Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Fyndjägare

Burson har en ny DAC/AMP som går att montera i 5.25" slotten. Pris från $299.
Riktad mot gamers och den har mic-ingång enligt bilden.

https://www.bursonaudio.com/products/play/

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Fantastisk deal på z7. Har ett par som jag gillar bättre än hd600, aq nighthawk, x2.

Låter spännande! Beställde hem ett par för att jämföra lite då jag hört vissa säga det är som en stängd 650. Länge vart sugen på att skaffa ett par stängda också!

Hur är diskanten och basen i dem?

Permalänk
Medlem

Jag har länge tänkt införskaffa en AMP och sneglar på Massdrop O2 + SDAC DAC/Amp. Kör Sennheiser HD555 (efter mod 595,) men planerar att uppgradera längre fram. Tar tacksamt emot input.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extreat:

Jag har länge tänkt införskaffa en AMP och sneglar på Massdrop O2 + SDAC DAC/Amp. Kör Sennheiser HD555 (efter mod 595,) men planerar att uppgradera längre fram. Tar tacksamt emot input.

Funderar på att slå till på denna också, men med frakt, tull och moms + ombudets avgift hamnar priset på ca 1539 + 308 + 100 kr = 1947 kr. Man kan köpa O2+ODAC DIY kit för ungefär samma pris från headnhifi.com (eller en ihopbyggd och testad O2+ODAC för ca €240 från samma ÅF) och få den hemskickad inom någon vecka, medan den från Massdrop skickas 5:e januari 2018.

Är det någon speciell skillnad mellan SDAC och ODAC?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Tillägger att man får 15% rabatt med koden "Foreplay" fram till och med 30:e September.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Icte:

Funderar på att slå till på denna också, men med frakt, tull och moms + ombudets avgift hamnar priset på ca 1539 + 308 + 100 kr = 1947 kr. Man kan köpa O2+ODAC DIY kit för ungefär samma pris från headnhifi.com (eller en ihopbyggd och testad O2+ODAC för ca €240 från samma ÅF) och få den hemskickad inom någon vecka, medan den från Massdrop skickas 5:e januari 2018.

Är det någon speciell skillnad mellan SDAC och ODAC?

ODAC är från 2012, DAC-chip: ESS Sabre ES9023
ODAC rev B är från 2015, DAC-chip: Burr Brown PCM5102A
SDAC är från 2017, DAC-chip: AKM AK4452

Bör även vara skillnader i konstruktionen så de låter förmodligen inte helt likadant.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

Budade hem ett par K240 monitor 600 ohm på tradera. Ska bli sjukt intressant då jag är en AKG fanboy kan man säga. Dock så skeppade jag iväg förstärkaren till England för reklamation / Lagning så vi får se när jag kan använda dom Har låga förväntningar på att min Korg DS dac 100m orkar få något liv i dom.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Agustavsson:

Budade hem ett par K240 monitor 600 ohm på tradera. Ska bli sjukt intressant då jag är en AKG fanboy kan man säga. Dock så skeppade jag iväg förstärkaren till England för reklamation / Lagning så vi får se när jag kan använda dom Har låga förväntningar på att min Korg DS dac 100m orkar få något liv i dom.

Jo det är nog på håret med Korgen. Men testa och rapportera iaf. K240 är faktiskt mitt första minne av en bra hörlur. Minns att jag 12 år gammal aldrig hört så klart ljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n4ight:

Låter spännande! Beställde hem ett par för att jämföra lite då jag hört vissa säga det är som en stängd 650. Länge vart sugen på att skaffa ett par stängda också!

Hur är diskanten och basen i dem?

Har inte direkt A/B testat, men basen är bra! HD600 har väl bättre vocals, men är väl väntat.
Vad jag blev överraskad av mest var komforten. Dels är de på pappret medium-tunga (ogillar detta med X2) men Z7 är utan tvekan de skönaste lurarna.

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Jo det är nog på håret med Korgen. Men testa och rapportera iaf. K240 är faktiskt mitt första minne av en bra hörlur. Minns att jag 12 år gammal aldrig hört så klart ljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja den får nog svettas ordentligt! Gillar verkligen k240, har haft ett par 242HD och K240 mk2 så nu är det dags för originalet att bekänna färg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n4ight:

Låter spännande! Beställde hem ett par för att jämföra lite då jag hört vissa säga det är som en stängd 650. Länge vart sugen på att skaffa ett par stängda också!

Hur är diskanten och basen i dem?

Jag kommer själv ifrån ett par HD650 och har nu köpt ett par Z7. Tycker verkligen jämförelsen med en stängd HD650 inte är så tokig. Dock har du en betydligt mer markant bas, vilket jag gillar då jag fått köra EQ på mina 650 för att vara nöjd. Sen har jag aldrig hört ett sånt stort soundstage innan på ett par öppna lurar, betydligt bättre än 650 tycker jag till och med. Sen tycker jag Z7 mejslar fram mer detaljer också, dock håller jag med om att röster inte är riktigt lika bra just nu. Men håller fortfarande på och spelar in mina fortfarande och det finns även mycket guider och tips om olika moddar på lurarna som ska göra underverk men både ska vara enkla och billiga att utföra. Tänkte prova lite i helgen. https://www.head-fi.org/threads/sony-mdr-z7-upgrades-and-mods...

Permalänk

Hd650 tyckte jag lät som en stängd lur..saknar helt rumskänsla och vidd jämfört med typ alla andra öppna lurar jag provat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle behöva lite tips. Har ett par KEF Space One. Ljudet är bra däremot blir lurarna äckligt varma runt öronen, sladden hatar jag för den är bara i vägen när man rör på sig och NC är ingen funktion jag använder. Funderar på att kanske köpa nya och dessa lurar var nog lite fel köp även fast jag har gett lurarna en ärlig chans. De lurar som jag har haft och som jag tycker har haft bäst komfort har varit Beyerdynamic T70p. Orkar bara inte slanta upp så mycket mer för ett par Beyer däremot tror jag dessa KEF lurar kommer ge mig en oerhörd plåga framöver. Det jag använder mina hörlurar är som sagt till pendling och lite andra utomhusaktiviteter. Tror det är velour eller annat material som andas som jag letar efter och sedan om de är stängda eller öppna spelar inte så stor roll. Föredrar at kunna höra omgivningen samtidigt som jag har musik på och helst passa en Ipod. Ja jag vet att Ipod inte är det bästa. Jag tycker Ipoden fungerar för mina behov. Runt 3k tror jag smärtgränsen går denna gång. finns budget till högre pris om det skulle behövas. Kommer köpa via lokal butik alternativt om det måste går beställning från utlandet. Bor ej i Sverige, har ändå likvärdigt utbud som i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jallixx:

Jag kommer själv ifrån ett par HD650 och har nu köpt ett par Z7. Tycker verkligen jämförelsen med en stängd HD650 är så tokig. Dock har du en betydligt mer markant bas, vilket jag gillar då jag fått köra EQ på mina 650 för att vara nöjd. Sen har jag aldrig hört ett sånt stort soundstage innan på ett par öppna lurar, lite bättre än 650 tycker jag till och med. Sen tycker jag Z7 mejslar fram mer detaljer också, dock håller jag med om att röster inte är riktigt lika bra just nu. Men håller fortfarande på och spelar in mina fortfarande och det finns även mycket guider och tips om olika moddar på lurarna som ska göra underverk men både ska vara enkla och billiga att utföra. Tänkte prova lite i helgen. https://www.head-fi.org/threads/sony-mdr-z7-upgrades-and-mods...

Detta låter väldigt spännande! Har aldrig kört EQ på mina 650 men även om detaljerna är där i ljudet känns det ändå som något saknas.
I och för sig är en ny förstärkare på gång och det kanske löser problemet delvis ( vissa frekvenser är väldigt låga atm ) men det är slit för att få det bra med dom lurarna.

Köpte mest 650 från början för jag alltid hade gillat ljudet i mitt gamla PC360 headset och min Beyer T1 hade en diskant som gav mig grov migrän så man var extra sugen på en lur som skulle ha mer ljummen sådan.

Får se hur dom jämför sig med Z7:an när jag får hem den! Hoppas diskanten hålls tillbaks lite annars blir det snabb retur.

Permalänk
Medlem

@buddaz: Kan du inte byta kuddarna mot velour då?

Permalänk

Burson kontaktade mig och frågade om jag ville recensera deras Op amp V6SS..En Opamp för 70 USD!

Jaha sa jag och skrev att den kostar typ lika mycket som min kines till rörhybrid. Men dom ville gärna skicka en i alla fall. Vid närmare eftertanke går den ju inte ner i chassit så dom skulle skicka en V5i istället.

Är ju som sagt skeptisk till det här med op-amps. Kör med BB2107 i den nu och det låter ju bra såklart, så frågan är hur stor skillnad det kan göra med denna.

Hur som helst är det kul att testa när det ändå är gratis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Budade hem ett par K240 monitor 600 ohm på tradera. Ska bli sjukt intressant då jag är en AKG fanboy kan man säga. Dock så skeppade jag iväg förstärkaren till England för reklamation / Lagning så vi får se när jag kan använda dom Har låga förväntningar på att min Korg DS dac 100m orkar få något liv i dom.

Grattis! 600 Ohms K240 Monitor var min första bekantskap med riktiga hörlurar, fick låna hem ett par av en kollega på jobbet och beställde egna dagen efter. Stort AKG fan jag med

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Smart, att ingen har tänkt på det innan, synd bara att jag inte har kvar 5.25" slottarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

@buddaz: Kan du inte byta kuddarna mot velour då?

Verkar vara limmad .
Tittar lite på Sennheiser som har en billig med velour. Är inget fan. Denna gång är jag ute efter komfort. Får spana vidare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Verkar vara limmad .
Tittar lite på Sennheiser som har en billig med velour. Är inget fan. Denna gång är jag ute efter komfort. Får spana vidare

Skickades från m.sweclockers.com

Komfortmässigt är Sennheiser lurarna de enda som riktigt funkat för mig iaf. Aldrig haft problem med värme runt öronen heller med just deras lurar, värre med nästan samtliga andra lurar, stängda eller öppna.
Sen kan jag hålla med om att dom ser väldigt tråkiga ut och är "plastiga" men det bidrar ju till komforten eftersom plast är lätt.

Permalänk
Avstängd

Någon som har någon erfarenhet av Sennheiser Hd630 ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av n4ight:

Komfortmässigt är Sennheiser lurarna de enda som riktigt funkat för mig iaf. Aldrig haft problem med värme runt öronen heller med just deras lurar, värre med nästan samtliga andra lurar, stängda eller öppna.
Sen kan jag hålla med om att dom ser väldigt tråkiga ut och är "plastiga" men det bidrar ju till komforten eftersom plast är lätt.

Funderar att prova Grado, gillade ett par jag provade i butik fast modellen var lite för dyr just då. Deras modeller verkar se fina ut. Gillar bra ljud samtidigt som jag vill det skall se bra ut och vara bekvämt. Det tråkiga är bara att man måste ge lurar en längre tid innan man kan säga bu eller bä.

Sennheiser HD569 är det jag kan tänka mig. Ser sköna ut.

Samtidigt har jag planer på att byta högtalare i hemmet.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Funderar att prova Grado, gillade ett par jag provade i butik fast modellen var lite för dyr just då. Deras modeller verkar se fina ut. Gillar bra ljud samtidigt som jag vill det skall se bra ut och vara bekvämt.

Jag har iallafall inte hittat en enda bekväm Gradolur
(jag har inte provat på så jättemycket av deras utbud heller ska jag erkänna...)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Tycker grados lurar är väldigt bekväma. Dom väger ju ingenting samtidigt som man enkelt kan justera tycket då bågen är lätt att böja. Tycker dom vanliga skumkuddarna är skönast samt låter bäst. Sämst är nog bowlsen då det försvinner på tok för mycket bas. HD414 är sköna också men färgen är ju något extrem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Tycker grados lurar är väldigt bekväma. Dom väger ju ingenting samtidigt som man enkelt kan justera tycket då bågen är lätt att böja. Tycker dom vanliga skumkuddarna är skönast samt låter bäst. Sämst är nog bowlsen då det försvinner på tok för mycket bas. HD414 är sköna också men färgen är ju något extrem.

Skickades från m.sweclockers.com

Blir fasiken nya hörlurar. Sådan djungel. Satt en ny budget på max 7k. Denna gång skall jag bli nöjd. De jag tycker ser fina är Grado rs2e. Hoppas bara butiken behåller det nersatta priset när jag skall köpa. Finns nu till 6,5k står att de kostar nästan 9k. Måste prova. Har en butik som jag tycker är väldigt bra där man kan sitta i lugn och ro så länge man bara kommer i tid.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Blir fasiken nya hörlurar. Sådan djungel. Satt en ny budget på max 7k. Denna gång skall jag bli nöjd. De jag tycker ser fina är Grado rs2e. Hoppas bara butiken behåller det nersatta priset när jag skall köpa. Finns nu till 6,5k står att de kostar nästan 9k. Måste prova. Har en butik som jag tycker är väldigt bra där man kan sitta i lugn och ro så länge man bara kommer i tid.

Ja jag skulle verkligen rekommendera att prova först, kanske flera gånger om det är möjligt. Om man bortser från grados fruktansvärda mätvärden så kan det bli en fin gemenskap. Visst distar dom vid djup bas om man lyssnar noga men det är något speciellt med grados ljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Ja jag skulle verkligen rekommendera att prova först, kanske flera gånger om det är möjligt. Om man bortser från grados fruktansvärda mätvärden så kan det bli en fin gemenskap. Visst distar dom vid djup bas om man lyssnar noga men det är något speciellt med grados ljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Musik är mest pop, country och rock så djup bas är inte det viktigaste. för min del viktigare med bra helhet.

Permalänk
Medlem

Tjena, har precis beställt ett xbox one, har också en dator. Så blir ofta att man snackar i teamspeak. Går det att ha ett par hörlurar (Hyper x Cloud 2) för att snacka i teamspeak på dator men också höra ljudet från xboxet? Anledningen till att jag undrar är för att det kommer skifta mycket mellan xbox och dator, så blir nog ej så mycket snack i xbox party.

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag har förvisso högtalare, men gissar att någon kan svara på min fråga här ändå (handlar inte om högtalarna i sig).

Har en sån där liten dosa med volymratt på, som sprakar och knastrar utav helvete så fort man nuddar/vrider på den. Vad kan vara orsaken till detta?

Det är ett 2.1-system från Plexgear (köpte för typ 200), så jag förväntar mig inte något bättre, men vore trevlig att bli kvitt oljudet.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av drwlz:

Jag har förvisso högtalare, men gissar att någon kan svara på min fråga här ändå (handlar inte om högtalarna i sig).

Har en sån där liten dosa med volymratt på, som sprakar och knastrar utav helvete så fort man nuddar/vrider på den. Vad kan vara orsaken till detta?

Det är ett 2.1-system från Plexgear (köpte för typ 200), så jag förväntar mig inte något bättre, men vore trevlig att bli kvitt oljudet.

Potentiometern glappar, endera är den smutsig/oxiderad eller så är den utsliten. Du kan prova att göra ren den med elektronikrengöringsspray eller så får man byta den.
https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kontorst...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.