att betala ett högre pris?

Permalänk
Medlem

@lorgix: Vad jag menar är att du som säljer sätter ett pris. Du vet vad du vill ha, inte hålla på med en massa budande fram och tillbaka, folk som drar tillbaka och som sen ångrar sig och så sitter nån besviken stackare som redan köpt nåt annat och väntar.

Jag är i alla fall sån som inte vill sitta och vänta en vecka på ett bud race. Behöva hålla koll på det. Sätt ett pris och när jag fått det skicka direkt. Som köpare hade iaf jag blivit nöjd av att det händer "direkt"

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Nej, du har inte rätt att nyttja dessa pengar. Banken må inte kunna föra tillbaka pengarna mot din vilja inledningsvis, men när den påföljande rättsprocessen är över kommer den säkerligen ha befogenhet att göra det.

Oj väntade mig inte att få svar av någon annan Jo tack jag är fullt medveten om det. Vill bara höra med denna bankman hur hen resonerar När hen tidigare i tråden skrev att banken inte kan göra något. Påskiner som om det är kört. Oseriöst och kan få personer som inte är insatta att bli rädda för användning av exempelvis swish.

Skickades från m.sweclockers.com

Stavning, lagt till sista meningen.
Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av IuZ:

@lorgix: Vad jag menar är att du som säljer sätter ett pris. Du vet vad du vill ha, inte hålla på med en massa budande fram och tillbaka, folk som drar tillbaka och som sen ångrar sig och så sitter nån besviken stackare som redan köpt nåt annat och väntar.

Jag är i alla fall sån som inte vill sitta och vänta en vecka på ett bud race. Behöva hålla koll på det. Sätt ett pris och när jag fått det skicka direkt. Som köpare hade iaf jag blivit nöjd av att det händer "direkt"

Du vill ha auktion men kompletterat med ett "köp nu pris" för då kan man lägga skambud och hoppas eller köpa direkt beroende på hur snabbt man vill ha prylen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

@lorgix: Vad jag menar är att du som säljer sätter ett pris. Du vet vad du vill ha, inte hålla på med en massa budande fram och tillbaka, folk som drar tillbaka och som sen ångrar sig och så sitter nån besviken stackare som redan köpt nåt annat och väntar.

Jag är i alla fall sån som inte vill sitta och vänta en vecka på ett bud race. Behöva hålla koll på det. Sätt ett pris och när jag fått det skicka direkt. Som köpare hade iaf jag blivit nöjd av att det händer "direkt"

Det är skit när folk inte står fast vid sitt ord, det håller jag med om.

Ibland önskar man att köper sätter ett köp-nu-pris, men inte alltid. Inte jag iaf. Jag kan förstå att köparen ibland hellre låter det ta lite tid att hitta rätt köpare.

Vad jag alltid önskar är att säljaren är tydlig med vad som gäller, och ger uppdateringar.
Tar du bara bud till klockan x? Skriv det. Tänker du inte skicka förrän om en månad? Skriv!