Frågor till er som har köpt/ska köpa Coffee Lake ASAP

Permalänk
Medlem

Frågor till er som har köpt/ska köpa Coffee Lake ASAP

Hej!

Tycker det är väldigt intressant när folk lägger beställning på saker och ting samma dag som dessa släpps, när man oftast vet att priset kommer att sjunka inom ett par månader (eller under någon rea, bl.a. Komplett's Superweekend och Black Friday). Nu är Coffee Lake nästintill en papperslansering med fåtal exemplar ute i svenska butiker (och utomlands verkar det som) vilket gör det lite av ett specialfall, men tänkte ändå ställa några frågor till er som har lyckats lägga en beställning/sitter och "hamrar F5" för att lägga en beställning ASAP på en av dessa Coffee Lake CPU:er:

  1. Varför har ni valt/väljer ni att beställa en Coffee Lake CPU nu/så snabbt som möjligt?

  2. Vad uppgraderar ni ifrån?

  3. Vad kommer ni använda era datorer med Coffee Lake CPU:er till?

Tack för era svar!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

1. Känns bra att köpa någonting som är helt nytt och fräsht när man väntat på det ett tag.

2. i5 3570K

3. Spela primärt, men även en del videoredigering samt 3D-modellering.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

1: Planerat att uppgradera en längre tid, valde att göra det när något nytt kom. Att lanseringen blev kaos var ju bara tråkigt men vill helst inte vänta längre.

2: i5 3570k och gtx 660 ska ha 8700k och 1080.

3: Alla möjliga spel och lite streaming.

Permalänk

1: Jag ha väntat på den ett tag nu och det är dags uppdatera för mig efter ett tag

2: I5 4670k, Jag känner att den hänger inte riktig med på nya spel och sånt. Jag använda 980TI just nu så flaskhalsar lite en del.

3: Först och främst spela jag mesta del och kommer streama också!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk

Sålde hela min dator för några dagar sen innan det fanns info om dåligt lager. Så vill ju inte gå utan dator i över 2 månader.
Så jag behöver cpu mobo och ram... ingen lust att köpa 7700k heller nu när nya 8700k är på g.

Permalänk
Medlem

1,2: Min gamla 2500k har börjat bli gammal och krångla så varför inte köpa det nya när det släpps

3: Kommer använda den till spel och då jag utbildar mig till programerare kommer det ske en hel del sånt på den också.

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk

Länge vetat att en uppgradering vart nödvändig då jag sitter på en 3570K och ett 770. I princip läst och planerat varje dag sedan Coffee Lake blev ett faktum. Lämnar även Sverige i några månader efter nyår (utan pc), vilket bidrog till att jag ville få tag på grejerna så fort som möjligt, för att faktiskt hinna använda dom. Senaste dagarna har varit sjukt intensiva och jag hatar den här "hamra F5" lanseringen, men jag hade tur och fick tag på en 8600K. Brukar normalt sätt inte genomföra sådana här köp på typ 40 sekunder, som igår kväll...

Permalänk
Medlem

Har väntat på något nytt ska släppas länge nu, när priset blev som det var var det bara att klicka KÖP.

Går från en i7 920 till 8700k.

Främst spel, men även allt annat. Min dator fungerar som bostadens hjärna. Med allt vad det innebär.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

1. Hade tänkt köpa en ny dator under september efter 4 år, men då såg jag att z370 och CoffeLake skulle släppas Oktober. Det passade bra tyckte jag att vänta, varför köpa ett z270 och 7700K när nästa generation är veckor ifrån? Jag har beställt och fått det mesta som behövs, och det är bara processorn och moderkortet som fattas. Jag hade tänkt skaffa denna datorn innan alla bra spel som kommer nu i Oktober. Nu står grejorna och dammar. Och anledningen varför jag vill ha en CoffeLake relativt snabbt är för att jag hade planerat det och litade på Intels lansering.

2. Jag uppgraderar från en z87, i5 4670K.

3. Spel, och diverse redigerings program som pressar processorn.

Permalänk
Medlem

1 Jag är sugen på 6 kärnor med en hög frekvens och har väntat länge på Coffee Lake (8700k), som jag väljer att se som en bättre 7700k, dvs hög frekvens med 6 kärnor istället för 4 och som jag tror blir någorlunda framtidssäkert. 14nm processen verkar vara på sin top nu.

2 Kommer från en 4770k som började krångla, köpte då en Ryzen 5 1600 att ha i väntan på Coffee Lake, (var inte läge att köpa 7700k så "nära" inpå Coffee Lake). När det gäller Ryzen så tycker jag att frekvensen är för dålig för spel i 1080p. Har en Nvidia GTX 1080 TI.

3 Främst spel, men även vardagliga saker som mycket program och webläsare öppna.

Permalänk
Medlem

@Icte:

Varför har ni valt/väljer ni att beställa en Coffee Lake CPU nu/så snabbt som möjligt?
Då det har kliats i köpfingrarna sedan 6700k lanserades och nu känns det som att det äntligen är dags!

Vad uppgraderar ni ifrån?
i5 2500k, (mitt billiga z68 morderkort har börjat att strula senaste månaderna så att fläkten till cpukylaren slutar få ström ibland osv).

Vad kommer ni använda era datorer med Coffee Lake CPU:er till?
Spel och surf.

Permalänk

1. Nuvarande CPU:n har krånglat sedan dag 1(crashar) men efter 3 år så har jag tröttnat på det helt.

2. 4770k @ 4ghz, måndagsexemplar som inte går högre

3. Mestadels gaming