Permalänk
Medlem

Hjälp! Datorn död!

Hej alla!

Jag har precis råkat ut för ett något hemskt, min dator verkar helt död! Den har gått som en klocka utan några problem som helst, skulle starta den nu ikväll - den bootar till Win10 kommer till inloggningsskärmen och då startar den om, bootar upp och startar om igen. Och igen samma sak precis när den kommit till inloggningsskärmen i Windows. Den startade om kanske 5-7 gånger och nu verkar den helt finito. Trycker jag på powerknappen händer inget. Ingen reaktion what so ever. Öppnar jag och kollar PWR_LED på moderkortet lyser den grön, och trycker jag på den lilla knappen intill LED-lampan händer inget. Ingen reaktion alls.

Vad gör man här? Hur börjar man felsöka? Allting fungerade som en dröm i måndags, så vad är detta?? Är det någon som har ett bra tips?

Specs:
CPU: 4790k stock
PSU: EVGA 750 G2
GFX: EVGA 1080 FTW2
RAM: 2x8gb DDR3 Vengance 1600mhz (tror jag)
Moderkort: Asus Z97-a
HDD: 1st SSD Crucial (c:) + 2st Sata diskar

Snälla, är det någon som har tips?

Permalänk
Medlem

Låter som något fel med Windows (och inte att datorn är död!), du kan testa att ominstallera det kanske? Har du back-up på dina filer?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: Men hur kan det vara fel på windows? Nu startar ju inte ens datorn, alltså den bootar inte alls. Trycker jag på power-knappen är det inget som drar igång, ingen BIOS laddar - inget. Dött. Tyst.

Permalänk

Är skärmen ansluten med DP eller HDMI-kabel?

Visa signatur

Dator | Skärm

Permalänk
Medlem

@@ndreas...: den har varit ansluten med DVI än så länge, men kan det ha inverkan menar du? Datorn startar ju inte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av droop:

@Icte: Men hur kan det vara fel på windows? Nu startar ju inte ens datorn, alltså den bootar inte alls. Trycker jag på power-knappen är det inget som drar igång, ingen BIOS laddar - inget. Dött. Tyst.

Testa att kortsluta PWR+ och PWR- (eller PWR och Ground som det heter på vissa moderkort) som sitter där du kopplat din Q-Connector till på moderkortet. Händer något då?

Om inte, testa att kortsluta nätaggregatet enl. denna guide:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/712848-starta-nataggre...

Får du liv i nätaggregatet då?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Ja, OM den varit ansluten med en felaktig DP-kabel men så var det ju inte nu, tyvärr.

För att felsöka lite enkelt så kan du plocka ur en minnes-sticka åt gången, resetta bioset genom att bygla cmos-pinnarna på mb't för att börja nånstans

Så tråkigt när det bara dör...

Visa signatur

Dator | Skärm

Permalänk
Medlem

@Icte: Det kan jag testa, men hur förslår du att jag kortsluter dem, är det s.k. skruvmejseltricket? Jag har aldrig testat, men jag vet vilka "pinnar" du menar. Vill du beskriva kort? Ska strömmen vara inkopplad? Nätagget påslaget? eller ingen ström alls? :/

Permalänk
Medlem

Min I7 2600k gjorde så efter jag spillt saft på mina ramminnen.. Cpun var skrot i mitt fall.. ramminnet fungerar som det ska doc. Lol?

Visa signatur

CPU I9 9900k @5.2 GPU 1080 Ti RAM 16GB 3200 14 14 14 32
2 x 480 push pull & 2x Alphacool VPP655 (EK-XTOP revo dual d5)

Permalänk

Testa alla delar var för sig och se ifall den delen är sönder eller fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av droop:

@Icte: Det kan jag testa, men hur förslår du att jag kortsluter dem, är det s.k. skruvmejseltricket? Jag har aldrig testat, men jag vet vilka "pinnar" du menar. Vill du beskriva kort? Ska strömmen vara inkopplad? Nätagget påslaget? eller ingen ström alls? :/

Öppna upp chassit och leta fram Q-Connector pinnarna (d.v.s alla kablar som kopplas fram till chassit, däribland Power, HDD LED, m.m. Se gärna manualen var dessa befinner sig.

Därefter kortsluter du PWR+ och PWR- med antingen en skruvmejsel eller något annat metalliskt genom att hålla detta emot båda pinnarna samtidigt (så att ström kan gå från ena pinnen till den andra). Om datorn startar så är det inte fel på moderkortet och nätaggregatet utan något annat! Om datorn inte startar så är det nog fel på antingen moderkortet eller nätaggregatet (eller något annat, men det kan man testa senare), så då testar du nätaggregatet enligt guiden ovan.

EDIT: Se till att koppla ur alla Q-Connector kablar (PWR+, PWR-, HDD LED, Reset m.m.) innan du kortsluter PWR+ och PWR-

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: Tack för guiden, men no luck. Händer ingenting. Testade snabbt också att kortsluta nätagget enligt guiden, men ingen action då heller. Den enda respons jag får är när 24pin är inkopplad, då lyser den gröna pwr_led.

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt, testa delar var för sig, några ledord är: Plocka ur grafikkort, kör på intern grafik, händer något? Plocka ut alla ram minnen förutom ett, testa dem var för sig. Testa med ett annat nätagg (om möjligt).

Edit, du kan också plocka ur alla diskar förutom den med OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av droop:

@Icte: Tack för guiden, men no luck. Händer ingenting. Testade snabbt också att kortsluta nätagget enligt guiden, men ingen action då heller. Den enda respons jag får är när 24pin är inkopplad, då lyser den gröna pwr_led.

Då är det nog nätaggregatet som är dött. Har du tur så fungerar de övriga komponenterna! Mitt tips är att testa med ett annat nätagg och se om du får liv i datorn!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: Jaa, kanske så..men sjukt ju på ett 2½ år gammlat EVGA 750 G2, eller?
Ska se om jag kan hitta ett gammalt, men att pwr_led lyser är ingen indikation på att agget fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av droop:

@Icte: Jaa, kanske så..men sjukt ju på ett 2½ år gammlat EVGA 750 G2, eller?
Ska se om jag kan hitta ett gammalt, men att pwr_led lyser är ingen indikation på att agget fungerar?

Det kan hända alla nätagg, kanske blev någon spik som skadade det rejält. Kan ju vara så att PWR_LED lyser då en del av nätagget fortfarande fungerar, t.ex. 5V linan, medan t.ex. 12V linan inte gör det.

När du kortslöt nätagget så borde fläkten ha snurrat upp och därefter ner igen (vila). SKedde detta?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: Nej, det skedde inte - allt var helt tyst och stilla. Jag har också stängt av "ECO"-mode på agget, så fläkten borde verkligen snurrat igång och gjort något form av ljud ifrån sig..

Går det att testa agget på annat sätt månntro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av droop:

@Icte: Nej, det skedde inte - allt var helt tyst och stilla. Jag har också stängt av "ECO"-mode på agget, så fläkten borde verkligen snurrat igång och gjort något form av ljud ifrån sig..

Går det att testa agget på annat sätt månntro?

Med en annan dator kanske, men om du kortslöt rätt pinnar på 24-pin kontakten så ska du ha fått en reaktion (speciellt med ECO Mode OFF). Tror det är nog enklast att testa datorn din med ett fungerande nätagg och se om det funkar, för just nu låter det som att det är nätagget som gått sönder.

Har du f.ö. registrerat ditt nätaggregat på EVGA's hemsida så har du 10 års garanti och kan utnyttja det för att få det utbytt!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: Ja, det låter ju inte bättre då..typiskt. Ska testa med annat agg, om jag kan hitta det dvs.
Nej, har tyvärr inte reggat det på EVGAs hemsida, men hur skulle du/ni säga - är det till EVGA man vänder sig nu, eller där jag köpte i Stockholm? Stockholm va..?

Permalänk
Medlem

Har du kollat både 24 + 8 pin kontakterna från nätdel, Gör det ?

Du har väl dragit ur 230V kontakten och sedan återställt. Ibland kan det finnas en POWER-switch vid
230V kontakten, den ska ju vara PÅ. Kolla?

PWR_LED ska lysa då du har 5 V standby och då kan bl a USB fungera utan att Datorn är PÅ.

Sedan ska INTE DRAM, CPU eller BOOT LED lysa på moderkortet för då är något FEL, KOLLA ?

Om du får igång datorn ska du uppdatera BIOS till 2801 för det finns viktiga rättningar.

Det kan vara nätdel som är trasig och det enklaste sättet att testa detta är att ta ett fungerande och se om det FUNKAR då. MEn det kan oxså vara CPU, moderkort, minnen eller något helt annat.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av droop:

@Icte: Ja, det låter ju inte bättre då..typiskt. Ska testa med annat agg, om jag kan hitta det dvs.
Nej, har tyvärr inte reggat det på EVGAs hemsida, men hur skulle du/ni säga - är det till EVGA man vänder sig nu, eller där jag köpte i Stockholm? Stockholm va..?

Ja det vore bäst!

Efter 2.5 år är det nog EVGA du bör vända dig till, men det beror även på ÅF. Testa att kontakta ÅF först och passa på att registrera det på EVGA's hemsida om det är möjligt!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: Tack för hjälpen, jag tror att jag får testa med det, känns liksom lönlöst att prova med annat - vad annars kan det vara? Det är ju uppenbart så att ingenting hos datorn kommer igång, det borde väl sannolikt betyda att nätagget inte riktigt är med i matchen?

Jag såg att EVGA har 3års garanti, så jag testar direkt med dem, kan bli svårt att få till tror jag men värt ett försök. Eller rättare sagt, det känns som ett jäkla hustle att få reda på dem och be dem om ett nytt agg..men men. Tack igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av droop:

@Icte: Tack för hjälpen, jag tror att jag får testa med det, känns liksom lönlöst att prova med annat - vad annars kan det vara? Det är ju uppenbart så att ingenting hos datorn kommer igång, det borde väl sannolikt betyda att nätagget inte riktigt är med i matchen?

Jag såg att EVGA har 3års garanti, så jag testar direkt med dem, kan bli svårt att få till tror jag men värt ett försök. Eller rättare sagt, det känns som ett jäkla hustle att få reda på dem och be dem om ett nytt agg..men men. Tack igen!

Ja precis, det låter ju som att det är fel på nätagget, speciellt då du även testat att sätta igång det genom att kortsluta kontakterna.

EVGA har väldigt bra garanti, du kommer förmodligen få stå för leveranskostnaden av ditt nätagg dit (skickas till Tyskland) men du bör få ett nytt väldigt snabbt tillbaka (hade ett garantiärende hos dem för ett par år sedan som tog ca 1-2 veckor totalt). Eftersom du har 6 månader kvar av din garanti så kommer de inte neka dig. Se bara till att kontakta EU supporten här genom att göra en Guest RMA här:

https://eu.evga.com/support/

Testa dock först med ett annat nätagg för att se ifall några andra komponenter har skadats. Jag vet att t.ex. Corsair brukar göra en ersättning för skador orsakade av deras nätagg/vattenkylare och det finns en chans att även EVGA kan göra detta för dig (p.g.a. deras bra support, men jag är inte 100% säker på att de gör detta), ifall det nu skulle vara att nätagget skadade några andra delar (bl.a. moderkortet).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: Tjenare! Back again
Det löste sig till slut, som så: det var garantitid kvar på agget så jag lämnade in det till Inet för felsökning, och mycket riktigt så var det paj. Fick hämta ut ett nytt G2 samma dag som felsökningen var klar. Satte i det, kopplade in allt och voila! Allting gott (håll tummen!). Igen, tack för hjälp och kloka ord

Permalänk
Medlem
Skrivet av droop:

@Icte: Tjenare! Back again
Det löste sig till slut, som så: det var garantitid kvar på agget så jag lämnade in det till Inet för felsökning, och mycket riktigt så var det paj. Fick hämta ut ett nytt G2 samma dag som felsökningen var klar. Satte i det, kopplade in allt och voila! Allting gott (håll tummen!). Igen, tack för hjälp och kloka ord

Jättebra att det löste sig! Kul att höra att inga andra komponenter gick sönder Glöm f.ö. inte att registrera nätagget på EVGAs hemsida så du får 10 års garanti istället för 3, man vet aldrig om det lägger av igen inom dess utökade garantiperiod!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII