Möjligt att nätverkskort går sönder - 1 gbps slutar fungera men 100 mbps fungerar?

Permalänk
Medlem

Möjligt att nätverkskort går sönder - 1 gbps slutar fungera men 100 mbps fungerar?

Jag betalar för 250/100 från bredbandsbolaget som har fungerat fellfritt i över tre år.
Senaste veckorna har jag bara fått ut 95/95 (från 285/116 [fick ut lite extra än jag betalade för]).

När jag går in i nätverkskortets inställningar, "Link Speed> Speed and Duplex". Sätter jag på "1.0 Gbps Full Duplex" så slutar mitt internet fungera. Det försvinner helt. "Ingen nätverkssladd ansluten". Är tvungen att sätta på "100.00 Mbps Full Duplex" så börjar internet fungera - får dock bara ut 100/100 hastighet! Sätter jag den på auto blir det 100/100.

På baksidan av datorn där jag ansluter internetsladden, så lyser det gult och rött. Innan har det lyst grönt. Läste att rött är 10 mbit, gult 100 mbit och grönt 1000 mbit (?).

Är det fel på mitt nätverkskort eller internetanslutningen tror ni? Ska prova med en annan dator ikväll eller imorgon (får låna en bekants).

Jag har provat installera om drivrutinerna till nätverkskortet men hjälper inte.

Är precis som min dator har slutat använda 1 gbps och kör på 100 mbps istället. Om det är fel från bredbandsbolaget eller min utrustning vet jag inte - känns som det är fel på mitt nätverkskort. Men tycker det är konstigt att 1 gb -feature'n går paj men 100 mbit fungerar?

Har som sagt fungerat felfritt i över tre år och jag har inte gjort något annorlunda med datorn senaste veckorna, vad jag kommer på.
Enda jag minns är att mitt internet låg nere i 16 timmar för ca en månad sedan. Efter det, när jag startar upp min dator har jag ingen internetanslutning. Står bara "Ingen nätverkskabel är ansluten". Efter 30-45 s så börjar internet fungera men bara 100/100. Innan (när jag hade korrekt hastighet) hade jag internet direkt vid datoruppstart! Är precis som datorn försöker köra på 1 gb men det fungerar inte så hoppar över till 100/100 (?).

Bild på vad jag svamlar om angående "Speed and Duplex":

Permalänk
Rekordmedlem

Om man bara ansluter de 2 mittparen i kabeln så blir det 100Mbit, alla 4 paren måste ha kontakt och fungera korrekt för att man ska få Gbit så kolla kontakterna och kabeln (i alla ändar)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Att kabeln ger upp är väl det vanligaste. Nästa steg är väl att testa kabeln med annan utrustning och andra portar så kan du härleda vad som är kass.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om man bara ansluter de 2 mittparen i kabeln så blir det 100Mbit, alla 4 paren måste ha kontakt och fungera korrekt för att man ska få Gbit så kolla kontakterna och kabeln (i alla ändar)

Skrivet av Karaff:

Att kabeln ger upp är väl det vanligaste. Nästa steg är väl att testa kabeln med annan utrustning och andra portar så kan du härleda vad som är kass.

Jag provade nyss med två andra kablar och samma problem. Den vill inte använda 1 gbps utan använder 100 mbps.

Ska prova med en annan dator (som klarar av 1 gbps internetanslutning). Fungerar det på den så är det mitt nätverkskort som är paj.
___

Jag har dock en känsla att problemet kan komma utifrån. Något kabelfel leveransen till min lägenhet, pga:

"Enda jag minns är att mitt internet låg nere i 16 timmar för ca en månad sedan. Efter det, när jag startar upp min dator har jag ingen internetanslutning. Står bara "Ingen nätverkskabel är ansluten". Efter 30-45 s så börjar internet fungera men bara 100/100. Innan (när jag hade korrekt hastighet) hade jag internet direkt vid datoruppstart! Är precis som datorn försöker köra på 1 gb men det fungerar inte så hoppar över till 100/100 (?)."

Efter 16-timmarsavbrottet började min dator använda 100 mbit istället för 1 gbit. Den försöker använda 1 gbit vid uppstart men sen hoppar den över till 100 mbit.

Permalänk
Medlem

Trasigt uttag eller något.ring och felanmäl

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Fixat nu! Var fel från bredbandsbolagets sida. Ej något fel i min lägenhet alltså. Vet inte tekniska detaljer, tyvärr.

Permalänk
Hedersmedlem

@Vixo90: Jag har samma problem som du och har också efter mycket felsökande och kontakt med hyresvärdens IT kommit fram till att stämmer med min utrustning men något är fel på vägen till min lägenhet. Hoppas få det fixat snart.