Permalänk
Medlem

Uppgradering av dator - 6-8k

Hallo!

Jag funderar på om jag skulle uppgradera min dator lite.
Den finns nere i signaturen, och spontant känner jag att det handlar om nytt moderkort och processor, minnen och kanske nytt nätagg.

självklart ett nytt grafikkort, men till det tänkte jag lägga en separat budget på cirka 7-8k.. för sen vill jag klämma in en ny skärm oxå, men nog om det.

är det så att mina komponeneter är i skrikande behov av uppgradering, eller klarar jag mig ett tag till med bara nytt graffe?

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

@bobani:

Processorn är ju redan i topp om inte du vet att du behöver massa extra kärnor.

Enligt mig klarar du dig bra på bara nytt grafikkort ifall du mest spelar spel. Det är ju bara att skaffa ett och testa, så kan man uppgradera annat senare ifall behovet finns.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

@bobani: Du klarar dig fint på sin setup ett tag till, du kanske kan trycka ut lite mer av din CPU med OC om du känner för det. Ett nytt 1080 skulle ge en knuff med din nuvarande skärm i 1080 upplösning om du behåller den.

Permalänk
Skrivet av bobani:

Hallo!

Jag funderar på om jag skulle uppgradera min dator lite.
Den finns nere i signaturen, och spontant känner jag att det handlar om nytt moderkort och processor, minnen och kanske nytt nätagg.

självklart ett nytt grafikkort, men till det tänkte jag lägga en separat budget på cirka 7-8k.. för sen vill jag klämma in en ny skärm oxå, men nog om det.

är det så att mina komponeneter är i skrikande behov av uppgradering, eller klarar jag mig ett tag till med bara nytt graffe?

tycker du det är värt några få procent i prestandaökning för 8000kr ?
det räcker nog med ett 1080ti.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Ok. Nej jag hoppades på att slippa en uppgradering faktiskt.
Däremot blir det nog nytt grafikkort som sagt om ja ska köpa ny skärm med högre upplösning

Men för den diskussionen är detta fel forum

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobani:

Hallo!

Jag funderar på om jag skulle uppgradera min dator lite.
Den finns nere i signaturen, och spontant känner jag att det handlar om nytt moderkort och processor, minnen och kanske nytt nätagg.

självklart ett nytt grafikkort, men till det tänkte jag lägga en separat budget på cirka 7-8k.. för sen vill jag klämma in en ny skärm oxå, men nog om det.

är det så att mina komponeneter är i skrikande behov av uppgradering, eller klarar jag mig ett tag till med bara nytt graffe?

om du endast använder datorn för spelande så bör ett nytt grafikkort vara nog, en 1080 eller vega 64 bör vara passande
https://www.komplett.se/product/943918/datorutrustning/pc-kom...

https://www.komplett.se/product/895861/datorutrustning/pc-kom...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Spelar du bara i 1080 så borde ett Vega 64 räcka gott och väl. Jag hade dock väntat på att Vega 64 kort med tredjepartskylningar lanseras då dom i stock kan låta en del. En del stör sig på det, andra inte.