runt 14k endast gaming gärna I7 och 1070 pls help

Permalänk

runt 14k endast gaming gärna I7 och 1070 pls help

hej jag har tängkt att köpa min första gaming rig och efter att ha titat runt så har jag kommit fram till att en i7 med 1070 skulle vra drömen. vet inte hur man bygger så det skulle också behöva ingå. jag vet att inet har en känst där dom bygger åt dig men jag skulle behova er hjälp att göra den så bra som möjligt. budgeten är ganska fast har 10k skälv och får resten från mom och pap så jag kan inte bejära allt för mycket. tack för all er framtida hjälp.

Permalänk
Medlem

@blisterfister: Va kul! Hur ser det ut för övrigt, har du skärm och annan kringutrustning eller ska det ingå? Vilken upplösning har du tänkt att spela i och vilka spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blisterfister:

hej jag har tängkt att köpa min första gaming rig och efter att ha titat runt så har jag kommit fram till att en i7 med 1070 skulle vra drömen. vet inte hur man bygger så det skulle också behöva ingå. jag vet att inet har en känst där dom bygger åt dig men jag skulle behova er hjälp att göra den så bra som möjligt. budgeten är ganska fast har 10k skälv och får resten från mom och pap så jag kan inte bejära allt för mycket. tack för all er framtida hjälp.

här är en färdigbyggd dator från taurus, den har en i5a dock.
https://www.inet.se/produkt/1511002/taurus-experienced-gtx-10...
alt detta (utan win 10)
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10663016/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

snyggt

ser bra ut och att upgradera till en 1070 är inte det svåraste.
jag har allt förutom själva burken

Permalänk

övercklockning

går det att övercklocka i7:an med luft kylningen täkte bara fråga

Permalänk

1600+1080

Kollade runt och hitade den här vet ni om den är mycket bättre eller sämre. Tänkte att om jag kanske vill redigera grejer så kan 1600 vara bättre
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10662982/ryzen-1080

Permalänk

i7+1070 vs 1600+1080 vad är bäst?

hej jag är ny här och hade tänkt att köpa nogot liknade men undrar vad som skulle vara bäst i7 7700+1070 vs 1600+1080 när det gäller gaming?
tack i förtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blisterfister:

hej jag är ny här och hade tänkt att köpa nogot liknade men undrar vad som skulle vara bäst i7 7700+1070 vs 1600+1080 när det gäller gaming?
tack i förtid.

Det har redan nämnts här i tråden.

Kör du högre upplösning än 1080p så är utan tvekan 1600/x plus gtx 1080 att rekommendera.
Kör du 1080p så kan du köra på 7700k och ett gtx1070.

Men med tanke på att spelen är påväg att börja gilla fler kärnor/trådar så hade jag nog ändå kört på 1600/x plus gtx1080

En till sak att ta med i beräkningen, är att 7700k (z270 plattformen) är i slutet på sin livslängd och kommer snart bli ersatt med 8700k och z370. Och de nya Intel processorerna kommer inte vara kompatibelt med de "gamla" moderkorten så du kan inte uppgradera sen i framtiden om du inte byter moderkort.

AMD har just släppt sin nya plattform och AMD har sagt att de nya zen+ processorerna kommer vara kompatibla med de äldre moderkorten så då har du eventuellt en uppgraderingsmöjlighet i framtiden om du köper Am4

Permalänk

tack

jag ursäktar för missen men tack själv har jag en 4k 60hz monitor så jag kör nog med ryzen.
skulle nogon vara snäll att lada ut en komplet kundvang är rädd att jag välger fel kylare m.m
sorry för stavningen

Permalänk

ursäktar

@blisterfister: ursäktar i för tid för om det verkar som om jag har hijakat tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av blisterfister:

jag ursäktar för missen men tack själv har jag en 4k 60hz monitor så jag kör nog med ryzen.
skulle nogon vara snäll att lada ut en komplet kundvang är rädd att jag välger fel kylare m.m
sorry för stavningen

Vilken budget har du?
Har du bara tänkt spela?
Den kundvagnen jag länkat i början på tråden är lämplig
Men egentligen är det bara 1080ti som klarar av 4k med höga grafikinställningar.
Så har du utrymme kan du byta ut grafikkortet till ett sådant.
Men annars räcker ett 1080, om du är villig att dra ner grafikinställningarna lite

Permalänk

cirka 14k

@Nickecs: Så här är det jag har runt 10k men mina föräldrar ska betala för resten up till cirka 14k så ja har inte mycket mer pengar att spendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blisterfister:

@Nickecs: Så här är det jag har runt 10k men mina föräldrar ska betala för resten up till cirka 14k så ja har inte mycket mer pengar att spendera?

Kör då på kundvagnen jag länkade där uppe tycker jag.

Ett 1080 klarar av 4k/60hz sålänge du inte kör allt på max
Tror du kommer bli nöjd.
Däremot om du inte kan bygga själv tillkommer det monteringsavgift på 600kr tror jag det är
Om du inte kan spräcka budgeten med 600 så kan du ta en mindre ssd, tex Samsung 850 evo 256gb istället.
Men tycker definitivt att du ska försöka skrapa ihop de där 600kr och behålla 500gb disken, för som sagt, spelen börjar bli ganska stora och en 250gb disk fylls snabbt med ett operativsystem och några spel

Permalänk

tack

Skrivet av Nickecs:

Kör då på kundvagnen jag länkade där uppe tycker jag.

Ett 1080 klarar av 4k/60hz sålänge du inte kör allt på max
Tror du kommer bli nöjd.
Däremot om du inte kan bygga själv tillkommer det monteringsavgift på 600kr tror jag det är
Om du inte kan spräcka budgeten med 600 så kan du ta en mindre ssd, tex Samsung 850 evo 256gb istället.
Men tycker definitivt att du ska försöka skrapa ihop de där 600kr och behålla 500gb disken, för som sagt, spelen börjar bli ganska stora och en 250gb disk fylls snabbt med ett operativsystem och några spel

ser bra ut tror jag kan övertala dom om 600kr.
hur var det 1600 vs 1600x är det nogon stor skilnad på dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av blisterfister:

ser bra ut tror jag kan övertala dom om 600kr.
hur var det 1600 vs 1600x är det nogon stor skilnad på dom

Egentligen inte när du ska köra 4k 60hz, då räcker det med att köra på 1600 oklockad
Och sen om du skulle känna i framtiden att det behövs så har du ändå möjligheten till att överklocka den så du får prestanda som motsvarar 1600x

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ganska prisvärd, men rekommenderar ändå att du tar inet kundvagnen med montering.
Ingen ssd (det är nästan ett måste)
Sämre nätaggregat.

Har inga egna erfarenheter med greattech men vet att många har klagat på deras support och jag hade hellre tagit ett färdigbyggt system från typ inet, komplett, webbhallen tex isåfall

Permalänk
Medlem

@blisterfister: Den har ingen SSD, och OS tillkommer som en extra kostnad

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

sista ändringar

Skrivet av Nickecs:

Ganska prisvärd, men rekommenderar ändå att du tar inet kundvagnen med montering.
Ingen ssd (det är nästan ett måste)
Sämre nätaggregat.

Har inga egna erfarenheter med greattech men vet att många har klagat på deras support och jag hade hellre tagit ett färdigbyggt system från typ inet, komplett, webbhallen tex isåfall

tack för infon undar om det finns några föredringar som vill göras på (se bild nedan) inan jag beställer
https://www.inet.se/kundvagn/bild/10668395/

Permalänk

kan inte bygga

@Lurben:
kan inte bygga otursnog men tack för infon
vad är skilnaden på 1080 i kompletts burk och inets (alltså den i kundvangen)

Permalänk
Medlem

@blisterfister: annan tillverkare, och annan kylare (annan klockfrekvens antagligen, men det är busenkelt att överklocka själv, och vet inte vilket som har högst ur kartong)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Sitsa ändringar

@sweisdapro: ok men det finns inga andra ändring om jag ska välja inets (ladit os på pappas kommmando) vill gärna inte missa nogot
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10668454/

Permalänk
Medlem

@blisterfister: det ser bra ut

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

tack för allt

Tack för allt ni har hjäpt med undrar bara om man kan plocka up den i deras butik

Permalänk
Medlem
Skrivet av blisterfister:

Tack för allt ni har hjäpt med undrar bara om man kan plocka up den i deras butik

inet? jupp

Skickades från m.sweclockers.com