Är det värt att köpa en M2 SSD enhet? hjälp

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peppar2014:

Du kan ha den som lagringsenhet, men du kommer inte kunna boota ifrån den.

va? inte boota från ett M2 vad menar du? det går väl ha windows på den och den bootar in i windows eller va?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gamerfreak87:

Okej låter väldigt bra! jag spelar ju mest bara Battlefield 1 och hade tänkt att ha bara win 10 och program och battlefield 1 på den M2 från samsung. Hur som helst får jag ju mer ledig lagring så det är ju inte ett fy skamm att investera en sån ändå kanske?

Du bör absolut investera i en. Ser ingen anledning till att inte göra det.
Jag delade upp min 1TB i två delar. En OS del på 256GB och sen blev det då resten över på 697GB.

Mina andra 2st SSD är ena exklusivt för Steam samt andra för icke Steam.
Spel man spelar jätteofta eller finner värt att det är rappt så har jag lagt in dom på partitionen med 697GB.
T.ex Guild Wars 2, BF1 och andra stora spel.

Tänk dock på att alla spel drar inte nytta av snabba hastigheter så det är ingen ide att ha alla sina spel på M.2 stickan.

Skrivet av gamerfreak87:

va? inte boota från ett M2 vad menar du? det går väl ha windows på den och den bootar in i windows eller va?

Självklart går det utmärkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PWR-RST:

Du bör absolut investera i en. Ser ingen anledning till att inte göra det.
Jag delade upp min 1TB i två delar. En OS del på 256GB och sen blev det då resten över på 697GB.

Mina andra 2st SSD är ena exklusivt för Steam samt andra för icke Steam.
Spel man spelar jätteofta eller finner värt att det är rappt så har jag lagt in dom på partitionen med 697GB.
T.ex Guild Wars 2, BF1 och andra stora spel.

Tänk dock på att alla spel drar inte nytta av snabba hastigheter så det är ingen ide att ha alla sina spel på M.2 stickan.
Självklart går det utmärkt.

okej nä jag vet inte hur det blir med BF1 men windows är jag nyfiken på om det laddas upp snabbare än en vanlig ssd samt bootup. Men tänkte på man måste väl kunna ha windows installerat på ett M2 ? var en annan som skrev inlägg innan om att jag inte kommer att kunna boota ifrån den?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gamerfreak87:

va? inte boota från ett M2 vad menar du? det går väl ha windows på den och den bootar in i windows eller va?

Inte på haswell plattformen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PWR-RST:

Du bör absolut investera i en. Ser ingen anledning till att inte göra det.
Jag delade upp min 1TB i två delar. En OS del på 256GB och sen blev det då resten över på 697GB.

Mina andra 2st SSD är ena exklusivt för Steam samt andra för icke Steam.
Spel man spelar jätteofta eller finner värt att det är rappt så har jag lagt in dom på partitionen med 697GB.
T.ex Guild Wars 2, BF1 och andra stora spel.

Tänk dock på att alla spel drar inte nytta av snabba hastigheter så det är ingen ide att ha alla sina spel på M.2 stickan.
Självklart går det utmärkt.

okej tänkte väl det! varför skrev peppar2014 att det inte går då?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peppar2014:

Inte på haswell plattformen.

driver du nu eller va? varför går inte det på haswell? isf får jag ringa till inet och fråga varför det inte går att boota ett sådant M2 för haswell om det nu stämmer?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gamerfreak87:

driver du nu eller va? varför går inte det på haswell? isf får jag ringa till inet och fråga varför det inte går att boota ett sådant M2 för haswell om det nu stämmer?

Verkar tyvärr stämma om man googlar.

Du har en gammal platform och M.2 är nyare.
Du får vara glad att ditt moderkort ens har en M.2 slot :P.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PWR-RST:

Verkar tyvärr stämma om man googlar.

kollade det nu också hur fan kommer det sig? :S

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PWR-RST:

JA! Det är extrem skillnad.

Folk som påstår att man inte märker skillnad på spel ljuger.
Antingen har dom ingen M.2 NVMe eller så har dom inte testat spel som faktiskt drar nytta av snabb hastighet.

När jag startar t.ex Guild Wars 2, tog det upp till 5 minuter på en vanlig HDD förr i tiden.
Med en SSD tar det väl 1-2 minuter men på min Samsung 960 pro 1TB M.2 NVMe startas/laddas det instant.
Mina 2st Samsung 850 Pro 512GB känns slöa nu.

Intressant. Jag har googlat runt lite och jag har inte hittat någon som uppger att Guild Wars 2 tar 1-2 minuter att ladda på en SSD. Det kanske var något fel på din SSD som gjorde att den underpresterar?

Jag har själv inte det spelet, men det hade varit intressant som fan om det faktiskt var så att man fick bättre laddtider i det spelet med en NVMe SSD jämfört med en vanlig SSD. Jag har själv en NVMe-SSD i mitt bygge, men det vore inte särskilt svårt för mig att slänga in en SSD (kan säkert hitta något gammalt som ligger och skräpar på jobbet, vilket kan bidra till en överdrivet stor skillnad om en sådan ens finns), dra in en trialversion av GW2 och se om jag kan reproducera samma resultat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Intressant. Jag har googlat runt lite och jag har inte hittat någon som uppger att Guild Wars 2 tar 1-2 minuter att ladda på en SSD. Det kanske var något fel på din SSD som gjorde att den underpresterar?

Nej det är inget fel på diskarna. Det tar helt enkelt en stund att ladda in på en vanlig SSD.
När jag sedan laddar in från M.2 stickan laddas det in omedelbart.

Du kan skippa besväret, du kommer inte kunna få samma resultat då du inte laddat ner hela världen.
Du kan omöjligt få samma resultat med test versionen.

Permalänk
Avstängd

Men asså är det inget man kan fixa till med lite pill i bios för att få det att boota från den M2 SSD ? låter ju rätt skumt om man har m2 uttag och inte gjord för att kunna köra windows på det isf då är det ju väldigt dåligt av asus isf :S det går alltså bara ha den som disk vid sidan och inte windows på?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PWR-RST:

Nej det är inget fel på diskarna. Det tar helt enkelt en stund att ladda in på en vanlig SSD.
När jag sedan laddar in från M.2 stickan laddas det in omedelbart.

Du kan skippa besväret, du kommer inte kunna få samma resultat då du inte laddat ner hela världen.
Du kan omöjligt få samma resultat med test versionen.

Har du något annat spel som påverkas av detta du kan tipsa om isåfall, kanske något som jag redan har?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PWR-RST:

Verkar tyvärr stämma om man googlar.

Du har en gammal platform och M.2 är nyare.
Du får vara glad att ditt moderkort ens har en M.2 slot :P.

jo självklart men vem är glad av att ha ett M2 uttag och om det inte kommer att fungera alls? kan man inte ha windows på det så är det ju jävligt dåligt!!

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gamerfreak87:

Men asså är det inget man kan fixa till med lite pill i bios för att få det att boota från den M2 SSD ? låter ju rätt skumt om man har m2 uttag och inte gjord för att kunna köra windows på det isf då är det ju väldigt dåligt av asus isf :S det går alltså bara ha den som disk vid sidan och inte windows på?

Vågar inte svara mer på detta, hittar ytterst lite på google förutom att det inte verkar vara bootbart på 1150.
Jag har själv 2011-3 vilket var varför jag inte trodde det skulle vara något problem.

Förutom det verkar det vara så att sätter du in M.2 stickan kommer den inte att få ut sin fulla hastighet utan du behöver en PCI-E adapter.

Du kan inte sitta och klaga på allt och säga att det är dåligt, NVMe är nyare än din platform och sitter man på gammalt måste man acceptera detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PWR-RST:

Vågar inte svara mer på detta, hittar ytterst lite på google förutom att det inte verkar vara bootbart på 1150.
Jag har själv 2011-3 vilket var varför jag inte trodde det skulle vara något problem.

Förutom det verkar det vara så att sätter du in M.2 stickan kommer den inte att få ut sin fulla hastighet utan du behöver en PCI-E adapter.

Du kan inte sitta och klaga på allt och säga att det är dåligt, NVMe är nyare än din platform och sitter man på gammalt måste man acceptera detta.

du förstår nog inte hur jag tänker? varför ens tillverka ett moderkort från 1150 platform med M2 om det sen inte funkar? tror alla hade blivit besvikna av det! men skitsamma får räcka med att skaffa en till SSD på 500gb för mer lagring isf, snabbhet av det har ni ju redan sagt att den är minimal från en vanlig SSD.

EDIT: jag klagar inte man blir besviken bara!

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gamerfreak87:

du förstår nog inte hur jag tänker? varför ens tillverka ett moderkort från 1150 platform med M2 om det sen inte funkar? tror alla hade blivit besvikna av det! men skitsamma får räcka med att skaffa en till SSD på 500gb för mer lagring isf, snabbhet av det har ni ju redan sagt att den är minimal från en vanlig SSD.

För att det finns olika sorters M.2 stickor. Vissa är går på sata men NVMe är pci-e.
Du kan fortfarande köpa en PCI-E adapter för 250kr, sätta in en M.2 sticka, går bara inte ha Windows tydligen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PWR-RST:

För att det finns olika sorters M.2 stickor. Vissa är går på sata men NVMe är pci-e.
Du kan fortfarande köpa en PCI-E adapter för 250kr, sätta in en M.2 sticka, går bara inte ha Windows tydligen.

men jag har ju pcie för M2 det har jag redan kollat upp det är inte över sata jag ska köra det! mitt kommer gå på pcie gen 3 eller x4 över pcie så hur hade du tänkt dig att det ska gå över sata? jag har sett i bios att man kan ställa in det att det ska gå över gen 3 x4. Gränssnitt är gen 3 x4 men om det inte hjälper så är det ju inte lönt.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gamerfreak87:

men jag har ju pcie för M2 det har jag redan kollat upp? mitt kommer gå på pcie gen 3 eller 4 så hur hade du tänkt dig att det ska gå över sata? jag har sett i bios att man kan ställa in det att det ska gå över gen 3 x4. gränssnitt är gen 3 x4 men om det inte hjälper så är det ju inte lönt.

Går bara på vad google ger.

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?54470-Maximus-VII-h...
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2670127/asus-maxiumu...
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2949339/samsung-950-...

Med andra ord, du kommer inte kunna utnyttja stickan till sina fulla kapacitet.
Vissa påstår att det går fint med PCI-E adapter.

Enligt denna videon verkar det gå att boota.
https://www.youtube.com/watch?v=v7PEBscJbno

Jag skulle skippat allt krångel tills du förnyar dina delar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PWR-RST:

Går bara på vad google ger.

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?54470-Maximus-VII-h...
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2670127/asus-maxiumu...
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2949339/samsung-950-...

Med andra ord, du kommer inte kunna utnyttja stickan till sina fulla kapacitet.
Vissa påstår att det går fint med PCI-E adapter.

Enligt denna videon verkar det gå att boota.
https://www.youtube.com/watch?v=v7PEBscJbno

Jag skulle skippat allt krångel tills du förnyar dina delar.

okej nä jag orkar inte med all den krångel! en 850 pro vanlig SSD är tillräcklig snabb men ändå synd att det var problem på haswell platformen så det får bli en till 850 SSD för min del isf, behöver dock mer lagring så och sen tycker jag inte ens att haswell är så himla gammalt än! sitter med en gaming dator som klarar sig i många år till innan investering till bättre grejjer fast nu snackar vi ju om SSD M2 å vanlig SSD förövrigt

EDIT: verkar ju faktiskt gå att boota med M2 och han har stickan i pcie (svarta M2 uttaget på moderkortet och ändrar till M2 mode i bios så det stämmer ju inte att det inte skulle fungera isf antar jag?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

JA! Det är extrem skillnad.

Folk som påstår att man inte märker skillnad på spel ljuger.
Antingen har dom ingen M.2 NVMe eller så har dom inte testat spel som faktiskt drar nytta av snabb hastighet.

När jag startar t.ex Guild Wars 2, tog det upp till 5 minuter på en vanlig HDD förr i tiden.
Med en SSD tar det väl 1-2 minuter men på min Samsung 960 pro 1TB M.2 NVMe startas/laddas det instant.
Mina 2st Samsung 850 Pro 512GB känns slöa nu.

Så från ~100 sekunder ner till noll bara med ett diskbyte ?
Skulle tro att du hade nåt rejält fel på antingen din gamla SSD eller ditt system då.
För i värsta fall läser dina gamla 850 PRO diskar ~40MB/s (4k read), vilket ju ger drygt 4GB läst på 100 sekunder.
Låter OK då.
Men det är med extremt små filer och miljoner av dom dessutom.
Nånting som spel absolut inte har.
Utan snarare ligger din 850PRO på närmare 500MB/s, vilket ju ger hela 50GB läst på 100 sekunder, skapligt spel som måste läsa in så mycket innan det startar !

Intressantare blir det när vi även räknar på en 960 PRO.
Den mäter ungefär lika eller aningens snabbare (45MB/s i bästa fall) än 850PRO på 4k läsning.
Så då skulle ju spelet ladda på samma tid om det nu var miljoner småfiler.
Och om spelet måste ladda 50GB (läs ovan) så skulle en 960 PRO som i bästa fall mäktar med 3000MB/s sekventiell läsning ändå ta c:a 16 sekunder att ladda allt.
Förutsatt att man har RAM för att ta mot all data, och även en CPU som inte drunknar fullständigt.

Nu är ju inte spel så utan ladd tiderna beror mest på hur snabb CPU man har, hur mycket RAM och i många fall numera hur snabb uppkoppling man har (nästan alla spel "ringer hem").
Prestandan på lagringen har såklart betydelse (alla som spelar från en mekanisk disk vet detta) men bara till en viss punkt.

Ursäkta om inlägget har lite trollig ton.
Men utöver benchmarks (och i väldigt udda situationer som inte inkluderar spel eller OS ladd tider) så får man helt enkelt inte en massiv upplevd prestandaboost om man byter från en redan snabb SSD till en NVMe disk.
Det finns massor av tester som visar på detta, tester där man kör lika system och faktiskt mäter med en klocka

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

du förstår nog inte hur jag tänker? varför ens tillverka ett moderkort från 1150 platform med M2 om det sen inte funkar? tror alla hade blivit besvikna av det! men skitsamma får räcka med att skaffa en till SSD på 500gb för mer lagring isf, snabbhet av det har ni ju redan sagt att den är minimal från en vanlig SSD.

EDIT: jag klagar inte man blir besviken bara!

Klart att det fungerar ?
Har själv ett Maxumis 7 Hero som jag kört en m.2 NVMe disk på.
Kör du disken direkt på moderkortet så kommer du begränsas till 2 PCIe banor, vilket ger ungefär 1GB/s.
Och sätter du disken i en adapter för att få 4 banor körs disken med fullt flås men ditt grafikkort begränsas till 8 PCIe banor.
Inget av fallen är optimalt såklart, men inte heller nån katastrof.
Plus att disken såklart är redo när du i framtiden väljer att uppgradera !

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Spel som drar nytta av snabb SSD laddar snabbare med en M.2 vs SSD ja.
GW2 startar betydligt snabbare. Omgående med M.2 medan slöare på SSD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Klart att det fungerar ?
Har själv ett Maxumis 7 Hero som jag kört en m.2 NVMe disk på.
Kör du disken direkt på moderkortet så kommer du begränsas till 2 PCIe banor, vilket ger ungefär 1GB/s.
Och sätter du disken i en adapter för att få 4 banor körs disken med fullt flås men ditt grafikkort begränsas till 8 PCIe banor.
Inget av fallen är optimalt såklart, men inte heller nån katastrof.
Plus att disken såklart är redo när du i framtiden väljer att uppgradera !

säger du att link speed för grafikkortet kommer gå ner till 8x isf? det vill man ju inte, det är ju snabbare med x16 för grafikkortet. 2 pcie banor kommer begränsa läs å skriv hastighet alltså? jag kommer inte få ut den läs å skriv som står på inets sida för M2 ?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

jo självklart men vem är glad av att ha ett M2 uttag och om det inte kommer att fungera alls? kan man inte ha windows på det så är det ju jävligt dåligt!!

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1452273-nvme-m-2-ssd-z9...

"Jag kör med Adaptern som du länkat till med en Samsung 950 Pro, på ett Asus z97-A moderkort. Det är inga problem att boota från den. Gäller bara att man har den bios som stödjer nvme ssd-s. Vilket senare bios till mitt moderkort gör. Borde finnas stöd för nvme på ditt med. Men det får du ta ock kolla upp på deras hemsida."

Det är folk här på swec som kört nvme på z97 och bootat från dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elixyr:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1452273-nvme-m-2-ssd-z9...

"Jag kör med Adaptern som du länkat till med en Samsung 950 Pro, på ett Asus z97-A moderkort. Det är inga problem att boota från den. Gäller bara att man har den bios som stödjer nvme ssd-s. Vilket senare bios till mitt moderkort gör. Borde finnas stöd för nvme på ditt med. Men det får du ta ock kolla upp på deras hemsida."

Det är folk här på swec som kört nvme på z97 och bootat från dem.

okej jag kör med nyaste bios till moderkortet ett maximus vii hero Z97 och har sett i bios att jag har M2 mode samt vilken fart det ska vara, typ x2 - x4 samt sett en video där det går med exakt samma moderkort då han visar vad man ska ställa in i bios.
Vad är det för adapter man ska ha isf? såg nu vad det är för adapter och isf köper jag en sådan adapter och kör med en 960 evo 250Gb då det ska funka.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gamerfreak87:

okej jag kör med nyaste bios till moderkortet ett maximus vii hero Z97 och har sett i bios att jag har M2 mode samt vilken fart det ska vara, typ x2 - x4 samt sett en video där det går med exakt samma moderkort då han visar vad man ska ställa in i bios.
Vad är det för adapter man ska ha isf? såg nu vad det är för adapter och isf köper jag en sådan adapter och kör med en 960 evo 250Gb då det ska funka.

Här är ett alternativ iallafall.
https://www.dustin.se/product/5010979702/x4-pci-express-to-m2...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PWR-RST:

jag tänkte köpa detta isf https://www.komplett.se/product/871564/datorutrustning/pc-kom...

https://www.inet.se/produkt/4300301/samsung-960-evo-250gb#mer...

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

okej jag kör med nyaste bios till moderkortet ett maximus vii hero Z97 och har sett i bios att jag har M2 mode samt vilken fart det ska vara, typ x2 - x4 samt sett en video där det går med exakt samma moderkort då han visar vad man ska ställa in i bios.
Vad är det för adapter man ska ha isf? såg nu vad det är för adapter och isf köper jag en sådan adapter och kör med en 960 evo 250Gb då det ska funka.

Skrivet av PWR-RST:

Precis, man kan köra med sån adapter i 16x sloten tex. Finns på ebay för 50kr. Nån tysk säljare jag köpte i från tog ett par dagar så var den framme i Sverige. Lätt värt att vänta några dagar än att betala 300kr från Dustin.

Körde med en sån innan jag bytte moderkort. Fungerar fint.

Permalänk
Avstängd

Komplett var det ja... Blev förvirrad varför jag inte hittade Asus innan. Men den hade jag också kört på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

okej jag kör med nyaste bios till moderkortet ett maximus vii hero Z97 och har sett i bios att jag har M2 mode samt vilken fart det ska vara, typ x2 - x4 samt sett en video där det går med exakt samma moderkort då han visar vad man ska ställa in i bios.
Vad är det för adapter man ska ha isf? såg nu vad det är för adapter och isf köper jag en sådan adapter och kör med en 960 evo 250Gb då det ska funka.

Skrivet av PWR-RST:

Här är en till:
https://www.inet.se/produkt/5406030/adapter-delock-pcie-m-2-p...

Tar en själv som användes till lika moderkort som TS har.