Permalänk
Snusfri

Intel Core i9-7980XE når 4.8GHz OC.

Intel's 7980XE har överklockats till stabila 4.8GHz med 1.25v och 90c temp på vatten.
Med delid och liquid metal skall 5GHz inte vara några problem med ett tillräckligt bra moderkort.

Hyffsat imponerande med en 18-core CPU.

http://wccftech.com/intels-core-i9-7980xe-flagship-18-core-cp...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Bra tryck i den där processorn då

Permalänk
Medlem

Ganska sjukt att både amds och intels cpu med flera cores klockar lika bra som de med mindre cores...man tycker värmen ska ställa till det.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Samma användare, 5ghz på vatten. Delidad, 1,112V

Sjukt, nytt rekord i 3Dmark, LN2

http://www.coolenjoy.net/bbs/27/1613194

Permalänk
Medlem

för runt 20k är så det inte direkt imponerande, man måste ju ställa pris till prestanda med

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

för runt 20k är så det inte direkt imponerande, man måste ju ställa pris till prestanda med

18 kärnor på 5ghz styck är inte imponerande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

18 kärnor på 5ghz styck är inte imponerande?

Pris / Prestanda = mindre imponerande då priset drar ner det totalt

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hakd:

Pris / Prestanda = mindre imponerande då priset drar ner det totalt

Och med pris ska man ta med sin lönekostnad som ofta ligger på runt 1000kr/h, vilket leder till att mycket snabbare dator resulterar i att det blir billigare att utföra sina uppgifter.

Så processorn är imponerande, även om jag tror att det är en ytterst liten skara som har behov att köra 18 opålitliga kärnor i 5GHz. Däremot har såklart många behov av ännu snabbare mer pålitligt system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

18 kärnor på 5ghz styck är inte imponerande?

Den tekniska aspekten är imponerande. Dock kan det ju handla om några extrema golden samples. Ur en konsument/produkt-synvinkel är den inte lika imponerande pga priset.

Skrivet av hakd:

Pris / Prestanda = mindre imponerande då priset drar ner det totalt

Håller med. 16-core från AMD för halva priset.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Håller med. 16-core från AMD för halva priset.

Fast räknar man in den högre klockfrekvensen, den högre IPC:n samt de extra kärnorna så bör en 7980XE presterar ~50% bättre vid 5GHz än en TR 1950X vid 4GHz. Visst, AMD är fortfarande betydligt billigare, men inte hälften så billig om man även tar prestandan man får i beaktning. Man får ju också tänka på att den relativa prisskillnaden minskas om man tar resten av datorn med i beräkningen också. Så för någon som behöver både hög prestanda per kärna och totalt är det ingen tokig processor, även om 5GHz kanske inte är någon vidare praktiskt frekvens att köra den i.

Permalänk

sen när började extrem överklockning handla om pris/prestanda?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Fast räknar man in den högre klockfrekvensen, den högre IPC:n samt de extra kärnorna så bör en 7980XE presterar ~50% bättre vid 5GHz än en TR 1950X vid 4GHz. Visst, AMD är fortfarande betydligt billigare, men inte hälften så billig om man även tar prestandan man får i beaktning. Man får ju också tänka på att den relativa prisskillnaden minskas om man tar resten av datorn med i beräkningen också. Så för någon som behöver både hög prestanda per kärna och totalt är det ingen tokig processor, även om 5GHz kanske inte är någon vidare praktiskt frekvens att köra den i.

Det ställer jag mig högst tveksam till.

Har man nytta av så pass många kärnor och har så pass tunga laster på sin dator är kylning också en faktor. Där lär det knappast gå att jämföra en Threadripper med 7980XE.

Dock som jag sagt innan, rent tekniskt sett är det imponerande, men frågan är ju vad som krävs för att kyla ett sådant monster när det handlar om icke golden samples som lär kräva högre volt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

The new King of The Hill.

Ja thredripper får det nog hett om öronen när den släpps. Sen att skylake-x klockar bra gör ju inte saken sämre

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Uselt...

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Vad är det som gör att intel inte övergår till att löda? Är det så väldigt mycket dyrare, pajar en andel av cpu:erna, annan anledning?
Köper inte fanboy-argument som att de är snåla kapitalistiska as som förklaring.

Edit: Imponerande Oc, tack Ts för att du starta denna tråd!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Panzerfister:

Vad är det som gör att intel inte övergår till att löda? Är det så väldigt mycket dyrare, pajar en andel av cpu:erna, annan anledning?
Köper inte fanboy-argument som att de är snåla kapitalistiska as som förklaring.

Edit: Imponerande Oc, tack Ts för att du starta denna tråd!

Fått 0 svar av mina Intel kontakter typ ingen vet.

På 7000 serien är för att CPU är för liten. dvs 7700k etc

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Vad är det som gör att intel inte övergår till att löda? Är det så väldigt mycket dyrare, pajar en andel av cpu:erna, annan anledning?
Köper inte fanboy-argument som att de är snåla kapitalistiska as som förklaring.

Det har diskuterats länge och det påstås att det har med spänningar (syftat på fysiska krafter) som påverkar och sakta förstör silikonet över tid via microsprickor. Detta eftersom värme exapanderar och drar samman denna fog över tid. Men AMD har alltså lyckats göra fast-lödd design hela vägen ner på 14nm och R3 CPUer... så varför fungerar dessa då?

Därför slutade man med det när man nådde de små chip som konsument CPUer idag är, från Ivy Bridge (när de gick till 22nm). Sedan har man dock vidhållit detta på entusiast nivåerna fram till 6000-serien, och nu utan någon förklaring, gått från Broadwell 14nm till Skylake 14nm och nu slutat med det även på dessa stora kärnor.

Så frågan man då ställer är... varför skulle 14nm fungera och sen inte?

Om det finns en förklaring som kan ges så får Intel gärna komma med den, men med tanke på att hela 7000 serien verkligen ser ur som budget siktat (VRMer, Kylpasta, PCI-E kanaler) osv... så ser det tyvärr ut som att Intel försöker spara en hacka. Men då kommer frågan igen, varför har AMD råd med det på R3 CPUer?

Tänk på att AMD kan producera sina 10kkrs CPUer för betydligt bättre pris pga sin modulära design än Intel kan. De måste ta igen pengarna någonstans... Tidigare har de bara kunnat höja priset, men med konkurrens så dog det alternativet. Så det kan ligga något i penga-frågan också, då det krävs relativt exotiska material som tex iridium för att kunna göra detta, då väldigt då saker "fastnar" på kisel.

Så frågan är om det inte är en kombi här. Varma och törstiga CPUer som tex Intels Kaby kan gå från idle temp till 90+ på bråkdelar av en sekund, vilket kan vara hela orsaken till problemet. Det blir för stor påfrestning kanske?

Tittar du på Skylake så är ju själva CPUns PCB väldigt tunn... så detta kanske också är en bidragande orsak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Vad är det som gör att intel inte övergår till att löda? Är det så väldigt mycket dyrare, pajar en andel av cpu:erna, annan anledning?
Köper inte fanboy-argument som att de är snåla kapitalistiska as som förklaring.

Edit: Imponerande Oc, tack Ts för att du starta denna tråd!

Skulle gissa på att det har något med Speed Shift att göra, att snabba frekvens- och temperaturväxlingar kan skapa problem på lång sikt med vissa material. Tror @Yoshman har haft en förklaring/teori som jag tyckte lät rimlig

Kan tillägga att jag inte direkt kan mer om detta än medelsweC, så bara spekulation från min sida

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

sen när började extrem överklockning handla om pris/prestanda?

Eller 18-kärniga extreme edition, för den delen.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Hittade precis detta, och då ställer man sig frågande till kommentaren som bla @tvelander och @Yoshman har påstått... att dessa CPUer är ursprungligen planerade att lanseras nu.

http://www.bitsandchips.it/english/52-english-news/8511-rumor...

Dock är detta ett rykte, så kan mycket väl vara fel. Men om det stämmer så är snacket om att dessa var planerade att lanseras nu rent skitsnack, då varför skulle de annars "återlansera dem när de hunnit testa detta"?

Dock kan det vara goda nyheter för de som vill vänta

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Paddanx:

Hittade precis detta, och då ställer man sig frågande till kommentaren som bla @tvelander och @Yoshman har påstått... att dessa CPUer är ursprungligen planerade att lanseras nu.

http://www.bitsandchips.it/english/52-english-news/8511-rumor...

Dock är detta ett rykte, så kan mycket väl vara fel. Men om det stämmer så är snacket om att dessa var planerade att lanseras nu rent skitsnack, då varför skulle de annars "återlansera dem när de hunnit testa detta"?

Dock kan det vara goda nyheter för de som vill vänta

Jag har bara sagt att 14 16 18 core är ett panik release av threadripper, man måste ha högsta siffra (reklam)

Det är bara 10 core och 12 som har varit planerade enligt vad jag fått veta.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Datavetare
Skrivet av loodee:

Skulle gissa på att det har något med Speed Shift att göra, att snabba frekvens- och temperaturväxlingar kan skapa problem på lång sikt med vissa material. Tror @Yoshman har haft en förklaring/teori som jag tyckte lät rimlig

Kan tillägga att jag inte direkt kan mer om detta än medelsweC, så bara spekulation från min sida

Skickades från m.sweclockers.com

Det var inte min egen teori, det var från en artikel jag läste skrivet av något i extremöverklockningsscenen som hade testat vad som händer med en lödd IHS när man stoppar in rejält med ström i CPUn och gör saker som får temperaturen att variera väldigt mycket.

Det man såg var att det utvecklades små sprickor i lödmaterialet med tiden. Små sprickor betyder små fickor med luft. Små fickor med luft är lysande isolering! Inte precis vad man vi ha för att kyla sin krets.

Tandkrämen har absolut sämre värmeöverföringsegenskaper, men då det är ett elastiskt material kommer det inte uppstå sprickor. Så den är sämre men prestanda är konsekvent.

Med lödd IHS och saker som Speed shift kryddat med överklockning kan göra att kylprestanda blir ett problem efter en tid. Frågan är hur lång denna tid är. För Intels del kan de egentligen skita i det om MTBF hamnar tillräckligt långt bakom garantitiden.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ryzen är ju lödd, även budget versionerna Ryzen 3 : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Hittade precis detta, och då ställer man sig frågande till kommentaren som bla @tvelander och @Yoshman har påstått... att dessa CPUer är ursprungligen planerade att lanseras nu.

http://www.bitsandchips.it/english/52-english-news/8511-rumor...

Dock är detta ett rykte, så kan mycket väl vara fel. Men om det stämmer så är snacket om att dessa var planerade att lanseras nu rent skitsnack, då varför skulle de annars "återlansera dem när de hunnit testa detta"?

Dock kan det vara goda nyheter för de som vill vänta

Vad vi haft en diskussion om är huruvida det är tekniskt möjligt för Intel att lansera 14-18 kärnors modellerna enbart som en respons på Zen.

Vad jag hävdar är att det inte finns en chans att Intel reagerat på introduktionen av Zen, det tar väsentligt längre än 6-9 månader att plocka fram en ny krets (bara valideringsprocessen tar väldigt lång tid).

Vad jag trodde vi var helt överens om var att 12 kärnors SKL-X måste varit planerad sedan långt tidigare. Och om vi nu är överens om detta är vi även överens om att Intel sedan länge planerat en SKL-X baserad på Xeon HCC kretsen.

Finns tre st olika Xeon kretsar,

  • LCC som innefattar alla modeller med 10 kärnor eller färre

  • HCC som innefattar alla modeller med 12 till 18 kärnor

  • XCC som innefattar alla modeller med fler än 20 kärnor

12, 14, 16 och 18 kärnors modellerna är endast olika SKUs av samma krets. Kan mycket väl varit så att Intel initial endast planerade lansera 12 kärnors version. Men är ju uppenbart att de genom att ändå ta HCC kretsen till SKL-X säkerställde att det fanns rätt mycket utrymme att reagera på väldigt kort tid om behov uppstod. Detta då 14-18 kärnors SKUs är baserade på en redan validerad och klar krets.

Edit: blev otydligt. Poängen är: Intel har knappast vispat ihop 14-18 kärnors modellerna "i panik", de är ju samma krets som 12 kärnors modellen som de flesta verkar anse måste ha funnits i planerna länge. Dock kan planen absolut varit att bara lansera >12 kärnor "vid behov".

Lansera "vid behov" är knappast "handla i panik".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag har bara sagt att 14 16 18 core är ett panik release av threadripper, man måste ha högsta siffra (reklam)

Det är bara 10 core och 12 som har varit planerade enligt vad jag fått veta.

Är exakt så jag har uppfattat det också. 14+ fanns inte på kartan till detta år tills de såg Threadripper.

Skrivet av Yoshman:

Vad vi haft en diskussion om är huruvida det är tekniskt möjligt för Intel att lansera 14-18 kärnors modellerna enbart som en respons på Zen.

Vad jag hävdar är att det inte finns en chans att Intel reagerat på introduktionen av Zen, det tar väsentligt längre än 6-9 månader att plocka fram en ny krets (bara valideringsprocessen tar väldigt lång tid).

Vad jag trodde vi var helt överens om var att 12 kärnors SKL-X måste varit planerad sedan långt tidigare. Och om vi nu är överens om detta är vi även överens om att Intel sedan länge planerat en SKL-X baserad på Xeon HCC kretsen.

Finns tre st olika Xeon kretsar,

  • LCC som innefattar alla modeller med 10 kärnor eller färre

  • HCC som innefattar alla modeller med 12 till 18 kärnor

  • XCC som innefattar alla modeller med fler än 20 kärnor

12, 14, 16 och 18 kärnors modellerna är endast olika SKUs av samma krets. Kan mycket väl varit så att Intel initial endast planerade lansera 12 kärnors version. Men är ju uppenbart att de genom att ändå ta HCC kretsen till SKL-X säkerställde att det fanns rätt mycket utrymme att reagera på väldigt kort tid om behov uppstod. Detta då 14-18 kärnors SKUs är baserade på en redan validerad och klar krets.

Edit: blev otydligt. Poängen är: Intel har knappast vispat ihop 14-18 kärnors modellerna "i panik", de är ju samma krets som 12 kärnors modellen som de flesta verkar anse måste ha funnits i planerna länge. Dock kan planen absolut varit att bara lansera >12 kärnor "vid behov".

Lansera "vid behov" är knappast "handla i panik".

Och vi är helt överens om att 12-core var tänkt att lanseras. Men hela deras lansering känns väldigt pressad, då varför skulle de annars lansera dem i olika stadier?
Du antar att de inte hunnit validera det på 6-9 månader, men likväl kom vi tidigare fram till att de just gör denna validering på 14-18 core från färdiga chip på just 6 mån.

De har pressat alla datum så långt de kan, och detta har inte Intel gjort på typ 10 år... så jo, panik är verkligen ordet. Annars hade du haft en lugn o fin lansering med samtliga CPUer, troligen med fast-lödd också om man ska tro ryktet. Och de hade inte behövt smutskasta AMDs design, som de har försökt flera gånger.

Så vad har hänt?

Intel har haft upp till 10-core redo att lanseras som vanligt, men velat ha in en 12-core, som har tagit mer tid (per din förklaring ovan). De har dock inte haft bråttom, utan väntat i lugn o ro med dessa tills 12-core skulle varit klar. När de fått nys om AMD skulle lansera High-End Desktop CPU (vilket trots allt kom som rykte tidigare i år) så ändrade de sina planer och lanserade sitt direkt med vad de hade. Därför kan du idag köpa 10-core, men inte upp till 18, då dessa är pappers-lanserade (ironiskt nog som deras 545s SSD också är, måste vara deras nya trend).

De har troligen tom tagit 7700k och 7600k som en eftertanke just för att "fyllla ut" x299 segmentet så bra de kan, för den CPUn ser verkligen inte ut att vara tänkt där, och den är inget mer än vanlig 7700k CPU placerad på en 2066 sockel med färre pinnar i bruk (dual vs quad channel DDR, 16 PCI-E osv). Vi vet att dessa CPUer utan större problem når frekvensen dessa har, så det är mer kylningen som är problem, vilket är troligen lite bättre med en större sockel.

Vet att du vill försvara Intels tanke här, men... detta var inte Intels plan från början... sätter min lön och nästan mitt liv på det. För de har tvingats göra dumma beslut gång på gång nu för att försöka lappa ihop det. Och de flesta av oss kan se detta... vissa beundrare vill dock inte se det.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Är exakt så jag har uppfattat det också. 14+ fanns inte på kartan till detta år tills de såg Threadripper.

Och vi är helt överens om att 12-core var tänkt att lanseras. Men hela deras lansering känns väldigt pressad, då varför skulle de annars lansera dem i olika stadier?
Du antar att de inte hunnit validera det på 6-9 månader, men likväl kom vi tidigare fram till att de just gör denna validering på 14-18 core från färdiga chip på just 6 mån.

De har pressat alla datum så långt de kan, och detta har inte Intel gjort på typ 10 år... så jo, panik är verkligen ordet. Annars hade du haft en lugn o fin lansering med samtliga CPUer, troligen med fast-lödd också om man ska tro ryktet. Och de hade inte behövt smutskasta AMDs design, som de har försökt flera gånger.

Så vad har hänt?

Intel har haft upp till 10-core redo att lanseras som vanligt, men velat ha in en 12-core, som har tagit mer tid (per din förklaring ovan). De har dock inte haft bråttom, utan väntat i lugn o ro med dessa tills 12-core skulle varit klar. När de fått nys om AMD skulle lansera High-End Desktop CPU (vilket trots allt kom som rykte tidigare i år) så ändrade de sina planer och lanserade sitt direkt med vad de hade. Därför kan du idag köpa 10-core, men inte upp till 18, då dessa är pappers-lanserade (ironiskt nog som deras 545s SSD också är, måste vara deras nya trend).

De har troligen tom tagit 7700k och 7600k som en eftertanke just för att "fyllla ut" x299 segmentet så bra de kan, för den CPUn ser verkligen inte ut att vara tänkt där, och den är inget mer än vanlig 7700k CPU placerad på en 2066 sockel med färre pinnar i bruk (dual vs quad channel DDR, 16 PCI-E osv). Vi vet att dessa CPUer utan större problem når frekvensen dessa har, så det är mer kylningen som är problem, vilket är troligen lite bättre med en större sockel.

Vet att du vill försvara Intels tanke här, men... detta var inte Intels plan från början... sätter min lön och nästan mitt liv på det. För de har tvingats göra dumma beslut gång på gång nu för att försöka lappa ihop det. Och de flesta av oss kan se detta... vissa beundrare vill dock inte se det.

Alla SKUs med 12-18 kärnor är samma krets, så ser inte hur då får in eventuell valideringstid som parameter här då majoriteten av all validering görs per krets.

Så två SKUs baserad på samma krets behöver ju ingen separat validering, det är samma krets.

Vad man ändå behöver göra för varje SKU är att bestämma TDP och frekvenser samt verifiera att kretsen håller sig inom specifikation med valda värden. Det är ett långt mindre jobb än att validera en ny krets och det är rimligtvis just detta testade som hindrar Intel från att släppa 14-18 kärnors modellerna samtidigt som 12 kärnors modellerna.

Sedan finns ju även möjligheten att 14-18 kärnors modellerna ändå var planerad att lanseras, men kanske senare än nu tänkt. En sak som stärker detta är att alla tidigare HEDT-kretsar faktiskt släppts i alla konfigurationer som motsvarande Xeon-krets stödjer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Alla SKUs med 12-18 kärnor är samma krets, så ser inte hur då får in eventuell valideringstid som parameter här då majoriteten av all validering görs per krets.

Så två SKUs baserad på samma krets behöver ju ingen separat validering, det är samma krets.

Vad man ändå behöver göra för varje SKU är att bestämma TDP och frekvenser samt verifiera att kretsen håller sig inom specifikation med valda värden. Det är ett långt mindre jobb än att validera en ny krets och det är rimligtvis just detta testade som hindrar Intel från att släppa 14-18 kärnors modellerna samtidigt som 12 kärnors modellerna.

Sedan finns ju även möjligheten att 14-18 kärnors modellerna ändå var planerad att lanseras, men kanske senare än nu tänkt. En sak som stärker detta är att alla tidigare HEDT-kretsar faktiskt släppts i alla konfigurationer som motsvarande Xeon-krets stödjer.

Men ändå sitter vi här... utan någon 12-core trots att det var ett tag sedan x299 lanserades. Hmm.

Och ärligt. Intel har gått från 4-core extreme, till 6 core-extreme, till 8 core-extreme, till 10-core-extreme... och nu plötsligt tror du att de hade planer på att lansera 18 core... just like that? Yeah... sure. Mer sannolikt att tomten + gud finns än att det skulle ske utan konkurrens.

12-core var nog planerat, och som du säger ovan, om det är samma krets, så kan de därför stäcka sig till 18. Men inte på någon ritning var detta... planerat för 2017

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Men ändå sitter vi här... utan någon 12-core trots att det var ett tag sedan x299 lanserades. Hmm.

Och ärligt. Intel har gått från 4-core extreme, till 6 core-extreme, till 8 core-extreme, till 10-core-extreme... och nu plötsligt tror du att de hade planer på att lansera 18 core... just like that? Yeah... sure. Mer sannolikt att tomten + gud finns än att det skulle ske utan konkurrens.

12-core var nog planerat, och som du säger ovan, om det är samma krets, så kan de därför stäcka sig till 18. Men inte på någon ritning var detta... planerat för 2017

Uppenbarligen sitter du på väldigt fina källor inom Intel, jag har tyvärr inte den insider-informationen...

Det var en månad mellan lansering av 7900X och 7920X. Tror du ens själv på att Intel lyckades koka ihop en helt ny krets på den tiden?

Vad du totalt missar, trots att den informationen är helt öppen, är att Intel lagt till två kärnor varje generation sedan man introducerade HEDT. Skylake SP är den största förändringen av Xeon-plattformen sedan introduktionen av Nehalem, något som ändrade spelreglerna på några kritiska punkter.

Läser man förhandsspekulationerna om SKL-X var alla övertygad om att toppmodellen skulle få (minst) 12 kärnor. Givet hur ringbuss-designen hade skalat tidigare var alla inne på att en 12 kärnors LCC-krets borde vara en parkpromenad för Intel. Nu scrappade Intel helt ringbuss-designen för server, något man sett i backspegeln borde gjort redan vid Haswell då den designen inte fungerar bra när antalet kärnor börjar rinna iväg (däremot är den designen optimal för typisk desktopanvändning, vilket gör dagens HEDT än mer en nisch...).

Enda sättet att nå 12 kärnor var därför att ta HEDT till HCC. Och varför inte egentligen, är ju bara att skruva upp priset (det är min andra invändning mot HEDT, om man nu ändå gör saker där plattformen är vettig kan man lika gärna köpa Xeon då prislappen är rätt nära och man får en rad extra finesser).

Och när man väl gått till HCC och validerat den kretsen, varför inte göra alla möjliga SKUs? Kanske din Intel-källa kan kasta lite ljus på det?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag kikade på BitWits och PHWs livestream där de diskuterade denna artikel. Vad som förbryllar mig är det att ingen reagerar på att 10 000 poäng för en i9 7900x som wccftech skriver är oerhört dåligt. De nämner talet och jämför det med 7980XE men verkar inte tänka på resultatet i säg.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT