AMD kör fult spel med prissättningen av Radeon RX Vega 64

Permalänk

Hade/är AMD tydliga med att de kommer släppa en begränsad lanseringsupplaga till lägre pris så är det ju okej. Men att inte kommunicera en sådan sak är ju illa.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst hela tråden, så detta kanske redan har tagits upp.

Jag är verkligen fascinerad över hur illa AMD skött denna lansering. Framförallt att de la den så nära threadripper. Allt positivt från den lanseringen överskuggas nu av Vega-debacklet. Istället för att låta media skriva mer om TR och glida på den positiva vågen en stund så "paniklanserar" de Vega och allt som skrivs nu fokuserar på detta. Undrar hur mycket mediavärde som gick upp i rök där.

Jag hade sett fram emot Vega. Produkterna i sig är det väl inget direkt fel på. Den höga energiförbrukningen går delvis att få bukt med genom undervoltning. Något som verkar kunna sänka den en hel del utan prestandaförluster.

Jag ser fram emot partnertillverkares kort med Vega 56. Bättre optimerat BIOS och bättre kylning bör kunna boosta prestandan i kortet. Frågan är bara vad priset blir...

TLDR; Bitter eftersmak från lanseringen. Väntar med spänning på Vega 56 och eftermarknadskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Tråkigt, pris/prestanda har i många fall varit AMD´s starka kort.

Går dom en nVIDIA? Högre pris på deras referenskort för att underlätta för tredjeparts tillverkare?
Worst case, ref blir 1000kr dyrare, vilket ofta då gör att tredjepart hamnar ytterligare 500-1000kr över det. Inte bra alls, jag tror att AMD behöver volymförsäljning.

I sådanna fall hade det varit bättre om de förklarade att de kommer ha motsvarande founders edition för deras egna kort, kan fortfarande hända (men vore ändå en rejäl spark i skrevet för konsumenter, mer nedanför). Denna lansering var helt klart mycket sämre än vad Ryzen/Threadripper/EPYC var, där kunde de iaf visa musklerna utan att vara rädd för att bli påkommen då de försöker muta dommarna.

Inte för att säga det var förvirrande då Nvidia kom med founders edition kort, konsumenterna blev lovade billigare kort. Men i verkligheten lade tillverkarna på några MHz OC och satte ungefär samma pris (iaf de större tillverkarna). Så om "founders RX Vega" kommer bli dyrare än 3'e part får vi räkna med månader/år innan korten faktiskt uppnår de utlovade priserna.

Blir ytterligare antal år innan uppgradering av dator om grafikavdelningen hos AMD fortsätter så här... (men cpu kan ändras tidigare )

Skrivet av lord_vasagos:

men kan man inte använda dom p.g.a bussen är stympad går det fortfarande inte att använda 4gb utan 3.5gb för 512mb är fucktarded och hade fyllt lika mycket syfte om det legat i en låda brevid datorn och är en betydligt större fuck up trots det är historia idag utom för dom som kör 970 än

Lyckligtvis spelar jag sällan spel (fullt upp med att göra spel ), och då jag faktiskt spelar brukar det vara nog mycket andra problem innan man når 3.5 GB gränsen. Då man renderar tunga grejer kan det dock bli problematiskt, men samma sak här då kortet flaskhalsas av andra saker oftast.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Helvete också AMD, jag tror att många vill gilla er, ni har en del bra idéer och vem gillar inte en uppstickare/underdog. Men varför måste ni göra det så satans svårt för er ibland? Den som var ansvarig för denna ide måste lämna företaget på måndag, efter en offentlig ursäkt!!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Master of Overkill

Tur jag aldrig väntar med köpa hårdvara asså hade fan gått i taket annars.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Vad jag vet är det alla återförsäljare som uttalat sig hittills som sagt att det där "lanseringspriset" är historia. Sedan tänker jag inte nämna några namn, men känner till flera på AMD som också undrar vad som pågår och helt enkelt inte får några svar från huvudkvarteret. Kort svar är alltså att AMD vägrar bekräfta eller dementera någonting.

Så med andra ord har ni ingen bekräftelse på att MSRP skulle vara ändrat av AMD på rena obundlade kort? Återigen, flera utländska leverantörer har sagt att dom kommer förmodligen bara få in bundles med spel och större bundles med cpu/mobo/skärm/etc. Detta är inte samma sak som att säga att msrp höjts på ensamma kort.

Skrivet av Andrew Gibbson från OCUK via kitguru:

“Launch price was $499 with NO games for the Black card, as outlined to us by AMD as a launch only price. AMD allowed us to sell a set amount at this price, which was several hundred, clearly not enough as they were sold out in approximately 15 minutes. After this the regular price was $599 with FREE games for both the black and silver cards, $699 for the aqua card plus taxes.”

Alltså inte samma sak som att höja msrp på ensamt kort även om effekten blir att enda bundlen du kan få tag i blir dyrare. Det är som sagts tidigare inte schysst på något sätt men man måste ändå hålla reda på begreppen.

Här har ni AMD's nya uttalande

Citat:

“Radeon RX Vega64 demand continues to exceed expectations. AMD is working closely with its partners to address this demand. Our initial launch quantities included standalone Radeon RX Vega64 at SEP of $499, Radeon RX Vega64 Black Packs at SEP of $599, and Radeon RX Vega64 Aqua Packs at SEP of $699. We are working with our partners to restock all SKUs of Radeon RX Vega64 including the standalone cards and Gamer Packs over the next few weeks, and you should expect quantities of Vega to start arriving in the coming days.”

Kan vi lägga ner ryktesspridning nu kanske?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Jahapp. Det var den generationen.

Ganska uppenbart att AMD har satsat allt på en stor krets för att ta över tronen från Nvidia, att man har missat målet fullständigt och att de nu sitter med en krets som de skulle behöva ta 1080 Ti priser för att gå med någon särskild vinst men som de knappt kan prisa som ett 1080.

Lägg därtill att de har tre generationer med halvhjärtade kort i mellan-klassen (300,400,500) som mest har kännts som produkter för att hålla huvudet över vattenytan i väntan på Vega.

Känns som de bara skulle skippat Vega för gaming (som de gjorde med 2900XTX) och satsat allt krut på Navi. Btw... jag hoppas innerligen att Navi är _helt_ nytt och inte en vidareutvekling av Vega för sett til pris, kretsyta och energiförbrukning så är de så långt efter Nvidia nu att det nästan känns hopplöst.

Det tråkigaste med det hela är att Ryzen/Vega APU:erna som ska komma senare i år inte känns lika lockande längre.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Finns det något spel än så länge där inte DX11 fortfarande slår DX12? Nu har jag kanske inte lusläst senaste recensionerna, men av vad jag tidigare sett, så är det ju inte så att AMD piskar Nvidia i DX12 direkt. Men jag kan självklart se en viss fördel vintertid om man har kallt i datorrummet.

Jag hittar inga nyare tester dx11 vs dx12, men amd är helt klart starkare i dx12 än nvidia (beroendet på spelet). Här är några exempel:

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...
http://hexus.net/tech/reviews/graphics/108889-amd-radeon-rx-v...
http://hexus.net/tech/reviews/graphics/108889-amd-radeon-rx-v...

Det är bara några exempel. Vega kommer också bli starkare med nya drivrutiner som ett flertal har nämnt tidigare i tråden.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Lite nyheter från en finsk tekniksida där man har fått svar från AMD angående tillgång och pris:

”Radeon RX Vega 64 demand continues to exceed expectations. AMD is working closely with its partners to address this demand. Our initial launch quantities included standalone Radeon RX Vega 64 at SEP of $499, Radeon RX Vega 64 Black Packs at SEP of $599, and Radeon RX Vega 64 Aqua Packs at SEP of $699. We are working with our partners to restock all SKUs of Radeon RX Vega 64 including the standalone cards and Gamer Packs over the next few weeks, and you should expect quantities of Vega to start arriving in the coming days.”

https://www.io-tech.fi/uutinen/amd-julkaisi-virallisen-lausun...

Och för den som är snabb: https://www.komplett.se/product/945833/datorutrustning/pc-kom...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Jag tror så här:
Vega 10 var säkert tänkt att vara bättre i spel än vad det visade sig vara. På pappret borde det ju sopa banan med GP104. Men det gör det inte. Om det beror på att en massa transistorer lagts på double packed maths och HBCC och andra funktioner som visat sig ge mindre boost än vad man räknat med eller om det beror på omogna drivrutiner eller om det rent av finns hårdvaruproblem i till exempel i minneskontrollern eller kanske Infinity fabric har jag ingen susning om. Men faktum är att Vega10 torde vara mycket dyrare att tillverka än GP104.

Det är troligt att man skrämt upp frekvenserna på en process som inte klarar så höga frekvenser utan att dra iväg effektmässigt för att inte framstå som sämre än GP104. Men samtidigt kan man inte vara dyrare än konkurrenten för att kunna sälja något. AMD sitter i en rävsax. Man har pga den senaste årens ekonomiska situation inte resurser att göra mer än ett high-end chip för Datacenter-AI-Pro och gaming. "A jack of all trades". I gaming är det för dyrt att tillverka för att konkurrera med de betydligt mindre gp104:orna och för långsamt för att konkurrera med Gp102 (som egentligen borde vara Vega 10:s konkurrent med tanke på storleken på kretsytan).

PR-avdelningen försöker därför rädda en ohållbar situation med alla tricks i boken. Frågan är ju om det inte varit bättre att helt enkelt sälja RX-serien för ett mer kostnadsmässigt realistiskt pris från början. Visst hade man kanske sålt en anings sämre de första dagarna, visst hade man fått sämre omdöme pga högre pris av tech-siterna, men man hade iaf inte förstört det förtroende man ändå hade hos oss AMD-vänliga konsumenter. Det förtroende är nu skadat. Var det värt de 175 subventionerade sålda korten i Norden?

Ordet inkompetens är nästan för snällt i de här sammanhanget.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

men kan man inte använda dom p.g.a bussen är stympad går det fortfarande inte att använda 4gb utan 3.5gb för 512mb är fucktarded och hade fyllt lika mycket syfte om det legat i en låda brevid datorn och är en betydligt större fuck up trots det är historia idag utom för dom som kör 970 än

Klart det går att använda 4GB totalt, men som jag skrev dom sista 0,5GB har inte samma prestanda som övriga 3,5GB.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av murklor:

Det är helt subjektivt om man vill ha spelen. Vill man inte ha dom... noll värde, bara tusen kronor dyrare pris. Kostnaden för AMD är säkert nån 50-lapp per nyckel ändå.

Bortsett från AMD's fulspel kring det utsatta priset så kan jag säga att jag själv högst ogillar att grafikkortstillverkare (och till viss del konsolltillverkare) kör med bundles och i stort sett inte tillhandahåller rena kort utan prispåslag. Jag köper hellre ett rent kort några hundralappar billigare än "tjänar" ett par hundralappar på att få med ett spel som jag inte skulle ha köpt om det inte var med i bundlen.

Men jag förstår att de gör det. Blir ju pengar i fickan hos både grafikkortstillverkare och spelutvecklare på det samarbetet. Problemet är att det är ur min ficka pengarna går (i onödan) när det är spel jag inte vill ha.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av tellus82:

Så med andra ord har ni ingen bekräftelse på att MSRP skulle vara ändrat av AMD på rena obundlade kort? Återigen, flera utländska leverantörer har sagt att dom kommer förmodligen bara få in bundles med spel och större bundles med cpu/mobo/skärm/etc. Detta är inte samma sak som att säga att msrp höjts på ensamma kort.

Alltså inte samma sak som att höja msrp på ensamt kort även om effekten blir att enda bundlen du kan få tag i blir dyrare. Det är som sagts tidigare inte schysst på något sätt men man måste ändå hålla reda på begreppen.

Här har ni AMD's nya uttalande

Kan vi lägga ner ryktesspridning nu kanske?

Jag har sett AMD:s uttalande och det säger ingenting om priset för dessa "standalone cards", som enligt precis alla som går att få tag på säger inte kommer vara samma som vid lansering. Känns bara som att vi runt går i cirklar utan att komma någonvart. Tiden får utvisa huruvida fler RX Vega 64 hittar ut i butik för AMD:s MSRP eller ej.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Att effekten i slutändan blir ett högre pris med bundlade spel är inte samma sak som att dom skulle höjt priset på det rena kortet, djävulen ligger i detaljerna...

Så om Nvidia säljer 1 1080Ti för 2000 kronor och säger att det är MSRP men det aldrig mer finns att köpa till det priset så är det okej?
Det AMD har gjort är direkt lögn, spelar ingen roll hur dom gjort det och alla normala människor inser nog det. Man måste vara en otrolig AMD fanboy för att tycka det här är okej.

Permalänk
Medlem

Inte första gången sweclockers slänga ut dåliga nyheter om en tillverkare utan att har nåt officellt svar och drar sina egna slutsatser bara för att få ändra sig i börja på veckan därpå.
Gillade det mer när man faktist inväntade odentliga svar, även om det var lite "slö" ibland.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Men var tog dessa 275 kort för 5000 kr vägen?
De var borta på ett par timmar, jag misstänker miners.

Jag har beställt ett Limitid version för 6000 kr, där ingår Prey och Wolfenstein.
Tycker att 1000 kr är billigt för dessa två spel!
Nej för sjutton det tycker jag inte!

Får i alla fall en urtjusig aluminiumkylare på köpet.

Miners bryr sig inte mycket om pris om de får bra hashrate, bra hashrate = så fort man har "tjänat tillbaka" korten + datorns värde, så är det MER vinst. 500MH/s efter utlägg blivit återbetalat är 500% bättre än 100MH/s efter eventuella utlägg betalats, och det spelar ingen roll hur lång tid det tar så länge man kan göra det inom "guld tidsluckan"

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

@Jacob: Det är nästan lite underligt hur ni kan vara så säkra på er sak när det finns källor som står direkt i strid med vad ni försöker hävda samtidigt som AMD inte gett minsta hint om MSRP höjning på standalone sku's. Vore det kanske inte lite smartare att invänta direkt dementi eller konfirmation från AMD i detta fallet?

Ni drar mycket långtgående slutsatser på väldigt lite information.

Skrivet av Gainsgoblin:

Så om Nvidia säljer 1 1080Ti för 2000 kronor och säger att det är MSRP men det aldrig mer finns att köpa till det priset så är det okej?
Det AMD har gjort är direkt lögn, spelar ingen roll hur dom gjort det och alla normala människor inser nog det. Man måste vara en otrolig AMD fanboy för att tycka det här är okej.

Har inte en enda gång sagt att det är ok det AMD gör, men det förändrar inte faktumet att MSRP för standalone kort kvarstår enligt all officiell info. Sen kan det vara hur skitigt som helst av AMD att göra såhär med en massa sku's som inte alls har samma prissättning som standalone. Hela poängen med mitt inlägg är att man kan inte hävda en sak baserat på en helt annan sak som i sig inte har med varandra att göra. Det blir nitpicking på ett sätt men ett ställe som SweC borde veta bättre och göra bättre och absolut inte spä på ryktes kvarnen utan att ha extremt bra information, som man i detta fallet inte har.

Skrivet av Bernd_P1:

Inte första gången sweclockers slänga ut dåliga nyheter om en tillverkare utan att har nåt officellt svar och drar sina egna slutsatser bara för att få ändra sig i börja på veckan därpå.
Gillade det mer när man faktist inväntade odentliga svar, även om det var lite "slö" ibland.

Precis, att invänta information är inte en dum ide om man vill framstå som seriös, naturligtvis finns det en gräns för hur länge man kan vänta men i detta fallet hoppade man omedelbart på rykteståget.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Paddanx:

Om man frågar så här... om det kortet som släppts förra veckan hade släppts 2 veckor senare?
Hade då:
Kortet som var sämre till samma pris, fått en utmärkelse? (då det var först och bäst)
Kortet som var bättre till samma pris, fått samma utmärkelse? (då det nu bara var bättre till samma pris, istället för bättre än allt annat)

Problemet är ju att en vecka är... ingenting. Skulle tom säga att samma kvartal är ingenting, då det tar några månader både för produkter att komma till ÅF och priset att stabilisera sig.

Mao.. imho borde inte produkten som recenserades en vecka senare få sämre än den skulle fått 2 veckor innan. Annars blir ju recensionen påverkade av papperslanseringar och hype från PR.

Sen förstår jag att ingen är tankeläsare, och därför bör recensioner kanske inte sätta betyg innan de hunnit testa de sakerna fullt ut under båda veckorna? Alt kunna revidera dem därefter, under säg 2-3 månader iaf.

I detta fallet så har ju AMD gjort något fult, och ska helt klart revideras för det. Men du jämför trots allt mot 1070 och 1080, som också har fått ändrade priser, och kanske om 1 månad, får höjda priser igen. Mao... priset för AMD korten kanske blir i bättre förhållande om 1 månad... så hur gör man det annars rättvist?

Ja personligen tycker jag då att båda borde få en utmärkelse/bra betyg, förutsatt att det första kortet är bra i förhållande mot i sin tur tidigare kort. Att sitta och vänta på nya produkter funkar troligtvis inte i längden, då måste man bestämma en tidsgräns och så kommer det ändå bli problem när en ny produkt släpps en dag för sent för den tidsgränsen.

Man borde väl se utmärkelser och betyg just för stunden, går man tillbaka till exempelvis en recensionen av 970 som får utmärkelsen "utmärkt" så är gällde det då för stunden, i dagsläget är det nog ingen som skulle rekommendera någon att köpa det för 3800kr som det kostade då.

Och visst, det låga priset för Vega var för stunden, då när recensionerna skrevs så man ska kanske inte ska gå tillbaka och ändra ändå. Kortet såldes ju faktiskt för det priset till konsumenten, om än i begränsad upplaga. Det är svårt att avgöra vad som är "fusk" och inte.

Skrivet av Paddanx:

Sant, men du precis som jag vet att en stämpel väger mer hos okunniga än något annat, vilket gör att man sen själv måste sitta och förklara för andra varför det inte var så bra som de trodde.

Ja det är svårt för vissa att se bortanför betyg och stämplar, är samma sak i kommentarerna på FZ när spel enligt vissa läsare får för lågt betyg.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Tråkigt att lanseringen blev på detta vis. Jag vill inte gärna tro att AMD skulle ha suttit och gnuggat fingertopparna med någon sorts ond plan i tanke, men oavsett innebär ju detta att både produktens lansering och deras rykte kommer ta en del stryk.

Tycker dock personligen att många är lite snabba med att plocka fram högaffeln och bojkottstämpeln. Säg att AMD's nästa produkt visar sig vara ett riktigt kap (typ Sandy Bridge-nivå), skulle det då vara rimligt att dra dem i leran och skita i att köpa produkten enbart för att de gjort en fuling tidigare? Kanske, och jag kan tänka mig att många av principiella skäl skulle avstå, men själv skulle jag nog inte kunna ignorera att jag bara vill ha den bästa möjliga produkten.

Men ja, väldigt synd. Även om jag troligtvis aldrig hade övervägt att köpa Vega 64 över 1080 hade Vega 56 en ganska hyfsad sits när det gäller pris och prestanda mot 1070.

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att man direkt får känslan av att AMD vill manipulera och luras. Deras usla PR-kommunikation är dessutom praxis vid det här laget. Så nästa gång AMD ska göra en stor lansering och lovar guld och gröna skogar så kan ni väl komma ihåg detta och anta att det förmodligen bara är en vissen kvist som serveras.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Herr Kantarell: Jag håller med dig, det är dags att AMD helt lämnar det högre segmentet och satsar på kort för 2000-5000 kr högst, som presterar bra i vilken upplösning som för tillfället är mainstream.

Det är inget självändamål att ta fram dyra kretsar för att tävla om prestandakronan, särskilt inte om det blir en förlustaffär. Dessutom tror jag att det saknar betydelse om AMD är lika snabba som Nvidia, dom måste vara betydligt snabbare, och absolut inte dyrare, för att en Nvidia ägare ska köpa deras kort istället, det räcker inte med bara bättre prestanda eller bara bättre pris, kunderna vill både äta kakan och behålla den.

Bästa vore att bara satsa på företagslösningar och CPU utveckling, så får konsumenterna hålla tillgodo med Nvidia om dom vill ha kraftfullare grafikkort i framtiden.

Mvh

Ligger nog lite sanning det.

"Förbannat att Radeon inte presterar, nu kan jag inte få mitt planerade Nvidia-kort billigare än ursprungspriset, fan ta AMD!"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av tellus82:

@Jacob: Det är nästan lite underligt hur ni kan vara så säkra på er sak när det finns källor som står direkt i strid med vad ni försöker hävda samtidigt som AMD inte gett minsta hint om MSRP höjning på standalone sku's. Vore det kanske inte lite smartare att invänta direkt dementi eller konfirmation från AMD i detta fallet?

Ni drar mycket långtgående slutsatser på väldigt lite information.

Har inte en enda gång sagt att det är ok det AMD gör, men det förändrar inte faktumet att MSRP för standalone kort kvarstår enligt all officiell info. Sen kan det vara hur skitigt som helst av AMD att göra såhär med en massa sku's som inte alls har samma prissättning som standalone. Hela poängen med mitt inlägg är att man kan inte hävda en sak baserat på en helt annan sak som i sig inte har med varandra att göra. Det blir nitpicking på ett sätt men ett ställe som SweC borde veta bättre och göra bättre och absolut inte spä på ryktes kvarnen utan att ha extremt bra information, som man i detta fallet inte har.

Precis, att invänta information är inte en dum ide om man vill framstå som seriös, naturligtvis finns det en gräns för hur länge man kan vänta men i detta fallet hoppade man omedelbart på rykteståget.

Vi väntade i flera dagar på svar och jag låg på AMD flera gånger dagligen. Det enda jag möttes av var frustration från PR som inte fick några svar från deras chefer. Att det handlar om "väldigt lite information" stämmer helt enkelt inte när vi talat med flera stora återförsäljare i Sverige, AMD:s partnertillverkare och branschkollegor i andra länder.

Det här rykteståget och ryktena du pratar om är ingenting vi hoppat på, det här fick vi nys om redan innan lansering och jag har grävt i det sedan dess. Vi har normala fall en bra relation med AMD och jag skulle aldrig publicera något som detta eller riskerat den relationen utan att vara säker på min sak.

Med det har jag inget mer att tillägga, den här diskussionen med dig går bara i cirklar och leder ingenstans. Måste dock säga att jag tycker det är besynnerligt att det finns de som väljer att tro på och rentutav försvara ett företag som medvetet valt att vilseleda konsumenter och sin trogna användarbas, och istället rikta misstro mot alla som synar deras bluff.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Bra fråga.

Kollade nyss lite snabbt på Komplett.se

Det diffar 800:- med bundel där hårdvaran ingår. Det är nog i lite snålaste laget.

Paket:
AMD Radeon Silver pack bundle
MSI Radeon RX Vega64 (Silver),AMD AM4 Ryzen 7 1700X, MSI AM4 X370 XPOWER TITANIU
11.959,00

Löst:
XFX Radeon RX Vega 64 Silver pack
Grafikkort, PCI-Express 3.0, 8GB HBM2, Silver, inkl. Prey & Wolfenstein
6.090,00

AMD Ryzen 7 1700X Processor
Socket-AM4, 8-Core, 16-Thread, 3.4/3.8GHz, 95W, utan kylare
3.690,00

MSI X370 XPower Gaming Titanium, AM4
Moderkort, ATX, X370, DDR4, 2xPCIe-x16, Turbo M.2
2.979,00

12759:-

(och nej, minne ingår inte i bundeln )

Silver Pack, undrar bara vad det är? Något Komplett hittat på? Officiellt paket för Vega 64 är Black Pack, och det kostar lika mycket. I båda ingår Prey och Wolfenstein. I Black Pack ska ju ingå möjligheten att samtidigt köpa till processor/moderkort och monitor till rabatterat pris, så egentligen borde monitorn också ingå i beräkningen. Detsamma gäller för kommande Vega 56 och Red Pack.

Antingen, för samma pris på kortet i ett delvis valfritt paket, dvs 599$:
Bara kortet med två spel för en tusenlapp (100$) extra.
Spelen finns billigare på Steam idag, 89,98€. Iofs inte så mycket dyrare än separata inköp, om man tänker att enbart kortet ska kosta 499$, som ju är denna artikels upphov.
eller
Kortet + rabatt på samtidigt inköp av Ryzen 7 och moderkort, bundlat med två spel för 200 extra.
Ett mer normalt erbjudande med spel på köpet - om man är ute efter hårdvaran.
eller
Som ovan samt 200$ rabatt på samtidigt inköp av utvald Freesync-monitor.
Komplett ska väl ingå i den kampanjen?

Sammanfattningsvis; var det inte det här AMD sa tidigare, och som Andreas redan rapporterat om på Sweclockers?
http://www.sweclockers.com/artikel/24186-amd-radeon-rx-vega-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Ja personligen tycker jag då att båda borde få en utmärkelse/bra betyg, förutsatt att det första kortet är bra i förhållande mot i sin tur tidigare kort. Att sitta och vänta på nya produkter funkar troligtvis inte i längden, då måste man bestämma en tidsgräns och så kommer det ändå bli problem när en ny produkt släpps en dag för sent för den tidsgränsen.

Man borde väl se utmärkelser och betyg just för stunden, går man tillbaka till exempelvis en recensionen av 970 som får utmärkelsen "utmärkt" så är gällde det då för stunden, i dagsläget är det nog ingen som skulle rekommendera någon att köpa det för 3800kr som det kostade då.

Och visst, det låga priset för Vega var för stunden, då när recensionerna skrevs så man ska kanske inte ska gå tillbaka och ändra ändå. Kortet såldes ju faktiskt för det priset till konsumenten, om än i begränsad upplaga. Det är svårt att avgöra vad som är "fusk" och inte.

Ja det är svårt för vissa att se bortanför betyg och stämplar, är samma sak i kommentarerna på FZ när spel enligt vissa läsare får för lågt betyg.

Haha ett gott skratt på en fredag är ju inte dumt. Otroliga jämförelser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Vi väntade i flera dagar på svar och jag låg på AMD flera gånger dagligen. Det enda jag möttes av var frustration från PR som inte fick några svar från deras chefer. Att det handlar om "väldigt lite information" stämmer helt enkelt inte när vi talat med flera stora återförsäljare i Sverige, AMD:s partnertillverkare och branschkollegor i andra länder.

Det här rykteståget och ryktena du pratar om är ingenting vi hoppat på, det här fick vi nys om redan innan lansering och jag har grävt i det sedan dess. Vi har normala fall en bra relation med AMD och jag skulle aldrig publicera något som detta eller riskerat den relationen utan att vara säker på min sak.

Med det har jag inget mer att tillägga, den här diskussionen med dig går bara i cirklar och leder ingenstans. Måste dock säga att jag tycker det är besynnerligt att det finns de som väljer att tro på och rentutav försvara ett företag som medvetet valt att vilseleda konsumenter och sin trogna användarbas, och istället rikta misstro mot alla som synar deras bluff.

Stå på dig Jacob
Jättebra att detta tas upp och kommer fram, är ju annars saker som konsumenten inte får reda på då det sker bakom kulisserna. Tycker ditt inlägg i videon efter Vega recensionen förklarar det mesta på ett bra sätt.
Helt klart har AMD’s PR-team en hel del att jobba på.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Så med andra ord har ni ingen bekräftelse på att MSRP skulle vara ändrat av AMD på rena obundlade kort? Återigen, flera utländska leverantörer har sagt att dom kommer förmodligen bara få in bundles med spel och större bundles med cpu/mobo/skärm/etc. Detta är inte samma sak som att säga att msrp höjts på ensamma kort.

Alltså inte samma sak som att höja msrp på ensamt kort även om effekten blir att enda bundlen du kan få tag i blir dyrare. Det är som sagts tidigare inte schysst på något sätt men man måste ändå hålla reda på begreppen.

Här har ni AMD's nya uttalande

Kan vi lägga ner ryktesspridning nu kanske?

Är exakt samma sak och inget annat, en lögn är en lögn.
Begrepp är fullständigt ointressant, finns inte ett kort någonsin eller CPU för den delen som har sålts till ett högre pris pga en spel bundle. Har aldrig hänt, speciellt inte till tusen riksdaler. Tänk dig den bundeln på ett kort på två tusen, skulle vara en 50% prisökning.

Skrivet av Bernd_P1:

Inte första gången sweclockers slänga ut dåliga nyheter om en tillverkare utan att har nåt officellt svar och drar sina egna slutsatser bara för att få ändra sig i börja på veckan därpå.
Gillade det mer när man faktist inväntade odentliga svar, även om det var lite "slö" ibland.

De frågade och fick inget svar, är det en återkommande trend att AMD ljuger så tänderna svartnar får de skylla sig själva, finns inget som hindrar eller hindrade AMD att dementera ryktet.

Skrivet av tellus82:

@Jacob: Det är nästan lite underligt hur ni kan vara så säkra på er sak när det finns källor som står direkt i strid med vad ni försöker hävda samtidigt som AMD inte gett minsta hint om MSRP höjning på standalone sku's. Vore det kanske inte lite smartare att invänta direkt dementi eller konfirmation från AMD i detta fallet?

Ni drar mycket långtgående slutsatser på väldigt lite information.

Har inte en enda gång sagt att det är ok det AMD gör, men det förändrar inte faktumet att MSRP för standalone kort kvarstår enligt all officiell info. Sen kan det vara hur skitigt som helst av AMD att göra såhär med en massa sku's som inte alls har samma prissättning som standalone. Hela poängen med mitt inlägg är att man kan inte hävda en sak baserat på en helt annan sak som i sig inte har med varandra att göra. Det blir nitpicking på ett sätt men ett ställe som SweC borde veta bättre och göra bättre och absolut inte spä på ryktes kvarnen utan att ha extremt bra information, som man i detta fallet inte har.

Precis, att invänta information är inte en dum ide om man vill framstå som seriös, naturligtvis finns det en gräns för hur länge man kan vänta men i detta fallet hoppade man omedelbart på rykteståget.

Har aldrig i mitt liv hört så dåliga argument mitt liv. Antingen säljer de kortet till utsagt pris eller inte och kan de inte själva svara på frågan är de korkade och då lägger folk ihop ett plus ett.
Vad är ryktet att amd är idioter och vägrar svara? Ser inte problemet om AMD själva inte ens kan plocka tummen ur vem fan ska göra det då?

grammatik
Permalänk
Medlem

AMD hade en fördel, priset, och det kunde dom inte hålla.
6000:- för Vega64 eller 5300:- för GTX1080, det blir nog 1080...
(och värdet på spelen är 0:-, för mig)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt inte att de ansvariga som bestämt detta gjort detta med ont uppsåt. Eller det vet jag ju inte förstås men jag tror helt enkelt att marknadsavdelningens ledning på AMD är särdeles inkompetenta och korkade, ja faktiskt korkade. Kanske tror dom att vi konsumenter som med stort intresse kollar på deras Keynote är lika korkade som dom själva?

Vi har ju sett exempel på det innan med Bulldozerlanseringen tex. Även om jag personligen inte drog några växlar på "Poor Volta" -grejjen, eftersom jag tolkade det som "Poor Voltage" med tanke på de problem som precis innan den där reklamrullen visades drabbat vissa Nvidiakort med volt-reguleringen (EVGA?). Men fanboys på Interwebben läste såklart in något annat där.

Men inte ett pip från AMD:s marknadsavdelning om detta för att stävja hypen som uppstod runt "Poor Volta" med den självklara besvikelsen som automatiskt följer när man låtit påskina något som inte är sant.

Deras marknadsavdelning förstår sig helt enkelt inte på sin målgrupp. Vi som vanligtvis köper AMD-produkter gör det av en anledning. Det verkar helt gått förbi Lisa Su tyvärr. Hon är ytterst ansvarig trots allt.

[edit tillägg:]
Det finns såklart när jag tänker efter två målgrupper:
Dels såna som jag som gillar open source, fair play, framåt-utvecklande tekniska lösningar och som främjar en konkurrenssituation som ger bättre priser för oss konsumenter. Dessutom ska det väl erkännas att jag alltid har sympatier för "the underdog".

Den 2:a målgruppen är ju den som skiter i vilket så länge man får bättre prestanda för pengarna.

Jag tror nu när jag tänkt efter, tyvärr att den 2:a målgruppen som köper AMD-produkter är betydligt större än den första.

Med det i åtanke... Varför gör man inte istället då en "Big Polaris"?
Istället kör man på Vega 10 med en massa onödiga transistorer och dyr HBM-teknik för gamingmarknaden?

En 4000+ shaderkrets på Polarisarkitekturen med Gddr5X med minneskontrollern från 290x skulle vara avsevärt mindre krets och billigare att tillverka och antagligen prestera minst lika bra i gaming.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Har nu läst igenom tråden och jag kan bara konstatera att det är helt galet hur vissa personer är så märkes frälsta att dom förvarar sådana här tilltag med näbbar och klor.

Permalänk
Medlem

Helt ärligt så tappade jag intresset av AMD's grafikkort sen jag fick höra slopandet av flera grafikkorts lösningar. För det finns folk där ute som är i behov av att behöva mer än 1 singel-kort.

Därför finns hoppet kvar av NVIDIA.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil