Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Uppenbarligen sitter du på väldigt fina källor inom Intel, jag har tyvärr inte den insider-informationen...

Det var en månad mellan lansering av 7900X och 7920X. Tror du ens själv på att Intel lyckades koka ihop en helt ny krets på den tiden?

Vad du totalt missar, trots att den informationen är helt öppen, är att Intel lagt till två kärnor varje generation sedan man introducerade HEDT. Skylake SP är den största förändringen av Xeon-plattformen sedan introduktionen av Nehalem, något som ändrade spelreglerna på några kritiska punkter.

Läser man förhandsspekulationerna om SKL-X var alla övertygad om att toppmodellen skulle få (minst) 12 kärnor. Givet hur ringbuss-designen hade skalat tidigare var alla inne på att en 12 kärnors LCC-krets borde vara en parkpromenad för Intel. Nu scrappade Intel helt ringbuss-designen för server, något man sett i backspegeln borde gjort redan vid Haswell då den designen inte fungerar bra när antalet kärnor börjar rinna iväg (däremot är den designen optimal för typisk desktopanvändning, vilket gör dagens HEDT än mer en nisch...).

Enda sättet att nå 12 kärnor var därför att ta HEDT till HCC. Och varför inte egentligen, är ju bara att skruva upp priset (det är min andra invändning mot HEDT, om man nu ändå gör saker där plattformen är vettig kan man lika gärna köpa Xeon då prislappen är rätt nära och man får en rad extra finesser).

Och när man väl gått till HCC och validerat den kretsen, varför inte göra alla möjliga SKUs? Kanske din Intel-källa kan kasta lite ljus på det?

Och du kan uppenbarligen inte läsa... igen. Låt mig säga det tydligt och klart en gång för alla.

Jag argumenterar inte emot att Intel hade planerat för 12 kärnor.
Klarar du av att läsa och förstå detta, för det börjar bli tröttsamt o behöva skriva det. Snälla haka av din vinylskiva från detta spår. Du är besatt om att att de utvecklat 12-core på kort tid, vilket INGEN påstår. Är du med? Är vi klara med detta tjafset?

Och du kan också öppet läsa att 18core är totalt ologiskt för dem att ens lansera, oavsett tidsram, eller hur? Enligt logiken med +2 per generation, borde vi ha 14-core i Kaby Lake-X, och 16-core i Coffee Lake-X, och 18 i Cannon Lake-X (eller hur de nu vill hoppa). Varför då min kära allvetare, har vi plötsligt 18 core nu? Kan du tänka fram en logisk förklaring till detta?

Jo, därför Intel har svarat på AMD Threadripper (från när infon kom runt Q2) genom att gå från planerat 12-Core Skylake-X till 18-Core som de plockat från Xeon och nu så snabbt de kan och validerar en redan färdig krets med nya frekvenser, till lansering och leverans i Q4.

Liten hint av detta syns också i deras namnschema, som skulle vara 7900X och troligen 7950X/7960X, för att matcha tidigare generationer. Man har aldrig behövt göra -20, -40, -60, -80 förr, utan detta hade troligen blivit olika stadier av 7800-7900 nivåer mer jämt fördelade om det varit planerat. Men då de tidigare namnen var satta innan lansering, så var det försent.

Allt detta ser du, svart på vitt på deras beteende, deras publika info, och tidsaspekter från AMDs info. Det krävs mao bara lite logiskt tänkande för att pussla-ihop. Så snälla sluta med tramset.

Mao.. tacka AMD att du ens har något utöver 12-Core att köpa på denna front.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Och du kan uppenbarligen inte läsa... igen. Låt mig säga det tydligt och klart en gång för alla.

Jag argumenterar inte emot att Intel hade planerat för 12 kärnor.
Klarar du av att läsa och förstå detta, för det börjar bli tröttsamt o behöva skriva det. Snälla haka av din vinylskiva från detta spår. Du är besatt om att att de utvecklat 12-core på kort tid, vilket INGEN påstår. Är du med? Är vi klara med detta tjafset?

Och du kan också öppet läsa att 18core är totalt ologiskt för dem att ens lansera, oavsett tidsram, eller hur? Enligt logiken med +2 per generation, borde vi ha 14-core i Kaby Lake-X, och 16-core i Coffee Lake-X, och 18 i Cannon Lake-X (eller hur de nu vill hoppa). Varför då min kära allvetare, har vi plötsligt 18 core nu? Kan du tänka fram en logisk förklaring till detta?

Jo, därför Intel har svarat på AMD Threadripper (från när infon kom runt Q2) genom att gå från planerat 12-Core Skylake-X till 18-Core som de plockat från Xeon och nu så snabbt de kan och validerar en redan färdig krets med nya frekvenser, till lansering och leverans i Q4.

Liten hint av detta syns också i deras namnschema, som skulle vara 7900X och troligen 7950X/7960X, för att matcha tidigare generationer. Man har aldrig behövt göra -20, -40, -60, -80 förr, utan detta hade troligen blivit olika stadier av 7800-7900 nivåer mer jämt fördelade om det varit planerat. Men då de tidigare namnen var satta innan lansering, så var det försent.

Allt detta ser du, svart på vitt på deras beteende, deras publika info, och tidsaspekter från AMDs info. Det krävs mao bara lite logiskt tänkande för att pussla-ihop. Så snälla sluta med tramset.

Mao.. tacka AMD att du ens har något utöver 12-Core att köpa på denna front.

Logiken i att skapa en 12 kärnors modell är vi överens om. Bra så.

För att skapa en 12 kärnors model av Skylake SP krävde det att man även gjorde en modell av HCC.

Alla tidigare HEDT releaser har i slutändan fått alla möjlig kombinationer av kärnor som kretsen den är baserad på stödjer.

HCC stödjer upp till 18 kärnor.

Ser du tråden? Om man malde på i samma spår man gjort sedan introduktionen av HEDT var en 18 kärnors modell helt logisk. Enda frågetecknet är när en sådan modell var planerad att introduceras, inte om. När kan absolut ha påverkats av Threadripper.

Jag är varken glad eller ledsen för SKL-X, tycker det är en i stort sett meningslös produkt då S-serien i praktiken är bättre (notera, "bättre" i absolut termer, bryr mig inte om priset). Cache-designen i S-serien är bättre lämpad för typiska desktop-laster, med 6 kärnor flyttas HEDT från smal nisch till mikroskopisk nisch.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer