Hur bra fungerar s.k. copper shims? (monteras mellan CPU och kylare för bättre kylprestanda)

Permalänk

Hur bra fungerar s.k. copper shims? (monteras mellan CPU och kylare för bättre kylprestanda)

Hej!
Sitter med en hp pavilion 15-ak007tx.
När datorn endast är igång med windows osv så är mina 4 cores på 45 °C. När jag spelar exempelvis Counter-strike global offensive, på nästan max grafik så kan den stiga upp mot 70-85 °C. Nämn inget om att byta eller sälja min dator.

Tänkte fråga vad ni anser om detta? Är det något optimalt?
" https://www.youtube.com/watch?v=RhT4uz6OwNQ "
Vet inte om jag får publicera en youtube-länk, men ger ett försök.

Tacksam för svar!

Med vänliga hälsningar
Marcus

Permalänk
Medlem

Dina temperaturer är inte sämre än vad de bör vara, så strunta i det.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

Verkar helt normalt eftersom att det är en bärbar dator och därför har sämre kylkapacitet. i7:a också.

la till en sak
Visa signatur

feting dator

Permalänk
Skrivet av Flygman:

Dina temperaturer är inte sämre än vad de bör vara, så strunta i det.

Skrivet av Hjärnsläpp:

Verkar helt normalt eftersom att det är en bärbar dator och därför har sämre kylkapacitet. i7:a också.

Det störiga är att jag får frame drops till 30-60 efter en stund. Efter 10 sekunder så är den uppe igen på 160 fps. Vad kan det bero på menar ni?

Permalänk
Skrivet av FrozzCreep:

Hej!
Sitter med en hp pavilion 15-ak007tx.
När datorn endast är igång med windows osv så är mina 4 cores på 45 °C. När jag spelar exempelvis Counter-strike global offensive, på nästan max grafik så kan den stiga upp mot 70-85 °C. Nämn inget om att byta eller sälja min dator.

Tänkte fråga vad ni anser om detta? Är det något optimalt?
" https://www.youtube.com/watch?v=RhT4uz6OwNQ "
Vet inte om jag får publicera en youtube-länk, men ger ett försök.

Tacksam för svar!

Med vänliga hälsningar
Marcus

kan rekommendera nån form av kylning,
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/188112-...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

Bra förslag, men vill försöka inte behöva bära runt det också, förlorar lite sin mobilitet med laptopen i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrozzCreep:

Det störiga är att jag får frame drops till 30-60 efter en stund. Efter 10 sekunder så är den uppe igen på 160 fps. Vad kan det bero på menar ni?

Ja det är ju svårt att säga utan att veta vad som händer.

Släng dig ett getöga eller fyra under tiden du spelar på t.ex. Hwinfo, eller liknande program så har du allafall någon information att erbjuda.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av FrozzCreep:

Bra förslag, men vill försöka inte behöva bära runt det också, förlorar lite sin mobilitet med laptopen i sig.

kopparplattor kan funka, jag vet att det gjorts många gånger på gamla HP DV6xxx,7xxx,9xxx
fast det funkar ju bara på din dator om kontakten mellan kylare & cpu inte är helt OK..

den datorn i youtube klippet är ju en netbook från 2007-2008 med klart svagare processor än den du har, tveksamt att kylningen är så bra.
vet du hur man tar isär en bärbar ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Ja det är ju svårt att säga utan att veta vad som händer.

Släng dig ett getöga eller fyra under tiden du spelar på t.ex. Hwinfo, eller liknande program så har du allafall någon information att erbjuda.

h
Vad är de för info du syftar på?

Skrivet av Grönahunden:

kopparplattor kan funka, jag vet att det gjorts många gånger på gamla HP DV6xxx,7xxx,9xxx
fast det funkar ju bara på din dator om kontakten mellan kylare & cpu inte är helt OK..

den datorn i youtube klippet är ju en netbook från 2007-2008 med klart svagare processor än den du har, tveksamt att kylningen är så bra.
vet du hur man tar isär en bärbar ?

Sant, funderar lite på vad man ska göra. Ja, det vet jag.

Permalänk
Hedersmedlem

@FrozzCreep *Rubrik förtydligad*

Tänk på¨att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.

Skrivet av FrozzCreep:

Vet inte om jag får publicera en youtube-länk

Självklart!

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...