Klubben för ägare av Vega

Permalänk
Medlem

Här är ett par bilder på hur placeringen av flänsar kan göras för Morpheus II kylaren. Jag hävdar inte att det är perfekt, men det är ett alternativ om någon vill ha vägledning. Viktigt att notera är placeringen av flänsarna kring GPUn, dom täcker inte samtliga VRM delar till 100% pga att fästet för kylaren blockeras annars och den når ej ner till hålen.

Om någon har fler frågor så ställ dom gärna.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd

Tjena! installerade HWinfo64 idag och såg att min Pcie express link är bara på 8Gbs link och vad jag förstår så ska man ju ha x16 på ett x16 Pcie express uttag men mitt kort körs bara på x8 enligt HWinfo64 men kollar jag på gpu-z så står det 3.0 x16 så jag undrar vilket som stämmer å inte? då två program visar olika :S jag kör med en Nvme SSD på moderkortets M.2 uttag direkt på moderkortet så jag borde väl få ut x16 oavsett så länge jag inte kör med adapter för Nvme??

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem

@gamerfreak87: Det finns ett test i GPUZ som du kan köra, precis bredvid angivelsen för PCIE hastigheten.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

Här är ett par bilder på hur placeringen av flänsar kan göras för Morpheus II kylaren. Jag hävdar inte att det är perfekt, men det är ett alternativ om någon vill ha vägledning. Viktigt att notera är placeringen av flänsarna kring GPUn, dom täcker inte samtliga VRM delar till 100% pga att fästet för kylaren blockeras annars och den når ej ner till hålen.

https://i.imgur.com/bH2eokh.jpg

https://i.imgur.com/AxbPOFj.jpg

https://i.imgur.com/NHxWNVt.jpg

Om någon har fler frågor så ställ dom gärna.

Mvh

Wow fina bilder vart hittar jag den kylaren? är akut i behov av bättre kylare sitter fortfarande med referens kylaren på mitt MSI RX VEGA 64 är det okej om du länkar vilken affär du köpt den på?

Hitta den men såg att den inte passar till vega men enligt dig så verkar den passa beroende på vart man sätter kylflänsarna också köpte du till andra skruvar för att det skulle passa till VEGA?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

@gamerfreak87: Det finns ett test i GPUZ som du kan köra, precis bredvid angivelsen för PCIE hastigheten.

Mvh

Har gjort det också! i både i litet fönster och i helskärm och det visar x16 link speed men HWinfo64 visar bara x8. Har spelat och sett att HWinfo64 visar bara x8 i gta 5.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Här är ett par bilder på hur placeringen av flänsar kan göras för Morpheus II kylaren. Jag hävdar inte att det är perfekt, men det är ett alternativ om någon vill ha vägledning. Viktigt att notera är placeringen av flänsarna kring GPUn, dom täcker inte samtliga VRM delar till 100% pga att fästet för kylaren blockeras annars och den når ej ner till hålen.

Om någon har fler frågor så ställ dom gärna.

Mvh

Snyggt, tack. Ska installera min Morpheus i veckan!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Hjälpsam

Innan ni byter, kan ni ju testa att byta pasta och skära upp frontplåten för bättre flöde.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Innan ni byter, kan ni ju testa att byta pasta och skära upp frontplåten för bättre flöde.

Måste nog säga att det känns ganska meningslöst att skära sönder kortet och sedan byta kylare... ;). Tror inte jag är speciellt övertygad av MSI:s "lösning" på överhettningsproblemet.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Man kan även om man nu vill testa luftflödet beställa en Single Slot Bracket för Vega, som ex denna
http://www.aquatuning.se/vattenkylning/gpu-vattenblock/gpu-sl...
Då behöver man inte göra åverkan på kortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Man kan även om man nu vill testa luftflödet beställa en Single Slot Bracket för Vega, som ex denna
http://www.aquatuning.se/vattenkylning/gpu-vattenblock/gpu-sl...
Då behöver man inte göra åverkan på kortet

Jag undrar om den skulle vara lämplig att byta till även om man har luftkylning. Att inte ha någon "grill" på slot 2 kan potentiellt uppvägas av att inte ha några öppningar på slot 1. Jag vete tusan vilken lösning som ger minst luftmotstånd. Man kanske kan skära bifogad bracket i 2 delar lika lätt som att ta bort grillen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Jag undrar om den skulle vara lämplig att byta till även om man har luftkylning. Att inte ha någon "grill" på slot 2 kan potentiellt uppvägas av att inte ha några öppningar på slot 1. Jag vete tusan vilken lösning som ger minst luftmotstånd. Man kanske kan skära bifogad bracket i 2 delar lika lätt som att ta bort grillen?

Fram med Dremeln!
Ny kylpasta plus bättre flöde borde göra någon skillnad.
Har fortfarande problem med att få mina inställningar i WattMan att ”fastna”. Befintliga kyllösningen är lyckligast under 1600 rpm, vid 2000 är det lite för mycket oväsen, och vid 2400 vill jag inte vara med längre. Som tur är kör jag inget spel som konskvent pressar kortet, så det är lättare att leva med än vad stresstester skulle antyda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Ratatosk: Den blir ju det : )

Här är mitt bästa resultat hittills i Superposition 1080p high;

P6 = 1602@1025mv
P7 = 1652@1075mv
HBM2 = 1100@1050mv
Powerlimit = +50%

https://i.imgur.com/oWODMAv.png

Det intressanta är att det är inte helt logiskt hur kortet behöver tweakas i Wattman, om jag ökar på frekvenserna ytterligare så throttlar korten, trots att tempsen fortfarande är långt under, det är märkligt som helhet.

Mvh

P6 = 1592 @ 850mv
P7 = 1642 @ 1050mv
HBM2 = 1100 @ 1050mv
Powerlimit = +50%

EDIT:

testade med liknande inställningar som du och fick detta resultat:

P6 = 1602@1025mv
P7 = 1652@1075mv
HBM2 = 1100@1050mv
Powerlimit = +50%

Kylaren är en Alphacool Eiswolf med en 280 rad och Noctua fläktar.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

https://i.imgur.com/l5TQuic.jpg

P6 = 1592 @ 850mv
P7 = 1642 @ 1050mv
HBM2 = 1100 @ 1050mv
Powerlimit = +50%

EDIT:

testade med liknande inställningar som du och fick detta resultat:

https://i.imgur.com/XRnXlEf.jpg

P6 = 1602@1025mv
P7 = 1652@1075mv
HBM2 = 1100@1050mv
Powerlimit = +50%

Kylaren är en Alphacool Eiswolf med en 280 rad och Noctua fläktar.

Tja, jag har två frågor angående din rx vega, är det en 64 eller 56 och vad för sorts kylingspasta använde du för att montera kylaren, jag funderar nämlingen på att skaffa en själv. //Jocke

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Får hem mitt vega 56 lagom till helgen och undrar om det finns någon lätt guide som man kan följa för att få ut så mycket kräm som möjligt nu när man vill sätta igång och spela lite. Hört mycket om att undervolta kortet med wattman men har personligen aldrig rört den programvaran. Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jokis:

Tja, jag har två frågor angående din rx vega, är det en 64 eller 56 och vad för sorts kylingspasta använde du för att montera kylaren, jag funderar nämlingen på att skaffa en själv. //Jocke

Skickades från m.sweclockers.com

använder mig av den pasten som Alphacool skicka med. men som tips har nåt slags oanvänt plastkort eller liknande redo, då du ska spridda ut den per hand. den är rött så "trögflytande". har även en tub med Arctic Cooling MX-4 hemma men var osäkert om det är att föredrar den eller det Alphacool skicka med.
och det är en 64.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det intressanta är att det är inte helt logiskt hur kortet behöver tweakas i Wattman, om jag ökar på frekvenserna ytterligare så throttlar korten, trots att tempsen fortfarande är långt under, det är märkligt som helhet.

Läste någonstans att AMD har både throttle på temperatur och effekt. Om det stämmer så är det helt enkelt för att effekten slår i det taket. Det sägs också förklara varför undervoltning fungerar så bra, du får ner totala effekten på högre clock.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

använder mig av den pasten som Alphacool skicka med. men som tips har nåt slags oanvänt plastkort eller liknande redo, då du ska spridda ut den per hand. den är rött så "trögflytande". har även en tub med Arctic Cooling MX-4 hemma men var osäkert om det är att föredrar den eller det Alphacool skicka med.
och det är en 64.

oki, tack för infon

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Här är ett par bilder på hur placeringen av flänsar kan göras för Morpheus II kylaren. Jag hävdar inte att det är perfekt, men det är ett alternativ om någon vill ha vägledning. Viktigt att notera är placeringen av flänsarna kring GPUn, dom täcker inte samtliga VRM delar till 100% pga att fästet för kylaren blockeras annars och den når ej ner till hålen.

Om någon har fler frågor så ställ dom gärna.

Mvh

Kul att se andra lösningar på VRM-kylarna. Jag satte mina enligt följande:

Svårt att få till det helt rakt. Jag hade lite gamla flänsar från någon Arctic-kylare som jag använde utöver såna som följde med.

Permalänk
Medlem

finns det några andra benchmarks folk vill se?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

@gamerfreak87: Jag köpte min på overclockers.co.uk; https://www.overclockers.co.uk/raijintek-morpheus-ii-core-edi...

Valde DHL Express International som leveranssätt, hade kylaren nästa dag, fantastiskt bra service på alla sätt och vis, schyssta priser också. Köpte Thermal Grizzly Kryonaut samtidigt, då pastan som medföljer kylaren är OK, men det är nog klokt att lägga på en premium pasta när det trots allt ska läggas tid och pengar. Även Arctic MX-4 är riktigt bra för GPUer, och den är snäppet billigare : )

Du behöver inte köpa extra skruvar etc, utan allt du behöver får du med kylaren.

Däremot så rekommenderar jag en bra mejsel, ex. Inets mejselkit; https://www.inet.se/produkt/6990053/inet-mejselkit

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@rocagil: Ser riktigt bra ut det där, gillar din layout särskilt på höger sida, där hade jag kunnat göra det bättre : ) Grym kylare hursomhelst, mitt kort ligger runt 50-60c när jag spelar i ett litet Ncase M1 ITX chassi, galet egentligen : P

Vad får du för temps på kärna, HBM, hot spot?

Detta tillsammans med en Ryzen 7 1800X 8K/16T är ju en dröm i formfaktorn ITX, tack till AMD som gjort det möjligt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Bernd_P1: Det där resultatet är ju helt galet, bra jobbat : ) Jag har märkt att dom inställningarna jag kom över 11K med inte var stabila i testet 4K optimized, kan du köra den en runda och se om det kraschar eller ej? Hade också gärna velat veta vilka temps du får på kärnan, HBM, och hot spot. Samt vad du har för chip, molded eller un-molded.

@Bankai: Posta några skärmdumpar i tråden här när du fått kortet så ska vi nog kunna hjälpa dig.

Här är en bra video;

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Nu är även jag klar med monteringen av Morpheus 2-kylaren på mitt Vega 56. Det är bökigt att få på kylflänsarna på minnena precis som @Aeig säger. Jag valde en liknande placering, som inte heller känns helt optimalt.

Lyckades klanta till det ordentligt och ha sönder en av de fyra distanserna också, så kylaren sitter bara med 3 skurvar tills vidare Verkar dock inte vara några problem med själva kylprestandan, som ser ut som följer:

Här maxar jag kortet i ungefär 15 minuter. Tempen på kärnan gick som mest upp i 62 grader och minnena i 60 grader. Så halvt har man väl lyckas trolla dit fanskapet?

Aktuella inställningar under benchmarken var:
GPU Core: 1600 mhz
Minne: 900 mhz
Fläktar: 60% (Mycket tyst, hör det inte över övriga fläktar 2x Noctua 120x15!
Power limit: +50%
GPU Voltage: 1100mv

Jag stod inte ut med ljudnivån med originalkylaren, så därför fick det bli så här. Det är inte optimalt, och det tog några timmar att trixa och få allt på plats. Hade jag inte varit lika irriterad på originalkylaren hade jag väntat in en kylare med officiellt stöd för Vega.

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Bernd_P1: Det där resultatet är ju helt galet, bra jobbat : ) Jag har märkt att dom inställningarna jag kom över 11K med inte var stabila i testet 4K optimized, kan du köra den en runda och se om det kraschar eller ej? Hade också gärna velat veta vilka temps du får på kärnan, HBM, och hot spot. Samt vad du har för chip, molded eller un-molded.

https://ic.tweakimg.net/ext/i/imagenormal/2001617285.jpeg

@Bankai: Posta några skärmdumpar i tråden här när du fått kortet så ska vi nog kunna hjälpa dig.

Här är en bra video; v6UJRNDOyHs

Mvh

kan tyvärr inte svara på om det var molded eller un-molded. tåg inga kort när jag hade kortet i delar och vill helst inte skruva isär det igen.

har lyckats göra 3 omgångar utan någon krasch.

helt untan någon övervakning igång:

med hwinfo64:

och med gpu-z:

att köra PUBG funka också utan problem. däremot verka jag få problem med Timespy/3DMark när jag försöka köra dem att systemet hänger sig. men är lite osäkert om jag vill försöka hitta inställningar som gör att jag även klara detta och vad det kan vara som orsaka kraschen.
undra också om du har minnen på dynamisk eller 1100 MHz max inställningen.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

@Bernd_P1: Kommer du ihåg om GPUn såg ut som min;

Eller som @Rocagil ;

Notera hur det är svart runt HBM och kärnan, motsatt till min bild där det finns en fördjupning mellan dem.

Det är inte lätt att urskilja temperaturerna i GPU-Z, någon chans att du kan skriva ner dem här?

Kul att det är stabilt i 4K optimized för dig, mitt kort klarar det ej. Jag kör minnet på 1100MHz dynamiskt, med 1000mv.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

kan inte säga det med 100% säkerhet men "tror" att det var som din, lite glapp mellan dem.

GPU-Z (alla värden är MAX):
GPU Temp: 41
GPU Temp (Hot Spot): 63
HBM Temp: 47

HWinfo64:
GPU Thermal Diode: 41
GPU HBM Temp: 47
HWinfo64 verka inte läsa av Hot Spot Temp

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

@BeanoBauer: Ser ju grymt bra ut iallafall, som helhet.

Distansen kan du vara utan? Möjligtvis att du mailar Raijintek, är säker på att dom kan skicka en till dig, dom är schyssta : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Aeig: 57 GPU, 88 Hotspot & 60 HBM när jag precis kört ett gäng PUBG vilket är helt galet på att maxa GPU. Jag har en Corsair Carbide 240 så den är hyfsat kompakt, dock långt ifrån M1.

p6 = 1602 @ 1040
p7 = 1652 @ 1050
HBM = 1050 MHz

Enligt GPU-Z ligger jag runt 1579 MHz på core.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av thomson:

Man kan även om man nu vill testa luftflödet beställa en Single Slot Bracket för Vega, som ex denna
http://www.aquatuning.se/vattenkylning/gpu-vattenblock/gpu-sl...
Då behöver man inte göra åverkan på kortet

Tack för tipset, tyvärr krävs en order på 250 kr för att de skall skicka den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Bankai: Posta några skärmdumpar i tråden här när du fått kortet så ska vi nog kunna hjälpa dig.

Här är en bra video; v6UJRNDOyHs

Mvh

Tack! Ska ta en titt på den några gånger idag, verkar som att paketet kommer nu i eftermiddag(tack komplett och postnord, kvicka!).