Scam marknaden här på forumet

Permalänk
Medlem

Vinner du i domstol kan du ju alltid få priset av ett nytt 1080ti istället för bara det du betalade...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Skickas alltså varan via detta företag? Annars ser jag ingen fördel med det gentemot andra betalningslösningar.

I ditt fall... om MacBook:en varit trasig (enligt köparen) när denna fått den via posten, vad händer då?

Nu har jag bara sålt min mac med dom en gång och inte köpt något, dessutom träffade jag köparen. Men jag kan ju säga att jag personligen aldrig hade signerat med BankID att varan är fungerande, för att sedan skicka en trasig sådan till någon köpare. Köparen får ju en kvittens av dom med min BankID signatur om det vi har kommit överens om.

Jag tror att denna app kommer skrämma många bedragare, då det är så enkelt att åka fast eftersom det finns ett kvitto på allt. Som säljare kändes det otroligt skönt att veta att Zaver tar risken och skickar mig pengarna oavsett, så fort köparen accepterar min förfrågan. Gissar på att köparen hade polisanmält mig med kvittot som bevis om jag försökte lura hen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henke_pt:

Men jag kan ju säga att jag personligen aldrig hade signerat med BankID att varan är fungerande, för att sedan skicka en trasig sådan till någon köpare. Köparen får ju en kvittens av dom med min BankID signatur om det vi har kommit överens om.

Jag tror att denna app kommer skrämma många bedragare, då det är så enkelt att åka fast eftersom det finns ett kvitto på allt. Som säljare kändes det otroligt skönt att veta att Zaver tar risken och skickar mig pengarna oavsett, så fort köparen accepterar min förfrågan. Gissar på att köparen hade polisanmält mig med kvittot som bevis om jag försökte lura hen.

Problemet här är precis det samma som för blocketpaket. Du och jag gör en affär. Du garanterar att enheten är fungerande, och jag hävdar motsatsen. Du betalar tillbaka pengarna, och jag skickar min gamla, trasiga vara till dig i stället för den fungerande du skickade till mig. Jag har bytt de delar som går att spåra, exempelvis chassit med serienummer / IMEI på klisterlapp. Om du alls dokumenterat det till att börja med, är du fortfarande rökt. Tex en telefon med fel klisterlapp, som inte startar, är omöjlig att konstatera att det är fel klisterlapp på, osv.
Skyddet är möjligen bra för köparen, men tillför inget för säljaren. För att det ska vara ett skydd, för båda parter, måste en tredje part vara inblandad. Du skickar varan till X, X funktionstestar, och dokumenterar skicket, skickar sedan den till mig. X tar betalt för att de tar alla riskerna. Du får betalt av X, och X tar betalt av mig. Om jag hävdar att den är defekt, får jag ta det med X. X har ingen anledning att skeppa prylar som inte fungerar vidare till mottagaren, om varan inte är såld just som icke fungerande.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av -=Mr_B=-:

Problemet här är precis det samma som för blocketpaket. Du och jag gör en affär. Du garanterar att enheten är fungerande, och jag hävdar motsatsen. Du betalar tillbaka pengarna, och jag skickar min gamla, trasiga vara till dig i stället för den fungerande du skickade till mig. Jag har bytt de delar som går att spåra, exempelvis chassit med serienummer / IMEI på klisterlapp. Om du alls dokumenterat det till att börja med, är du fortfarande rökt. Tex en telefon med fel klisterlapp, som inte startar, är omöjlig att konstatera att det är fel klisterlapp på, osv.
Skyddet är möjligen bra för köparen, men tillför inget för säljaren. För att det ska vara ett skydd, för båda parter, måste en tredje part vara inblandad. Du skickar varan till X, X funktionstestar, och dokumenterar skicket, skickar sedan den till mig. X tar betalt för att de tar alla riskerna. Du får betalt av X, och X tar betalt av mig. Om jag hävdar att den är defekt, får jag ta det med X. X har ingen anledning att skeppa prylar som inte fungerar vidare till mottagaren, om varan inte är såld just som icke fungerande.

Håller med att säljaren utsätter sig för en större risk med blocket paket. Ebay:s global shipping program skyddar båda säljare och köpare om det strular så får båda parter betalt eftersom de ompaketerar varan så ligger ansvaret på dem.

I annat fall med dit exempel skulle det vara bra att Märk-DNA varan som säljs.
Vilket i sin tur kan missbrukas av säljaren som kan påstå att den har stulits men det är skydd för säljaren och kan motverka att köparen skickar andra/trasiga/utbytt produkt.

Skrivet av If:

Märk-DNA
Är en genomskinlig vätska med unika mikropunkter som syns i uv-ljus. Penslas på föremål och kan med hjälp av den unika sammansättningen knytas till sin ägare. Nästintill omöjlig att avlägsna.
Märk-DNA säljs av bland andra SSF Stöldskyddsföreningen och försäkringsbolaget IF. Det finns flera olika fabrikat till exempel: Smartwater, SmartDNA och SelectaDNA.

Permalänk

jag blev också lurad när jag skulle köpa ett 980 ti för ett par dagar sedan vad ska jag göra?

Visa signatur

CPU I7 5820k @ 4.63 GHz GPU Gigabyte G1 gaming 980 ti RAM 32 GB @3000MHz MOBO msi x99a sli plus SSD 2 TB SSD HDD 3 TB HDD PSU 850w Evga G2 CASE InWin S-frame black n' gold

Gratis frakt på Inet: http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Inaktiv

Marknaden är FUBAR, har blivit som på fotosidan.se, ligor & fejkmedlemmar som PMar för att få dina uppgifer (Swish funkar skitbra till pengatvätt nu när det finns flera domar med krav på återbetalning). Dvs kriminella ligor använder oskyldiga som målvakt för penningtvätt, har dem Swish alt. ditt kontonr. är det allt som behövs för att tvätta pengar, i veckan fick jag också lära mig att banksekretessen har ändrats så numera får bankerna lämna ut uppgifter om den som pengarna inkommit felaktigt till.

Gjorde själv en polisanmälan i veckan, kommer aldrig mer göra affärer på sweclockers, forumet har blivit för mainstream och dragit till sig skummisar. Tyvärr. (Och att gå på att medlemmar verkar seriösa/gamla har ingen betydelse, sweclockers har ingen tvåstegsverifiering och att komma åt gamla kontot lär väl inte vara någon konst, tror inte ens de har spärr för antal felaktiga inloggningar).

Paypal och ebay är båda riktiga skitföretag men det är tyvärr ett av få säkra alternativ att göra affärer på numera.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av JacobsDator:

jag blev också lurad när jag skulle köpa ett 980 ti för ett par dagar sedan vad ska jag göra?

Har du försökt kontakta personen kollat upp eventuellt telefon/adress?
Sparat eventuellt konversation polisanmäl och uppge all information du har fått tag på.
Kontakta företaget t e x blocket/tradera etc. och uppge diarienummer vid kortbetalning kan de begära en reklamation med.
Använd aldrig swish eller banköverföring.

Permalänk
Medlem

Vore intressant att höra vad Swec har för åsikter om nuvarande status på marknaden. Jag har tyvärr varit dålig och inte lämnat ett enda omdöme, inte heller har någon av de personer som handlat av mig gjort detsamma, så det kan ju bli lurigare att sälja eller köpa för mig i framtiden.

Kanske någon automatisk betygsfunktion efter att man avslutat en affär?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av anon52343:

Marknaden är FUBAR, har blivit som på fotosidan.se, ligor & fejkmedlemmar som PMar för att få dina uppgifer (Swish funkar skitbra till pengatvätt nu när det finns flera domar med krav på återbetalning).

Gjorde själv en polisanmälan i veckan, kommer aldrig mer göra affärer på sweclockers, forumet har blivit för mainstream och dragit till sig skummisar. Tyvärr. (Och att gå på att medlemmar verkar seriösa/gamla har ingen betydelse, sweclockers har ingen tvåstegsverifiering och att komma åt gamla kontot lär väl inte vara någon konst, tror inte ens de har spärr för antal felaktiga inloggningar).

Paypal och ebay är båda riktiga skitföretag men det är tyvärr ett av få säkra alternativ att göra affärer på numera.

Ja det suger att bli blåst har sålt några ggr här men ett flertal har fejkade namn och uppger fel information om vem de är.
Har polisanmält samt skickat uppgifter till Swec men inte fan hände det nåt med det. Medlemmen är fortfarande aktiv.

Sen att det inte finns omdömen som på tradera/ebay utan att man får leta igenom i en speciell tråd gör det inte lättare. Visst det kan fuskas med omdömen med men ta in bank-id. Visst kan det förfalskas ID stjäla kreditkort UD etc. men Bank ID är ett bättre skydd än inget alls.

Skrivet av trickeh2k:

Vore intressant att höra vad Swec har för åsikter om nuvarande status på marknaden. Jag har tyvärr varit dålig och inte lämnat ett enda omdöme, inte heller har någon av de personer som handlat av mig gjort detsamma, så det kan ju bli lurigare att sälja eller köpa för mig i framtiden.

Kanske någon automatisk betygsfunktion efter att man avslutat en affär?

Precis jag har sålt saker men användaren har inte lagt upp något omdöme denna affär gjordes på plats mellan ansikte mot ansikte.
Ett omdömes system så man slipper och leta i en tråd. Vet att loading även har en tråd i sälj/byte där de varnar för folk som begår bedrägeri eller är sega på att betala tillbaks.

Nu är det användarnamnen som de hänger ut inte det fullständiga namnet men det är ett skydd och skulle inte vara i polemik mot vad lagen säger. Sen kan det förvissa missbrukas men det finns det väl mods till att kolla upp

Ps tradera hade förr så man kunde uppge bedragare/budtrissning i slutna forum för säljare/köpare på deras egna sida.

Permalänk
Medlem

Jag fick ju massor med kritik när jag klagade på marknaden för ett tag sen. "Det var bara för att jag inte fick sålt grejer" och "avundsjuka" och liknande.

Marknaden HAR blivit kass. Massor med lycksökare, folk som dammsuger marknaden och sen säljer vidare saker till ockerpriser på andra ställen, en auktionssite (hur många sätter ett pris på grejerna idag? bara "högstbjudande")

Nä tyvärr drar jag mig från att göra affärer här också numera.

EDIT: Glömde dessutom! Vafan är det folk säljer nu för tiden??? Ser annonser på kläder och all möjlig skit som inte har med SWEC:s syfte att göra. Bort med det.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

Jag tror att folk måste kräva mer av säljaren vid distanshandel, sen finns det ju även andra hjälpmedel. Jag kräver alltid ID-kort framför varan innan jag gör något. Kollar att telefonens telefonnummer stämmer, kollar adress, personnummer etc.. Så jag vet att det är rätt person jag har att göra med. Men inget är 100% felsäkert såklart.

Har aldrig blivit blåst här, endast på Tradera via kapat konto och jag var dum nog att betala in till ett bankkonto!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Maxizor:

Jag tror att folk måste kräva mer av säljaren vid distanshandel, sen finns det ju även andra hjälpmedel. Jag kräver alltid ID-kort framför varan innan jag gör något. Kollar att telefonens telefonnummer stämmer, kollar adress, personnummer etc.. Så jag vet att det är rätt person jag har att göra med. Men inget är 100% felsäkert såklart.

Har aldrig blivit blåst här, endast på Tradera via kapat konto och jag var dum nog att betala in till ett bankkonto!

ID kort kan vara stulet/förfalskat samt bedragare kör med samma sak och snor dina uppgifter för att utnyttja dem på andra sätt. Bank Id är helt ok såvida inte någon har hotat eller är på plats och tvingar personen mot sin vilja att använda sina uppgifter. Inte så ovanligt emot äldre människor.

Permalänk

tyvärr, vill jag ge lite kritik till dig som jag ut den tråd.
man tar reda på info om personen, så som nr,adress,fullständiga namn,mm.
allt det ska gå att föra samman och stämma över rens med varandra. om inte gör man ej/inte en affär.
samt skickar man aldrig halva summan på något. spela ingen roll vad säljaren eller köparen säger.
man frågar/begär blocket packet. säger säljaren/köparen, nej. då köper man eller säljer inte varan.
även är varan för bra för att va sant i pris eller att det låter konstigt när man frågar saker om varan. då köper man den inte heller. mycket av att bli scamad, bero på den som blir scamad tro på allt coh stirrar sig blind på pris/varan. med andra ord använder inte sitt huvud, alltså hjärnan....!

tyvärr, är jag hård nu. men alla scamare går på dom mest lätt lurade/typ blåsta personerna....
man måste använda sitt förnuft och tänka...!

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henke_pt:

Nu har jag bara sålt min mac med dom en gång och inte köpt något, dessutom träffade jag köparen. Men jag kan ju säga att jag personligen aldrig hade signerat med BankID att varan är fungerande, för att sedan skicka en trasig sådan till någon köpare. Köparen får ju en kvittens av dom med min BankID signatur om det vi har kommit överens om.

Jag tror att denna app kommer skrämma många bedragare, då det är så enkelt att åka fast eftersom det finns ett kvitto på allt. Som säljare kändes det otroligt skönt att veta att Zaver tar risken och skickar mig pengarna oavsett, så fort köparen accepterar min förfrågan. Gissar på att köparen hade polisanmält mig med kvittot som bevis om jag försökte lura hen.

Om man själv är hederlig och den man handlar med också är hederlig så behövs inga mellanhänder. Att man signerar med Bank-ID spelar ju ingen större roll, oftast vet man ändå vem bedragaren är men det hjälper inte. Tvärtom skulle jag säga att tjänster som denna och Blocketpaketet invaggar osäkra/nervösa/misstänksamma i en falsk känsla av säkerhet. Det är nästan värre än när man vet att man tar en risk.

Så du menar att om det uppstår en tvist så är du inte återbetalningsskyldig till Zaver? Tillåt mig tvivla. Det är alltså en gratistjänst och de tar på sig att stå risken för en transaktion som de ej har kontroll över? Endera är de sjukligt efterblivna eller så finns det andra faktorer som vi (läs: jag) inte känner till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Vore intressant att höra vad Swec har för åsikter om nuvarande status på marknaden. Jag har tyvärr varit dålig och inte lämnat ett enda omdöme, inte heller har någon av de personer som handlat av mig gjort detsamma, så det kan ju bli lurigare att sälja eller köpa för mig i framtiden.

Kanske någon automatisk betygsfunktion efter att man avslutat en affär?

Gjorde själv en tråd om detta för något år sedan där jag lade fram förslag på förbättringar, kontentan var att de flesta medlemmar samt SweC själva ansåg sig ha gjort/gör tillräckligt och att ansvaret ligger på köparen

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1424703-lurad-pa-swecs...

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Rekordmedlem

Det är egentligen oerhört lätt att minimera riskerna, låt bli att handla beg på distans, handla lokalt så att köpare och säljare kan träffas och undersöka varan och se till att få betalt så fungerar det fint.
Det är inte annonserna som är problemet (oavsett var de finns) utan det är att handla på distans med folk man inte känner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Tiamat:
Absolut kan det vara så, dock ökar ju komplexiteten rätt rejält, samt brukar även få kvitto / e-post skickat innan affär.
Men visst om de har förfalskat id-kort, lagt upp uppgifter på hitta/eniro samt resten som stämmer och även arbetsplatsen för personen stämmer, så anser jag det vara väldigt välgjort isåntfall...

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Maxizor:

@Tiamat:
Absolut kan det vara så, dock ökar ju komplexiteten rätt rejält, samt brukar även få kvitto / e-post skickat innan affär.
Men visst om de har förfalskat id-kort, lagt upp uppgifter på hitta/eniro samt resten som stämmer och även arbetsplatsen för personen stämmer, så anser jag det vara väldigt välgjort isåntfall...

Ja det var det jag åkte på en juriststudent som hade snott en persons uppgifter han blåste ett 50 tal köpare på tradera och sen skröt han om det på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Ja det var det jag åkte på en juriststudent som hade snott en persons uppgifter han blåste ett 50 tal köpare på tradera och sen skröt han om det på nätet.

jobbigt läge!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Brallan_86:

tyvärr, vill jag ge lite kritik till dig som jag ut den tråd.
man tar reda på info om personen, så som nr,adress,fullständiga namn,mm.
allt det ska gå att föra samman och stämma över rens med varandra. om inte gör man ej/inte en affär.
samt skickar man aldrig halva summan på något. spela ingen roll vad säljaren eller köparen säger.
man frågar/begär blocket packet. säger säljaren/köparen, nej. då köper man eller säljer inte varan.
även är varan för bra för att va sant i pris eller att det låter konstigt när man frågar saker om varan. då köper man den inte heller. mycket av att bli scamad, bero på den som blir scamad tro på allt coh stirrar sig blind på pris/varan. med andra ord använder inte sitt huvud, alltså hjärnan....!

tyvärr, är jag hård nu. men alla scamare går på dom mest lätt lurade/typ blåsta personerna....
man måste använda sitt förnuft och tänka...!

Men dina råd hjälper ju inte heller... skall man vara helt säker (förutom risken att bli fysiskt nedslagen/rånad) så får man träffa säljaren/köparen. Det är ALLTID så när det gäller distansaffärer att någon av parterna måste lita på den andra. Om man inte har en tredje mellanhand som både köpare och säljare kan lita på.

Alternativet är att köpa i eller från en "känd" affär/site. Sälja kan man ju glömma i sådant fall om inte affären hanterar begagnade varor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det är egentligen oerhört lätt att minimera riskerna, låt bli att handla beg på distans, handla lokalt så att köpare och säljare kan träffas och undersöka varan och se till att få betalt så fungerar det fint.
Det är inte annonserna som är problemet (oavsett var de finns) utan det är att handla på distans med folk man inte känner.

Läste för några år sedan om en far och son som åkt för att köpa en bil; båda blev mördade och fråntagna pengarna (i vilken ordning skall jag låta vara osagt). Möta folk för att göra upp affärer kan även det medföra risk att bli utsatt för en bedragare om än, om man skall vara ärlig, med en klart lägre sannolikhet för att det skall gå snett.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av videopac:

Läste för några år sedan om en far och son som åkt för att köpa en bil; båda blev mördade och fråntagna pengarna (i vilken ordning skall jag låta vara osagt). Möta folk för att göra upp affärer kan även det medföra risk att bli utsatt för en bedragare om än, om man skall vara ärlig, med en klart lägre sannolikhet för att det skall gå snett.

Känner till det fallet. Devisen gäller som när du internet dejtar besök på allmän plats ta med någon extra samt ha någon på plats som inte syns för eventuella problem (som kan ringa polisen). Finns en del kriminella som håller på med detta och dessa hade jag inte tagit med mig hem så att de kan reka för inbrott etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Vore intressant att höra vad Swec har för åsikter om nuvarande status på marknaden. Jag har tyvärr varit dålig och inte lämnat ett enda omdöme, inte heller har någon av de personer som handlat av mig gjort detsamma, så det kan ju bli lurigare att sälja eller köpa för mig i framtiden.

Kanske någon automatisk betygsfunktion efter att man avslutat en affär?

Lite som traderas system menar du, för där får man ändå en bra överblick som är kopplat till användaren.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av videopac:

Läste för några år sedan om en far och son som åkt för att köpa en bil; båda blev mördade och fråntagna pengarna (i vilken ordning skall jag låta vara osagt). Möta folk för att göra upp affärer kan även det medföra risk att bli utsatt för en bedragare om än, om man skall vara ärlig, med en klart lägre sannolikhet för att det skall gå snett.

Jag är tveksam om jag skulle kalla just det för bedrägeri i så fall för att mörda några för att stjäla pengarna för bilen av dem är långt förbi det beteende som brukar räknas som bedrägeri.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av JacobsDator:

jag blev också lurad när jag skulle köpa ett 980 ti för ett par dagar sedan vad ska jag göra?

Hej!

Kontakta oss via kontaktformuläret och berätta vad som hänt samt vilken användare det gäller.

Skrivet av Tiamat:

Ja det suger att bli blåst har sålt några ggr här men ett flertal har fejkade namn och uppger fel information om vem de är.
Har polisanmält samt skickat uppgifter till Swec men inte fan hände det nåt med det. Medlemmen är fortfarande aktiv.

Hej!

Kan du kontakta oss igen angående vilken användare det är som har blåst dig och fortfarande är aktiv på forumet?

Skrivet av trickeh2k:

Vore intressant att höra vad Swec har för åsikter om nuvarande status på marknaden. Jag har tyvärr varit dålig och inte lämnat ett enda omdöme, inte heller har någon av de personer som handlat av mig gjort detsamma, så det kan ju bli lurigare att sälja eller köpa för mig i framtiden.

Kanske någon automatisk betygsfunktion efter att man avslutat en affär?

Det är givetvis oerhört trist att tillväxten på SweClockers marknad har dragit till sig ett växande antal oärliga personer. Precis som all annan begagnathandel mellan privatpersoner är det omöjligt att skydda sig helt mot bedragare, och då har vi ändå en spärr kring hur länge användaren varit registrerad samt hur många inlägg denne gjort innan tillåtelse ges att skapa annonser.

Återigen vill jag trycka på att använda tipsen som Andreas Dimestam har radat upp i denna tråd samt att löpande ta en titt/lämna omdömen i Sweclockers - Marknadsreferenser inför både köp och sälj. Som den säljande parten är det viktigt att komma ihåg att man har självklart har rätten att sälja till vem man vill, och detta gäller även vid budgivning. Känn dig därför inte tvingad att sälja något till någon som givit högst bud, om denne nu skulle verka opålitlig efter korrespondans.

Om någon råkar ut för bedrägeri i marknaden, kontakta oss direkt via kontaktformuläret kring vilken användare det gäller. Vi kan även bistå polisen med eventuell information om det går så långt att en polisanmälan upprättas.

Vi ska spåna vidare vad som kan göras bättre i marknaden för att motverka bedrägerier, både när det gäller att informera om riskerna samt utökad funktionalitet som integrerat betygsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Håller med att säljaren utsätter sig för en större risk med blocket paket. Ebay:s global shipping program skyddar båda säljare och köpare om det strular så får båda parter betalt eftersom de ompaketerar varan så ligger ansvaret på dem.

eBay's global shipping program är ett steg på vägen. De funktionstestar inget, men de verifierar åtminstone att det som påstås ligga i lådan, också är vad som ligger i lådan. Hur de förhåller sig till säljaren om jag som köpare påstår att man vara var felaktig, (piratkopia, eller helt enkelt defekt) vet jag inte.

Skrivet av Tiamat:

I annat fall med dit exempel skulle det vara bra att Märk-DNA varan som säljs.
Vilket i sin tur kan missbrukas av säljaren som kan påstå att den har stulits men det är skydd för säljaren och kan motverka att köparen skickar andra/trasiga/utbytt produkt.

Så länge köparen kan härleda ursprunget till just säljaren, torde det vara svårt för säljaren att hävda att den är stulen. Det är mer spännande om det rör produkter som faktiskt är stulna, och sålda med, eller utan vetskap om detta. Säljaren är ersättningsskyldig, men det kan ju vara så där svårt att få pengarna. DNA märkning är inte mycket mer effektivt än ett foto på under/insidan av varan med serienummer / IMEI nummer, när jag byter ut skalet följer din DNA märkning med.
I regel är folk inte så fula, jag har hitintills bara haft en dålig upplevelse av ett köp online, och det är från en säljare här på forumet som sålde en hårddisk med pATA interface till min gamla xbox. Han hade SMART data som visade att den var ok när den plockades ur systemet, och när jag stoppade den i min dator för att flytta över grejer på den var den inte det längre. Han erbjöd någon hundring tillbaka, minns inte så noga, men jag avböjde. Det kändes trist, men jag förutsätter att det var en slump, disken blev skrot. Jag är på posten nästan dagligen, och hämtar grejer. Nya, och begagnade, så det verkar inte jätte vanligt med bedrägerier, om jag ska vara helt ärlig. Betydligt mindre vanligt än jag hade förväntat mig med tanke på hur låga riskerna är för att åka fast, oavsett om man kör bedrägeriet som köpare eller säljare...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Vi ska spåna vidare vad som kan göras bättre i marknaden för att motverka bedrägerier, både när det gäller att informera om riskerna samt utökad funktionalitet som integrerat betygsystem.

Knyta annonser tydligt till användarnamn, och betyg som syns direkt under användarnamnet i anslutning till annonserna, vore stora steg på vägen.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av -=Mr_B=-:

DNA märkning är inte mycket mer effektivt än ett foto på under/insidan av varan med serienummer / IMEI nummer, när jag byter ut skalet följer din DNA märkning med.

Du sätter den inte på skalet givetvis och du kan sätta den på olika ställen.

Permalänk
Legendarisk

Vill göra ett litet tillägg till @JonasT:s utmärkta svar ovan: Förutom marknadsreferenstråden så kan man se vilka annonser en användare haft ute tidigare via profilerna (exempel, det finns en länk hit från annonser, men behöver göras tydligare), och efter avslutad affär kan man, om annonsören valt att ha en kommentarstråd, lämna feedback om hur det gick där. Det är ingen ersättning för ett fullfjädrat feedbacksystem (men ärligt talat — bedragare ska inte ha en downvote — de ska ha en avstängning, så låt oss veta), men det kan ändå ge lite stöd när man försöker avgöra om någon är pålitlig. Handlar det om en ny användare utan tidigare annonser eller med tveksam forumhistorik (har användaren t.ex. varit hjälpsam och trevlig gentemot andra?) så bör man naturligtvis vara extra försiktig.

Råkar man ut för problem så kontakta oss så snart som möjligt.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

@JonasT: Bra att ni funderar på det. Givetvis är det svårt att skydda sig helt mot lurendrejare, men något borde ändå kunna göras för att underlätta för alla utan att det är allt för komplicerat att implementera. En knapp för att markera affären som avslutad som sedan ber dig välja medlem som köpt och denne också får ett mail där man får betygsätta kort?

Givetvis går det att fuska där också så klart, men det kanske är något att fundera på iaf.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2