Korrupt filsystem C: disken Windows 10 och det går inte att återställa utan formatering

Permalänk
Medlem

Korrupt filsystem C: disken Windows 10 och det går inte att återställa utan formatering

Hej,
Jag har ett problem med min dator som jag inte kan lista ut.
Det har inträffat 4 ggr nu. Mitt system är i signaturen. Har pysslat med datorer sedan Sinclair Spectrum tiden och även byggt och sålt eländet i ett tidigare liv men nu är jag utan ledtrådar

Datorn fungerar utmärkt utan blåskärmar eller feluppträdanden i CAD, Office, Spel och CNC/3D skrivare samt inga felmeddelanden i de benchmarking och testprogram som jag har kört (Cinebench, MemTest86, Furmark, Futuremark, MSI Kombustor, Passmark, Unigine bl.a.) men rätt som det är blir det blåskärm och den går i "automatiskt reparationsläge" och det går inte reparera C disken eller så sker det när jag ska starta datorn. Det går någon månad mellan problemen.

Jag har uppdaterat alla BIOS, alla Firmware och kollat temperaturerna. Datorn är inte överklockad. Jag har bytt till ny C disk (en ny SSD) efter de två första eventen.

Nu sitter en UPS på datorns nät för att vara säker på att det är bra sinuskurva och transientfritt på spänningen in.

Alla synpunkter mottages med tacksamhet. Börjar bli lätt frustrerad . Har inte provat att byta kablar till diskarna men ska köpa nya för säkerhets skull. Jo förresten, jag har även kört diskprestanda och hälsoprogram för att leta fel på dessa med (leverantörernas egna) utan resultat.

TILLÄGG: Jag får inga felmeddelanden när det händer, filsystemet är bara "borta" jag kan hitta all data men det går inte att återställa från systemavbildningar eller säkerhetskopior förrän jag har formaterat disken. Inte heller går det reparera boot sektorerna med någon metod jag hittat.

Med vänliga hälsningar och hopp om någon slug idé. Har jag glömt något väsentligt så fråga.

//
Håkan

Visa signatur

Win 11 Home, Intel Core i5-12600K (5.1GHz), ASUS Z-690 P-D4, Gigabyte RTX 3080, 32GB RAM (3600MHz), Acer Predator 34" 100Hz G-Sync, HP Reverb G2 Rev 2.

Permalänk
Medlem

uppfattar jag rätt att du kan hämta filerna från C-disken även efter händelsen (med tex linux) men du kan inte få datorn bootbar igen.

Permalänk

Har du prövat att byta Sata kabel?

Edit, såg nu att du inte bytt kablar, skyller på att det är fredags morgon

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

uppfattar jag rätt att du kan hämta filerna från C-disken även efter händelsen (med tex linux) men du kan inte få datorn bootbar igen.

Japp, filerna är intakta men filsystemet är inte bootbart och det går inte att reparera eller återställa en systemavbildning.
Enda som fungerar är att formatera och installera på nytt. Har köpt ett par olika program som skall kunna reparera boot och filstruktur men inget har fungerat.

Jag börjar luta åt att det är något med moderkortet och styrkretsarna men det finns inte mycket med 1150 sockel längre och jag har inte möjlighet att byta upp mig just nu.

TILLÄGG:
Jag har en testare för nätaggregat och testerna säger att aggregatet är OK men det är iofs obelastat. Det skulle kunna var ngt fel på aggregatet men jag hade förväntat mig andra symptom än att C disken blir korrupt med jämna mellanrum?!

Visa signatur

Win 11 Home, Intel Core i5-12600K (5.1GHz), ASUS Z-690 P-D4, Gigabyte RTX 3080, 32GB RAM (3600MHz), Acer Predator 34" 100Hz G-Sync, HP Reverb G2 Rev 2.

Permalänk
Rekordmedlem

du borde prova att köra ett minnestest från ett bootmedia typ cd eller usbminne, det finn ett enkelt test på winskivan men det går ju att ladda hem memtest också.
Det går också att boota från en livelinux och därifrån felsöka eller rädda filer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

har du kollat dina smartvärden?

ligger din bootmgr på samma disk, eller har du flera diskar i när du kör installationen?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken på detta problemet eftersom jag har en bekant med liknande problem. Det uppstår om datorn varit på i ca 2 veckor (svårt att säga exakt) och skulle man då välja "Starta om dator" från startmenyn så efter boot är filsystemet helt kasst. Går varken att reparera via Win10 egna verktyg från hårddisk eller från Win10 DVD-skiva. Man får helt enkelt formatera om.
Efter mängder av tester av RAM, SSD, byte av nätagg och i princip alla kablar så hittades ingen lösning... och inte heller något hårdvarufel.

Nu har Win7 varit installerad i ca 2 månader och använts på samma sätt som Win10, dvs datorn igång i ett par veckor och sedan omstart och hittills har inga problem uppstått. Jag och min bekanta är lite fundersamma på vad detta är för nåt.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Jag har kört testprogram från USB utan problem indikerade. Boot ligger på samma disk C: kör bara ett operativ W10 Home CU.

@Opatagio: Det är väl så det yttrar sig skulle jag säga.

Jag har nu köpt nytt nätaggregat, 600W 80 Gold klassat och nya SATA kablar så nu får jag se hur det utvecklar sig.

Har googlat mig fördärvad på detta utan att lösa det Tur man är tålmodig (läs har inte råd att byta system just nu) annars hade jag tagit den till jobbet och satt den på skjutbanan

Visa signatur

Win 11 Home, Intel Core i5-12600K (5.1GHz), ASUS Z-690 P-D4, Gigabyte RTX 3080, 32GB RAM (3600MHz), Acer Predator 34" 100Hz G-Sync, HP Reverb G2 Rev 2.

Permalänk
Medlem

Nu var det längesen, men hade samma fel på Vista(LOLOLOLOLL). Bytte hårddisk, samma fel. Skickade RAM minnen till Kingston, inga fel! Slutade med att det var fel på moderkortet, fick det utbytt mot ett nytt sen behövde jag inte reparera Windows någon mer gång efter de.

Har inte läst alla svar.. Quick tip!

//D

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbxxx:

Nu var det längesen, men hade samma fel på Vista(LOLOLOLOLL). Bytte hårddisk, samma fel. Skickade RAM minnen till Kingston, inga fel! Slutade med att det var fel på moderkortet, fick det utbytt mot ett nytt sen behövde jag inte reparera Windows någon mer gång efter de.

Har inte läst alla svar.. Quick tip!

//D

Det är sista utvägen Finns knappt några 1150 sockelkort kvar att finna och definitivt inte ett MSI Gaming kort
Då får det bli ett billigthetskort och det vill jag egentligen inte ha.

Visa signatur

Win 11 Home, Intel Core i5-12600K (5.1GHz), ASUS Z-690 P-D4, Gigabyte RTX 3080, 32GB RAM (3600MHz), Acer Predator 34" 100Hz G-Sync, HP Reverb G2 Rev 2.

Permalänk
Medlem

Nu har du redan bytt disk men vissa av fel kräver att man tar bort partitionerna på disken. Annars blir felen kvar eller kommer tillbaka om man bara formatera, installerar om, reparera, återställer.

När man köper nätagg så är det viktigt att veta HELA namnet på nätagget. Det finns dåliga 1000W nätagg som bara klarar vad ett BRA 550W nätagg gör. 80+ märkningen måste man också se upp med. Det finns också ökända budget och skräp nätagg som är 80+ märkta när man kollar listan på 80+ märkningens hemsida.

Bra att boot ligger på Windows disken men händer det igen bör du ändå testa att koppla ur de andra diskarna för att vara säker.

Permalänk
Medlem

Kan vara moderkrotet om det inte är ram och disk.
Hade ett gammalt dual socket 940 mobo, polaren köpte den riggen och när den var 7 år så beteende den sig skumt.
Fick segmenteringsfel i linux mm.
Visade sig helt enkelt att styrkretsen var döende och all data över sata blev korrumperad.

Minst lika illa som kast ram då datan får bittröta vid läs och skrivning och detta orsakar så klart krasher och annat otrevligt likt fel med ram minne tex.

Man kanske kunde löst det med ett sata PCI/PCI-E kort MEN då allt är integrerat i samma chip så är sannolikt annat på väg att dö med.

Permalänk
Medlem

I fallet med min bekant så har disken, mig veterligen, rensats helt två gånger. Det är en Intel 530 SSD har jag för mig som Win10 varit installerad på när dessa problem pågick. Det var enbart operativsystemet på denna och enstaka program som Office-paket och liknande. Hela rasket utom SSD och nätagg (BeQuiet PowerZone 650W) är ca 1,5 år gammalt.
Som sagt, det är förbryllande att Win7 verkar fungerat felfritt i 2 månader. Får se om detta håller i sig eller om problemen dyker upp lite senare igen.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av ace_48:

Det är sista utvägen Finns knappt några 1150 sockelkort kvar att finna och definitivt inte ett MSI Gaming kort
Då får det bli ett billigthetskort och det vill jag egentligen inte ha.

Ja visst, kände mig verkligen tveksam inför att byta moderkort, men det fungerade.... Det var Socket 939(igen, LOLOLOLOL). haha!

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz